Gå til innhold

Hva er best av Mac og PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer jo an på hva du skal gjøre. Bare husk at hvis du vil bruke ios, så binder du deg til å kjøpe veldig overprisete datamaskiner. Apple er velkjent for å kreve drøye priser for f.eks. mer RAM og lagringsplass, og har et rykte på seg for å gjøre ting vanskelig for forbrukeren. 

Ellers er det jo smak og behag. Personlig foretrekker jeg å kjøpe datamaskiner til rimelig pris og installere linux. Hvis du ikke skal gjøre noe særlig mer enn browsing, Spotify og word så er windows helt greit. Egentlig er jo windows helt greit for så og si alle formål og er i tillegg suverent best for gaming. Ios og Linux er ganske likt på mange måter, men linux tilbyr en mye større grad av frihet. Både "etisk" frihet og økonomisk frihet. 

Endret av SchmidtO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SirOwen skrev (17 timer siden):

Once you go Mac, you never go back.

Det er smaksak, windows gjør det brukbart det også særlig på gaming og surfing og videoredigering.

For heller vurdere hva som er viktig, Apple er dyre på SSD disker og rambrikker, så det blir omtrent som chromebook vs windows vs mac.

 

Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (17 timer siden):

Trenger ny data, hva er best av Mac og PC?

Begge deler. I dag handler det fremfor alt om egne preferanser. Verken Windows eller Mac OS skiller seg verken negativt eller positivt fra hverandre.

 

Når det er sagt; om du er likegyldig til Mac OS eller Windows, får du mye mer og bedre hardware for pengene ved å kjøpe en tradisjonell PC. Og det er pr. i dag veldig få ting som bare fungerer på én av platformene. 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
22 hours ago, storpolitikeren said:

Trenger ny data, hva er best av Mac og PC?

Det er nesten litt sånn at hva vil du selv bli assosiert med. Er du en Mac mann eller Windows fyr? Eller Linux bruker for den saks skyld.

(Kjenner også en hel haug med folk som klistrer sine personlige logoer av sitt eget linux distro på PC'en sin.)

Personlig vil jeg aldri stå å se på et Apple produkt en gang. Jeg vet at det er kvalitet, men jeg ønsker ikke å bli sett fremfor et slik produkt, siden det for meg er et råttent eple. Nå kan man nok også si at Google produkter er like råtne, men jeg liker det bedre.

Apple har aldri bidratt med en eneste krone til fellesskapet så langt jeg vet. Mens, både Google og Microsoft er med å bidrar.

Personlig hadde jeg kjøpt en Chromebook dersom jeg kun skal surfe og gjøre enkle oppgaver med maskinen.

Windows dersom du MÅ fikse alt for en hver pris, gaming, photoshop, office pakke osv.

Mac dersom du har mye penger :) slik som vi nordmenn ofte vil fremstå. Kun det beste er godt nok. Altså vi må vise at vi har penger til å kjøpe et dyrt produkt. Vi kjøper jo alltid toppmodeller av telefoner, PC'er osv. Kun det beste er godt nok... Glem budget mobiler osv.

Men, dersom du har 15 - 20.000 å blåse på en PC, så husk å sammenligne produktene med likeverdige produkter. Alle de som sier at Mac er best har et poeng fordi at kvaliteten er alltid god nok. Mange kjøper dårlige windows produkter og blir missfornøyd. Men, prøv heller å bruke de samme 15 - 20.000 kronene på en Thinkpad eller Dell maskin så har man samme kvalitet.

 

Lenke til kommentar
Stratleray skrev (48 minutter siden):

Det er nesten litt sånn at hva vil du selv bli assosiert med. Er du en Mac mann eller Windows fyr? Eller Linux bruker for den saks skyld.

 

Jeg er nok "windows-fyr", men det er ikke alltid så enkelt.

For det første er det ikke til å stikke under en stol at Mac har langt mindre problemer enn Windows, det stort sett bare funker.

For det andre, så er det jo slik at mange trenger en viss type utstyr for å utføre visse oppgaver.

Selv er jeg helt avhengig av å bruke programmer som XCode, og har derfor en Mac til det.
Jeg er også helt avhengig av å laste ned prosjekter og annet som må bygges i Linux, samt en del programmer som kun kjører på Linux, så jeg har det også.

Hadde jeg drevet med lyd- eller bilde profesjonelt, hadde jeg nok fremdeles gått for en Mac, selv om mange nå bruker PC'er til dette.
 

frohmage skrev (14 minutter siden):

Mac er PC, som RRhoads allerede har nevnt.


Det er et definisjonsspørsmål, "PC" står som alle vet for Personal Computer, og en Mac er en datamaskin, laget til personlig bruk, så den er en PC, men de aller fleste har vel fått med seg at helt siden IBM lanserte sin "PC" i 1981, så har betegnelsen "PC" betydd en IBM-kompatibel maskin, og en Mac er ikke en IBM-kompatibel maskin.

I gamle dager (på åttitallet) konkurrerte Apple og IBM, og den gangen var det utvilsomt at Apple hadde Mac, og IBM hadde PC, slik er det enda.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kali-Ma skrev (2 timer siden):

Mac kan ikke gjøre noe som ikke en Windows maskin kan gjøre, men det er utrolig mange ting som en Windows maskin kan gjøre som Mac ikke kan.


Vel, Mac starter hver gang, problemfritt, uten krasj, uten oppdateringer som krasjer, programmer som krasjer, blå skjerm .... osv.

Det er noe en Windows-maskin ikke kan gjøre.

Hva er så alle de tingene en Windows-maskin kan gjøre, som ikke en Mac kan ?

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (3 timer siden):

Spille? ?

Hvis du tenker på konkrete spill, så ja. Men hvis du mener at en Mac ikke egner seg til å spille med, så fortjener du en bløtkake i ansiktet.

Og hvis man virkelig vil, så kan man enkelt dele opp disken og installere Windows på den ene delen, slik at man lett kan spille hvilket som helst spill man vil ?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Runar said:

Men hvis du mener at en Mac ikke egner seg til å spille med, så fortjener du en bløtkake i ansiktet.

Og hvis man virkelig vil, så kan man enkelt dele opp disken og installere Windows på den ene delen, slik at man lett kan spille hvilket som helst spill man vil ?

Jeg mener at en mac ikke egner seg til spilling ja... Klart du kan spille noen spill, men det suger stort sett balle.
Under windows så kan jo du såklart spille litt mer, men de fleste maccer har triste skjermkort så det utgår allikavel

Sitter på en mac nå BTW, så det er ikke det at jeg er anti mac heller ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Runar skrev (5 timer siden):

Nå blir jeg nysgjerrig. Hvilke utrolig mange ting mener du jeg ikke kan gjøre med min Mac?

Bruke touch skjerm. Selv om det er implementert i operativsystemet til MAcOS allerede ved Snow Leopard, så har de altså ikke klart å lage touchskrem.

Rippe og kopiere 4K Blueray fra plate.

Legge taskbar linjen hvor du vil.

Pluss den mange tingene man kan gjøre når maskinen er meld inn i et domene.

Så din tur. Nevn noe du kan gjøre på MacOS som man ikke kan gjøre på Windows. Kom med en funksjon og ikke en uvesentlig banalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...