Gå til innhold

Her prioriteres sykkel foran bil: Lar varmefølsomt kamera styre rødt og grønt lys


Anbefalte innlegg

Hvilke tiltak mener du hadde løst trafikkproppene? Høres ut som fri fantasi og ønsketenking. Hver gang en vei bygges ut så tror forkjemperne at køen vil forsvinne og hver gang oppstår det ny kø, og hver gang så begynner man å drømme om utbygging som skal fjerne kø igjen.

Ah... Denne gamle overtroen igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiden det tar å reise til jobb, er tiden det vanligvis tar og ikke unntakstilfellene. Utbedring av veier er en måte. Bedre kollektivtilbudet er en annet. Få bilister over på mindre egoistiske metoder er en kombinasjon av kollektiv og sykling. Så lenge de alternativene er tilstede, så vil ikke flere felter for bil, løse noen ting.

En kan også si at det er egoistisk å sykle til jobb, med tanke på hvor mye penger en sparer på å sykle :whistle: ... Jeg er glad for at folk sykler, og klapper de som tar buss på skulderen, men jeg freser ikke på folk som kjører bil for å gå på jobb. 

 

 

Jeg håper bare at de smarte hodene i toppen vet hva de holder på med. Personlig klarer ikke jeg å se hvordan det kan være riktig å bruke såpass mye penger på såpass lite. Eller for å si det på en annen måte, så skulle jeg tro det hadde kommer mer ut av såpass mye penger. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror nok dette er veldig invididuelt - og situasjonsavhengig. 

 

Hos meg er det enten 15min kjøring, eller 50min sykling+garderobe. 

 

Når jeg kjører får jeg tid til behagelig morgen (dysj, frokost, kaffe, nyheter) og kommer opplagt og klar på jobb. Samt har mulighet til å være fleksibel (ved å dysje 5min fremfor 10min, lage enkel frokost/droppe, ikke lese/høre nyheter, ta kaffien i bilen) = mindre stress.

 

Når (da) jeg sykler blir alt mer stress, mindre fleksibelt, tidskniper osv. Når jeg kommer på jobb, etter garderobe tid, trenger kroppen litt cooldown tid, hvor jeg ikke er særlig produktiv. Etter avsluttet arbeidstid, er det også ekstra slitsomt å bli tvunget til å sykle hjem, spesielt på dager som har vært lange/tunge. Da er det bedre å komme seg rett på effektiv trening (treningssenter, eller dedikert hjemme/ute trening). 

 

En får også bedre muligheter til å kunne jobbe være fleksibel ovenfor arbeidsgiver/familie (med tanke på feks overtid).

Det er individuelt, og for noen er det bedre med treningssenter eller dedikert trening på annen måte, men når kun 10% av den voksne befolkningen får anbefalt mengde bevegelse, er sykkel et veldig, veldig godt alternativ til bil.  

 

Altså, får du nok trening med å trene etter jobb er det flott for deg, men det gjelder kun 10% av den voksne befolkningen. 

 

Og umm, er det ikke på kanten av loven å drikke kaffe mens du kjører? (lovlig, men ganske uheldig)

 

Tiden det tar for å reise til jobb, burde jo sammenlignes med når det ikke er rush-trafikk. Hvis det plutselig skulle ta 2 timer å kjøre til jobb, på en strekning som kan ta 15 min, er jo ikke svaret "ta sykkel, det tar kun 1 time", men heller at veiene må utbedres for å få tiden ned mot 15 min igjen.

 

Det løser derimot problemet for en billig penge for samfunnet. Man kan bygge ut veier i det uendelige, eller så kan man få flere over på sykkel. Det er bra for deg, og det er bra for de få stakkarene som faktisk må kjøre, og det er bra for samfunnet som helhet siden det får ned helseutgifter.

 

Hva vil du helst at Norge bruker penger på: Motorveier eller universiteter?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Når sa jeg at man ikke skulle dusje? Jeg sa at dusje må en uansett når en trener -- noen en bør gjøre. Nesten 10000 skritt er fortsatt ganske langt unna anbefalt bevegelsesmengde per dag da

Som sagt så når man sykler til jobb så må man dusje. Hva gjør man når man skal hjem? Sykkelen står der og når man kommer hjem må man dusje en gang til. Rent miljømessig er det bedre om man tar en joggetur om morgen eller kveld og klarer seg en en dusj PR dag i stedet for to.

Prøver du å få det til at det miljømessig er bedre å kjøre bil tur/retur jobb enn å ta en dusj?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er individuelt, og for noen er det bedre med treningssenter eller dedikert trening på annen måte, men når kun 10% av den voksne befolkningen får anbefalt mengde bevegelse, er sykkel et veldig, veldig godt alternativ til bil.

 

Altså, får du nok trening med å trene etter jobb er det flott for deg, men det gjelder kun 10% av den voksne befolkningen.

 

Og umm, er det ikke på kanten av loven å drikke kaffe mens du kjører? (lovlig, men ganske uheldig)

 

 

Det løser derimot problemet for en billig penge for samfunnet. Man kan bygge ut veier i det uendelige, eller så kan man få flere over på sykkel. Det er bra for deg, og det er bra for de få stakkarene som faktisk må kjøre, og det er bra for samfunnet som helhet siden det får ned helseutgifter.

 

Hva vil du helst at Norge bruker penger på: Motorveier eller universiteter?

Jeg er enig med at der er massevis av fordeler forbundet med å sykle til jobb, håper ikke jeg har blitt oppfattet annerledes.

 

Mener selv jeg behersker drive and drink. Har såklart forståelse for den økte risikoen og tar forhåndsregler deretter.

 

Hvis du spør meg om jeg ville gitt 1412 millioner til universiteter eller til 13km med sykkelvei er svaret universiteter.

 

 

Fra personlig perspektiv mener jeg at ett stort problem med dagens samfunn er psykologisk stress forårsaket av tidsklemmer og skyldfølelse. Da klarer jeg ikke å forstå super satsing på sykkel er riktig.

Er en i den heldige gruppen folk som har overskudd av "muligheter" (les:full kontroll på alle sine forpliktelser), er en ikke i den kategorien av folk jeg mener samfunnet bør prøve å hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver du å få det til at det miljømessig er bedre å kjøre bil tur/retur jobb enn å ta en dusj?

Jeg sa vel at jeg trodde det var bedre for miljøet å bruke el moped eller el sykkel.

 

Men som vi har regnet ut så kan man fint dusje bort energien i en liter bensin pr dag om man dusjer 2 ganger daglig.

 

Man må også skille hva som er bra for miljø og hva som er bra for klima

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk. I veldig grove trekk:

 

- Bil til 5 km++, vinterkjøring, varekjøring, kjøring med unger, samkjøring med familie eller andre etc.

- Sykkel til mindre enn 5 km, sommerkjøring, alenekjøring, omgåelse av kø på veier etc.

 

Hva som egner seg henger litt sammen med samfunnsutviklinga. Store byer (Oslo) har et omfattende t-banenett. Mellomstore byer er mer avhengig av bil. Små byer har ofte kortere avstander som igjen gjør det enklere å ferdes med sykkel. Jeg bor i en mellomstor by og her har utviklinga vært storstilt sentralisering av kommunale funksjoner, skoler, kjøpesenter osv. Nedleggelse av en rekke samfunnsfunksjoner Dvs. politisk tilrettelegging for kt bilavhengighet. Hadde byer og tettsteder blitt bygget på en annen måte, nemlig slik at viktige funksjoner spres utover i mindre enheter slik at flere har de innen sykkelavstand, så blir det lettere å bruke nettopp sykkel.

 

Dagens byplanlegging legger opp til økt bilbruk, men samtidig forsøker politikere å redusere nettopp bilbruken. Den ene hånda vet altså ikke hva den andre gjør. Jeg tror det er et gjennomgående problem at politikere ser det store bildet i hva de driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

5 KM er latterlig lite på sykkel i urbane strøk. Tror vi sier 10 km ;) Da er vi på smertegrensen hvor sykkel vanligvis er raskere enn bil i urbane strøk.

 

Til unger og varekjøring har en også tilhenger.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Som sagt, i veldig grove trekk. Sikkert helt greit å sykle over 10 km i godt vær med gode flate sykkelveier og kø på veien, for en syklist i god form eller en med elsykkel, men under andre forutsetninger kan sikkert 5 km være mer enn heftig nok. Tror nok ikke vi klarer å finne noen fasit på nøyaktig antall meter som går over grensa for folk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg er enig med at der er massevis av fordeler forbundet med å sykle til jobb, håper ikke jeg har blitt oppfattet annerledes.

 

Mener selv jeg behersker drive and drink. Har såklart forståelse for den økte risikoen og tar forhåndsregler deretter.

 

Hvis du spør meg om jeg ville gitt 1412 millioner til universiteter eller til 13km med sykkelvei er svaret universiteter.

 

 

Fra personlig perspektiv mener jeg at ett stort problem med dagens samfunn er psykologisk stress forårsaket av tidsklemmer og skyldfølelse. Da klarer jeg ikke å forstå super satsing på sykkel er riktig.

Er en i den heldige gruppen folk som har overskudd av "muligheter" (les:full kontroll på alle sine forpliktelser), er en ikke i den kategorien av folk jeg mener samfunnet bør prøve å hjelpe.

Man blir bra mye mer psykisk balanse av å sykle kontra det å kjøre bil. Man får nesten samme pulsen av å kjøre bil blant alle de andre idiotene, som man får av lett pedaling mot/fra jobben på sykel. Og man trenger strengt talt ikke dusje etter sykling, da rein svette lukter ingenting. Forutsetter at man skifter til reine klær da.... Hver dag...

Lenke til kommentar

5 KM er latterlig lite på sykkel i urbane strøk. Tror vi sier 10 km ;) Da er vi på smertegrensen hvor sykkel vanligvis er raskere enn bil i urbane strøk.

For så vidt enig, men det er veldig avhengig av hva slags vei du har.

 

Er det lagt opp til sykling, så er 10 km ikke noe problem for selv en ganske bedagelig syklist (som undertegnede). Men det krever ideelt sett at det går an å sykle helt adskilt fra annen trafikk. Straks du begynner å blande bil, sykkel og fotgjenger i en salig suppe så blir fremkommeligheten markant dårligere.

 

Selv bruker jeg ca. 2/3 av tiden på de syv kilometrene fra jobben og hjem (som går langs en relativt grei og oversiktlig gang- og sykkelvei som er lite brukt av gående) som jeg bruker på de knappe fem kilometrene fra jobben og inn til sentrum (hvor det er klattvis med bare fortau, sykkelfelt og gang- og sykkelvei av sterkt varierende bredde).

 

Mulig at det er litt annerledes for gærningene som ikke har noe i mot å blande seg med biltrafikken, men personlig sakker jeg heller ned til gangfart ved behov enn å befinne meg i samme veibane som kjøretøyer med et hundretalls ganger min bevegelsesmengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

For så vidt enig, men det er veldig avhengig av hva slags vei du har.

 

Er det lagt opp til sykling, så er 10 km ikke noe problem for selv en ganske bedagelig syklist (som undertegnede). Men det krever ideelt sett at det går an å sykle helt adskilt fra annen trafikk. Straks du begynner å blande bil, sykkel og fotgjenger i en salig suppe så blir fremkommeligheten markant dårligere.

 

Selv bruker jeg ca. 2/3 av tiden på de syv kilometrene fra jobben og hjem (som går langs en relativt grei og oversiktlig gang- og sykkelvei som er lite brukt av gående) som jeg bruker på de knappe fem kilometrene fra jobben og inn til sentrum (hvor det er klattvis med bare fortau, sykkelfelt og gang- og sykkelvei av sterkt varierende bredde).

 

Mulig at det er litt annerledes for gærningene som ikke har noe i mot å blande seg med biltrafikken, men personlig sakker jeg heller ned til gangfart ved behov enn å befinne meg i samme veibane som kjøretøyer med et hundretalls ganger min bevegelsesmengde.

Er vel enig, som er nok en grunn til at jeg støtter det meste av sykkelvei-utbygging :)

 

Skal dog sies at å sykle på bilvei i Norge føles betydelig farligere enn å sykle på bilvei i Tyskland, Østerrike og Sveits (har syklet en del i alle de tre landene) -- selv på sommeren med godt vær. Det er nesten som om norske bilister er mer aggresive og hensynsløse mot bilistene enn våre sentraleuropeiske naboer. Jeg vet ikke om noen løsning, men det hadde klart gjor livet bedre for syklistene om bilistene ble "snillere". (Nei, jeg har ingen konkrete tall på dette, dessverre!)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som sagt, i veldig grove trekk. Sikkert helt greit å sykle over 10 km i godt vær med gode flate sykkelveier og kø på veien, for en syklist i god form

Under så gode forutsetninger trenger du ikke være i god form engang. Jeg tror du seriøst undervurderer hvor behagelige moderne sykler har blitt, og elsykler gjør det hele betydlig mer tilgjenglig selv for dem i dårlig form.

 

Men tar egentlig frem gode momenter for hvorfor det er viktig å ha gode sykkelveier: Det gjør at distansene en kan kjøre på sykkel blir større!

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

En lang dusj to ganger daglig så har du brukt mere energi enn bilen.

 

https://www.dinside.no/bolig/hvor-mye-koster-det-a-ta-en-dusj/60988994

 

Så var det klesvasken? Et par kwh?

 

Om du sykler med 100watt brenner du raskt det 3 dobbelte. Regner du energiforbruk i matproduksjon kommer du fort dårlig ut.

Hvis du er av typen som må ta en så lang dusj etter å sykle til jobb, så er det nok bedre for deg å la være å syklengen. Sett nå heller pris på at noen velger å gjøre det. Husk også at om du allikevel tar en dusj om morgenen, så trenger du ikke å gjøre det både før og etter sykkelturen til jobb. Hvis du pleier å ta så lang dusjer kan det også være lurt å vurdere å installere en eller annen type x-til-vann varmepumpe. Om du (antar et voksent menneske) sykler med en forbrenning på 100 watt må du nok beregne så god tid til jobb at du brenner langt mer enn det tredobbelte.

Lenke til kommentar

Chris Froome sykler på 430W, så hvor du har de tallene fra at det er snittet for mennesker, vet jeg ikke, men de ferreste klare å sykle over 400W over tid.

Finn heller tall for W/kg. Jeg er mosjonist og yter ca 1.7-2.0 W/kg. Har en FTP. på 230W som er gjennomsnittet når jeg trår det jeg klarer i 5 minutter.

 

Denne kan brukes for å regne ut littavhvert.

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Tallene for forbrenning er hentet fra engineeringtoolbox.com. Som en annen har påpekt er det snakk om forbrenning og ikke effekt inn på kranken. Dette er i tråd med det innlegget jeg har svart på, der det forsøkes argumentert for at sykkel totalt skal ha et energiforbruk i samme størrelsesorden som bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tallene for forbrenning er hentet fra engineeringtoolbox.com. Som en annen har påpekt er det snakk om forbrenning og ikke effekt inn på kranken. Dette er i tråd med det innlegget jeg har svart på, der det forsøkes argumentert for at sykkel totalt skal ha et energiforbruk i samme størrelsesorden som bil.

Beklager. Er selv syklist på mosjonsnivå, og når man snakker Watt og sykling, så er det hardkodet i skolten alltid avgitt effekt på kranken det snakkes om...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Sitat

Det er åpnet en flunkende ny sykkelvei i Rogaland til 1,4 milliarder, sånn at menn i kondomdress kan komme seg lynraskt til jobben. På yttersia av Senja derimot, må folk og næringsliv fremdeles slite med et vanstelt, utdatert veinett som kunne vært utbedret til litt mer enn en tredjedel av denne summen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...