Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PingEnt skrev (9 minutter siden):

Hvor nevner artikkelen miljøgevinst?


Artikkelen trenger ikke nevne miljøgevinst, det er fremdeles relevant å bemerke at å kjøre en Tesla en million kilometer uten at det finnes noe behov for denne kjøringen, ikke er miljøvennlig, tvert i mot.

Du må gjerne være uenig i den påstanden, slik de fleste ser ut til å være, og for min del må du gjerne blande inn midtøsten også, selv om jeg ikke ser at det har noe med artikkelen å gjøre, kjør på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, 0laf said:


Artikkelen trenger ikke nevne miljøgevinst, det er fremdeles relevant å bemerke at å kjøre en Tesla en million kilometer uten at det finnes noe behov for denne kjøringen, ikke er miljøvennlig, tvert i mot.

Du må gjerne være uenig i den påstanden, slik de fleste ser ut til å være, og for min del må du gjerne blande inn midtøsten også, selv om jeg ikke ser at det har noe med artikkelen å gjøre, kjør på.

Som sagt, jeg beskriver hvorfor Tesla og Midt-Østen er relevant, og jeg argumenterer for hvorfor dine betraktninger ikke hjelper Midtøsten :)

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Som sagt, jeg beskriver hvorfor Tesla og Midt-Østen er relevant, og jeg argumenterer for hvorfor dine betraktninger ikke hjelper Midtøsten :)

I og med at mannen har kjørt en million kilometer med Teslaen sin, mye av det i land som Tyskland, hvor elektrisitet fremdeles i stor grad produserer ved brenning av olje og gass, så er argumentet ditt feil.

Ved å påpeke at dette ikke var særlig miljøvennlig kjøring, hjelper kommentaren min til å ordne opp i uroen i midtøsten, ikke nok med det, men den fikk deg til å skrive om midtøsten, som du ellers ikke ville gjort :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, 0laf said:

I og med at mannen har kjørt en million kilometer med Teslaen sin, mye av det i land som Tyskland, hvor elektrisitet fremdeles i stor grad produserer ved brenning av olje og gass, så er argumentet ditt feil.

Ved å påpeke at dette ikke var særlig miljøvennlig kjøring, hjelper kommentaren min til å ordne opp i uroen i midtøsten, ikke nok med det, men den fikk deg til å skrive om midtøsten, som du ellers ikke ville gjort :)

Denne kommentaren her kanskje, men ikke den originale jeg viste til ;)

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (52 minutter siden):

De har fortsatt noe kjernekraft, men den legger de ned til fordel for kullkraft fordi...

Ikke spør meg, jeg skjønner det ikke.

Nei det gjør de ikke, det er helt feil. De har også startet utfasingen av kull, men det vil ta en del år før kullkraften er helt avviklet. Målet er 2038.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende og https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_Germany

De erstatter med fornybar og gass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (13 minutter siden):

Det er vel diskuterbart, en Tesla på kull har nok høyere utslipp enn mange små bensinbiler.

Får bite på da...

1. Ingen el-biler går på kull. De går på elektrisitet.
2. Selv Tysk energimiks hadde ikke mer enn 40% kull i 2017.
3. Selv små bensindrevne biler får bensinen sin fra et raffineri som har høyt energiforbruk for å lage bensin. 
4. Raffineriet får sine råvarer fra en oljeproduksjon som benytter mye energi til leting, utvinning og transport til raffineriet

Men, jeg e 100% enig med deg i at han hadde spart miljøet mest med ikke å kjøre i det hele tatt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (6 minutter siden):

Men, jeg e 100% enig med deg i at han hadde spart miljøet mest med ikke å kjøre i det hele tatt.

Spørsmålet er vel om synergieffekten ved å bevise at det er mulig å kjøre 1 000 000 km med elbil rundt omkring i verden,  er såpass stor at det er mer miljøvennlig enn å la bilen stå?

Lenke til kommentar

Ærlig talt, for en teit diskusjon. Det betyr da veldig lite hvor miljøvennlig bruken av denne ene bilen er.

Det er kanskje bra at noen stress-tester elbilene slik, sånn at man skaper lærdom for billigere og bedre elbiler i fremtiden som faktisk varer lenge. Men det er ikke interessant for en miljødebatt på noen som helst måte, annet enn at elbiler i seg selv over tid er en del av en helhetlig og langsiktig løsning for å kutte utslipp (sammen med overgang til fornybar energi).

Å drive å flisespikke på utslipp fra en enkel elbil i dag er helt tullete, selv om den har kjørt en million km.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (13 minutter siden):

1. Ingen el-biler går på kull. De går på elektrisitet.


Og elektrisitet må produseres, med alt fra vindmøller i hagen, til kullkraft i Polen. En elbil som benytter elektrisitet laget kun på et kullkraftverk i Polen, går de facto på kull.

-Birger- skrev (13 minutter siden):

2. Selv Tysk energimiks hadde ikke mer enn 40% kull i 2017.

Det er riktig, samt at hoteller og restauranter trolig kjøper strøm der det er billigst, ikke mest miljøvennlig, slik at denne bilen ble trolig ladet med en hel del kraft som ikke var fornybar.

-Birger- skrev (13 minutter siden):

3. Selv små bensindrevne biler får bensinen sin fra et raffineri som har høyt energiforbruk for å lage bensin. 

Korrekt, men den energien produseres oftest ved å brenne biprodukter fra oljen som raffineres, samt at olje benyttes i en hel rekke produkter, ikke bare til drivstoff.

-Birger- skrev (13 minutter siden):

4. Raffineriet får sine råvarer fra en oljeproduksjon som benytter mye energi til leting, utvinning og transport til raffineriet

Elbiler får sine batterier fra en produksjon som benytter mye energi til leting, utvinning og transport til fabrikken.
Kraftproduksjon og fremføring av linjer, demming av dammer og så videre, har også konsekvenser.

Poenget var likevel ikke å starte en debatt om hvilken bil som er mest miljøvennlig, men at det hjelper lite å kjøre en miljøvennlig bil, dersom man kjører en million kilometer kun for å kjøre.

 

Espenito skrev (8 minutter siden):

Tilsammenligning, ligger Sør-øst Norge på 28gCo2/kWt, der 99% er fornybare energikilder

All eksport og import er tatt med


NVE er uenig med deg

Nasjonal varedeklarasjon 2018. Illustrasjon: NVE

Kraftproduksjonen er ren, men det meste av dette selges til utlandet.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var da voldsomt til diskutering om hvordan bilen har fått strøm.. Burde vel heller diskutere hvor bra dette er? Eventuelt hvor mye reperasjoner bilen har hatt på sine kilometer?

De fleste lader vel elbilen sin hjemme med kansje 2kW effekt eller lavere.

Skal folk redde verden så kan man vel slå av en varmeovn i huset sitt istede? De er vel ofte på på rundt 2kW.

Endret av Complexity
  • Liker 6
Lenke til kommentar
28 minutes ago, 0laf said:


Og elektrisitet må produseres, med alt fra vindmøller i hagen, til kullkraft i Polen. En elbil som benytter elektrisitet laget kun på et kullkraftverk i Polen, går de facto på kull.

Det er riktig, samt at hoteller og restauranter trolig kjøper strøm der det er billigst, ikke mest miljøvennlig, slik at denne bilen ble trolig ladet med en hel del kraft som ikke var fornybar.

Korrekt, men den energien produseres oftest ved å brenne biprodukter fra oljen som raffineres, samt at olje benyttes i en hel rekke produkter, ikke bare til drivstoff.

Elbiler får sine batterier fra en produksjon som benytter mye energi til leting, utvinning og transport til fabrikken.
Kraftproduksjon og fremføring av linjer, demming av dammer og så videre, har også konsekvenser.

Poenget var likevel ikke å starte en debatt om hvilken bil som er mest miljøvennlig, men at det hjelper lite å kjøre en miljøvennlig bil, dersom man kjører en million kilometer kun for å kjøre.

 


NVE er uenig med deg

Nasjonal varedeklarasjon 2018. Illustrasjon: NVE

Kraftproduksjonen er ren, men det meste av dette selges til utlandet.

... og har da den samme effekten på miljøet som lokal forbruk. Klimaet kjenner ingen landegrenser.

Lenke til kommentar
0laf skrev (29 minutter siden):


Og elektrisitet må produseres, med alt fra vindmøller i hagen, til kullkraft i Polen. En elbil som benytter elektrisitet laget kun på et kullkraftverk i Polen, går de facto på kull.

Det er riktig, samt at hoteller og restauranter trolig kjøper strøm der det er billigst, ikke mest miljøvennlig, slik at denne bilen ble trolig ladet med en hel del kraft som ikke var fornybar.


Kraftproduksjonen er ren, men det meste av dette selges til utlandet.

Det er sjeldent å se noen dumme seg så voldsomt ut som du viser her. Vindmøller lager mel, ikke strøm. En elbil som lades på overskuddskraft fra et kullkraftverk tar vare på energi som ellers ikke ville blitt lagret (ikke laget). Da er den utslippsfri. Du kan jo sette deg inn i hvor vanskelig det er å regulere varmekraftverk og hvordan de blir generelt gående med for stor produksjon.

 

At du tror det meste av norsk kraftproduksjon selges til utlandet er jo helt tragisk. Sjekk tallene dine. De kan helt klart på ingen måte forsvares av din misforståtte henvisning til NVE.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...