Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny kurs og punkter til hobbyrom - Trenger jeg elektriker?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 Jeg skal snart bytte rom og etasje på hobbyrommet mitt. 

 

Her snakker vi mye datautstyr, skjermer tv konsoller lydanlegg lys ladere etc

Dette blir ca 15 kontakter.

 

Rommet har kun to punkter på en 10 amp kurs, der kursen er delt med to soverom.

 

For å ikke måtte bruke flere forgreininger ser jeg for meg at jeg trenger en elektriker på besøk ?

 

Vil jeg trenge en større kurs hvor det blir montert på mange punkter? Eller holder en 10 amp slikt jegselv bare kjøper inn og monterer flere punkter selv?

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har lov til å montere flere punkter selv, så vet du svaret på resten også. ;)

 

10A holder til cirka 2300 watt, såfremt det ikke er noe store varmeovner på kurser så burde det holde til litt av hvert.

 

 

Takk for svar :)

 

jeg har koblet av alt på rommet tingene står på nå. MEN de var koblet til en kontakt som gikk til en forgreining på åtte som igjen gikk på en forgreining på åtte ... ja vet det er idiotisk. men sto kun koblet til mens jeg var på rommet selv. MEN når jeg skulle sette i denne kontakten med alle disse punktene på, så gikk alltid sikringen hvis jeg ikke slo på litt og litt. Dette på en 10 amp kurs / sikring som egentlig ikke var noe annet i bruk enn noe lys og en tv fra før ... 

 

 Derfor jeger litt usikker på om det holder med en kurs på 10 amp... Hvis jeg får svar på mitt neste spørsmål, så tror jeg det vil være fasiten min: 

 

Er det noe forskjell på belastningen av en kurs på 10 amp og jeg henter ut alt jeg trenger via et uttak i veggen kontra om jeg har 10 uttak i veggen? i følge hodet mitt så er det jo samme kursen og strømkabelen fram til kursen som skal takle dette, så det skal ikke ha noe å si for selve kursen ? ( men jeg spør fordi jeg vet at den tankegangen kan være feil )

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

jeg har koblet av alt på rommet tingene står på nå. MEN de var koblet til en kontakt som gikk til en forgreining på åtte som igjen gikk på en forgreining på åtte ... ja vet det er idiotisk. men sto kun koblet til mens jeg var på rommet selv. MEN når jeg skulle sette i denne kontakten med alle disse punktene på, så gikk alltid sikringen hvis jeg ikke slo på litt og litt. Dette på en 10 amp kurs / sikring som egentlig ikke var noe annet i bruk enn noe lys og en tv fra før ... 

 

 Derfor jeger litt usikker på om det holder med en kurs på 10 amp... Hvis jeg får svar på mitt neste spørsmål, så tror jeg det vil være fasiten min: 

 

Er det noe forskjell på belastningen av en kurs på 10 amp og jeg henter ut alt jeg trenger via et uttak i veggen kontra om jeg har 10 uttak i veggen? i følge hodet mitt så er det jo samme kursen og strømkabelen fram til kursen som skal takle dette, så det skal ikke ha noe å si for selve kursen ? ( men jeg spør fordi jeg vet at den tankegangen kan være feil )

På bakgrunn av ditt spm forventer eg nesten at du tar til fornuft, og ringer en elektriker

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...MEN når jeg skulle sette i denne kontakten med alle disse punktene på, så gikk alltid sikringen hvis jeg ikke slo på litt og litt. Dette på en 10 amp kurs / sikring som egentlig ikke var noe annet i bruk enn noe lys og en tv fra før ...

Dette er et kjent problem, har vært mange innlegg på forumet om sikringer som går når man slår på en PC.

Grunnen er at det går mye strøm i et veldig kort øyeblikk akkurat når man slår på. Det er kondensatorer som skal lades opp.

Løsningen er å montere en sikring med treg karakteristikk. De vanlige automatskiringene er litt for raske til å slå ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et kjent problem, har vært mange innlegg på forumet om sikringer som går når man slår på en PC.

Grunnen er at det går mye strøm i et veldig kort øyeblikk akkurat når man slår på. Det er kondensatorer som skal lades opp.

Løsningen er å montere en sikring med treg karakteristikk. De vanlige automatskiringene er litt for raske til å slå ut.

Takk for svar :)

 

Det høres ut som at jeg kan fortsette å bruke denne kursen på 10 amp der.

 

Men Jeg burde vel sette opp flere punkter så jeg ikke drar all strøm ut fra en kontakt ? Da den ene kontakten da får overbelastning ?

Lenke til kommentar

Du burde nok klare deg med 10 A dersom det berre er snakk om datautstyr og ikkje f.eks. varmeovnar.

Samtidig så vil det være fornuftig å ha litt ekstra å gå på slik at du ikkje risikerer å får skader på datautstyret, særleg dersom det også er straumforbrukande utstyr på naboromma som er kopla på samme kurs.

Mykje av datautstyret forbrukar straum i rykk og napp, så det å ha ekstra margin er alltid lurt.

 

For å være heilt sikker så må du summere saman watt-forbruket på alt som du skal ha kopla på kursen.

Lenke til kommentar

Du burde nok klare deg med 10 A dersom det berre er snakk om datautstyr og ikkje f.eks. varmeovnar.

Samtidig så vil det være fornuftig å ha litt ekstra å gå på slik at du ikkje risikerer å får skader på datautstyret, særleg dersom det også er straumforbrukande utstyr på naboromma som er kopla på samme kurs.

Mykje av datautstyret forbrukar straum i rykk og napp, så det å ha ekstra margin er alltid lurt.

 

For å være heilt sikker så må du summere saman watt-forbruket på alt som du skal ha kopla på kursen.

Takk for svar :)

 

Når jeg tenker meg om så er vinteren rundt hjørnet. Da vil jo rommet trenge en varmeovn som står på døgnet rundt ...

Lenke til kommentar

Skal man først ha elektriker på besøk, så koster det vel fint lite ekstra og legge opp en større kurs når du først er i gang. Og til spørsmålet ditt... JA.. du må ha en elektriker for å legge opp dette lovlig. 

 

Så vidt jeg vet må man ha elektriker for å gjøre alt arbeid på ting som er "fastmontert". Det vil i stor grad si frem til kontakten i veggen. Men en lampe kan du henge opp selv, hvis det følger med stikkontakt til lampen. I sikringsskapet er det vel 400Volt inn. Du er ikke mye skuddredd hvis du begynner å fikle inni der hvis du ikke helt vet hva du driver med. 

 

Det skal sies at heller ikke jeg har mye peiling på dette med strøm og venter selv på elektriker som skal koble ny 16amp kurs til kjellern. Koster ca. 4-5.000 kroner inkludert alt. 

Lenke til kommentar

Vanlige resistive varmeovner er veldig snille strømmessig. Men siden de ofte trekker mye strøm over lengre tid bør de stå i eget uttak og ikke via forgrenere eller skjøteledninger. Ikke nødvendigvis egen kurs men i det minste rett i veggen.

 

Det er kapasitive og induktive laster som kan være skummelt. De kan trekke veldig mye strøm i det de kobler inn eller man plugger de til og de kan også sende "skitten" strøm tilbake på kursen.

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet må man ha elektriker for å gjøre alt arbeid på ting som er "fastmontert". Det vil i stor grad si frem til kontakten i veggen. Men en lampe kan du henge opp selv, hvis det følger med stikkontakt til lampen.

 

Hva med lampe som henger på krok og er koblet opp med "sukkerbit"..er det lovlig å bytte selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...