Gå til innhold

Stjal samisk hurtiglader på hele 50 kilowatt


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse laderne koster 150 000kr+ så det er nesten bedre enn å stjele en minibank

 

Tja, men de er gjerne ikke så lettomsettelig som kontanter. Og du må jo ha tilrettelagt infrastruktur der du skal koble den opp. Aner ikke hva slags tilførsel disse fungerer på, men 50 kW effekt er det jo ikke så lett å få til hjemme på 230 eller 400 V nett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, men de er gjerne ikke så lettomsettelig som kontanter. Og du må jo ha tilrettelagt infrastruktur der du skal koble den opp. Aner ikke hva slags tilførsel disse fungerer på, men 50 kW effekt er det jo ikke så lett å få til hjemme på 230 eller 400 V nett.

 

Aner ikke hvordan disse er oppbygd, men Tesla sine ladestasjoner bruker bare en masse standard Tesla ladere koblet sammen. Så her ser jeg potensial til å stjele og selge i løsvekt til Teslakunder med defekte ladere i bilene sine.

 

Mulig det er noe lignende her og at de kan plukke ut 5 10kW supply å selge i løsvekt f.eks. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tja, men de er gjerne ikke så lettomsettelig som kontanter. Og du må jo ha tilrettelagt infrastruktur der du skal koble den opp. Aner ikke hva slags tilførsel disse fungerer på, men 50 kW effekt er det jo ikke så lett å få til hjemme på 230 eller 400 V nett.

Er ikke så langt unna, en vanlig bolig med 400 V 3-fase med 63 A har ca 45 kW.

Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, ikke uten en slags AC/DC-konvertering vaffal. Standard Teslaladere lader med AC, mens hurtigladere lader på DC. 

 

Du har akkurat forklart hvordan det fungerer. I bilene er det én AC/DC-konverter, kobler en flere slike sammen får en i praksis en stor AC/DC-konverter. Hele konseptet med disse laderne langs veien er at de leverer masse likestrøm til bilene så de slipper å bruke sin lille AC/DC-konverter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Tja, men de er gjerne ikke så lettomsettelig som kontanter. Og du må jo ha tilrettelagt infrastruktur der du skal koble den opp. Aner ikke hva slags tilførsel disse fungerer på, men 50 kW effekt er det jo ikke så lett å få til hjemme på 230 eller 400 V nett.

Er ikke så langt unna, en vanlig bolig med 400 V 3-fase med 63 A har ca 45 kW.

er ingen vanlige boliger som har 400v DC 3f 63A. det vanlige er 230v ac 3f 63A-....

Lenke til kommentar

Tja, men de er gjerne ikke så lettomsettelig som kontanter. Og du må jo ha tilrettelagt infrastruktur der du skal koble den opp. Aner ikke hva slags tilførsel disse fungerer på, men 50 kW effekt er det jo ikke så lett å få til hjemme på 230 eller 400 V nett.

Disse laderne krever normalt strømtilførsel på 3x72A eller 3x80A 400V. Mer enn de fleste har hjemme ja ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Sett opp et skikkelig tak.

2. Sett opp videokamera.

3. Sørg for automatisk betaling uten apper og annet styr.

Automatisk betaling er på vei via CCS, da kommuniseres bilens VIN automatisk over kabelen. Tilsvarende det Tesla gjør. Men man må selvsagt registrere seg og kredittkortet sitt et sted for at det skal fungere. Ellers er RFID-brikke det enkleste, Elbilforeningens fungerer hos nesten alle aktører. Med den tar det 2 sekunder å betale, kjappere kan det ikke bli før CCS-betalingen implementeres (vil ikke fungere for CHAdeMO). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Automatisk betaling er på vei via CCS, da kommuniseres bilens VIN automatisk over kabelen. Tilsvarende det Tesla gjør. Men man må selvsagt registrere seg og kredittkortet sitt et sted for at det skal fungere. Ellers er RFID-brikke det enkleste, Elbilforeningens fungerer hos nesten alle aktører. Med den tar det 2 sekunder å betale, kjappere kan det ikke bli før CCS-betalingen implementeres (vil ikke fungere for CHAdeMO). 

 

Skulle ønske alle ladestasjoner også tok vanlige bankkort og vipps. Det er jo en haug av forskjellige aktører nå, dritkjipt å stå foran laderen og laste ned apps og registrere en haug av ting bare for litt lading i vinterkulda  :hm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, ikke uten en slags AC/DC-konvertering vaffal. Standard Teslaladere lader med AC, mens hurtigladere lader på DC.

Model 3 har 1stk 11kW innebygd lader som benyttes om du kobler til AC. Eldre model S har 2 slike så man får 22kW om du kobler til AC.

 

Ladestasjonene har en hel haug av likense ladere for å få 190kW DC. Og plugger du til en slik bypasser du bilens innebygde ladere og sender DC rett til batteriet.

 

CCS2-vs-type2.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Automatisk betaling er på vei via CCS, da kommuniseres bilens VIN automatisk over kabelen. Tilsvarende det Tesla gjør. Men man må selvsagt registrere seg og kredittkortet sitt et sted for at det skal fungere. Ellers er RFID-brikke det enkleste, Elbilforeningens fungerer hos nesten alle aktører. Med den tar det 2 sekunder å betale, kjappere kan det ikke bli før CCS-betalingen implementeres (vil ikke fungere for CHAdeMO). 

 

Håper de har orden på sikkerheten så jeg ikke kan kjøpe en kabbel på ali express som sender ditt VIN nummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...