Gå til innhold

Barn kan ha gravd fram råvarer til Ruters elbusser, men selskapet vil ikke boikotte produsentene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I anbudene bør det kreves opprinnelsesgarantier og garantiene bør kontrolleres. Både barnearbeid og slavearbeid er uakseptabelt. Bussprodusentene må bare finne seg i å ta merkostanden med å kjøpe råvarer fra seriøse leverandører.

Problemet er at kontroversiell produksjon vaskes ren ved å flytte dokumentasjoner igjennom flere stråselskaper i forskjellige land, kobolt foreksempel kjøpes direkte fra små gruver med barnearbeid av kinesiske storkonserner via stråselskaper og i sluttenden fremstår som en legal produksjon.

Samt at enkelte mottakere ser nok igjennom fingrene hvis de kan dokumentere råvarene på en måte så at de går fri uansett hvor sterkt de råvarene blir regulert sålenge de tjener på det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Joda, jeg er klar over at sterke krefter vil forsøke å omgå opprinnelsesgarantier og utnytte slaver og barn for å spare noen kroner. Det er derfor jeg skriver kontroller, som selvsagt må være grundige og følges opp av sanksjoner hver gang. Jeg tror ikke det vil eliminere slaver og barnearbeid, men det skaper et press som gjør at kobolt som stammer fra slaver og barnearbeid prises lavere, fordi det medfører komplikasjoner og risiko for skade på omdømme i hele den nedadgående kjeden fra disse bedriftene. Håpet er at det vil gjøre det mer lønnsomt å drive seriøst, slik at de rydder opp i forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alternativet er miljødiesel så har disse også sine svin på skogen:

https://amnesty.no/sjokkerende-rapport-barnearbeid-og-palmeolje

For ikkje å snakke om vanleg diesel. Mange viktige oljeeksportørar ligg høgt på både slaveri- og korrupsjonsindeksar. Lurer på kvifor det er so sterkt fokus på slaveri og korrupsjon innan kobolt-industrien, medan vi aldri høyrer noko om oljeindustrien?
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om noen har på seg en H&M tøy er det nok stor fare for at det var barnearbeid involvert i prosessen. 

 

Barne arbeid innenfor grenser bør være lov. Jeg var veldig ivrig etter og jobbe, men måtte vente pga alder. Var vel 12 da jeg fikk min første avis jobb. Så ble det reklame noen år etterpå, når jeg ble 16 åpnet mange muligheter seg og jeg sto plutselig i en butikk.

 

Jeg hadde penger mens kameratene levde på uke lønna. Jeg hadde det VELDIG bra med 6k kroner per måned(er non år siden så de var verdt litt mer den gang) og ingen utgifter. 

 

Hadde jeg spart nok til den fetest mopeden når det ble aktuelt. Og når jeg ble 18 kunne jeg cashe ut en fet BMW 530 som kvinnfolka flokka til.

 

Samt mange land har jo ikke barnehager, der blir ungen med mamma på jobb. Og i stede for og sitte der og se dum ut er det vel greit og gjøre noe? Er jo bare stimulerende/læringsrikt det? 

 

Ren utnytting av foreldreløse barn etc, det er en anna sak.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ikkje å snakke om vanleg diesel. Mange viktige oljeeksportørar ligg høgt på både slaveri- og korrupsjonsindeksar. Lurer på kvifor det er so sterkt fokus på slaveri og korrupsjon innan kobolt-industrien, medan vi aldri høyrer noko om oljeindustrien?

Kan det være at flere oljeproduserende nasjoner så som Norge ikke driver med slave og barnearbeid ?

Lenke til kommentar

Leste en artikkel for lenge siden hvor en region i et fattig land (Tror det var Bangladesh) livnærte seg på lavtlønnet barnearbeid. Regionen var fattig så skole og utdanning eksisterte ikke. Når vestlig press satte en stopper for barnearbeid hadde barna ingen alternativer å ty seg til. Inntekten var familien avhengig av. Kriminalitet blomstret. Familier gikk fra å være fattige til å være fattigere. 

 

Jeg forsvarer ikke barnearbeid, men ikke hele verden er like bra som vi har det her. Noen ganger gjør vi bjørnetjenester når vi er godhjertet.

Lenke til kommentar

Leste en artikkel for lenge siden hvor en region i et fattig land (Tror det var Bangladesh) livnærte seg på lavtlønnet barnearbeid. Regionen var fattig så skole og utdanning eksisterte ikke. Når vestlig press satte en stopper for barnearbeid hadde barna ingen alternativer å ty seg til. Inntekten var familien avhengig av. Kriminalitet blomstret. Familier gikk fra å være fattige til å være fattigere. 

 

Jeg forsvarer ikke barnearbeid, men ikke hele verden er like bra som vi har det her. Noen ganger gjør vi bjørnetjenester når vi er godhjertet.

Barnearbeid var utbredt i vesten før. Det ble gjerne borte 'av seg selv' når velstanden i et samfunn ble høy nok til at man klarte seg uten barnas innsats. Jeg tror det er viktigere å beskytte barn mot dårlige arbeidsforhold enn å holde dem utenfor arbeidslivet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...