Gå til innhold

Når skal vi ta et oppgjør med inkompetent mitært personell?


Anbefalte innlegg

Når skal vi få en oppsummering av alle de ekstra kostnadene som Norge har hatt med militære innkjøp de siste ti - femten årene? Og når skal vi ta et oppgjør med den inkompetansen som råder blandt våre militære? Både på innkjøp og drift. Fregatter som ble mange ganger dyrere og så blir kjørt på land. Helikoptre som ikke virker og velter mens de står parkert. Har et vedlikehold/fly tid som gjør at de liksågodt kan skrapes. Alt sammen toppet av et flykjøp som totalt over 20 års drift koster nesten like mye som hele Stavangers bygningsmasse. Og så kommer forsvars sjefen med et himmelropende krav om et hinsides alle solemerker budsjett krav for forsvarets fremtidige innkjøp. Ingen som helst selvkritikk om noe som helst. "Russerne kommer", peser de og kjører utstyret de har i grøfta. Hadde dette vært i hvilken som helst annen organisasjon hadde toppledelsen blitt avsatt på grått papir. Når skal vi få høre hva som gikk galt med Helge Ingstad? Hvor mye lenger trenger de for å skjule denne håpløse hendelsen? De lar tiden gå fordi de vil at folk ikke skal få avstand til denne hendelsen, og så kommer det langt om lenge en rapport som absolutt ikke sier noe om hva som skjedde. Når skal vi få vite hvem som hadde komandoen på brua da de kjørte rett inn i en kjempediger oljetanker som var så svær at de trodde at det var land? Har noen hørt noe så inn i granskauen vilt? 5 Milliærder kroner ++ rett i vasken. Spørsmål til dere alle der ute: Har Norges militær vesen noengang klart å kjøpe noe som virker? Det er ikke særlig tilitsvekkende det disse folkene har klart å få til nå ihvertfall. Nå er det luftforsvar de skal ha. Har de ikke nettopp fått nye fly? Eller virker ikke de heller nå? Hvor lenge skal dette tullet holde på? De pengene som de bruker kan vi få mye annet for. Og ihvertfall Ikke kjøpe en lekestue for store barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tilbøyelig til å tro at det med Helge Ingstad var sabotasje. Og synes det er minst sagt veldig mistenkelig at vi ikke får klare og tydelige svar i pressen. Vi fikk en glatt historie om en soldatlærling som såvidt reddet livet, noe som jo var positivt, men det var det vi fikk. Vi har vel fått bare totalt at det er et "sammensatt problem". Men da kan vi vel få det fulle bildet av dette problemet. Eller kanskje dét også er militære hemmeligheter.

 

Ja det er galskap, 5 milliarder rett i dass. Det skulle ikke vært mulig en gang.

Lenke til kommentar

Jeg er tilbøyelig til å tro at det med Helge Ingstad var sabotasje. Og synes det er minst sagt veldig mistenkelig at vi ikke får klare og tydelige svar i pressen.

 

Sabotasje av hvem og hvorfor? Å sabotere en fregatt i norsk farvann er en krigserklæring mot NATO, så det ville vært idioti i toppklasse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sabotasje av hvem og hvorfor? Å sabotere en fregatt i norsk farvann er en krigserklæring mot NATO, så det ville vært idioti i toppklasse.

 

Jeg aner ikke, men hvis de har gjort det, så har de foreløpig sluppet unna med det. Og Norge er jo så snille, kanskje staten ikke vil at det skal bli kjent, for å unngå millioner av døde. Da er 5 milliarder en billig pris for å unngå krig. Så det er store nyanser i storpolitikken ^^

 

Blir jo veldig vagt, det vet jeg, men jeg synes det er veldig rart at vi ikke får en ærlig forklaring og konsekvensgang.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke, men hvis de har gjort det, så har de foreløpig sluppet unna med det. Og Norge er jo så snille, kanskje staten ikke vil at det skal bli kjent, for å unngå millioner av døde. Da er 5 milliarder en billig pris for å unngå krig. Så det er store nyanser i storpolitikken ^^

 

Blir jo veldig vagt, det vet jeg, men jeg synes det er veldig rart at vi ikke får en ærlig forklaring og konsekvensgang.

 

Hmm. Er du kjent med Ockhams barberkniv? Kort fortalt så er den enkleste konklusjonen ofte den mest sannsynlige, så sabotasje, konspirasjoner og dekkoperasjoner for å hindre krig er vanskeligere å konkludere med enn at ulykken var en enkel ulykke forårsaket av inkompetent mannskap.

 

Jeg er svært forsiktig med å trekke intrikate konspirasjonsteorier uten å ha tilstrekkelig med bevis.

 

 

Ikke hvis det ikke blir oppdaget og skylden blir lagt på andre. 

 

Så du mener at det er fullstendig rasjonelt å synke en fregatt i et NATO-land for, gudene vet hva slags grunn, og håpe at man slipper unna total krig mot hele NATO?

 

Jeg setter min 100-lapp på inkompetent mannskap...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så du mener at det er fullstendig rasjonelt å synke en fregatt i et NATO-land for, gudene vet hva slags grunn, og håpe at man slipper unna total krig mot hele NATO?

 

Jeg setter min 100-lapp på inkompetent mannskap...

Jeg går ikke med på antakelsen om at alt fremmede statsmakter gjør er rasjonelt. Har du inntrykket av at alt president Trump sier/gjør er rasjonelt? Han er leder for det mektigste landet i verden... 

 

Jeg enig i oppfattelsen i at det sannsynligvis er inkometent mannskap. 

Lenke til kommentar

Jeg går ikke med på antakelsen om at alt fremmede statsmakter gjør er rasjonelt. Har du inntrykket av at alt president Trump sier/gjør er rasjonelt? Han er leder for det mektigste landet i verden... 

 

Jeg enig i oppfattelsen i at det sannsynligvis er inkometent mannskap. 

 

Jeg føler vi bare kaster teorier i luften nå fordi vi synes at det er gøy. Jeg synes også at det er gøy å diskutere for diskusjonen sin skyld, men det er viktig at vi ikke mister bakkekontakten og skaper en fordreid oppfatning av virkeligheten der myndighetene er en kabal og alt er en løgn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet det bare blir teorier, vi har jo ingen innsikt i saken.

 

Men jeg er enig i at Norge sløser med militæret, med tanke på alle avisartikler vi har fått gjennom alle år da. Så skal man jo være forsiktig med å stole blindt på hva medier skriver også.

 

Men når sjefen for Nordland fylke eller noe sånt's militær sier de ikke kan holde forsvaret i mer enn hva var det, 30 minutter? hvis Russland skulle angripe, da har vi ikke brukt pengene effektivt.

 

Likevel er jeg enig i at vi er jo medlem av NATO, så joda, vi har ikke mye å frykte, reelt. Men det kommer en fremtid, hvor ressurser kan bli knappe og det kan komme enda verre ledere enn Putin og Trump. Det er vanskelig å vite hva som er riktig og galt. Hvis vi bunkrer oss for mye ned og bygger for mye forsvar, kan vi bli ansett som en krigernasjon og bli anklaget for å bruke for mye penger på forsvar, i stedet for u-hjelp og demokrati. Det er vanskelig med politikk. Jeg tror mer på åpenhet og å skape fred enn å bygge murer og forsvar, men virkeligheten er ikke et spill. Man risikerer å miste det fredelige samfunnet vi lever i hvis vi ikke har nok militærstyrke til å forsvare det.

 

Samtidig er vi bare 5.5 millioner mennesker, kanskje 2 millioner er brukende i krig, og jeg vet ikke hvor mange titusener klare soldater Norge har. Det er ikke særlig mange hvis det kommer hundretusener på 24 timer, med et utall strisvogner, fly og krigsskip i tillegg. Vi har rett og slett ikke nok folk eller materiell. Noen ganger er det kvantitet over kvalitet som kan gjelde.

 

Så etter andre verdenskrig så har vi jo igjen fått NATO, så hvis vi skulle bli angrepet, så blir det verdenskrig. Og selv diktatorer som Putin vet at det mest sannsynlig blir skjebnesvangert. Men sånne folk er jo ofte ustabile og bryr seg ikke om konsekvens, bare om makt og penger, og kan være villige til å ta risikoen, for de vil få noe til å skje før de dør. Da er det for sent. De er som forvokste barn å regne, og det er skummelt.

 

Nei gitt, det er ikke lett. Men likevel er jeg enig med trådstarter i det minste at -inkompetanse- når det kommer til et 5 milliarders krigsskip, det er for galt. Jeg fikk huden full av kjeft for å ha kommet -2 minutter- for sent på jobb en gang som lærling, etter å ha vært 15-30 minutter tidsnok tidligere i over ett år. Samme regla ved bittesmå feil, som tok 15 minutter å rette opp. Da burde jo dette med fregatten kvalifisere til livstid i fengsel. Hvor skal vi dra linja? Det blir spennende å se når eller -hvis- dette havner i retten.

Lenke til kommentar

Jeg føler vi bare kaster teorier i luften nå fordi vi synes at det er gøy. Jeg synes også at det er gøy å diskutere for diskusjonen sin skyld, men det er viktig at vi ikke mister bakkekontakten og skaper en fordreid oppfatning av virkeligheten der myndighetene er en kabal og alt er en løgn.

Det er jeg enig i. Det som kom ut fra de som var ombord før de fikk munnkurv av militæret, var en historie om et trenings scenario hvor en offiser skulle få 'utsjekk' på en oprativ situasjon og at Helge Ingstad seilte med simulert kamp skade. Ingen radar, ingen radio og et ellers strippet kommando info scenario. Det var altså til overmål en Amerikansk offiser som hadde kommandoen på brua da det gikk galt. Dette er hva vi vestlendinger har hørt fra folk som var i nærheten og som 'uoffisiellt' har lekket ut. Stavanger er en kystby og vi kan båter. Vi kan det meste om sjø og hav og tro meg når jeg sier det; Ingen jeg har snakket med hverken forstår eller sier noe som skulle gi oss et bilde som kan gi en forståelse utfra det som militæret sier.Slepebåt skippere, folk i skipskontroll senteret, redningsfolk alle jordnære folk rister bare på hodet. For å si det slik, militæret er latterliggjort i en grad som de aldri før har vært og ikke noengang kan samenlignes med det de nå har kokt sammen. Skal de ta skylden for en Amerikansk offiser, eller skal de si det som det er. Amerikansk offiser dreit på draget som det aldri har vært gjort før, eller skjule det overfor oss Norske borgere. Dette hvis det var sant da.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere alle der ute: Har Norges militær vesen noengang klart å kjøpe noe som virker?

Det er da masse materiell i Forsvaret som fungerer utmerket. Soldatene har våpen, bekledning, kjøretøy osv. som fungerer veldig bra, men det er klart dette ikke er like morsomt å skrive artikler om og dermed mindre kjent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sikkert. Men er det store innkjøp som har virket ut av boksen?

Nå har den såkalte rapporten kommet. Den avdekker et totalt uvettig regime ombord. Gjennomsnitt alder var 22 år. Hva tenker du om det? Et år siden (eller to) siden du var gammel nok til å kjøpe brennevin. Hva var rollen til den kvinnlige offiseren fra USA? Hvorfor var radaran slått av? Ikke noe svar som jeg har sett og Politiet har hemmligstemplet rapporten. Hei og hå og vær så snill. Drit i hele greia. Saken er at det er så inn i helvete dumt at de ikke tør å slippe rapporten. Vi som betaler regninga får ikke lese rapporten! Hei og hå. Folk blir kastet i fengsel over en lav sko. Drit i dem, Tullinger med uniform skal få milliarder av kroner. Hei og hå. Få disse folka fjernet fra makten så snart som overhodet mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og hå ^^ lol. Men jeg er enig.

Dette her er latterlig. Men egentlig er det ikke så latterlig. Det er farlig. Hvis du husker hva som skjedde med 22 Juli kommisjonen og politikernes forsøk den gangen om å mørklegge hva som skjedde da bildene fra utryknings troppen fra Politiet rekte rundt i en gummibåt kom ut. De klarte ikke å bruke google map og møtte opp på feil plass. Fant ikke båten de skulle bruke. Alt mens politifolk dirigerte trafikk mens folk (unger ble skutt) ble drept. Det som var en tragedie av en hendelse ble forsøkt skjult da det ble forordnet hemmlighold av alle statsansattes vitnemål til kommisjonen fra regjeringen. Husker den unge Tadja Hadic satt og sa i nyhetene at for å sikre at det som skjedde skulle komme frem var riktig måtte det være hemmelig. Martin Kolberg på sitt beste. Brukte den yngste i arbeiderbevegelsen for å fronte et uhyggelig budskap. Nå er de der igjen. De kriminaliserer folka ombord på tankbåten, kontrollsenteret og vet ikke hvem som alle skal etterforskes av Politiet. Hvis den norske presse ikke lukter lunta om hva dette er så er de med på det. Dette er en uthalings takktikk på kostnad av dugelige Norske borgere for å skjule en miserr av dimensjoner av inkompetent miltært personell. Alt sammen mens NAV klienter fyker inn i fengsel og fratas levebrødet. En liten notis i Dagsrevyen var alt vi fikk i går. For helvete. Dette er så inn i granskauen jævlig at jeg blir eitrende forbitret av hele saken.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig i det du skriver ^^ Du har bare en veldig direkte og kraftfullt språk som mange kan finne litt for offensivt.

 

Det jeg burde spørre er; Hvordan går man frem konstruktivt for å gjøre noe med det du skriver om?

 

Svaret jeg har funnet så langt på de fleste slike spørsmål, er å bli en politiker selv. Alt det tar for ondskap å vinne, er for gode mennesker å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig i det du skriver ^^ Du har bare en veldig direkte og kraftfullt språk som mange kan finne litt for offensivt.

 

Det jeg burde spørre er; Hvordan går man frem konstruktivt for å gjøre noe med det du skriver om?

 

Svaret jeg har funnet så langt på de fleste slike spørsmål, er å bli en politiker selv. Alt det tar for ondskap å vinne, er for gode mennesker å ikke gjøre noe.

Jeg er en 60 år gammel mann med en far som var krigseiler. Hva du sier om kraftfullt språk er ikke noe sammenlignet med det som sies rundt omkring, spesiellt her på vestlandet. Ser dere andre ikke det mønsteret som avspeiler seg i alle disse sakene som går tilbake til fra før andre verdenskrig og før det også. Vi har en presse i dette landet som ikke tar i problemene. De er betalt av staten og vokter seg vel for å bite hånda som gir dem mat. Vi lever i et godt land. Ingen tvil om det. Samtidig er politikerne her til lands bra folk. Det er de virkelig. Sammenlignet med politikere andre steder så er de av god kvalitet. Men de lytter for mye til 'pr rådgivere' og spesial interesser som spinner et spindelvev av taktikker som unngår sannheten og maskerer alt 'som vi ikke skal vite.' Det har de gjort i denne saken fordi den avdekker hvor langt udugeligheten har nådd i samfunnet vårt. Det er viktig å huske på at når udugelige folk blir sittende på makt er det vi borgere som må betale prisen. Nå ser du hvordan det gjøres i denne saken. Dugelige folk blir kriminalisert og får status som 'mistenkte'!! Hvorfor Inn i svarte h.....te blir ikke de ansvarlige holdt frem for oss alle som det de er? Udugelige folk som skal sparkes ut av sine jobber med avskjed på grått papir. Og strafferett forfølges (som en stakkars nav klient blir) for grov uaktsomhet i tjenesten. Hvis du ikke ser dette har du for sterke solbriller på.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når skal vi ta et oppgjør med inkompetente lærere i norske skoler?

 

Det minste vi kan forlange, er at lærerne i disse EDB-tider, lærer elevene hva "linjeskift" er ;

 

C7f0d.jpg

Hadde dette vært i hvilken som helst annen organisasjon hadde toppledelsen blitt avsatt på grått papir. 

Ja til mer linjeskift i skolen !

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...