Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Nei det er folkets mening. Stortinget speiler meningen. Ingen partier er for.

 

Nei, stortingspolitikerne representerer bare sine egne og partiets interesser. Det er masse upopulær politikk som er blitt innført. Tenk bompenger, skatt på tips og andre arbeidsfordeler, slutt på 350-kroners momsgrensen, ingen av disse  politikkene hadde støtte i folket men ble innført likevel. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forbudt å bære kniv offentlig, likevel gjør folk det og angriper folk over 1000 ganger per år i Norge. 

Vi ser ofte angrep med skytevåpen offentlig i Norge og vi har hundretusenvis av ulovlige skytevåpen i samfunnet.

For hva du vet kan den tilfeldige personen ved siden av deg på gaten være skjult bevæpnet.

 

Derfor har vi våpenamnesti.

 

Jeg tror ikke vi har 100000 vis ulovlige våpen i Norge..

Lenke til kommentar

Derfor har vi våpenamnesti.

Våpenamnesti eller ikke, kriminelle har ulovlige skytevåpen som de bruker til å begå vold med eller bærer på seg i samfunnet, ulovlig,  for diverse formål. 

 

 

 

Jeg tror ikke vi har 100000 vis ulovlige våpen i Norge..

Ingen vet riktignok det nøyaktige antallet ulovlige skytevåpen, men èn nrk artikkel jeg så anslo hundretusenvis.

Denne artikkelen anslår 76,000 ulovlige skytevåpen i det norske samfunnet. 

https://www.nrk.no/norge/det-finnes-minst-76.000-ulovlige-skytevapen-i-norge-og-na-innfores-et-nytt-vapenamnesti-1.13393696

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Våpenamnesti eller ikke, kriminelle har ulovlige skytevåpen som de bruker til å begå vold med eller bærer på seg i samfunnet, ulovlig,  for diverse formål. 

 

 

Ingen vet riktignok det nøyaktige antallet ulovlige skytevåpen, men èn nrk artikkel jeg så anslo hundretusenvis.

Denne artikkelen anslår 76,000 ulovlige skytevåpen i det norske samfunnet. 

https://www.nrk.no/norge/det-finnes-minst-76.000-ulovlige-skytevapen-i-norge-og-na-innfores-et-nytt-vapenamnesti-1.13393696

 

Poenget er at flesteparten ikke befinner seg hos kriminelle, høyre ekstreme og terrorister...

Selv Breivik hadde lovlig våpen...

 

Det er en grunn til dette, flesteparten er fra arv som ikke er oppført, samlere osv...

Lenke til kommentar

Eneste som bevæpner seg offentlig i Norge er kriminelle typ i hovedstaden i feil miljø.

 

Unntak er ran i 7 eleven osv.

 

 

Årsaken til at kriminelle i feil miljø bevæpner seg med skytevåpen er ikke for å true deg og meg dvs sivile.

 

Det er for å beskytte seg mot andre kriminelle, evnt angrep mot andre gjenger.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Poenget er at flesteparten ikke befinner seg hos kriminelle, høyre ekstreme og terrorister...

Selv Breivik hadde lovlig våpen...

 

Det er en grunn til dette, flesteparten er fra arv som ikke er oppført, samlere osv...

Her er hva inspektøren sier:

 

 

 

– Vi er bekymret for at det er mange ulovlige våpen ute i samfunnet som kan medføre stor risiko for ulykker hvis de ikke blir håndtert på riktig måte. Samtidig kan disse våpnene bli brukt til straffbare handlinger, sier politiinspektør Audun Kristiansen i Oslo politidistrikt til NRK.

 

Det er nettopp det vi ser; mange ulovlige våpen som blir brukt til straffbare handlinger mot ubevæpnede sivile. 

Lenke til kommentar

Du som snakker om Oslos gjenger, her er hva gjengmedlemme hadde å si om våpen:

https://www.nrk.no/norge/_-gjengene-mindre-opptatt-av-politi-1.11423166

 

 

 

Hittil i år har politiet beslaglagt dobbelt så mange våpen fra organiserte kriminelle som i fjor. Elyas Mohammed tror de kriminelle miljøene er blitt mer opptatt av å vise fram våpnene sine.

– Det er ikke veldig vanskelig å få tak i våpen. I prinsippet har det aldri vært det, sier Elyas Mohammed til NRK.

– I miljøene er det alltid en som kjenner en som kan skaffe våpen. Ellers kan man skaffe det på Plata og andre faste steder i Oslo sentrum, sier han.

Han forteller at det i utgangspuntet er flest håndvåpen i omløp, men at det også er mulig å kjøpe automatvåpen.

– Men automatvåpen selges i mindre skala. Det har litt mer prisen å gjøre, sier Mohammed.

 

Så for å oppsummere: selv om vi vet at kriminelle lett skaffer våpe, går med de og utsetter uskyldige for vold, så synes du fortsatt at vi burde hindre at lovlydige bevæpner seg for å beskytte seg. 

 

Ser du selv at argumentet ditt mangler logikk? 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Hele argumentet her virker til å lene seg på konstruksjonen "fordi noen gjør noe så må jeg beskytte meg mot det". Altså - de har våpen så det må jeg beskytte meg mot.

Det som mangler fra premissene er jo hvor sannsynlig det er at man kommer i kontakt med det. Selv om sannsynligheten er på linje med strålingsforgiftning eller hoggormbitt i hverdagen så er kravet likevel bare om skytevåpen. Ikke hazmatdrakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Våpenamnesti eller ikke, kriminelle har ulovlige skytevåpen som de bruker til å begå vold med eller bærer på seg i samfunnet, ulovlig, for diverse formål.

 

 

Ingen vet riktignok det nøyaktige antallet ulovlige skytevåpen, men èn nrk artikkel jeg så anslo hundretusenvis.

Denne artikkelen anslår 76,000 ulovlige skytevåpen i det norske samfunnet.

https://www.nrk.no/norge/det-finnes-minst-76.000-ulovlige-skytevapen-i-norge-og-na-innfores-et-nytt-vapenamnesti-1.13393696

Kan du vise til statistikk/drap av sivile i Norge av disse skumle kriminelle gjengene med skytevåpen???

 

 

Norge har rett og slett veldig lite skytevåpen blant kriminelle...

 

Fordi vi har så strenge våpenlover...

Dessuten om du bortser fra enkelte ran på nattåpne kiosker?

 

Hvor mange overfall har kriminelle med skytevåpen utført mot "normale" sivile de siste 20 årene?

 

Kan vi få statistikk på dette også????

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her er hva inspektøren sier:

 

 

 

 

Det er nettopp det vi ser; mange ulovlige våpen som blir brukt til straffbare handlinger mot ubevæpnede sivile.

 

Ja det er alltid et problem når våpen er på avveie.

 

Norge har vel minst problemer med dette omtrent i hele VERDEN, nettopp pga strenge våpenlover, amnesti og krav om Vandel..

 

Du mener det er et stort problem i kanskje Norge, det landet som har minimalt problem med dette...

 

Det du sier er helt sant, kriminelle har ikke våpen selv og må låne våpen av venner... Ofte skryter de av kan ordne våpen på 1 time...

 

Det er ikke deres eget!! Nettopp fordi vi har så strenge våpenlover...

 

At en kriminell har en avsagd hagle eller beretta som går på rundlån er Ikke det samme som at alle Kriminelle eier en Kalasjnikov/AG3....

 

Derimot er vi der om deres tullete barnslige og naive forslag går igjennom: HELAUTOMATISK TIL HELE FOLKET!!! Fordi vi må beskytte oss mot kriminelle som ikke har våpen....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet dere hvor Hett det er å sysle med ulovlig Våpen-handel i Norge??

 

Det er helt vilt vanskelig å sysle med sånt.

 

Det blir oppdaget, og strengt overvåket av Politiet..

Tror dere at folk som MC gjenger, Bhatti og B-gjengen kan tørke seg bak uten at de vet om det???

 

Hvorfor tror de at de dummer seg ut og blir tatt hele tiden????

I USA derimot har man mobile våpenbil butikker som driver salg ut av bagasje-rommet...

 

Og helautomatisk til folket, er nettopp å åpne for sånne tilstander.

Lenke til kommentar

Det du sier er helt sant, kriminelle har ikke våpen selv og må låne våpen av venner... Ofte skryter de av kan ordne våpen på 1 time...

 

Det er ikke deres eget!! Nettopp fordi vi har så strenge våpenlover...

 

 

 

– Det er ikke veldig vanskelig å få tak i våpen. I prinsippet har det aldri vært det, sier Elyas Mohammed til NRK.

 

Hva spiller det for rolle hvem sitt våpenet er når de likevel skaffer det så kjapt og enkelt?

Hvis noen skyter deg i hodet så driter du vel i hvem våpenets opprinnelige eier er? 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Hva spiller det for rolle hvem sitt våpenet er når de likevel skaffer det så kjapt og enkelt?

Hvis noen skyter deg i hodet så driter du vel i hvem våpenets opprinnelige eier er?

 

Ok det tar den skumle kriminelle en time å få den gamle hagla, så anbefaler jeg at du ta en spade og slår ham ned i Tarantino style først som sist...

 

Og ingen som skyter deg uten grunn.

Da er du i feil miljø.

 

Og det går på deg, og ikke de kriminelle...

 

Klart 7 eleven i utsatt strøk kan bli truet, men er vel risiko-tillegg og kurs osv elns.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Og ingen som skyter deg uten grunn.

Da er du i feil miljø.

 

Og det går på deg, og ikke de kriminelle...

Ser du ikke hvor idiotisk det er å skrive noe sånt? Overfør ditt argumentet ditt til ungdommene på Utøya:

 

"Breivik skjøt deg ikke uten grunn, du var i feil miljø! Det går på deg og ikke Breivik!"

 

Ser du ikke hvor toskete argumentet ditt er? 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

99,999% av disse statistikkene du kommer med er helt feil.

Jeg har bokstavelig talt gitt dere kildene minst 3 ganger, for drap og innbrudd -- og andel av innbrudd som fører til drap, og andel dødsfall som er regnet som legitimt selvforsvar i forhold til andel dødsfall som var drap.

 

Kriminalitet generelt:

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2016/crime-in-the-u.s.-2016/topic-pages/expanded-offense

 

Mord, helt spesifikt:

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2017/crime-in-the-u.s.-2017/topic-pages/murder

 

Mord i Norge:

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-2018.pdf

 

Dødsfall i trafikken og årsakene:

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar

 

Selvforsvar i tall; Fasit:

http://www.vpc.org/studies/justifiable15.pdf

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bokstavelig talt gitt dere kildene minst 3 ganger, for drap og innbrudd -- og andel av innbrudd som fører til drap, og andel dødsfall som er regnet som legitimt selvforsvar i forhold til andel dødsfall som var drap.

Dette har jeg avkreftet opptil flere ganger. Jeg viste blant annet at sjansen for at en innbruddsovergriper utøver vold mot noen i hjemmet er over 25%. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...