Gå til innhold

SAS og Norwegian vil ha klimaavgift på flyreiser fra Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite gjennomtenkt, det er allerede dyrt nok å fly, og akkurat som med bompenger, så rammer dette de som har minst.

 

 

Det er svindyrt, de aller fleste av verdens innbyggere har aldri satt foten på et fly. Det er lett for oss rike nordmenn å påstå at det er billig å fly, men på verdensbasis så har vi lenge igjen før det er billig nok til at alle kan få muligheten til å fly.

 

Ser du motsetningene i dine to kommentarer? Jeg har vanskelig for å se hvordan det at de rike, som har råd til å fly mye, må betale en ekstra avgift skal ramme de som har minst, og sim ikke har råd til å fly uansett.

 

Saken er vel heller at "rike" irriterer seg over å betale et par tiere ekstra. Man kan jo risikere at flyprisen blir like høy som parkeringsavgiften på flyplassen, eller bussbilletten...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er svindyrt, de aller fleste av verdens innbyggere har aldri satt foten på et fly. Det er lett for oss rike nordmenn å påstå at det er billig å fly, men på verdensbasis så har vi lenge igjen før det er billig nok til at alle kan få muligheten til å fly.

Det virker lite gjennomtenkt miljøpolitikk, klimapolitikk, luftforurensing, støy, sikkerhetspolitisk og hmm.. Finnes det egentlig noen måte dette kan virke gjennomtenkt på?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du motsetningene i dine to kommentarer? Jeg har vanskelig for å se hvordan det at de rike, som har råd til å fly mye, må betale en ekstra avgift skal ramme de som har minst, og sim ikke har råd til å fly uansett.

 

Saken er vel heller at "rike" irriterer seg over å betale et par tiere ekstra. Man kan jo risikere at flyprisen blir like høy som parkeringsavgiften på flyplassen, eller bussbilletten...

 

Hva prøver du å si, at det ikke finnes fattige mennesker i rike land som Norge og Danmark? På samme måte som man bagatalliserer bompenger, strømpriser og bensinpriser, er flere avgifter på flybillietter en belastning på økonomien for mange mennesker.

 

 

Det virker lite gjennomtenkt miljøpolitikk, klimapolitikk, luftforurensing, støy, sikkerhetspolitisk og hmm.. Finnes det egentlig noen måte dette kan virke gjennomtenkt på?

 

De som bosetter seg langs en flyplass for så å klage på støy synes jeg lite synd på. Ang "klima", så har klimaet endret seg i milliarder av år, det er ingenting vi mennesker kan gjøre for å endre på det.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det er svindyrt, de aller fleste av verdens innbyggere har aldri satt foten på et fly. Det er lett for oss rike nordmenn å påstå at det er billig å fly, men på verdensbasis så har vi lenge igjen før det er billig nok til at alle kan få muligheten til å fly.

Nei, det har aldri vært billigere. En kan fly for ti kroninger. Det er ikke ett mål at alle skal fly, man må begynne med at de får mat feks. Ingen vits å kaste de på ett fly...

 

De tikroningene her vill uansett ikke utgjøre en forskjell for disse folkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lite gjennomtenkt, det er allerede dyrt nok å fly, og akkurat som med bompenger, så rammer dette de som har minst.

 

Whhhaaattt. Man trenger ikke fly for og leve. Det er en "luksusvare"

 

Enig med bompengene da. Og komme seg til og fra jobb er noe folk faktisk MÅ.

 

Første turen til Thailand i 1994 så kostet billetten mer enn i dag. Og 7500 kr i 1994 var mye penger kontra hva det er i 2019.

 

I følge inflasjonskalkulatoren er det ca 12,600kr 2019 kroner.

 

Så fly til østen mindre en halv pris i dag.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det har aldri vært billigere. En kan fly for ti kroninger. Det er ikke ett mål at alle skal fly, man må begynne med at de får mat feks. Ingen vits å kaste de på ett fly...

 

De tikroningene her vill uansett ikke utgjøre en forskjell for disse folkene.

 

Det er fortsatt dyrt selv om det er billigere nå enn før. Store deler av verdens befolkning som aldri har vært på et fly (ca 80%) har drømmer om å reise og se verden, og det blir helt feil at vi i vestlige rike land skal nekte dem det.

Lenke til kommentar

Lite gjennomtenkt, det er allerede dyrt nok å fly, og akkurat som med bompenger, så rammer dette de som har minst.

Det er langt fra dyrt nok å fly (da hadde både privatpersoner og bedrifter brukt fly ca 10 % av det de i dag gjør!) og vi har dessuten et prisnipp i skandinavisk skattlegging om at forurenseren skal betale for sin egen forutresning. Så hiv på - en tikrone i avgift pr minutt - flightlengde + en hundrelapp eller to for hver opp og ned -  og la den gå til noe nyttig for bedre miljø, ikke i det store sluket kalt "statskassen"!) . Dette rammer overhodet ikke de som har minst fordi de a) har uansett ikke økonomi til reise på ferie - altså fly, b) står ikke i kø for fly fra noe skandinavisk land. 

 

Bare for å ha presisert: Jeg har altså lederansvar for en bedrift som har behov for LITT flyging, selv om mye i dag kan ordnes via et telefon-/videomøte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dyrt nok? Å fly har aldri vært billigere...

 

Det er svindyrt, de aller fleste av verdens innbyggere har aldri satt foten på et fly. Det er lett for oss rike nordmenn å påstå at det er billig å fly, men på verdensbasis så har vi lenge igjen før det er billig nok til at alle kan få muligheten til å fly.

Det stemmer sikkert at de fleste mennesker aldri har reist med et fly, men du er ganske uforskammet som skyver de fattige foran som et argument på at flyreiser er dyrt.

 

De som har råd til å fly vil ikke lide noen nød om prisen øker med 16,50 per billett. Det er en økning på rundt 4% for lavpris hos Norwegian og 0,4% for interkontinentale reiser. Det er forsvinnende lite penger selv for noen som reiser på ferie 2-3 ganger i året. På ingen måte sammenlignbart med bompenger.

 

En liten avgift vil ikke skape større problemer for mennesker som ikke har råd til å fly. De sparer ikke til sydenferie, men til nødvendigheter.

Flyreiser er i all hovedsak en luksus forbeholdt de som har mest (i globalt perspektiv), en eventuell avgift tar ikke fra de som har minst.

 

Det er snakk om en avgift på forurensende transport for å utvikle mer miljøvennlige løsninger, noe som gagner alle mennesker uavhengig økonomisk status. Rett og rimelig at de som har mest betaler mest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir ikke noe billigere for indere og kinesere å fly fordi vi slenger på en haug med avgifter her hjemme. Noen miljøvennlig løsning vil heller ikke komme av avgifter. Det er etterspørsel og selskaper som investerer som skaper alternativer. Om miljøekstremister vil ha et elektrisk alternativ til en A380 så kan de få betale for det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer sikkert at de fleste mennesker aldri har reist med et fly, men du er ganske uforskammet som skyver de fattige foran som et argument på at flyreiser er dyrt.

 

De som har råd til å fly vil ikke lide noen nød om prisen øker med 16,50 per billett. Det er en økning på rundt 4% for lavpris hos Norwegian og 0,4% for interkontinentale reiser. Det er forsvinnende lite penger selv for noen som reiser på ferie 2-3 ganger i året. På ingen måte sammenlignbart med bompenger.

 

En liten avgift vil ikke skape større problemer for mennesker som ikke har råd til å fly. De sparer ikke til sydenferie, men til nødvendigheter.

Flyreiser er i all hovedsak en luksus forbeholdt de som har mest (i globalt perspektiv), en eventuell avgift tar ikke fra de som har minst.

 

Det er snakk om en avgift på forurensende transport for å utvikle mer miljøvennlige løsninger, noe som gagner alle mennesker uavhengig økonomisk status. Rett og rimelig at de som har mest betaler mest.

 

Flyreiser er ikke nødvendighet, ca 49 av 50 av de private er uhemmet luksus! Sukk, hvordan overlevde folk i min barndom, da fly var “once in a lifetime” for ganske mange i bygden - og vi snakker absolutt ikke om verken fattig bygd eller fattige folk i bygden! 
 
De som har råd til å reise på ferie med fly 3-4 ganger i året lider absolutt ingen nød om flybilletten til “Syden” øker ikke bare 16,50 kr hver vei, men 1650 kr hver vei. - de må bare lære seg begrensningens kunst og nøye seg med 1-2 turer i året i stedet for 3-4 Det ville alltid være godt for omgivelsene - og forbausende ofte for leveren også! 
 
Edit: Tekst falt ut ved første forsøk...
Endret av *NORGE*
  • Liker 5
Lenke til kommentar

.....Om miljøekstremister vil ha et elektrisk alternativ til en A380 så kan de få betale for det også.

 

Det der minner meg forbausende om min barndom: Om hysterikere absolutt vil ha et alternativ til  busser/tog/båter/hoteller/speisesteder der folk røyker hadde de betalt for dette også - og når de ikke gjør er det beste bevis på at de egentlig ikke vil ha dette. 

 

Heldigvis kom vi forbi det lavmålet for argumentasjon! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir ikke noe billigere for indere og kinesere å fly fordi vi slenger på en haug med avgifter her hjemme. Noen miljøvennlig løsning vil heller ikke komme av avgifter. Det er etterspørsel og selskaper som investerer som skaper alternativer. Om miljøekstremister vil ha et elektrisk alternativ til en A380 så kan de få betale for det også.

 

Du ber andre om å holde seg til saken og vise folkeskikk, men har et ganske lemfeldig forhold til det selv.

 

Ingen som har sagt at det blir billigere for indere og kinesere om Danmark innfører en sånn avgift. Som det står i saken skal pengene øremerkes grønne løsninger i luftfart.

 

Det er direkte flåsete å snakke om en elektrisk A380 som "miljøekstremistene" må betale for. Burde være innlysende at man begynner med de enkleste tiltakene, ofte er det de som har størst effekt. Grønne løsninger kan være alt fra mer effektiv handling på bakken (taksing til rullebane er lite effektivt) til elektrifisering av kortbanenettet.

 

Skatter og avgifter fører faktisk til nyvinninger. Flyindustrien er sterkt subsidiert, uten skattebetalerne hadde Concorde aldri flydd. Kanskje ikke en kommersiell suksess, men det ble ikke A380 heller.

 

Du må virkelig mislike "miljøekstremistene" når en avgift på 16,50 (for flyreiser i Danmark!) gjør deg så opprørt.

 

Måten du bruker de fattige som argument er usmakelig, selvrealisering er ikke førsteprioritet.

 

Det er fortsatt dyrt selv om det er billigere nå enn før. Store deler av verdens befolkning som aldri har vært på et fly (ca 80%) har drømmer om å reise og se verden, og det blir helt feil at vi i vestlige rike land skal nekte dem det.

 

Akkurat som med den elektriske A380'en begynner du i helt feil ende.

 

Store deler av verdens befolkning drømmer om nok mat i magen, et par sko, et trygt hjem, utdannelse, helsevesen og en stødig jobb. En vaskemaskin, kjøleskap, tv og en bil. Det er ikkenoe ålreit å dra på ferie hvis man ikke har noe å komme hjem til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Moderatormelding

En rekke innlegg er fjernet grunnet persondiskusjon/personangrep. Hold en fin og saklig tone fremover, ingen er tjent med å falle ned på nivået med skitslenging mot hverandre. Diskuter sak ikke person! 

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...