Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (19 minutter siden):

En tilfeldig, lovlydig bilfører kan ikke sammenliknes med en kriminell som truer eller utøver vold mot folk. 

Jo da. Begge kan alvorlig skade eller drepe deg. De har samme potensiale. Så hvorfor antar du ikke det verste i alle situasjoner, men bare utvalgte?

debattklovn skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg treffer på en bil som med vilje prøver å kjøre i meg, ja da antar jeg det verste. 

Det vet du jo ikke før den skjener over i ditt kjørefelt. Akkurat som at du ikke vet om tyven vil skade deg eller bare ta lommeboka di.

debattklovn skrev (19 minutter siden):

1. 99% av mordere i Norge får ikke livstid i fengsel. Heller ikke alle i USA får det. 
2. Kriminelle tenker sjeldent rasjonelt. 
3. De fleste kriminelle som er villige til å true og eller skade folk bryr seg ikke om offerets helse. 

Så og si alle mennesker tenker på selvpreservering. Ingen vil ende i fengsel i mange år hvis de kan unngå det.

  

debattklovn skrev (19 minutter siden):

Selvforsvar er ikke eskalasjon. Om noen kommer inn i ditt hus om natten med kniv og du forsvarer deg mot ham så er det ham,, og bare ham, som eskalerte dette til en farlig situasjon. 

Selvfølgelig er det ikke det. Om jeg truer deg erklærer jeg at jeg er villig til å bruke vold mot deg og jeg har således eskalert det til en farlig situasjon. At du forsvarer deg er et naturlig svar på den farlige situasjonen du er satt i og er selvfølgelig ikke eskalering. 

Tror ikke du vet hva dette ordet betyr gitt. Det har ingen ting med rollene til partene å gjøre. Det har kun med konfliktnivået å gjøre. Og når en part er aggressiv så har konfliktnivået blitt hevet, og når den andre parten da også er aggressiv så er konfliktnivået ytterligere hevet. Begge har altså eskalert situasjonen.

  

debattklovn skrev (19 minutter siden):

Si meg, tenker du at Polen eskalerte situasjonen når de prøve å forsvare seg mot tyskerne i 1939? For det virker som at du mener det. 

Ja selvfølgelig. Blir ikke mye konflikt uten at begge partene er med på konflikten. Eskalering av konflikter har ingen ting med skyldspørsmål å gjøre.

  

debattklovn skrev (19 minutter siden):

Når den hunden allerede har vist seg å være aggressiv og bitt deg i leggen, hva er best å gjøre da? Prøve å klappe den? 

Nå bygger du en stråmann istedenfor å svare. Dette var ikke situasjonen jeg beskrev.

  

debattklovn skrev (19 minutter siden):

Jeg vet det er lite sannsynlig, for disse ranerne bryr seg ikke en dritt om andre folks helse, som de har tydelig demonstrert. Jeg sa at det var noe de kunne ha gjort. Det var det moralsk riktige å overgi seg.  

Men hva med deg da? Ville ikke du ha skutt tilbake når noen hadde begynt å skyte mot deg? Ville du vurdert moralen i det hele før du hadde reagert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Storm_Eagle said:

Jo da. Begge kan alvorlig skade eller drepe deg. De har samme potensiale. Så hvorfor antar du ikke det verste i alle situasjoner, men bare utvalgte?

Jeg antar det verste om folk som demonstrerer onde hensikter og aggressivitet. Enten de er i en bil eller ikke. 

Quote

Det vet du jo ikke før den skjener over i ditt kjørefelt. Akkurat som at du ikke vet om tyven vil skade deg eller bare ta lommeboka di.

Hvis en mann er inne i huset ditt midt på natta eller drar frem en kniv på gata så kan du anta at hans intensjoner er det verst tenkelige. 
Det har ingen sammenlikning med bilister. 

Quote

Tror ikke du vet hva dette ordet betyr gitt. Det har ingen ting med rollene til partene å gjøre. Det har kun med konfliktnivået å gjøre. Og når en part er aggressiv så har konfliktnivået blitt hevet, og når den andre parten da også er aggressiv så er konfliktnivået ytterligere hevet. Begge har altså eskalert situasjonen.

Jeg tror ikke du skjønner. Situasjonen eskalerte når den kriminelle truet offeret. Da er konfliktnivået allerede høynet til potensiell vold. 

Quote

Nå bygger du en stråmann istedenfor å svare. Dette var ikke situasjonen jeg beskrev.

Den opprinnelige situasjonen du beskrev er helt irrelevant for diskusjonen. 

Quote

Men hva med deg da? Ville ikke du ha skutt tilbake når noen hadde begynt å skyte mot deg? Ville du vurdert moralen i det hele før du hadde reagert?

Denne diskusjonen handler ikke om meg. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Jeg antar det verste om folk som demonstrerer onde hensikter og aggressivitet. Enten de er i en bil eller ikke. 

Det er forskjell på "onde hensikter". Noen som sniker seg opp bak deg og roper "BØ!" for å få deg til å skvette er på et annet nivå enn en som vil stjele mobilen din, som igjen er på et annet nivå enn en som vil utøve grov vold mot deg.

At en tyv vil stjele noe fra deg betyr på ingen måte at han ønsker å være voldelig mot deg.

  

debattklovn skrev (4 minutter siden):

Hvis en mann er inne i huset ditt midt på natta eller drar frem en kniv på gata så kan du anta at hans intensjoner er det verst tenkelige. 
Det har ingen sammenlikning med bilister. 

Nei det kan du vel ikke. Igjen det er stor forskjell på om han vil stjele TV'en din eller om han vil utøve vold mot deg. Det er ingen større grunn til å anta det verste her enn i andre situasjoner.

  

debattklovn skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke du skjønner. Situasjonen eskalerte når den kriminelle truet offeret. Da er konfliktnivået allerede høynet til potensiell vold. 

Ja og det blir høynet til enda mer sannsynlig vold hvis "offeret" blir aggressiv tilbake.

Har du sett på politiklipp fra USA før? Når politiet trekker pistolen mot en person så har politiet eskalert situasjonen til potensiell vold. Hva tror du skjer med det potensialet når den som politiet sikter på også trekker et våpen?

  

debattklovn skrev (4 minutter siden):

Den opprinnelige situasjonen du beskrev er helt irrelevant for diskusjonen. 

Fordi du sier det? Kan du ikke bare svare da, istedenfor å vri deg unna?

  

debattklovn skrev (4 minutter siden):

Denne diskusjonen handler ikke om meg. 

Nei men det er jo en god illustrasjon på hva folk flest ville gjort eller?

Lenke til kommentar
Quote

Nei det kan du vel ikke. Igjen det er stor forskjell på om han vil stjele TV'en din eller om han vil utøve vold mot deg. Det er ingen større grunn til å anta det verste her enn i andre situasjoner.

Hvis noen tar frem en kniv eller verbalt truer, fremsetter de intensjoner om at de vil skade deg. 
Om disse intensjonene er ekte eller ikke vet bare overgriperen, ikke offeret. 
Dermed bør man anta det verste. 
 Finnes det bra folk som bryter seg inn hos folk på nattestid? 
Har slike personer demonstrert at de følger loven til punkt og prikke når de står og roter gjennom skuffene dine i mørket? 

Quote

Ja og det blir høynet til enda mer sannsynlig vold hvis "offeret" blir aggressiv tilbake.

Ikke nødvendigvis. Kan være den kriminelle var ute etter å utøve vold hele tiden. Da er sannsynligheten for vold hvis man samarbeider 100%. Husk at det er en stor sjanse for at kriminelle flykter om man yter mye motstand, spesielt væpnet motstand. 

Quote

Har du sett på politiklipp fra USA før? Når politiet trekker pistolen mot en person så har politiet eskalert situasjonen til potensiell vold. Hva tror du skjer med det potensialet når den som politiet sikter på også trekker et våpen?

You betcha. 

Quote

Fordi du sier det? Kan du ikke bare svare da, istedenfor å vri deg unna?

Ok, jeg skal svare på spørsmålet. 

Quote

Hvis en stor skummel hund kommer bort til deg hva er best å gjøre da? Begynne å slå og sparke hunden i tilfelle den kan være aggressiv, eller å forholde seg rolig og gå ut ifra at hunden bare vil bort og hilse?

Det er best å forholde seg rolig inntil hunden utviser aggressivitet eller annen truende atferd. 

Quote

Nei men det er jo en god illustrasjon på hva folk flest ville gjort eller?

Jeg kan fortelle deg at veldig, veldig mange kriminelle overgir seg. Hva folk flest ville gjort vet verken du eller jeg, så det er og blir spekulering. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 3.5.2020 den 20.41):

 

 

Om maskingevær til alle blir lovlig så kommer alle tunge kriminelle til å juble, vi kommer til å erfare og bli vant til drive-by skytinger, gjeng krig og butikk og verdi ran.

De som kommer til å tape stort på dette, er vanlige lovlydige folk som bor i utsatte områder og ikke er kåte på å eie et maskingevær....

If something isnt broked, dont fix it...

Norge går det bra med tross alt, vi har gjeng problemer i Oslo, blir litt synlig i corona og unntakstilstand.

Men mer maskingevær til alle vil bare gjøre det dramatisk værre.. Det er jeg skråsikker overbevist om.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Om maskingevær til alle blir lovlig så kommer alle tunge kriminelle til å juble, vi kommer til å erfare og bli vant til drive-by skytinger, gjeng krig og butikk og verdi ran.

Veldig lite våpenvold på arrangementer med mye våpen da. Ser ikke så mye våpenvold innad i forsvaret f.eks. Eller på skytestemner i dynamisk skyting heller. Selv om det altså er en haug med folk som går rundt med halvautomatiske våpen lett tilgjengelig, og en hel haug med ladde magasiner i beltet.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Storm_Eagle said:

Veldig lite våpenvold på arrangementer med mye våpen da. Ser ikke så mye våpenvold innad i forsvaret f.eks. Eller på skytestemner i dynamisk skyting heller. Selv om det altså er en haug med folk som går rundt med halvautomatiske våpen lett tilgjengelig, og en hel haug med ladde magasiner i beltet.

Dette er jo overfladisk ein flaut dårlig samanlikning. Alle dei du beskriv leve under eit ganske strengt reglement kor mislighold kan forholdsvis lett spores ned til individer. Risikoene for dagens våpen-eigare er vesentlig høgare enn om kven som helst kan ha våpen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (33 minutter siden):

Veldig lite våpenvold på arrangementer med mye våpen da. Ser ikke så mye våpenvold innad i forsvaret f.eks. Eller på skytestemner i dynamisk skyting heller. Selv om det altså er en haug med folk som går rundt med halvautomatiske våpen lett tilgjengelig, og en hel haug med ladde magasiner i beltet.

Det er forskjell på forsvaret og kriminelle gangstere, selv om jeg vet "minst" en medsoldat fra mitt kompani der AG3 havnet på avveie hos kriminelle. Han fikk litt å forklare når våpenet skulle leveres husker jeg.

Mistenker sterkt at en viss fyr og en annen fra Oslo kom på avveie også. Det er risikoen ved verneplikt og utlevering av våpen. Husker Vådeskudd Johnsen også, 5 skarpe vådeskudd av en person iløpet av 6 mnd så helt trygt var det ikke.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Dette er jo overfladisk ein flaut dårlig samanlikning. Alle dei du beskriv leve under eit ganske strengt reglement kor mislighold kan forholdsvis lett spores ned til individer. Risikoene for dagens våpen-eigare er vesentlig høgare enn om kven som helst kan ha våpen.

 

Hva er risikoen i praksis? Vet du om noen lovlige våpeneiere som er blitt fratatt våpen pga mislighold?

Har pratet med litt folk som jobber på skytebaner, og er aktive sportsskyttere som sier at på tiden når jegerne skal ta oppskyting er den tiden de føler seg suverent mest utrygge som standplassleder. Med piper viftende i alle retninger, sluttstykke i ladet posisjon, osv. Men likevel er det ikke akkurat noe overflod av jegere som fratas våpen pga. uforsiktig adferd med våpenet.

Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på forsvaret og kriminelle gangstere, selv om jeg vet en medsoldat fra mitt kompani der AG3 havnet på avveie hos kriminelle. Det er risikoen ved verneplikt og utlevering av våpen. Husker Vådeskudd Johnsen også, 5 skarpe vådeskudd av en person iløpet av 6 mnd så helt trygt var det ikke.

Forsvaret er vel ganske likt som folk flest. Mange "gangstere" der også.

En haug med folk i 20 åra fulle av hormoner med fullautomatiske og ladde våpen på samme plass uten at noen av dem skyter hverandre.

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (5 minutter siden):

Hva er risikoen i praksis? Vet du om noen lovlige våpeneiere som er blitt fratatt våpen pga mislighold?

Har pratet med litt folk som jobber på skytebaner, og er aktive sportsskyttere som sier at på tiden når jegerne skal ta oppskyting er den tiden de føler seg suverent mest utrygge som standplassleder. Med piper viftende i alle retninger, sluttstykke i ladet posisjon, osv. Men likevel er det ikke akkurat noe overflod av jegere som fratas våpen pga. uforsiktig adferd med våpenet.

Forsvaret er vel ganske likt som folk flest. Mange "gangstere" der også.

En haug med folk i 20 åra fulle av hormoner med fullautomatiske og ladde våpen på samme plass uten at noen av dem skyter hverandre.

I øvelse gikk det hardt for seg, på en øvelse mot marinen så kom faktisk en matros iland med skarpladet MP5, når Løytnanten fant det ut, så gav han matrosen et skikkelig knockout uppercut.

Han lå nede en stund....

 

Husk er bare på banen vi bruker skarpt,  mener å huske vi hadde skudd i skapet også. Husker ikke hvor mye, også var det jo mye utdelling av ammo på skyting.

På øvelse brukte vi løskudd,rødfis og laser. Tror ikke vi bærte rundt på skarpt da, med unntak av en sikkert dimmekåt matros på øvelse...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

I øvelse gikk det hardt for seg, på en øvelse mot marinen så kom faktisk en matros iland med skarpladet MP5, når Løytnanten fant det ut, så gav han matrosen et skikkelig knockout uppercut.

Han lå nede en stund....

Ble løytnanten arrestert for volden?

Og er en skarpladd MP5 et problem på land? Vi løp da mye rundt med skarpladd MP5 på land i førstegangstjenesten uten at noen begynte å bokse oss i ansiktet.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (Akkurat nå):

Ble løytnanten arrestert for volden?

Og er en skarpladd MP5 et problem på land?

Skarpladd MP5 i øvelse er så bannlyst at nei. Han løytnanten har steget realt i gradene og er en av landets ledere i hæren nå.

 

Mye som skjedde gikk aldri videre, det er en selvfølge at ingen sier fra om sånt. Han matrosen kan være glad for knockouten, husker vi syntes det var fortjent. Kaptein og Militær Politi hørte nok også om episoden .

Mener å huske han ble henta og lagt i håndjern og greier.

Så det var alvorlig, kakebu og shrink på ham matrosen og sikkert udyktig dimittert i vanære...

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (10 minutter siden):

Ble løytnanten arrestert for volden?

Og er en skarpladd MP5 et problem på land? Vi løp da mye rundt med skarpladd MP5 på land i førstegangstjenesten uten at noen begynte å bokse oss i ansiktet.

Hadde vært morsomt om det er forskjell på praksis i hæren og marinen, men i øvelse mot levende soldater tror jeg ikke det.

I øvelse mot andre soldater så skal ikke skarp ammo brukes, mulig når dere ikke trener mot bestemte mål og folk....

Vi løp jo med skarpt på skytetrening og baner og i skog/trap bane men da trente vi ikke mot folk.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (14 minutter siden):

Men var det mange som ble skutt da? Når det var samlet masse folk med helautomatiske våpen.

Ikke mange nei, men alle vet vel at det har hendt at folk har klikket.

Nå er det vel mer bakgrunnsjekk og alle med bagasje eller tidligere  psykisk sykdom dimmiteres automatisk.

Når jeg var i militæret var det mange som ikke skulle vært der. Det var vanskelig å dimmitere rundt 2000. Det litt uheldige er at noen dimmiterte som kunne vært der, mens folk som burde sendes hjem pga bakgrunn og diverse fortsatte...

Det var en trend at folk sa de hadde tatt syre, mikrodotter tror jeg det var. Og da fikk de dra hjem etter full ransaking... De spiste sikkert en sånn dott på gjørs også, men det var jo ville skuespiller prestasjoner av normale folk, som heller ville studere eller stå et år på snowboard i Alpene....

Det gikk som en farsott når folk fant ut at det funket..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

I militæret så er man jo under kommando, disiplin fungerer tilogmed på folk fra forskjellig bakgrunn. Man blir kontrollert i stor grad og det er effektivt...

En 18 åring i en militær leir er noe helt annet enn en 18 åring med helautomatisk for seg selv....

Det er ikke "vanlige" folk jeg er bekymret for. Det er mer at jeg tror det er mye rare folk som ser etter maskingevær til å drepe mest mulig folk. Valen og kompaniet hans.

Dessuten når tilogmed vi hadde minst en eller tre våpen på avveie i mitt kompani... Hva da om alle i Norge får rett til å eie maskingevær?

Våpen kommer til å gå på avveie og bli filt av register-nummer.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er null grunn til helautomatisk for selvforsvar i Norge. Jeg forstår at det er av interesse for våpen interesserte og samlere.

Men null behov for selvforsvar, er mer aktuelt i krigstid.... Og det er ikke vanlig selvforsvar.

Å diskutere om vanlige skytevåpen kan brukes til selvforsvar er en annen sak. Jeg mener det ikke er nødvendig i Norge idag.

Men jeg er villig til å diskutere det, særlig om ting forandrer seg.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

I militæret så er man jo under kommando, disiplin fungerer tilogmed på folk fra forskjellig bakgrunn. Man blir kontrollert i stor grad og det er effektivt...

En 18 åring i en militær leir er noe helt annet enn en 18 åring med helautomatisk for seg selv....

Det er ikke "vanlige" folk jeg er bekymret for. Det er mer at jeg tror det er mye rare folk som ser etter maskingevær til å drepe mest mulig folk. Valen og kompaniet hans.

Dessuten når tilogmed vi hadde minst en eller tre våpen på avveie i mitt kompani... Hva da om alle i Norge får rett til å eie maskingevær?

Våpen kommer til å gå på avveie og bli filt av register-nummer.

 

Det går da for det meste fint når man ikke er under kommando også. Som f.eks skytetrening i det sivile.

Og hva gjør det om maskingevær kommer på avveie hvis alle har rett på å eie maskingevær? De blir da ikke verre enn at en sykkel kommer på avveie vel?

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (12 minutter siden):

Det går da for det meste fint når man ikke er under kommando også. Som f.eks skytetrening i det sivile.

Og hva gjør det om maskingevær kommer på avveie hvis alle har rett på å eie maskingevær? De blir da ikke verre enn at en sykkel kommer på avveie vel?

Svaret på det er at en sykkel ikke kommer til å potensiellt skade så mange mennesker..

Og ikke kom med bilen igjen, den er ikke skapt for å drepe, men transportere....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...