Gå til innhold

Derfor bør du beholde mobilen lenger: – Har enorme konsekvenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er for miljø og alt det der, men sliter alltid med å forstå hvordan disse folkene regner ut utslippstall for visse produkter og produksjon.

 

Altså: Vi er 2 i huset og forbruker ca 1000kWh i månden. Dvs 500kWh på hver, i følge forskerne...

Blir forbruket mindre om jeg flytter til et telt i hagen? Tvilsomt.

 

Beste måte å redusere utslippene på, er så støtte og forske på ny/ren teknologi slik at det kan erstatte dagens.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Strålende rapport. Særlig hvis man vil at politikerne skal sette avgifter på mobiltelefoner også. Snart kommer det vel en eller annen forurensningsavgift på 40% av kjøpesummen.

 

Skulle bare mangle. 75% på flatskjermer. Minst.

 

Så kanksje det kunne blitt gitt litt til verdige arbeidsforhold til de som lager duppedittene også.

 

EU trenger å få fingern ut for å få på plass en merkeordning for å gi informasjon om reparerbarheten til produkter, men industrien stritter imot med nebb og klør.

 

For det er svært god buissness i at vi kjøper nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette gjelder alt mulig, ikke bare mobiltelefoner. Informasjonen forbrukerne gis er uegnet for å kunne gjøre gode valg mht kvalitet, miljøvennlighet og mye annet. Mye av årsaken tror jeg ligger i at journalistikk og media er blitt så avhengige av reklameinntekter at det nesten ikke er noen som representerer forbrukernes interesser lengre. Saklig kritikk av produkter er nesten fraværende og det som nå kalles produkt-tester er i realiteten demonstrasjoner av produktene. Selv for produkter som er så dårlige at forbrukerne strengt tatt burde frarådes kjøp må man grave seg dypt ned i forum der misfornøyde brukere slipper til for å finne negativ kritikk.

 

En kritisk fagpresse og forbrukerne burde sammen for lengst ha presset produsentene til å levere produkter som er mer holdbare og servicevennlige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå går det for langt. Lavmål av tek.

 

Tek skal være et nettsted om teknologi, ikke et propaganda trykkeri for miljø og politikk.

 

Slike lavmål er det jeg forventer av «kommunist» VG, at tek henger seg på er mildt sagt skuffende. Kanskje jeg bare skal kutte ut tek, er visst på vei til å bli en unyansert søppelredaksjon.

Minner om av Tek ble kjøpt av VG. :yucky:  :yucky:. Dette er nok bare starten på mye mer dritt kasting ifra den siden. Alle skal jo ikke med alle skal ned. 

 

 

Resultat så langt 

- Støvsugere og annet juggel blir promenert

- Politisk propaganda

- Mye mindre faktisk datarelaterte innhold

- Faglig kompetanse er også dalende, vi kan snart like gjerne lese Se og Høre  noe vg :yucky:  alt er idag. 

 

 

 

https://www.tek.no/artikler/vg-kjoper-tek-no/382606

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er kanskje en idet å lage mobiler og ting som holder lenger enn et par år. En mobil skal holde tre år ? Det er latterlig lite. Det er ikke fordi produsentene ikke kan men fordi det økonomiske systemet belønner evig vekst. Hvorfor setter ikke verdens ledere en stopper for dette. Istedenfor skal vanlige forbrukere bli beskattet og Apple osv bare fortsette å tjene penger. Hva med å straffe mega søppel selskapene og belønne de som lager kvalitet og de som reparerer. Hvordan kan en forbruker vite hva levetiden på et produkt er når de som tester bare bruker det noen uker, og det kommer ut en ny modell hvert år? Hvorfor stopper man ikke ordninger som den "ny mobil når du vil" til Telenor osv? Det tilrettelegges jo for bruk og kast, ja jeg veit de gjenbruker de gamle mobilene men allikevel.

Lenke til kommentar

Når jeg leser kommentarene her så er der ikke så opptatt av miljøet. Er alså helt i orden med bruk og kast av mobil og annen elektronikk eller? Er jo sikkert krise om dere må ha mobilen ett år lenger når det kommer en ny modell. Bare vent til garantiordningen på batteriene går ut på elbilene. De vil bli så dyre og reparere at de vil de havne på høggern akkurat som Think gjorde. Ikke mye miljøvennlig det heller. Prate om klimaet er dere gode på så lenge det gjelder alle andre enn dere sjøl.

 

Nå er denne klimakrisa bare bløff. Den føyer seg inn i andre klimakriser som har vært spådd de siste 50 årene. Fra ny istid på 70-tallet, Ozon"hullet" på 80-tallet. til Co2 krisa som vi har nå. Ingen av de krisene som forskerne har sagt vil skje er skjedd. Det handler rett og slett om pengene disse "krisene" drar til seg. Er enorme beløp i omløp bare en nevner ei krise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig. Dagens hysteriske rush etter stadig nye duppeditter og det siste av alt mulig er bare idiotisk og fordummende. Og ungdommen som protesterer for et bedre klima er verstingene på dette område. Noe som heter å feie for egen dør. Selv har jeg en gammel 'Nokia' som verken har internett, touchskjerm eller MMS. Kun vanlige SMS og til å ringe med. Men den har FM radio og UHF TV, pluss 4 simkortholdere (4 tel nr) :) Så den bytter jeg ikke ut. Reddet nylig 3 stk avanserte (HDMI og full pakke) 60" flatskjermer med fjernkontroll pluss en A3 farge laserskriver og en stor kasse med fargekassetter som en bedrift skulle kaste for å kjøpe nytt. Alt funker perfekt. Skjermene koster i dag ca 10.000,- pr stk og laserskriveren nesten 100.000,-. Fullstendig idiotisk. Sier ikke mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg leser kommentarene her så er der ikke så opptatt av miljøet. Er alså helt i orden med bruk og kast av mobil og annen elektronikk eller? Er jo sikkert krise om dere må ha mobilen ett år lenger når det kommer en ny modell. Bare vent til garantiordningen på batteriene går ut på elbilene. De vil bli så dyre og reparere at de vil de havne på høggern akkurat som Think gjorde. Ikke mye miljøvennlig det heller. Prate om klimaet er dere gode på så lenge det gjelder alle andre enn dere sjøl.

 

Nå er denne klimakrisa bare bløff. Den føyer seg inn i andre klimakriser som har vært spådd de siste 50 årene. Fra ny istid på 70-tallet, Ozon"hullet" på 80-tallet. til Co2 krisa som vi har nå. Ingen av de krisene som forskerne har sagt vil skje er skjedd. Det handler rett og slett om pengene disse "krisene" drar til seg. Er enorme beløp i omløp bare en nevner ei krise.

Handler ikke om å være miljøbevisst. Handler mer om at politisk utspill og promotering ikke hører hjemme på et teknologi magasin som skal skrive om teknologi.

 

Jeg trykker meg ikke inn på tek for å lese politiske ytringer. I tillegg er artikkelen søkt og unyansert da den svartmaler det med «enorme» konsekvenser, når sannheten er at det har minimalt å si på Norge som er et så lite land.

 

Begynner å gå lei å lese alle artiklene som stører opp under de hyklerske miljøfanatikerne som som bruker en jantelovsmentalitet om at det lille Norge gjør påvirker global miljøkrise, når sannheten er at det eneste vi oppnår er å sette begrensninger på befolkningen, og frarøve penger fra de som allerede har lite, med begrunnelsen «bryr du deg ikke om miljøet?» Som om denne tankegangen skal legitimere det at man raserer velferden vi har i Norge, fordi vi skal jo tross alt følge janteloven og ikke ha det noe bedre enn de har i andre land. Og da må vi jo ta med de fattige u-landene i beregningen.

 

Det eneste denne artikkelen er god for er at mobiler sett fra en miljøfanatikers syn burde vært enda dyrere. Dette «legitimerer» (i gåsetegn) kun at vi burde hatt store miljøavgifter på mobiler også, sett fra en miljøfanatikers ståsted. Er vel ikke så galt å betale kun 40000 for en iPhone, fordi da redder vi jo liksom miljøet, NOT.

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Handler ikke om å være miljøbevisst. Handler mer om at politisk utspill og promotering ikke hører hjemme på et teknologi magasin som skal skrive om teknologi.

 

Jeg trykker meg ikke inn på tek for å lese politiske ytringer. I tillegg er artikkelen søkt og unyansert da den svartmaler det med «enorme» konsekvenser, når sannheten er at det har minimalt å si på Norge som er et så lite land.

 

Begynner å gå lei å lese alle artiklene som stører opp under de hyklerske miljøfanatikerne som som bruker en jantelovsmentalitet om at det lille Norge gjør påvirker global miljøkrise, når sannheten er at det eneste vi oppnår er å sette begrensninger på befolkningen, og frarøve penger fra de som allerede har lite, med begrunnelsen «bryr du deg ikke om miljøet?» Som om denne tankegangen skal legitimere det at man raserer velferden vi har i Norge, fordi vi skal jo tross alt følge janteloven og ikke ha det noe bedre enn de har i andre land. Og da må vi jo ta med de fattige u-landene i beregningen.

 

Det eneste denne artikkelen er god for er at mobiler sett fra en miljøfanatikers syn burde vært enda dyrere. Dette legitimerer jo bare at vi burde hatt store miljøavgifter på mobiler og. Er vel ikke så galt å betale kun 40000 for en iPhone, fordi da redder vi jo miljøet, NOT.

Vell i hjernen til disse fanatikerne og vise politiskepartier i norge er all lønn du har igjen etter og ha betalt skatt bare noe som ikke har beskattet enda. eneste slike tullforslag gjør er at jeg kjøper heller telefonen og mine duppedingser i utlandet  gjerne sammen med en god biff som vi heller ikke for norge grunnet importvern av norsk bønner. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...