Gå til innhold

Elbilsalget faller videre i november: En tredel lavere enn i fjor


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Model S har hatt litt trøbbel med cellekolaps ja. Det som da skjer er at man får bilen inn til Tesla og de bytter ut batteripakken med en refurbished en. Altså en som tidligere har kollapset men alle de dårlige enkeltcellene har blitt byttet ut. Model 3 har mye bedre batteripakke og er nok noe lignende som kommer i Cybertruck (og nye Model S\X fremover)

Trur ikke du helt forstår forskjellen. Det er selvsagt mer lønnsomt for Tesla å ta inn ødelagte pakker, fikse dem opp litt, og erstatte andre ødelagte pakker mer andre eldre pakker, fremfor å gi kundene helt komplette nye pakker. 

Dette er fremdeles mye manuell jobb, og ikke noe man kan forvente at skal være videre førbart til resirkulering av batterier i fremtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Complexity said:

Ikke som jeg kan finne frem akkurat nå. Men det er bare å se på Teslabjørn på youtube f.eks hvor han måler slikt.
Er jo en Model 3 som har rullet 160 tusen kilometer nå med 7-8% degradering. Det er jo nesten det en Nissan Leaf taper hvert eneste år i kapasitet. Og de har jo mindre kapasitet i utgangspunktet..

Nissan sier man må regne med rundt 5% tap i året.. Grunnen er jo at Nissan ikke har kjøling av batteriene sine så de koker hele tiden.

Tror ikke en enkelt youtuber utgjør noe videre godt datagrunnlag. Så er jo også alder en faktor, ikke bare kjøredistanse. Men dette var ikke egentlig poenget. Spørsmålet var om det er noe som tyder på at tesla har noe bemerkelsesverdig høy batterilevetid. At du kan vise til en produsent som du hevder har dårlig levetid viser ikke dette, det er mange elbilprodusenter utover tesla og nissan.

Den andre påstanden er at tesla skulle bytte enkeltceller. Grunnen til at dette er en noe oppsiktsvekkende påstand er at tesla bruker veldig små celler som er loddet/sveiset/limt inn i større moduler. Å skulle bytte en enkelt celle blir da en stor jobb. 

Det er kjent at tesla gjør refurb på batteriene, men det er ikke ensbetydende med at de bytter enkeltceler.  Mange batterier har meg bekjent vært byttet p.g.a. andre komponenter (kontaktorer særlig), i den grad de bytter battericeller kan det godt være i form av å bytte hele moduler.

P.S: om nissan faktisk har så mye tap burde det være mange garantireperasjoner gjort på de siden de garanterer 75% gjenværende kapasitet (Eller 3 av 12 streker som de sier det) etter 8år/160000km. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teslabjørn gjør temmelig godt datagrunnlag, og tester mange elbiler grundig. Han låner og eldre elbiler og tester de for å se hvor mye degradering batteriet har fått.

Tesla bruker 18650 celler i eldre biler og 2070 celler i nye. At de er sveiset på plass tror jeg er ganske vanskelig å få til, men alle cellene har sin egen tynne tråd (som fungerer som sikring for hver enkel celle) "sveiset" på seg så er kansje dette som menes.

Kan hende de bytter moduler istede for enkeltceller for å gjøre det litt enklere. Om en celle som er parallellkoblet med en andre dør så vil den sannsynligvis dra med seg flere i døden og det er kanskje ikke så mange celler i en modul man kan redde. Så jeg skal ikke være så påståelig med at enkle celler byttes.

Og tipper Leaf har mange reklamasjoner. Finnes mange eksempler på Leaf som man knapt kan kjøre på nærbutikken med. Var jo en tråd her på forumet nylig med en Leaf eier som ikke fikk nytt batteri på garanti av en eller annen grunn og Nissan ville ha en helt absurd høy sum for å bytte batteriet. Bilen var jo knapt kjørbar så lite rekkevidde som var igjen..

Batteriet på Leaf ligger på rundt 50 grader under normal kjøring og det er for høyt..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

At de er sveiset på plass tror jeg er ganske vanskelig å få til

Det er korrekt at de er sveiset sammen, med ei plate på topp.

960x0.jpg%3Ffit=scale

vs

Audi-etron-battery-640x360.jpg 

 

Sylindriske celler i samarbeid med det faktum at de er produsert på en måte med å sveise/squishe dem sammen, gjør kanskje produksjonen av dem effektiv og enkelt, men det motsatte når levetiden deres er over når alt skal separeres igjen. 

Jeg trur det er liten tvil rundt hvilke av bildene som viser en generell større vilje for å planlegge mot batterienes levetid. Audi eller Tesla? 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

model-3-battery-pack-modules_grande.jpg?Er vel epoxy de bruker, og ikke "sveising". Men det kan være like vanskelig å fjerne.

Det blåe der er forresten noe flammehemmende gele.

The battery cells in the Tesla Model 3 battery pack are sealed together with a unique epoxy that makes removing, replacing, or reusing individual cells much more difficult. Jack opines that the plastic between the cells is there to pad the cells, as a structural support which also serves to keep them from rattling around in the pack. As with other Tesla Model 3 battery pack teardowns we’ve seen, he also said that the stuff is extremely difficult to remove and put it in the same category as the universal fix-all epoxy JB Weld.

 

Er jo bra at Audi gjør det lett å bytte moduler, noe de muligens vil trenge å gjøre etterhvert da de kjører en ganske ekstrem ladekurve på de bilene. Men tiden vil vise. 

Vil tro Audi sin løsning også bidrar med litt ekstra vekt.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er jo bra at Audi gjør det lett å bytte moduler, noe de muligens vil trenge å gjøre etterhvert da de kjører en ganske ekstrem ladekurve på de bilene. Men tiden vil vise. 

Vil tro Audi sin løsning også bidrar med litt ekstra vekt.

Audi har nok et tettere samarbeid med regelverket som nå starter å dukke opp. Så ja, det veier mer men det er en ekstremt liten kost å betale, hvis du gjennom lovverket må resirkulere batterier i ettertid. Om man ikke må det, så viser det i det minste hvor hodet til Audi ligger, under planleggingen og byggingen av batteripakkene. 

Ladekurven til Audi er da ikke så ekstrem? Den er jevn og stabil over tid, som er bedre for batteriet enn å presse et så høyt kW antall som over hode mulig, kun for å kunne skrive ned det kW tallet som "ladehastighet". Det er temperaturen man må passe på. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus3do said:

Audi har nok et tettere samarbeid med regelverket som nå starter å dukke opp. Så ja, det veier mer men det er en ekstremt liten kost å betale, hvis du gjennom lovverket må resirkulere batterier i ettertid. Om man ikke må det, så viser det i det minste hvor hodet til Audi ligger, under planleggingen og byggingen av batteripakkene. 

Ladekurven til Audi er da ikke så ekstrem? Den er jevn og stabil over tid, som er bedre for batteriet enn å presse et så høyt kW antall som over hode mulig, kun for å kunne skrive ned det kW tallet som "ladehastighet". Det er temperaturen man må passe på. 

E-Tron har vel en av de mest ekstreme ladekurvene siden man får 150kW helt opp til 80%. 

Til sammenligning har Model 3 bare 50kW når den når 80%.

Hva dette vil bety i fremtiden er vanskelig å si. Kansje de tar en Nissan Leaf og jukser litt på tallene så 80% egentlig er lavere.

Men e-tron trenger den aggresive ladekurven for å veie opp for at den er utrolig strømtørst i bruk.

Fastned_ChargeCurve_Audi.png

 

Tesla-Model-3-Long-Range-on-Supercharger

Ladekurven til Model 3 kan plutselig endre seg i en software update da, og aner ikke hvor gammel den grafen der er.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

E-Tron har vel en av de mest ekstreme ladekurvene siden man får 150kW helt opp til 80%. 

Til sammenligning har Model 3 bare 50kW når den når 80%.

Hva dette vil bety i fremtiden er vanskelig å si. Kansje de tar en Nissan Leaf og jukser litt på tallene så 80% egentlig er lavere.

Men e-tron trenger den aggresive ladekurven for å veie opp for at den er utrolig strømtørst i bruk.

 

I motsetning til Tesla, så har nok Audi et større fokus på testing. Så tvilsomt, men du kan jo alltids håpe. 

Om Audi ville, så kunne dem jo gjort det samme som Tesla, og straffet batteriene maks i 5 minutter, kun for å kunne skryte på seg å lade med høyere kW. Istedet har de fokusert på raskere lading over tid, med ei jevn ladekurve og god temperaturkontroll. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

I motsetning til Tesla, så har nok Audi et større fokus på testing. Så tvilsomt, men du kan jo alltids håpe. 

Om Audi ville, så kunne dem jo gjort det samme som Tesla, og straffet batteriene maks i 5 minutter, kun for å kunne skryte på seg å lade med høyere kW. Istedet har de fokusert på raskere lading over tid, med ei jevn ladekurve og god temperaturkontroll. 

E-Tron har jo i tillegg en 95kWh batteripakke, vs Model  3 sin 75kWh, så flere celler til å ta imot energien.

Blir morro å se hvordan den nye Roadster og Cybertruck kan lades. Blir vel Model 3 sine batterier bare større pakker med flere celler.

 

Og man får  desidert lengst rekkevidde per minutt med Tesla sin lademetode.

Tesla-vs-Audi-e-tron-charging-speed.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

E-Tron har jo i tillegg en 95kWh batteripakke, vs Model  3 sin 75kWh, så flere celler til å ta imot energien.

Blir morro å se hvordan den nye Roadster og Cybertruck kan lades. Blir vel Model 3 sine batterier bare større pakker med flere celler.

Kan jo sammenligne mot TMX istedet, om det er bedre? 

Jeg håper for Teslas skyld at de utsetter produksjonen på tøys med dagens batteri-teknologi, og heller lager mindre produkter hvor det gir mer mening å bruke lithium-ion batterier. Det å lansere både Roadster og Cybertruck kan de vente med til neste generasjon batterier, og den burde også komme med standarder for å ta vare på råvarene når man skal få dem ut av batteripakken også - slik de Tyske ser ut til å ha gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Kan jo sammenligne mot TMX istedet, om det er bedre? 

Jeg håper for Teslas skyld at de utsetter produksjonen på tøys med dagens batteri-teknologi, og heller lager mindre produkter hvor det gir mer mening å bruke lithium-ion batterier. Det å lansere både Roadster og Cybertruck kan de vente med til neste generasjon batterier, og den burde også komme med standarder for å ta vare på råvarene når man skal få dem ut av batteripakken også - slik de Tyske ser ut til å ha gjort. 

Nei, for TMX bruker batteriteknologi fra 2012.. Håper de får satt Model 3 batteriene i X og S snart.

Og nok en gang: hvorfor skal de vente med det? da kommer bare noen andre i forkjøpet og de taper penger.

Har hørt i 10 år nå at det snart skal komme ny batteri teknologi, og at snart har vi 3 måneders batteritid på mobilene våre.
Men skjer jo ikke en dritt, og skjønner godt at de må utvikle lithium teknologien i mellomtiden.

Model 3 sine batterier er veldig gode, takket være en bra kjøling\varming og en god batterikjemi.

De varer jo utrolig lenge med lite degradering. Er det da noe å klage på?

https://insideevs.com/news/375459/tesla-model-3-50k-miles-battery-degradation/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Salget i Norge tar seg nok opp igjen. Det vil forbil høyt så lenge det er intensiver og økonomi i å velge elbil for folk.

Uten intensiver og på verdensbasis er det derimot langt mer usikkert. Toyota sier rett ut at det ikke er etterspørsmål etter elbiler i dag:

https://electrek.co/2019/11/25/interview-toyotas-sales-and-marketing-chief-says-theres-no-demand-for-evs/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Og nok en gang: hvorfor skal de vente med det? da kommer bare noen andre i forkjøpet og de taper penger.

Nå som de har kastet bort tid og ressurser på Roadster og Cybertruck, så er det jo forseint. Det er avgjørelsene rundt hvor man skal putte tid og penger for produktene jeg stiller jeg kritisk til. 

 

Complexity skrev (58 minutter siden):

Har hørt i 10 år nå at det snart skal komme ny batteri teknologi, og at snart har vi 3 måneders batteritid på mobilene våre.
Men skjer jo ikke en dritt, og skjønner godt at de må utvikle lithium teknologien i mellomtiden.

Kanskje det var det Elon Musk tenkte også, at det ville komme mye tidligere en antatt når han bestemte seg for å dytte batteriene så langt man kan ved lanseringen av Model S. Det å kunne skryte av litt ekstra rekkevidde, og effekt gjorde nok sitt for å gjøre elbiler mer populært, men det kom jo også med en utfordring. 

De kunne jo ikke plutselig starte å selge TMX og TM3 med en normal buffer slik de andre gjør, uten å måtte forklare hvorfor. Når 10-20% av effekten og kapasiteten forsvinner, så blir det jo lagt merke til i WLTP testene. 

Complexity skrev (1 time siden):

Model 3 sine batterier er veldig gode, takket være en bra kjøling\varming og en god batterikjemi.

De varer jo utrolig lenge med lite degradering. Er det da noe å klage på?

https://insideevs.com/news/375459/tesla-model-3-50k-miles-battery-degradation/

Tesla-Battery-Degradation-Total-Miles_Te

Den grafen forteller en annen historie for meg enn den gjør for deg trur jeg? Den viser at TeslaBjørn har rett. Starten på den naturlige degrasjonen hos Tesla er gjemt bort i måten km-standen blir vist på. Den starter under faktisk oppnåelig rekkevidde når bilen er helt ny, og den faller noen prosent helt i starten. Der den jevner seg ut, der har Tesla regnet seg frem til hvor rekkevidden fra 100%SoC vil være. Dog noe mangler der? 

Degradation-data-and-fitting-curves-of-t

Statistics.png

 

Sånn kan man forvente slutten på lithium-ion batterier. Den holder seg rimelig flat og jevn over ei god stund, men når den først gir seg, så går det kjapt. Det mangler nok data hos TM3 før man får et ordentlig bilde. Men det mangles jo stort sett over alle BEV produkter, så det blir spennende å se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriene er nok noe lettere men energiforbruk er det ikke mye forbedring. BMW laget i 1972 (snart 50-år siden) noen elektriske 1602 biler. De hadde 12kwh blybatterier. De kunne kjøre opptil 70km på en lading. Når man regner ut wh PR km ser man hvor effektive moderne teknikk har gjort nye el biler. Litt av en utvikling!

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Batteriene er nok noe lettere men energiforbruk er det ikke mye forbedring. BMW laget i 1972 (snart 50-år siden) noen elektriske 1602 biler. De hadde 12kwh blybatterier. De kunne kjøre opptil 70km på en lading. Når man regner ut wh PR km ser man hvor effektive moderne teknikk har gjort nye el biler. Litt av en utvikling!

Trenger ikke gå så langt tilbake i tid for å se utvikling. Her er en Citroen Saxo Electrique 2005 modell. Har vel en rekkevidde på 60-70km på en godversdag, og da er varmeapparatet dieselfyrt for å ikke ta av rekkevidden.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71044168

Tesla Model S ble vist frem i 2009 med 250km rekkevidde, og dagens Model S har 600km rekkevidde.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Luske_Ludvig said:

Sitter og venter på en fornuftig familieelbil med tilhengerfeste

Model Y? Ford Mustang? Polestar 2? VW ID Space Vizzion? Begynner å bli litt å velge mellom men de fleste har vel enda litt leveringstid (og usikker med hengerfeste på VW sin stasjonsvogn)

Personlig har jeg mest tro på Polestar 2 når det kommer til større elbiler utenom Tesla. Tror Volvo har fått til noe der.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...