Gå til innhold

Koranbrenning og ytringsfrihet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Noen burde fortelle de som brenner norske flagg i Pakistan at SIAN er sånn typ fire stykker.

Kom tydeligvis noe bra ut av dette da. Ytringsfrihet kom til Pakistan, men det liker ikke venstresiden så de får gå i tog og syte som de alltid gjør. Koranbrenning er vinn-vinn for alle tydeligvis.

Men sånn helt seriøst så driter jeg langt i hva noen tullinger i Pakistan tenner på (både seksuelt og med fyrstikker) akkurat like mye som jeg skulle tro disse idiotene også gjør angående hva som blir tent på i Norge, men akk ikke alle er født med intelligens. 

Er enig med Kallemyr når han sier:

Sitat

De forstår ikke at det ikke er den norske stat som legger til rette for brenningen av Koranen. De er ikke vant til å ha ytringsfrihet og vi kan ikke la ytringsfriheten vår bli begrenset av at enkelte krefter i utlandet ikke ønsker vi skal ha et fritt samfunn. Vi må hegne om vårt demokrati uavhengig av hva slags reaksjoner vi kan få.

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg ler av de som brenner Norske flagg i pakistan nå. Skjønner de ikke at de nå gjør AKKURAT det samme som det de protesterer mot?

Også klager de over at FN og menneskerettighetene ikke griper inn for å stoppe koranbrenningen? Som om deres sårede følelser trumfer ytringsfrihet.

Skjønner jo at koranen står over alt av menneskerettigheter og ytringsfrihet i et sånt "shithole" som pakistan er, men ikke forvent at vi vil ha det slik i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (3 timer siden):

185 handler om mer enn rasisme, den handler også om hat, og om religion og livssyn. Du kan ikke uttrykke en hatefull ytring, dette gjelder bruk av symboler, handlinger og diverse annet.

Henger du fremdeles i denne tråden og sprer feilinformasjon? Det paragrafen sier at er ulovlig, er:

lovdata skrev:

[..] å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.

Du kan helt fint og trygt fortelle noen at dies religion er usmakelig, moralskt korrupt, og brenne dies hellige symboler, da ingen av disse handlingene er berørt av straffeloven.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, storpolitikeren said:

185 handler om mer enn rasisme, den handler også om hat, og om religion og livssyn. Du kan ikke uttrykke en hatefull ytring, dette gjelder bruk av symboler, handlinger og diverse annet.

Joda, vi kan utrykke ekstremt hatfulle ytringer, gjerne akkompagnert av symboler. Vi har en del musikk her til lands som konkurrerer så og si NM i hat.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, cuadro said:

Henger du fremdeles i denne tråden og sprer feilinformasjon? Det paragrafen sier at er ulovlig, er:

 

Ehhhh, limte du ikke nettopp inn et utklipp som sier at dette er ulovlig:

"fremme hat overfor noen på grunn av deres religion eller livssyn" ??

Likevel sier du at jeg tar feil når jeg sier at du ikke kan uttrykke en hatefull ytring pga deres religion til en bestemt person?

Leser du det du limer inn? Eller er du bare så opphengt i konseptet at dette burde være lov, at selv om du leser det, så fester ikke ordene seg i hode ditt?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, storpolitikeren said:

Det har du ikke lov til hvis du retter dette mot en bestemt person basert på religion eller livssyn.

Jeg svarte kun på det jeg siterte:

4 hours ago, storpolitikeren said:

185 handler om mer enn rasisme, den handler også om hat, og om religion og livssyn. Du kan ikke uttrykke en hatefull ytring, dette gjelder bruk av symboler, handlinger og diverse annet.

Vi kan uttrykke så mye hat og hatefulle ytringer som vi ønsker. Og flere av oss gjør det hver eneste dag, og har gjort det i flere tiår. Vi i Norge er nærmest som verdensmestre i hat å regne.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Abigor said:

Jeg svarte kun på det jeg siterte:

Vi kan uttrykke så mye hat og hatefulle ytringer som vi ønsker. Og flere av oss gjør det hver eneste dag, og har gjort det i flere tiår. Vi i Norge er nærmest som verdensmestre i hat å regne.

Jeg vet ikke hvor du har dette fra. Loven står rett over her, på samme side som vi snakker på nå. Du har ikke lov å fremsette hatfull ytringer for en person pga religion og livsstil. Les på nytt.

Du blander kanskje dette med person og en større gruppe.

Lenke til kommentar

Jeg blander ingenting, skriver veldig presist!

Påstand: Du kan ikke uttrykke en hatefull ytring, dette gjelder bruk av symboler, handlinger og diverse annet.

Fakta: Vi både kan utrykke og uttrykker hatefulle ytringer hver eneste dag.

Her er forøvring en relevant artikkel, "Rettne til å brenne bøker": https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4qQoQE/retten-til-aa-brenne-boeker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
storpolitikeren skrev (16 timer siden):

Jeg glemte ikke å svare på det andre du spurte om, jeg har ikke noen kommentar til det. Jeg sier veldig lite om hva jeg selv mener. Jeg må likevel få lov å diskutere.

Har du ikke gjennom hele denne tråden da gitt uttrykk for hva du mener? 

Men et hypotetisk standpunkt da: om ens tro/livssyn tilsier at man synes det er greit å putte de man ikke liker i gasskamre, bør da et slik livssyn bør være forskånet for kritikk?

Det er et enkelt ja/nei spørsmål som det burde være mulig å svare på. Men klart, om du har malt deg inn i et hjørne nå så skjønner jeg jo at du ikke ønsker å svare.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
storpolitikeren skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke hvor du har dette fra. Loven står rett over her, på samme side som vi snakker på nå. Du har ikke lov å fremsette hatfull ytringer for en person pga religion og livsstil. Les på nytt.

Du blander kanskje dette med person og en større gruppe.

Uffda.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (21 timer siden):

Dersom det er deres egen kopi av bibelen og Norges lover... ja hvorfor ikke? Skal de ikke få lov å brenne sine egne bøker? Eller hva mener du egentlig?

Jeg mener at forholdene for muslimer sannsynligvis ville blitt dramatisk verre i landet,  om det fantes en muslimsk organisasjon som het "Islamiser Norge" som brente grunnloven og et norsk flagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som tror at dette kommer til å bli noe bedre noensinne? Selv om vi brenner tusen koraner daglig i femti år fremover? 

Disse folka skjønner ikke konseptet uansett. De blir bare rasende hvis noen er slemme med boka deres. Det ble de da, det blir de neste gang og det kommer de til å bli etter tjue tusen tilfeller. 

Det skal så klart være lov å brenne koraner, bibler, toraer og selvbiografien til Sophie Elise. 

Men det er ikke noe poeng i å gjøre det. Det blir ikke noe bedre av det. 

Sian er vel uansett en gjeng som bare er ute etter å provosere. Norge for nordmenn og alt det der. Jeg hadde "gleden" av å høre dem på en demonstrasjon en gang. Det er noen paragrafer i loven om hatefullt innhold. Politiet sto der uten å gripe inn, så det var vel innafor, men det må ha vært jævlig nære grensa. Ble helt dårlig av å høre på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at forholdene for muslimer sannsynligvis ville blitt dramatisk verre i landet,  om det fantes en muslimsk organisasjon som het "Islamiser Norge" som brente grunnloven og et norsk flagg.

Det kan godt være, men det er likevel deres rett så lenge de forholder seg fredelige. Dog mest sannsynlig ville de blitt sett på som noen idioter, både av vanlige nordmenn og moderate muslimer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

Men vanlige muslimer ville vært i livsfare, i ganske lang tid, grunnet visse segmenter på ytterste høyre.

At noen mennesker uansett hva side de hører til på ikke klarer å ytre sine meninger på fredelig vis, det er vel ikke noe argument for å innskrenke ytringsfriheten? Hvis man skal begynne å forby handling/ytring X kun fordi at gruppe mennesker Y ikke klarer å oppføre seg, er det da ikke i prinsippet pøblene som bestemmer!?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
:utakt skrev (9 minutter siden):

Disse folka skjønner ikke konseptet uansett. De blir bare rasende hvis noen er slemme med boka deres. Det ble de da, det blir de neste gang og det kommer de til å bli etter tjue tusen tilfeller. 

Vel, kanskje de til slutt går lei og ser at det ikke hjelper uansett hvor rasende de blir? Det er litt som med små barn: når de gjør noe galt og begynner å grine fordi at de blir satt i skammekroken, da må man bare ignorere de til de skjønner at det ikke nytter å sutre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...