Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brannsår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipper det er best du går til hudlege for sånne problemer (Fastlege henvisning --> Hudlege). Huden regenerérer seg jo over tid, så det må vel være mulig med riktig behandling.

 

Hvis jeg har fått andre sår, og spiser egg (stekt til frokost f.eks.) over tid, så opplever jeg at huden regenerérer seg raskere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Brannskader blir ofte behandla med kompressbehandling ei stund etterpå.

Dersom det er gamle brannskader så må ein ofte ty til operasjon, enten ved å skjære vekk den skadde huda og strekke ubrent hud over, eller ved hudtransplantasjon.

 

På ferske brannsår så er det kjøling og atter kjøling som er viktig for å unngå arr. I dag er det generelle rådet at ein skal kjøle brannskaden i minst 20 minutt i 20 grader varmt vatn, helst skal ein kjøle i ein time.
Iskaldt vatn kan brukast fyrst for å numme smerten men då er det viktig å fortsette kjølinga ved ein temperatur som du kan holde ut.

Det mange gjer feil er at dei brukar veldig kaldt vatn og så sluttar dei å kjøle når smertene avtar, då får brannskaden fortsette å gjere skade nedover i vevet sjølv om du har numma ned nervene i overhuda.

 

 

 

Dersom skaden er ny så må du ta kontakt med ein spesialist, det finnes ingen kvikk fix på brannskader som du berre kan smøre på etterpå.

Lenke til kommentar

1. grads og overfladiske 2. grads vil hele seg selv uten arrdannelse. Dypere 2.-grads forbrenninger KAN gi arr, og det er vel her man selv må pleie for at denne prosessen skal gå så godt for seg som mulig. Unngå sollys ihvertfall ett år etter forbrenningen mest for å unngå vedvarende pigmentforandringer. Ellers skal det holdes godt og fuktig. Jeg vet ikke om man kan påvirke selve arrdannelsen - hvis det er så forbrent at mye vev er skadet, vil det bli arr, men selve helingsprosessen kan skånes.

Lenke til kommentar

Brannsår skal kun holdes godt og fuktig med jelonet og medisinsk vaselin en stund etter man har vært uheldig, det hjelper ikke på lang sikt å holde det fuktig. 

Tenkte mer på salver osv med bevist effekt på å gjøre så arrene blir finere over tid. De aktuelle sårene er kun noen få mnd gamle, var ganske heftig 2gradsforbrenning, considering all that så er de ganske fine allerede, men skader ikke å gi huden litt ekstrahjelp. 

Lenke til kommentar

Det er førstehjelpen, dvs hvor raskt skadestedet blir avkjølt og videre behandling de første dagene som er mest avgjørende for hvordan skadestedet blir seende ut etterpå. Når det først er grodd, er det ikke så mye mer man kan gjøre bortsett fra å alltid ha i bakhodet huden er helt ny og ikke "herdet" for støt, klem, risp, varme, kalde, sollys osv som gammel hud. Har opplevd alt for mange 2. og 3. grads brannsår i mitt liv, både egne og andres, og øyeblikkelig avkjøling er det absolutt viktigste for hvordan det vil se ut etter noen år. Er huden på skadestedet tørr, bruk vanlig fuktighetskrem.

Lenke til kommentar

Det er førstehjelpen, dvs hvor raskt skadestedet blir avkjølt og videre behandling de første dagene som er mest avgjørende for hvordan skadestedet blir seende ut etterpå. Når det først er grodd, er det ikke så mye mer man kan gjøre bortsett fra å alltid ha i bakhodet huden er helt ny og ikke "herdet" for støt, klem, risp, varme, kalde, sollys osv som gammel hud. Har opplevd alt for mange 2. og 3. grads brannsår i mitt liv, både egne og andres, og øyeblikkelig avkjøling er det absolutt viktigste for hvordan det vil se ut etter noen år. Er huden på skadestedet tørr, bruk vanlig fuktighetskrem.

 

Men er det ikke sånn at kroppen skifter ut alle celler over tid? Og at de som tar lengst tid (husker ikke tiden på alle forskjellige) tar 7 år? Så hele kroppen skifter alle celler på 7 år? Da burde det jo være sånn at arr også forsvinner over tid? Jeg hadde noe eksemsår på venstre arm (der folk liksom kutter pulsåra, sikkert mange som trodde feil om det), som kom da jeg klødde noe forferdelig der en periode. Dette tok det laaang tid før det helet skikkelig, kanskje 1-2 år. Men det gjorde altså det. Det var jo ikke brannsår da. Men likevel, vil ikke alle sår gro til 100% ny hud til slutt? Er ikke dna-et vårt laget sånn at det prøver å gjenskape og regenerére seg selv hele tiden?

 

Så antar jeg at kremer og salver sikkert kan ha en fremskyndende effekt da, tilfører jo huden stoffer og slikt. Men jeg mener også at det vi spiser har like mye om ikke mer å si. Det er jo dét som gir kroppen det den trenger. Så igjen, egg merker jeg bedrer metabolismen og spesielt gjør at sår gror bedre og raskere. Slo meg i ansiktet for bare 10 dager siden, og spist 1 stekt egg nesten hver frokost i de 10 dagene, og nå er det ikke mye synlig igjen. Det var skikkelige sår.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Når det kommer til førstehjelp ved brannsår/skade, så kommer det an på hvor skadestedet er. Det er veldig viktig med avkjøling så hurtig som mulig etter at skaden har skjedd, og så kaldt vann som mulig til å begynne med, dette for å stoppe videre utvidelse av skadestedet som fort som mulig (hvis man drøyer med avkjøling kan skaden bli betydelig større fordi den vokser).

 

Er man "heldig" og det er på overarm, underarm, håndledd, hånd eller fingre, vil jeg anbefale så kaldt vann som mulig i noen minutter, tom snø kan være et godt alternativ de første minuttene. Det er også viktig at vannet renner rolig og at man ikke åpner for fullt trykk. Etter noen minutter endrer man temperaturen til kjølig og lar det renne i hvertfall 45 minutter. Kjenner man at skadestedet brenner etterpå, er det bare å avkjøle med kjølig vann igjen.

 

Er man mere uheldig og skadestedet er på hals, nakke hofte eller nesten hvor som helst bortsett fra arm/hånd, blir det med en gang mere utfordring med avkjøling siden vannet fortsetter nedover resten av kroppen og avkjøler mye mer enn bare skadestedet. Er det mindre skader kan man bruke et vått håndkle som regelmessig dyppes i nytt kaldt vann og legger på skadestedet, men er det større skader er det nesten bare å kle av seg å stille seg i dusjen eller aller best legge seg i et badekar. Bare pass på at man ikke blir for avkjølt. Det sagt, hvis man avbryter avkjølingen for tidlig, vil man ofte kjenne en brennende følelse i skadestedet, og det må man bare fortsette avkjøling. En ispose tullet inn i et vått håndkle kan også være et godt alternativ.

 

Nå har jeg mest erfaring med 2. og 3 grads, hvis det er letter skader så trenger man sannsynligvis ikke 45 minutter som antydet over, det er kanskje nok med halve. Det viktigste er at det ikke lenger brenner i skaden når man har avsluttet avkjøling.

 

Først når man har avkjølt så mye at det ikke lenger brenner uten vann, så kan man dra til legekontoret eller med ambulanse hvis det er større skader.

 

BurnAid er nevnt lenger oppe i tråden, også Watergel er fine saker å ha på brannsår, men dette er noe man vanligvis ikke har hjemme og knapt nok noe man har på et gjennomsnittlig legekontor. 

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag er det generelle rådet at ein skal kjøle brannskaden i minst 20 minutt i 20 grader varmt vatn, helst skal ein kjøle i ein time.

 

Det er en utbredt myte at man må kjøle i det uendelige, som om varmen liksom skulle ta bolig nede i huden!

 

Legger du en biff i brennvarm stekepanne i to sekunder, og tar den opp igjen, så er øverste laget svidd, og den er like kald en millimeter inne. Etter 5 sekund er den svidde overflaten også kald igjen fordi varmen er kjølt ned og fordelt innover. Uten å holde under rennende vann. Så mye energi blir ikke overført til biffen at det ligger og ulmer under overflaten, og fortsetter å ødelgge vev innover.

 

Ingen kjøling i verden kan redde det som faktisk ble ødelagt i selve brenn-øyeblikket, og ingen kjøling i verden trengs for det som ikke ble ødelagt. Varmen er allerede fordelt i vevet og langt under noe fare-temperatur, lenge før man rekker fram til springen!

 

Kjøling er for smerten, ingenting annet.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Hvis du ikke kjøler ned så vil varmeprosessen fortsette, akkurat som når du tar biffen ut av ovnen, selv om du ikke pakker den inn så vil den fortsette å tilberedes innvendig, men som sagt skal man ikke kjøle ned med kaldt vann, men men kjølig vann. 

Source: Ambulansepersonell. 

Jeg lager en heftig, saftig, deilig biff btw. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kjøler ned så vil varmeprosessen fortsette, akkurat som når du tar biffen ut av ovnen, selv om du ikke pakker den inn så vil den fortsette å tilberedes innvendig

 

Hvis man hadde hånden inne i ovnen i en time ja, men da må man amputere.

Brannsår får man hvis man brenner seg et par sekunder, og da er der aldri nok varme til å "forplante seg innover".

Lenke til kommentar

Når man er inne på mat og kokkemetoder, som han Gennaro så i To grådige italienere: "When you frying onions, you want it to keep moving, like you're jogging! When you're jogging, you start sweating! But when you stand still like in the sun, you get sunburned!" ^^ Eller noe i den duren. Morsomt var det!

Lenke til kommentar

Hvis man hadde hånden inne i ovnen i en time ja, men da må man amputere.

Brannsår får man hvis man brenner seg et par sekunder, og da er der aldri nok varme til å "forplante seg innover".

Hvis det er varmt nok så skjer det så absolutt. Levende menneskevev er ikke akkurat som biff på kjøkkenbenken din. Man kjøler ikke ned over lengre tid i alle slike tilfeller fordi det er moro å kaste bort ekstra tid og ressurser de ikke har å kaste vekk.

Lenke til kommentar

Når man er inne på mat og kokkemetoder, som han Gennaro så i To grådige italienere: "When you frying onions, you want it to keep moving, like you're jogging! When you're jogging, you start sweating! But when you stand still like in the sun, you get sunburned!" ^^ Eller noe i den duren. Morsomt var det!

Løk blir best på lav varme over lengre tid. Gjerne la dem godgjøre seg i 1-2 timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har brukt Adapalen (Differin gel, fås på respet i Norge og reseptfritt i enkelte andre land) og hydrokinon (fås på Eliteklinikken bl.annet (litt dyrt!)) mot Erythema ab Igne på ryggen etter bruk av varmeflaske (en form for post inflammatorisk hyperpigmentering, tror jeg). Senere brukte jeg hydrokinon alene og deretter hydrokinon med tretinoin. Alle disse tingene var veldig effektive. Etter å ha hatt et veldig stort brunt område på ryggen i over 8 måneder så ble det borte i løpet av 1-2 måneder med bruk av kremene.

 

Tretinoin ga mest flassing av alle de kremene, men dersom man trapper opp rolig og bruker godt med fuktighetskrem, så skal det gå bra.

 

Jeg valgte å kjøpe hydrokinon på tross av prisen fordi det var det eneste som hadde vist noe effekt mot Erythema ab Igne i studier. Jeg har ikke hørt om noe annet enn laser som nærmer seg effekten av hydrokinon mtp misfarging av huden av ulike årsaker.

 

Har tidligere brukt tretinoin og hydrokinon sammen mot kvisearr og solskader i ansiktet. Det var veldig effektivt for solskadene.

 

Kojic acid og retinol kan visst også brukes, men er mindre effektivt.

 

Jeg tror ikke noen av disse ingrediensene vil hjelpe så mye mot veldig tykke arr (altså arr med betydelig endring i hudoverflaten), bare så det er sagt.



Anonymous poster hash: d9c99...924
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...