Gå til innhold

Dobler energitettheten i batterier


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

7 hours ago, oophus3do said:

Hydrogenlastebiler kan ikke sammenlignes med f.eks en Toyota Mirai. I en Toyota Mirai så er batteriet kun der fordi den skal kunne regenerere energi. På en lastebil på 15+ tonn, så kan du regenerere i mye større kvanta, med 4+ motorer som kan ta imot energien med den vekten man kan bruke. Så på f.eks Nikola One Hydrogenlastebilen, så ligger det et enormt batteri på 320 kWh. Den er jo nødvendig for å ha nok effekt, samtidig som man ikke straffer batteriet med for høy C-rate i lengre perioder. Der vil jo brenselcellen fungere som en generator som vedlikeholder batteriet over lengre perioder i oppoverbakker, samtidig som batteriet kan ta til seg store mengder strøm. Dette batteriet vil fremdeles være "lite" i forhold til en ren BEV lastebil som skal prøve å gå like langt. 

Det å fjerne 50% av volumet og vekten av dette frigjør produktet fra rundt 1,500-2,000 kg. Denne vekten kan man enten bruke for større nyttelast, slik at man direkte nå da ville vært bedre enn diesel trekkvogner, eller man kan legge til ei tank eller to til med hydrogen, og også direkte konkurrere med dagens diesel produkter som går over 1,000 km. 

Vel så det dette kjipe fenomenet rundt dette med å konvertere energi. Det ender alltid i minus. Det er rent tap av energi å produsere hydrogen. Få land har så mye vasskraft som vi har. Noen land begynner å få endel sol og vind nå men det vil fortsatt bli dårlig yield på konverteringen til hydrogen. Og har de konvertert skitten strøm til hydrogen så blir det null utslipp fra selve FCEV men utslipp i konverteringen. 

Nei fasiten må nå være klarere enn noen gang tidligere. Om det stemmer at Nikola nå har verdens mest energitette batterier så er det den sikre død for hydrogen prosjektet. 

Du hopper glatt bukk over det faktum at hydrogen ikke bare starter i minus grunnet konverteringen. Du utelater også kostnader forbundet med å bygge ut infrastruktur. Når en legger sammen utgiftene forbundet med hdyrogen for Nikola så kan det virkelig ikke svare seg å fortsette løpet med hydrogen. De sier de halverer vekt og volum på cellene og prisen kuttes i to. Da gir det ingen mening å fortsette å snakke om hydrogen. Ingen trenger 1.000 + km rekkevidde. For det er kjøre og hvilebestemmelser.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, uname -l said:

Kombinasjonen Nikola og Tesla er lik fagre, urealistiske løfter.

Nikola Tesla lovet gratis trådløs elektrisk energi.
Nikola Motors lover doblet energitetthet i batterier.
Tesla Motors lover en million robottaxier i året som begynner om mindre enn 6 uker.

 

Nikola T er død og begravet og begravet og får hvile i fred for min del. 

Nikola M må levere og få igang produksjonen før de får cred. 

Tesla M og mannen bak er godt i gang med produksjonen, har ny fabrikk i Kina og stikker spaden i jorda i Tyskland for ennå en fabrikk. Mannen bak har sendt en Tesla ut i verdensrommet, lander og gjenbruker raketter og har verdens største ladenettverk. Kommer med ny pickup, Y og en semi. Slik jeg ser det har den mannen allerede bevist at han kan. Robottaxier? Vel kanskje kommer det etterhvert men mannen bak Tesla sliter jo litt med realistiske tidsplaner. Så gi han et par tre år ekstra så skjer det kanskje noe? De jobber jo faktisk døgnet rundt for å løse problemene knyttet til selvkjørende biler. Og de har verdens mest omfangsrike datafangst de bruker i analyser og tester for å forbedre de autonome systemene. Så ja jeg tror det kommer. Det tar bare noe lengre tid, og krever også at myndighetene godkjenner systemene. Og da snakker vi byråkrati og politikk på toppen så da går det fort ett år eller tre også i det leddet før autonome biler og robottaxier er på plass. 

Jeg venter spent på 100% autonome kjøretøy. Da skal jeg flytte 2 timer unna byen og bo billig og landlig til, og så skal jeg bruke tiden i baksetet mens jeg "pendler" til å lære meg å male bilder og lese kinesisk. Og da blir det nix samkjøring, det blir to hellige timer fram og tilbake hver dag der jeg kan ha full fokus på teite hobbyer. Perfekt. Og mens jeg er på jobb så kjører bilen turister og andre som måtte trenge transport slik at jeg ikke trenger å tenke på billån ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Vel så det dette kjipe fenomenet rundt dette med å konvertere energi. Det ender alltid i minus. Det er rent tap av energi å produsere hydrogen. Få land har så mye vasskraft som vi har. Noen land begynner å få endel sol og vind nå men det vil fortsatt bli dårlig yield på konverteringen til hydrogen. Og har de konvertert skitten strøm til hydrogen så blir det null utslipp fra selve FCEV men utslipp i konverteringen. 

Trur du vi sikter oss inn til å produsere mindre energi enn vi trenger, eller mer? Se til Danmark, Nord-Tyskland og Orknøyenen. Det blir stadig oftere situasjoner der man ikke klarer å bruke energien man bruker, heller ikke eksportere den - så de ender opp med å skru ned enkelte vindturbiner. Samtidig så har man industrien, som helst ønsker å bytte ut kull og karbonfylt gass for å produsere varme, til å heller bruke hydrogen. 

Dårlig yield stemmer jo ikke, når man i situasjoner med mye vind og sol sliter med å øke forbruket hos industrien, til at man må eksportere strømmen mer eller mindre gratis. Produserer du hydrogen, så får du mer penger for det sluttproduktet enn om du ikke gjør det. Samtidig vil Hydrogen sørge for billigere strøm i perioder med lite sol og vind på den andre siden. 

 

bojangles skrev (3 timer siden):

Nei fasiten må nå være klarere enn noen gang tidligere. Om det stemmer at Nikola nå har verdens mest energitette batterier så er det den sikre død for hydrogen prosjektet. 

Så du samarbeidspartnere til Nikola? Bosch har brukt 200,000 timer på å utvikle hydrogen-systemene til produktene. Noe de neppe ville gjort om batteri-teknologien som vi har vist vil bli bedre i mange, mange, mange år allerede skulle plutselig gjøre noe med det de jobbet for. 

Selv med verdens mest energitette batterier, så får du fremdeles ut mer kWh/kg hos hydrogen. Det er jo derfor Nikola sier at denne nyheten lett får hydrogenproduktene til å kunne kjøre over 1,000 km. 

bojangles skrev (3 timer siden):

Du hopper glatt bukk over det faktum at hydrogen ikke bare starter i minus grunnet konverteringen. Du utelater også kostnader forbundet med å bygge ut infrastruktur. Når en legger sammen utgiftene forbundet med hdyrogen for Nikola så kan det virkelig ikke svare seg å fortsette løpet med hydrogen. De sier de halverer vekt og volum på cellene og prisen kuttes i to. Da gir det ingen mening å fortsette å snakke om hydrogen. 

Et depot for lading av busser og lastebiler starter jo ikke akkurat på minus den heller? Du får en initiell mindre kostnad på en mindre flåte produkter på en BEV flåte, men jo lengre du utvider flåten, jo nærmere kommer du behovet for å oppgradere nettet inn til depotet, og da er man straks ved et punkt der ei FCEV flåte ville vært billigere. For der er den initielle installasjonen av hydrogensystemet det som koster. Det å øke produktflåten i ettertid er ikke særlig kostbart, siden lagringen av hydrogen med ei tank til eller to ikke koster så mye. 

Har du et BEV flåte ved et depot som må lade 10 lastebiler med 800 kWh batterier over 8 timer fra kveldsskift til morgen skiftet, der vi lader fra 20% SoC til 100% SoC rett før de skal ut hver natt på produktene. Så må du ha en snitthastighet på ladingen på rundt 800 kW. Øker du produktflåten til 20 lastebiler, og du må doble snitthastigheten i ladingen til 1,600 kW. Har du 40 lastebiler, så må du opp til 3,200 kW. Det krever jo sitt for nettet inn til et depot. 

Gjør du samme sak på ei flåte som fyller hydrogen, så dobler du ikke kostnadene hver gang du dobler produktflåten. Det å legge til ei ekstra pumpe, eller et større hydrogenlager koster ikke særlig - der majoriteten av kostnaden ligger i den initielle investeringen av å kunne produsere hydrogenet lokalt, og det å sette opp stasjonen. 

bojangles skrev (4 timer siden):

Ingen trenger 1.000 + km rekkevidde. For det er kjøre og hvilebestemmelser.  

Det er mange grunner til å ville ha høy rekkevidde. Lastebiler som idag frakter maten vår, må ha reefer-containere som både kjøler og varmer maten (alt ettersom klima, og type varer/mat) på hele turen. Hvis du skulle kjørt energi til den fra batteriet alene, så kan vi glemme buss eksemplene som idag har brukt over 70% av energilageret sitt på å varme opp bussen i -15 grader. Det koster sitt å kjøle ned frukt i frakt fra Spania til Norge der turen starter i 35 grader, og man helst skal ha 4 grader i et digert rom. 

http://www.post-harvest.com/post-harvest/guide-rts.html

Der ser du litt forskjellig type mat som vi frakter enorme mengder av, og det krever sitt av energi å sørge for korrekt temperatur i alle klima. 

En annen grunn til å ville ha høy rekkevidde, er en økende trend innenfor "team-trucking". Altså et lag på 2 personer, som kjører samme bilen, og i slike tilfeller så forsvinner hviletidene mer eller mindre bort, siden den ene kjører når den andre hviler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (8 timer siden):

Takk for linkene, men der har nok skribenten tatt seg noen "friheter" når headingen ble utformet, for hvis du leser innholdet så sier Elon Musk følgende: *I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year*.

D.v.s. at han kun antar dette. Men tøff antagelse okkesom.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Takk for linkene, men der har nok skribenten tatt seg noen "friheter" når headingen ble utformet, for hvis du leser innholdet så sier Elon Musk følgende: *I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year*.

D.v.s. at han kun antar dette. Men tøff antagelse okkesom.

Han sa dette:

"From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we'll have over a million robotaxis on the road."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 20.11.2019 den 20.25):

Snipp...

https://nikolamotor.com/press_releases/anheuser-busch-completes-first-zero-emission-beer-delivery-69?fbclid=IwAR1gRMiHAcaWvbY3Y5GBOZfTUO-zNntahBTOlHQ-7nygdlqRH1RZPdTqELw

Da er altså den første leveransen gjort med en av Nikolas Hydrogenlastebiler. Sånn siden du spurte etter dette tidligere, på når vi skulle se noe mer håndfast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Han sa dette:

"From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we'll have over a million robotaxis on the road."

 

*For sure* betyr *ganske sikkert*, og er en ganske hårete målsetting, men bør ikke mistolkes som et løfte.

Er du sikker på at du vil gjøre en semantikk-diskusjon utav dette?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

*For sure* betyr *ganske sikkert*, og er en ganske hårete målsetting, men bør ikke mistolkes som et løfte.

Er du sikker på at du vil gjøre en semantikk-diskusjon utav dette?

 

Du får bare kverulere på om "Til neste år så er det helt sikkert mer enn en million robot-taxier på veien" er et løfte eller ikke.. Spesielt fornøyelig når antallet vil være null.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus3do said:

https://nikolamotor.com/press_releases/anheuser-busch-completes-first-zero-emission-beer-delivery-69?fbclid=IwAR1gRMiHAcaWvbY3Y5GBOZfTUO-zNntahBTOlHQ-7nygdlqRH1RZPdTqELw

Da er altså den første leveransen gjort med en av Nikolas Hydrogenlastebiler. Sånn siden du spurte etter dette tidligere, på når vi skulle se noe mer håndfast. 

Ja dette var jo noe. Men husker jeg rett så er vel nettopp dette noe som har vært planlagt en god stund, siden rett etter at A.Busch offentliggjorde at de hadde lagt inn en stor bestilling på 100(?) Nikola One. De skulle bli pilotkunde, AKA betatester. Men ja, om denne nå blir å gå fast på ølutkjøring så kom jo dette langt raskere enn jeg hadde trodd. Og det positive her er jo null lokalt utslipp, til tross for hydrogenets iboende ueffektive natur. Og som pilotkunde så har de nok sørget for og sikkert fått hjelp av Nikola til å besørge fyllestasjoner etc. 

Om jeg var sjåfør så ville jeg nok likt å få en spill ny Nikola som arbeidsplass. Den har jo et unikt design, spesielt i USA der alle kjører dritlange snutebiler med skrekkelig snuradius og som må være elendige i trange gater. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (12 minutter siden):

A.Busch offentliggjorde at de hadde lagt inn en stor bestilling på 100(?) Nikola One.

Rettelse, korrekt antall er 800. Som det forsåvidt også skrives om i artikkelen. Og det har hele tiden vært forventet at Nikola skulle klare å levere rundt 30 av disse nå i 2020. Men da har dem altså fått en allerede, og hydrogenstasjonen er jo med i testingen her før de fører opp de virkelig store stasjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Om jeg var sjåfør så ville jeg nok likt å få en spill ny Nikola som arbeidsplass. Den har jo et unikt design, spesielt i USA der alle kjører dritlange snutebiler med skrekkelig snuradius og som må være elendige i trange gater. 

Under mine turer i USA har jeg stort sett ikke sett vogntog inne i byene, det virker som de bruker mindre lastebiler der akkurat som man burde gjort i Norge.

18-19 meter lange vogntog har ingenting inne i byene å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...