Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blokk, røyking av nabo ut vinduet


Fhreed91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TS sier han er i blokk, så nei - ikke samme boenhet. Utleier under er antagelig en helt annen utleier, som selv bestemmer hva han skal håndheve. Dette har strengt tatt ts ingenting med, dessverre for ham.

 

Nå har vel TS sagt at det er samme utleier senere i tråd, men ...

 

Det kan være slik du sier, at det kan være to utleiere med hver sin individuelle kontrakt - men er det borettslag så gjelder uansett borettslagsreglene - så selv om man har skrevet egne kontrakter med sine leieboere, så står framleier ansvarlig overfor borettslaget om at gjeldende regler der blir overholdt.

Lenke til kommentar

Han begrunner det, jo! At du synes det er urettferdig betyr jo ingenting. Det er den som bryter reglene som blir kasta ut.

 

Men han omgår fakta. Han under røyker med vindu åpent, så han over som må ha frisk luft om morgenen, får drittlukta inn i sin leilighet, og han under gir blanke f i det faktumet. Og ledelsen og han under gir f. Det har gått en måned uten noen konkluderende handling. Hva mener du er riktig å gjøre da? Hva hadde du gjort?

 

Er jeg utsatt for et komplott? Er jeg den eneste som ser urettferdigheten her og tar offerets side? Det er jo helt latterlig at ingen gidder å se rettferdigheten her? Virker som at ingen gidder å bruke et snev av empati før de skriver noe? Bare følge regler til punkt og prikke? Vel, regler kan virke mot rettferdighet av og til! Det er viktig med både prinsipp OG perspektiv! Regler uten etikk er diktatur!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Men han omgår fakta. Han under røyker med vindu åpent, så han over som må ha frisk luft om morgenen, får drittlukta inn i sin leilighet, og han under gir blanke f i det faktumet. Og ledelsen og han under gir f. Det har gått en måned uten noen konkluderende handling. Hva mener du er riktig å gjøre da? Hva hadde du gjort?

 

Er jeg utsatt for et komplott? Er jeg den eneste som ser urettferdigheten her og tar offerets side? Det er jo helt latterlig at ingen gidder å se rettferdigheten her? Virker som at ingen gidder å bruke et snev av empati før de skriver noe? Bare følge regler til punkt og prikke? Vel, regler kan virke mot rettferdighet av og til! Det er viktig med både prinsipp OG perspektiv! Regler uten etikk er diktatur!

Jeg tenker det er begrenset hvor mye røyk som kommer inn på soverommet om noen røyker i vinduet under, men om det var et stort problem ville jeg spurt han som bodde under om han kunne la være å røyke ut av det vinduet om morgenen. Om det ikke fungerte ville jeg sett meg om etter et annet sted å bo, der ingen får lov til å røyke i det hele tatt.

 

Om man skal bo i en blokk (eller kollektiv, som i sjokoladetråden) må man finne seg i at de andre som bor der kanskje har forskjellige vaner enn en selv, så lenge de følger reglene. Det er en av ulempene ved å bo sentralt eller i et leilighetskompleks.

 

Noen vil synes det er urettferdig at naboen spiller høy musikk klokka ti om kvelden og vekker ungene, mens andre våkner av barneskrik og kaptein Sabeltann på full guffe klokka sju om morran.

 

Det beste er selvfølgelig å bo i et hus langt ute i gokk om man absolutt ikke liker andre folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere identiske leiekontrakter,

eller samme ordlyd i leiekontrakten, om røyking forbudt?

 

Hvis så, hva står det om mislighold i kontrakten?

 

Er denne blokken et sameie eller boretslag?

Sier "husreglene" / vedtektene noe angående røyking eller tilsavrende?

Jeg vet ikke hva det står i deres kontrakt, vi har samme utleier. Jeg har ikke tilgang til dem sin kontrakt.

 

Det er samleie, en liten blokk som blir utleid. 

 

Eneste reglene vi har fått er det som står i kontrakten min, eller muntlig når jeg flyttet inn. 

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er begrenset hvor mye røyk som kommer inn på soverommet om noen røyker i vinduet under, men om det var et stort problem ville jeg spurt han som bodde under om han kunne la være å røyke ut av det vinduet om morgenen. Om det ikke fungerte ville jeg sett meg om etter et annet sted å bo, der ingen får lov til å røyke i det hele tatt.

Jeg skrev et lite brev og la det utenfor døra dems, hvor jeg spurte om de kunne slutte å røyke ut vindet siden jeg får røyklukta inn til meg. Gjorde ingenting, de bare fortsatte som vanlig. 

Lenke til kommentar

Det får bli din mening. Hvis ledelsen er psykopater og gir f, og naboen likeså, så må man gjøre noe ikke-voldelig for å få til en konkluderende løsning. Da får naboen kjøpe seg luftrenser og holde vinduet igjen. Alle med et bittelite snev av sunn fornuft klarer å tenke så langt, bittelitt lengre enn nesetippen. Klarer de ikke det burde de bo i vernet avdeling med pass 24 timer i døgnet, for da har de ikke empati for medmennesker.

Meninger er komplett irrelevant her, derfor ga jeg heller ikke min mening. Det er lov å røyke i egen bolig, både med og uten åpent vindu. Så enkelt er det. Vil man ha slutt på det er det eneste man bør og kan gjøre å ta en prat med naboen og håpe de forstår - å oppfordre til trakkasering og barnehagetaktikker hjelper ingen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vel TS sagt at det er samme utleier senere i tråd, men ...

 

Det kan være slik du sier, at det kan være to utleiere med hver sin individuelle kontrakt - men er det borettslag så gjelder uansett borettslagsreglene - så selv om man har skrevet egne kontrakter med sine leieboere, så står framleier ansvarlig overfor borettslaget om at gjeldende regler der blir overholdt.

Ok, det fikk jeg ikke med meg. Borettslag/sameieregler gjelder ja, men jeg har aldri sett forskrifter på røyking i slike regler - jeg tror ikke det ville vært en lovlig regel heller. Noen få har klart å forby på balkonger av særlige grunner, men ikke inne i boligen.
Lenke til kommentar

Det beste er selvfølgelig å bo i et hus langt ute i gokk om man absolutt ikke liker andre folk.

 

Det beste er om naboen kjøper seg en luftrenser med kullfilter, så kan han røyke bong og ha Jamaicansk fest inne døgnet rundt om han vil.

 

 

Meninger er komplett irrelevant her, derfor ga jeg heller ikke min mening. Det er lov å røyke i egen bolig, både med og uten åpent vindu. Så enkelt er det. Vil man ha slutt på det er det eneste man bør og kan gjøre å ta en prat med naboen og håpe de forstår - å oppfordre til trakkasering og barnehagetaktikker hjelper ingen.

 

Skal vi stenge ned forumet da? Bare ha en lenke "Google is your friend"?

 

Jeg er ikke mot uortodokse løsninger, så lenge det har en spesifikk funksjon og opphører før ting går ut av kontroll. Målet er å få slutt på en urettferdig situasjon. Det må være lov å prøve, når loven ikke virker.

 

Hvis ledelsen hadde banket på og spurt hva som foregikk, og krevd at jeg sluttet å spille høy musikk, hadde jeg sagt greit, da krever jeg at han under slutter å forpestet lufta på soverommet mitt om morgenen ved å røyke med vinduet åpent, og kjøper seg en luftrenser. Hvis ledelsen da ikke er fullstendig korrupt, ville de prøvd å gå i dialog med naboen. Hvis de var fullstendig korrupt, ville jeg også vurdert å flytte. Men da hadde jeg levert mistillitsforslag og gjort alt jeg kunne for å skifte ut ledelsen først, og/eller endret reglene. "Røyking og annen drittlukt skal skje på en sånn måte at det ikke plager naboer." Hvor vanskelig er det å få inn en sånn regel?

 

Jeg vil ikke lastes for andres Uvaner! For det er dét det er.

Lenke til kommentar

Meninger er komplett irrelevant her, derfor ga jeg heller ikke min mening. Det er lov å røyke i egen bolig, både med og uten åpent vindu. Så enkelt er det. Vil man ha slutt på det er det eneste man bør og kan gjøre å ta en prat med naboen og håpe de forstår - å oppfordre til trakkasering og barnehagetaktikker hjelper ingen.

 

Men hvis det står i leiekontrakten at røyking ikke er tillatt i leiligheten så er det jo ikke lov. 

Lenke til kommentar

Dette med leigeavtalen er eit blindspor, det er enklare å ta dette på grannelova samt generelle husordensreglar for blokka.

 

Uavhengig av kva som står i leigeavtalen så har ikkje naboen lov til å gjere ting som er til urimeleg ulempe for deg.

 

Så hvordan går jeg fram, hva gjør jeg videre? 

Lenke til kommentar

Så hvordan går jeg fram, hva gjør jeg videre?

Sender ny klage til utleier, evt tar det videre med styret i blokka/sameiet/borettslaget. Sistnevnte vil muligens kunne legge føringer på røyking som er til ulempe for naboene, selv om det kan bli vanskelig å nekte folk å røyke i egen bolig. Visse steder er det gått igjennom at røyking kun er lov innendørs (gitt utleiers tillatelse) og på henviste plasser utendørs, og altså ikke på fellesareal (inkl svalganger) eller balkonger (ut vinduet vil kanskje i praksis regnes innunder her).
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva det står i deres kontrakt, vi har samme utleier. Jeg har ikke tilgang til dem sin kontrakt.

 

Det er samleie, en liten blokk som blir utleid. 

 

Eneste reglene vi har fått er det som står i kontrakten min, eller muntlig når jeg flyttet inn. 

 

Da er det verre, hadde det vært et sameie ville det nok eksistert et felles regelverk/husordensregler eller tilsvarende

som du burde fått tilgang til ved innflyhtting, enten fra utleier eller styret i sameiet  :thumbup:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt i livet er 50/50. Hvis de kan plage deg med stinkende røyklukt, og hvis ledelsen gir f, så kan du plage dem med øredøvende støy.

 

Legg et par høyttalere pekende ned mot gulvet og legg masse pledd og klær over og spill Pantera - Message in blood drithøyt helt til de tar beskjeden.

Løser det problemet med støy?

Jeg løser det ved å snakke med naboene :)

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...