Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Ser du ikke hvor idiotisk det er å skrive noe sånt? Overfør ditt argumentet ditt til ungdommene på Utøya:

 

"Breivik skjøt deg ikke uten grunn, du var i feil miljø! Det går på deg og ikke Breivik!"

 

Ser du ikke hvor toskete argumentet ditt er?

 

Det der er en enkel hendelse.

 

Terrorisme er et tema over hele verden for tiden.

 

Ja det er vanskelig å fange opp sovende celler og uskrevne blad som Breivik og Manshaus.

 

Breivik fikk våpenet lovlig, ankepunkt er da at det er for enkelt å skaffe våpen lovlig.

 

Han var jo på en liste....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg sier er at de aller fleste mennesker får psykisk sykdom i løpet av livet, folk skiller seg, folk dør og folk mister jobben...

 

Slike ting hender de fleste, og selvom vi alle skal virke så sterke og tøffe så påvirker dette det store ansvaret det er å ha et maskingevær.

 

Dessverre så tror jeg ikke folk med angst, depresjon og psykose skjønner selv at de skal si til politiet -At nå er jeg syk så jeg leverer inn Kalasjnikov så jeg ikke skyter meg selv, eller kona som var utro, eller han som dattera sa slo henne eller værre...

 

 

Shit happens og derfor er det greit at vi ikke har masse maskingevær..

 

Om tilstanden blir lik som i USA eller Afghanistan så blir det noe helt annet.

 

Men om man synes det er mye tryggere i New York og LAs bakgater eller Afghanistan så kan man heller flytte dit. Bli prepper og bevæpne seg til tenna som en annen tulling.

 

Jeg synes det er wacko.

Du sier at det jeg sier er "wacko". Jeg synes det du sier er både "wacko", naivt og så lite gjennomtenkt at det er latterlig.

 

Du har en frykt for maskingevær, enkelt og greit. En frykt du begrunner med barnslige argumenter.

 

Disse folkene du er redd for at skal gripe etter maskingeværet fordi de skiller seg eller får en psykisk lidelse, kan like gjerne sette seg i bilen sin! I bilen kan de ta selvmord, kjøre ned konen, kjøre ned tilfeldige folk, eller bare lage faen. Hva hindrer de å gjøre det?

 

Vil du forby biler? Hva med å forby fyrstikker også, så de ikke kan brenne ned en stor bygning med mordbrann, eller sette fyr på konen sitt hus? Brann og biler har minst like mye skadepotensiale og hvis det skulle være noen som helst sannhet i det du sier, at alle blir så psykisk syke som du sier og da er livsfarlig, så er det et under at både du og jeg lever med tanke på hvor mange slike mennesker som er rundt oss!

Lenke til kommentar

Du sier at det jeg sier er "wacko". Jeg synes det du sier er både "wacko", naivt og så lite gjennomtenkt at det er latterlig.

Du har en frykt for maskingevær, enkelt og greit. En frykt du begrunner med barnslige argumenter.

Disse folkene du er redd for at skal gripe etter maskingeværet fordi de skiller seg eller får en psykisk lidelse, kan like gjerne sette seg i bilen sin! I bilen kan de ta selvmord, kjøre ned konen, kjøre ned tilfeldige folk, eller bare lage faen. Hva hindrer de å gjøre det?

Vil du forby biler? Hva med å forby fyrstikker også, så de ikke kan brenne ned en stor bygning med mordbrann, eller sette fyr på konen sitt hus? Brann og biler har minst like mye skadepotensiale og hvis det skulle være noen som helst sannhet i det du sier, at alle blir så psykisk syke som du sier og da er livsfarlig, så er det et under at både du og jeg lever med tanke på hvor mange slike mennesker som er rundt oss!

Å herre, jeg har ikke frykt for maskin gevær!!!

 

Bil er samfunnsnyttig, dessuten er det lov om fornyelse av lappen nå, hvert 4 år? og folk med psykiske lidelser kan nektes førerkort, det samme med rusavhengige.

 

Samfunnsnytten for maskingevær er lik null.

 

Selvforsvar med maskingevær er ubrukelig siden flerskudd er mer enn nok...

Helautomatisk er upresist og kan skade naboer og barn.

 

Les om drive by offer i USA.

Vil du ha dette i leiligheter og lekeplass i Norge?

 

 

Vi kan ikke la en Breivik endre Norge, vi kan gjøre eksplosiver vanskeligere å skaffe, og det motsatte av det dere vil i regelverket, ville hindret Breivik å skaffe et like effektivt våpen.

 

Jeg er av den mening at jaktfolk og skyteklubber bør lide med dårligere valg, slik at sånne våpen ikke kan shoppes og konstrueres lovlig uten at varsellampene uler hos myndighetene.

 

En liste, bekymringsmelding OG kunstgjødsel og avansert skytevåpen, BØR oppfattes neste gang...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Så du viser til amerikansk statistikk selv også ber du meg om å finne norsk statistikk på det.

 

Dette blir bare bedre og bedre.

Antall innbrudd i USA som resulterer i drap er 0.01%, i følge FBI.

 

Og da er alle drap registrert, mens ikke alle innbrudd blir anmeldt.

 

1,421,596 rapporterte innbrudd som førte til 90 drap -- eller 0.06% av innbrudd fører til drap.

321,464 rapporterte ran som førte til 680 drap -- eller 0.2% fører til drap.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Bombe at de finner få legitime selvforsvarshendelser da... fra Wiki:

 

 

 

The Violence Policy Center (VPC) is an American nonprofit organization that advocates for gun control.  The VPC advocates for gun control legislation and policy.

 

Konklusjonen på studien er ferdigskrevet før studien er blitt gjort i det hele tatt... Det blir omtrent som at jeg skulle kommet med statistikk fra NRA og presentert det som objektive fakta.

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bombe at de finner få legitime selvforsvarshendelser da... fra Wiki:

 

 

Konklusjonen på studien er ferdigskrevet før studien er blitt gjort i det hele tatt... Det blir omtrent som at jeg skulle kommet med statistikk fra NRA og presentert det som objektive fakta.

FBI sin statistikk for "justifiable homicide":

 

353 i 2017.

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2017/crime-in-the-u.s.-2017/tables/expanded-homicide-data-table-15.xls

 

For drap generelt:

15 129 drap i 2017

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2017/crime-in-the-u.s.-2017/topic-pages/tables/expanded-homicide-data-table-1.xls

 

...

 

Du har helt rett:

Raten er nærmere 1 til 38 i 2017.

 

Gratulerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antall innbrudd i USA som resulterer i drap er 0.01%, i følge FBI.

 

Og da er alle drap registrert, mens ikke alle innbrudd blir anmeldt.

 

1,421,596 rapporterte innbrudd som førte til 90 drap -- eller 0.06% av innbrudd fører til drap.

321,464 rapporterte ran som førte til 680 drap -- eller 0.2% fører til drap.

Her er fakta:

 

 

 

*An estimated 3.7 million burglaries occurred each year on

average from 2003 to 2007.

 

*A household member was present in roughly 1 million burglaries

and became victims of violent crimes in 266,560 burglaries. 

 

Altså er innbruddsovergriperne voldelige i mot beboere i ca. 26.6% av alle innbrudd. 

Innbruddsovergriperne er med andre ord i gjennomsnitt veldig voldelige, og dette du skrev tidligere om at 99.9% av innbrudd går bra er ikke annet enn absurd.

 

https://www.bjs.gov/content/pub/ascii/vdhb.txt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man kunne kjørt på jobb med maskingevær som kjøretøy, brukt det til å handle, levere barn, dra på fisking, på ferie OG til å forsvare seg så hadde det blitt annerledes.

 

Maskingevær er KUN relevant for Krig, for Delta gruppen, og for de som vil utføre Terror...

 

Det er ikke nyttig for noe annet? Kanskje for å fiske kjapt? Spøk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva så at det er få justifiable homicides? Det beviser ingenting.

Bare en liten prosentandel går med våpen(enten på grunn av lover eller personlige grunner), og bare en liten del av dem får bruk for våpenet. Dette viser jo bare at hvis flere fikk gå med våpen ville sannsynligvis flere klart å redde livene sine. 

 

Dette teller ikke med de gangene det å true angriperen med våpenet løser den fysiske konflikten, som antageligvis er flere millioner hendelser per år. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva så at det er få justifiable homicides? Det beviser ingenting.

Bare en liten prosentandel går med våpen(enten på grunn av lover eller personlige grunner), og bare en liten del av dem får bruk for våpenet. Dette viser jo bare at hvis flere fikk gå med våpen ville sannsynligvis flere klart å redde livene sine.

 

Dette teller ikke med de gangene det å true angriperen med våpenet løser den fysiske konflikten, som antageligvis er flere millioner hendelser per år.

Snakker du om i USA så varierer det fra Stat til Stat og by til by.

 

Jeg tror faktisk det er ganske vanlig å ha håndvåpen i hanskerommet i enkelte stater.

 

I Norge er det nok mer sånn her.....

 

[VIDEO]

[/VIDEO]

 

 

Litt fjernt å bevæpne hele folket med maskingevær for å beskytte seg mot brifere

 

Dersom du virkelig vil bevæpne deg med maskingevær, så bør du være sikker på at du vil ta liv.

 

Det er bare på film sånt er avskrekkende, og hvordan skal du gjennomføre dette? Gå rundt med et maskingevær på skuldra i byen?????

 

Det er ikke særlig praktisk forsvarsmetode.. lol.

 

Om du ikke isåfall går rundt og sikter.

 

Og om du skulle ha det i hjemmet?

 

Hver gang en spørreundersøkelse kommer på døra eller noen ringer på, så åpner du med Ag3 siktende?

 

Ellers er det jo nytteløst??

 

Trygge folk dere??

 

 

Det KAN jo hende at Breivik har rømt, så best å være helt sikker...

 

:)

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er fakta:

 

 

Altså er innbruddsovergriperne voldelige i mot beboere i ca. 26.6% av alle innbrudd. 

Innbruddsovergriperne er med andre ord i gjennomsnitt veldig voldelige, og dette du skrev tidligere om at 99.9% av innbrudd går bra er ikke annet enn absurd.

 

https://www.bjs.gov/content/pub/ascii/vdhb.txt

Nå har jeg snakket om oddsen for å bli drept.

 

Og våpen hjelper ikke mot vold:

Tvert i mot.

Det gir større sjanse for å bli utsatt for vold, utsatt for innbrudd i utgangspunktet, og å bli drept.

 

Metaanalyser av ofre som bor i områder med høyt våpeneierskap versus versus ofre som ikke bor i områder som har høyt våpeneierskap:

The new results reported here suggest that if there is such a deterrent effect, it may well

be swamped by other factors associated with gun prevalence – most likely, it seems to us, the fact

that guns are particularly attractive loot. Cross-section analysis of the NCVS and panel-data

analysis of the UCR yield quite similar findings: a 10 percent increase in our measure of gun

ownership increases burglary rates by 3 to 7 percent. These results are not likely to be due to

reverse causation: Among other evidence on this matter is the findings from our instrumentalvariable estimates, which are consistent with the OLS results.

 

Most important, we find that gun prevalence has little effect on the fraction of residential burglaries in which someone is at home,

and that the hot-burglary victimization rate tends to increase with gun prevalence. These results

are robust to alternative specifications and data sets.

We conclude that keeping a gun at home is unlikely to provide a positive externality in

the form of burglary deterrence. If anything, residences in a neighborhood with high gun

prevalence are at greater risk of being burglarized, both hot and otherwise. There is an irony

here: guns are often kept to protect the home, but the aggregate effect of individual decisions to

keep guns at home appears to be an increase in the victimization rate.

 

https://www.nber.org/papers/w8926.pdf

 

Innbruddstyver ØNSKER å finne hjem som har våpen, fordi våpen er verdifulle.

Om de tror det er mennesker som har våpen i hjemmet, er det større sjanse for at de selv har våpen, og større sjanse for at de er villige til å skade eventuelle ofre, om de er hjemme, i ren selvbeskyttelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det finnes jo enkelte som er ""litt"" påvirket av livet etter opphold i USA...

 

Da blir det sånn...

 

Glad dette ikke er lovlig og "normalt".

 

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/rQa4a/valen-skjoet-dusjen-i-fillebiter

 

 

Om det ikke var moropulver, eller moropiller og virkelig var en person...

 

Så kan det hende at våpen-samlingen var det de var ute etter...

 

Jeg tror nok det var noe av det første...

-

Betennelses-dempende tabletter mot flyskrekk ja...

 

Alternative-facts i beste fall.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hva så at det er få justifiable homicides? Det beviser ingenting.

Bare en liten prosentandel går med våpen(enten på grunn av lover eller personlige grunner), og bare en liten del av dem får bruk for våpenet. Dette viser jo bare at hvis flere fikk gå med våpen ville sannsynligvis flere klart å redde livene sine. 

 

Dette teller ikke med de gangene det å true angriperen med våpenet løser den fysiske konflikten, som antageligvis er flere millioner hendelser per år. 

Nei.

 

De som eier våpen bruker mye oftere våpenene de eier til å drepe andre, enn de klarer å forsvare seg med det.

Der kommer våpeneierene sine økte dødsrater inn; nesten dobbel sjanse for å blir drept, for alle i husholdningen, pluss en liten men ikke ubetydelig økt fare for livene til alle i nabolaget og slekten til våpeneieren.

Innbruddstyver drepte 90 personer i 2017.

6500 ble drept av venner, kjærester eller familie.

De som eier våpen eller bor i husholdninger med våpen er ekstra utsatt -- og våpeneierskap viser ingen positiv effekt på å redusere innbrudd, tvert i mot -- det gjør husholdningen mer attraktiv for innbruddstyver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke elokvent og smart nok til å argumentere for og imot våpenlisens.

Men det eneste jeg kan si er: må være skikkelig surt å ikke ha skytevåpen, hvis man får en innbryter som har det

For Valen hadde det vel vært like greit om han ikke hadde det. Flaks at han ikke skjøt politiet.

 

De har jo skytevåpen, men er lite sjangs for at en innbryter har gunner...

 

Har de noe som helst motiv for dette, om du skylder feil folk penger eller har gjort et eller annet...

 

Lurer fælt på hva Valen har gjort eller syslet med siden han opplever flere lignende trussel-opplevelser og likviderer dusjen i fylla wtv....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke elokvent og smart nok til å argumentere for og imot våpenlisens.

Men det eneste jeg kan si er: må være skikkelig surt å ikke ha skytevåpen, hvis man får en innbryter som har det

Når begge parter står med hvert sitt skytevåpen innbiller jeg meg at ting fortere kan eskalere seg og at konsekvensen blir større for minst en av partene. Jeg tror rett og slett at man i de fleste tilfeller vil ha mindre eskalering av situasjonen såfremt bare den kriminelle står der og danner et trusselbilde og ikke selv føler seg truet.

 

Surt å ikke kunne forsvare seg der og da? Muligens, men det er mindre smertefullt å diskutere med forsikringsselskapet enn å sitte der med en eller flere kuler i kroppen.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...