Gå til innhold

Derfor bør du beholde mobilen lenger: – Har enorme konsekvenser


Anbefalte innlegg

 

Det at du beholder telefonen din et år ekstra, betyr ikke nødvendigvis at du ikke skal ha ny telefon noen gang.. Så dette var kanskje ikke relevant for deg dette året, men kanskje neste år?

Telefonen min er over 4 år gammel den. Og jeg skal nok ikke ha ny telefon i år heller...

Du bruker nok ikke din til sosiale medier og mye skjermbruk flere timer om dagen. Hvis tilfelle måtte du ha skiftet den hvert annet år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker nok ikke din til sosiale medier og mye skjermbruk flere timer om dagen. Hvis tilfelle måtte du ha skiftet den hvert annet år.

Tror nok jeg ligger under snittet ja, men det blir noen timer skjermbruk om dagen. Jeg har byttet batteri dog.

 

Når det er sagt. Nevnt tidligere at det er for vanskelig å komme til batteriet. Vil man så får man det til. Jeg hadde 0 erfaring med slikt. Kikka på ifixit.com og fant oppskrift. Min telefon hadde 2/10 på "repairability" og batteribytte er "difficult". Synes det gikk helt greit jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er uansvarlig av artikkelforfatter å ikke redegjøre for hvorfor og hvordan en ny mobil har en så stor miljøkostnad.

 

Det har lite og ingenting å gjøre med å lade mobilen, som virker til å være den gjengse missforståelsen her.

 

Dette handler om CO2 utslippene assosiert med utvinningen og rafineringen av sjeldne jordarter (Rare Earth Elements) som trengs for [ bygge telefonens interne komponenter.

 

Den andre delen av utslippet fra telefonbruk er jo forsåvidt ganske konstant. At du bruker tjenester som benytter seg av svære dataparker, energiforbruket på antenner og båndbreddeleverandører sin side forblir det samme om det er ny eller gammel telefon, så lenge bruksmønsteret ikke endres.

 

Uansett, kort fortalt:

Det handler om miljøkostnaden av å utvinne materialene til å lage telefonen.

 

-Thomas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror denne typen sammenligninger gir dårlig veiledning til folks valg. Gleden av en hyppig mobilbytting er formodentlig stor for mange, og det kan være mer nærliggende for dem å forsake bilkjøring, flyturer eller kjøtt. For å gjøre gode valg må man gi informasjon som hjelper til å velge. Der kommer artikkelen til kort.

 

Så her er et forsøk (jeg fant ikke rapporten FIVH baserte seg på, så det blir en del antakelser).

 

Påstanden i artikkelen er at CO2-utslippet fra 1 million biler tilsvarer effekten av å gå fra 3 til 4 års levetid for mobiltelefoner i Europa.

 

I Europa bor det 740 millioner mennesker, hvis vi sier disse har 600 mill mobiler, blir regnestykket enklere. Dvs. at produksjonsutslipp fra (600 mill mobiler / 3 år - 600 mill mobiler / 4 år) = årsutslipp fra 1 mill biler. Dvs. at reduksjon av årlig mobilsalg fra 200 mill/år til 150 mill/år = 50 mill færre mobiler i året tilsvarer 1 million bilutslipp. Dropper vi millionene, ser vi at produksjon av 50 mobiler tilsvarer utslipp fra 1 bil i ett år.

 

Er det en konklusjon som står i stil med overskriften?

 

For denne talløvelsen viser at hvis du reduserer bilbruken med 2 pst, så tilsvarer det produksjonsutslipp fra 1 mobil; den bilfrie som kjøper 50 mobiler i året slipper ut like mye som gjennomsnittsbilisten?

 

Korriger gjerne regnestykket - med bedre tall eller avsløring av feil.

 

(For all del: alle monner drar, og det finnes også andre grunner til å redusere mobilkjøpene, men man bør være edruelig i argumentasjonen - og prøve hjelpe folk til å ta valg som monner, og ta de mest behagelige kuttene først).

Lenke til kommentar

Uten forbruk blir det stusslig med fabrikker og butikker. Hvis ikke produksjon og salg øker kontinuerlig må virksomheten opphøre.

 

Mange selskap overlevde ikke 90- og 2000-tallet. Se hvor få produsenter av hovedkort, prosessorer, harddisker, grafikkort, tv, videospill osv som er igjen.

 

Se hvor få utsalg av Hi-Fi som er igjen i Norge og sjekk det skrale utvalget til de butikkene som er igjen. Det meste er kun en skygge av hva som har vært. Databutikker eksisterer omtrent ikke i byer under 50k innbyggere og selv der er det på vei ut. Det blir ikke noe fremtid av at folk skal kun kjøpe mobiltelefon og trådløs høyttaler. Folk må bla opp noen ti- og helst hundretusener innimellom til audio- og videoutstyr, ellers må man begynne å bestille slikt fra utlandet.

 

Folk kan slutte å forbruke, men da blir det ikke noe igjen i samfunnet, verken arbeid eller handel.

 

Det er enklere å tilpasse seg endret klima enn at det meste i samfunnet går på dunken. Det første som skjer hvis handel og tilgang på varer opphører er at kriminaliteten går til himmels. Den som åpenlyst har et brød eller en pakke batterier under armen kommer ikke til å få gå i fred. I den gaten kommer tusener av andre som vil ha det brødet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg synes det er uansvarlig av artikkelforfatter å ikke redegjøre for hvorfor og hvordan en ny mobil har en så stor miljøkostnad.

 

Det har lite og ingenting å gjøre med å lade mobilen, som virker til å være den gjengse missforståelsen her.

 

Dette handler om CO2 utslippene assosiert med utvinningen og rafineringen av sjeldne jordarter (Rare Earth Elements) som trengs for [ bygge telefonens interne komponenter.

 

Den andre delen av utslippet fra telefonbruk er jo forsåvidt ganske konstant. At du bruker tjenester som benytter seg av svære dataparker, energiforbruket på antenner og båndbreddeleverandører sin side forblir det samme om det er ny eller gammel telefon, så lenge bruksmønsteret ikke endres.

 

Uansett, kort fortalt:

Det handler om miljøkostnaden av å utvinne materialene til å lage telefonen.

 

-Thomas

 

 

Leste du artikkelen?

 

Vi vet at det går med mye ressurser for å produsere mobiltelefoner som har konsekvenser for mennesker og miljø. I tillegg er det knyttet store klimagassutslipp til produksjonen, slik den nye rapporten viser, sier Riise.

Å lade mobilen ut ifra bruk må du gjøre om den er 2 uker, 2 måneder, ett eller 5 år...

Lenke til kommentar

De fleste kjøp kan defineres som unødvendige. Hvorfor kjøpe sofa med jevne mellomrom når man kan ha benker som går i arv fra generasjon til generasjon? Hvorfor handle noe til å ha i helga, når du har knekkebrød, ris, havregryn og diverse i skapet? Mobiltelefon og PC er unødvendig, man kan sende og motta mail på biblioteket et par ganger i uka.

 

Unødvendige kjøp er det svakeste argumentet, for da må det meste defineres som unødvendig. Fjerner man unødvendige kjøp blir det heller ingen nødvendige kjøp da ingen butikk eller fabrikk kan overleve på kunder som kun gjør nødvendige kjøp.

Lenke til kommentar

De fleste kjøp kan defineres som unødvendige. Hvorfor kjøpe sofa med jevne mellomrom når man kan ha benker som går i arv fra generasjon til generasjon? Hvorfor handle noe til å ha i helga, når du har knekkebrød, ris, havregryn og diverse i skapet? Mobiltelefon og PC er unødvendig, man kan sende og motta mail på biblioteket et par ganger i uka.

 

Unødvendige kjøp er det svakeste argumentet, for da må det meste defineres som unødvendig. Fjerner man unødvendige kjøp blir det heller ingen nødvendige kjøp da ingen butikk eller fabrikk kan overleve på kunder som kun gjør nødvendige kjøp.

Som alt annet er ting ikke svart/hvitt (nødvendig/unødvendig), men i hvert fall 50 forskjellige gråtoner inni der. Også har du jo alle forskjellige farger oppå der igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper nye Galaxy hvert år, og det skal jeg fortsette med

Jeg er så utrolig lei av at andre bedrevitende skal fortelle meg hva jeg skal gjøre og hva jeg skal kjøpe.

La oss vanlige folk være i fred, ta heller en runde andre verdensdeler når det kommer til forurensing og forsøpling, her i Norge gjør vi nok som det er!

 

VI lever faktisk sammen på denne jorden, og det DU gjør har konsekvenser for andre. Om du driter på gaten, må andre faktisk ta konsekvensene av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Dagens hysteriske rush etter stadig nye duppeditter og det siste av alt mulig er bare idiotisk og fordummende. Og ungdommen som protesterer for et bedre klima er verstingene på dette område. Noe som heter å feie for egen dør. Selv har jeg en gammel 'Nokia' som verken har internett, touchskjerm eller MMS. Kun vanlige SMS og til å ringe med. Men den har FM radio og UHF TV, pluss 4 simkortholdere (4 tel nr) :) Så den bytter jeg ikke ut. Reddet nylig 3 stk avanserte (HDMI og full pakke) 60" flatskjermer med fjernkontroll pluss en A3 farge laserskriver og en stor kasse med fargekassetter som en bedrift skulle kaste for å kjøpe nytt. Alt funker perfekt. Skjermene koster i dag ca 10.000,- pr stk og laserskriveren nesten 100.000,-. Fullstendig idiotisk. Sier ikke mer.

 

TVer som kasseres selv om de er fullt brukbare burde gis til frelsesarmeen e.a. Sikkert mange der ute som ikke har mulighet til å kjøpe ny TV uten at det går på bekostning av noe annet. Hva med en organisert ♻️ innsamling hos Elkjøp, Power osv?

Lenke til kommentar

 

Avgift meg her og der på forbrukeren, men vi gjør ikke noe med kina og de andre store ulvene i skogen, lille norge skal som vanlig redde verden ikke noe feil at Norge gjør egen innsats men og tro at det norge gjør har noe reel forskjell er bare naivt 

 

Avgift er bare en mulighet, og den jeg liker dårligst. Avgiftskåte politikere har vi nok av.

 

Jeg ønsker heller at f.eks. EU stiller krav om reparerbarhet av produkter, f.eks. burde det være trivielt å bytte batterier på alle mobiler, laptoper osv.

 

I tillegg er det helt håpløst at mobiltelefoner får oppdatert Android i altfor kort tid. På en PC kan man gjerne installere nyeste Win10 eller Linux på en 10 år gammel maskin. På Android-fronten får man vel maks 2 år med oppdateringer. Billigtelefoner får ikke det engang. Burde vært 5 år. Det betyr at telefonen blir utdatert software-messig før hardwaren faktisk er for dårlig. Nye smarttelefoner har blitt såpass kraftige at det er tøv at de skal slutte å få updates etter 2 år. EU come on!

 

Alt hadde løst seg hvis alle telefonene kunne kjøre ren Android (ikke noe mer håpløse tilpasninger av Samsung osv.). Også kunne Samsung og andre leverandører som vil tilby noe "ekstra" heller bare gjøre dette i form av ordinære apps, ikke tilpasning av selve OSet. 

Hvis du klarer å installere Linux på PC-en din så klarer du å installere nytt OS på mobilen din også. Mange ulike Android-versjoner med ulike skall å laste ned.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...