Gå til innhold

Hvorfor så enormt hat mot Greta Thunberg?


Anbefalte innlegg

Men ville det vært like effektivt til å sette fokus på at det er vanskelig å reise noen steder utenom å fly?

 

Det er jo helt unødvendig å sette fokus på det, alle forstår at det er vanskelig å reise til Amerika med båt, i og med at det fort tar 4-5 uker selv i en rask seilbåt.

 

I gamle dager tok man gjerne toget til Kristiania. deretter båt til England, og så dampskip til for eksempel New York.

Senere kunne man ta Amerikalinjen mer direkte til Canada og USA, men det tok altså ukevis, noen ganger måneder, å komme frem.

 

Enhver tulling forstår at fly er det eneste reelle fremkomstmiddelet i mange tilfeller for de aller fleste mennesker.

At en 16-åring fra Sverige velger seilbåt i stedet, som endte med betydelig mer utslipp enn om hun hadde tatt flyet, har ikke særlig stor nyhetsverdi, og er ei heller særlig smart.

 

Det er trolig ikke særlig mange som kutter sydenferiene eller vurderer båt neste gang de skal til Amerika, fordi Greta gjorde det.

Det er trolig heller ikke særlig mange som har privatfly, som kommer til å kutte ned bruken som følge av båtferien til Greta.

 

giphy.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo helt unødvendig å sette fokus på det, alle forstår at det er vanskelig å reise til Amerika med båt, i og med at det fort tar 4-5 uker selv i en rask seilbåt.

 

I gamle dager tok man gjerne toget til Kristiania. deretter båt til England, og så dampskip til for eksempel New York.

Senere kunne man ta Amerikalinjen mer direkte til Canada og USA, men det tok altså ukevis, noen ganger måneder, å komme frem.

 

Enhver tulling forstår at fly er det eneste reelle fremkomstmiddelet i mange tilfeller for de aller fleste mennesker.

At en 16-åring fra Sverige velger seilbåt i stedet, som endte med betydelig mer utslipp enn om hun hadde tatt flyet, har ikke særlig stor nyhetsverdi, og er ei heller særlig smart.

 

Det er trolig ikke særlig mange som kutter sydenferiene eller vurderer båt neste gang de skal til Amerika, fordi Greta gjorde det.

Det er trolig heller ikke særlig mange som har privatfly, som kommer til å kutte ned bruken som følge av båtferien til Greta.

 

Og det er jo akkurat derfor hun setter fokus på det hun gjør ;)

Nei, ingen forventer at du kutter ut en sydentur fordi Greta gjør noe, men du vil kanskje f.eks ta båt i stedet om prisen på fly 10-dobles eller mer og det settes opp billige cruiseship eller lyntog?

Som du jo selv viser, så er nok tvang og/eller kraftige avgifter løsningen for å evt. senke utslippet.

Greta legger frem problemstillingen internasjonalt, andre får nok ta seg av løsningen.

 

 

Nyhetsverdien var forresten ekstremt stor om man ser antall aviser som har skrevet om det, slik PR og taletid i media verden over kan ikke kjøpes for penger..

Lenke til kommentar

Det er måten hun formulerer seg på som irriterer folk.
Når hun taler på en så fiendtlig og anklagende måte som hun gjorde hos FN, er det ingen som vil lytte.
Hvis du vil formidle noe, og få folk på din side, er det viktig at du ordlegger deg på en måte som ikke pusher folk unna.
Der føler jeg og tydeligvis andre også, at Thunberg failer 

Endret av Mark22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er dypt uenig.

 

Jeg synes debatten blir mye morsommere når jeg får si min ærlige mening om troll som først angriper når det er barn som formidler fakta, og angriper barnet, og ikke argumentene.

 

---

 

Og debatten er allerede over, akkurat som Trump, kreasjonisme, holocaustbenektelse, klimabenektelse, flat jord, troen på guder, og fri vilje.

 

De som ikke allerede er oppdatert vil sannsynligvis ikke oppdatere seg.

 

Verden er ikke svart hvitt.

Ca 15% av alle amerikanere tror ikke global oppvarming vil skje.

Ca 25% tror global oppvarming er ikke menneskeskapt

Ca 55% er ikke svært beskymret for global oppvarming

 

Det eneste du vil oppnå ved å kalle dine meningsmostandere for larver og politiske troll, er at du gjør folk som ikke tror 100% på alt Thunberg sier til dine meningsmostandere.

 

Folk som deg vil føre til at partier som bompengepartiet vokser og høyresiden kommer til å samarbeide med dem for å få igjennom sine andre reformer. Er det hva du ønsker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er jo akkurat derfor hun setter fokus på det hun gjør ;)

Nei, ingen forventer at du kutter ut en sydentur fordi Greta gjør noe, men du vil kanskje f.eks ta båt i stedet om prisen på fly 10-dobles eller mer og det settes opp billige cruiseship eller lyntog?

 

Cruiseship slipper ut mye mer CO2 enn fly og det finnes ingen tog som går over atlanteren.

 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor dere er så fokusert på fly. Fly er den mest nyttige transportformen vi har for langdistansereiser og står for en liten andel av CO2 utslippene. Flyreiser gjør det mulig for folk å oppleve andre kulturer og besøke familie og venner i andre land. Uten flyreiser blir vi isolert.

 

Det er så mange tiltak vi kunne gjort som ville vært mye mer effektivt og mindre skadelig enn en 10-dobling i flyprisen. Å ta det vanskligste først gir ingen mening.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Man må jo ikke ta en og en ting om gangen :)

Kanskje å fly mindre er en av 50 tiltak man kan gjøre først.

 

Ellers har man jo skype, mange her mener det er ett fullverdig alternativ til personlig oppmøte, men det gjelder kansje ikke når det gjelder de selv..

 

Ang båt, kanskje båt ikke er løsningen, kanskje andre typer båter er løsningen, jeg satser på at en løsning vil komme på sikt. Om 5 år kan man kanskje reise til syden uten å forurense i det hele tatt :)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må jo ikke ta en og en ting om gangen :)

Kanskje å fly mindre er en av 50 tiltak man kan gjøre først.

 

Det er ikke slik det fungerer, fordi vi har begrenset med oppmerksomhet. Når mye tid blir fokusert på å redusere flytrafikken, så vil andre tiltak bli nedprioritert.

 

Det er også begrenset hvor mye folk er villig til å redusere sin levestandard for å redde klima. Hvis du kjører på med de minst effektive og verste tiltakene først, så vil du få politisk mostand uten å ha klart å redusere CO2-utslippene nevneverdig.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik det fungerer, fordi vi har begrenset med oppmerksomhet. Når mye tid blir fokusert på å redusere flytrafikken, så vil andre tiltak bli nedprioritert.

 

Det er også begrenset hvor mye folk er villig til å redusere sin levestandard for å redde klima. Hvis du kjører på med de minst effektive og verste tiltakene først, så vil du få politisk mostand uten å ha klart å redusere CO2-utslippene nevneverdig.

Du trenger heldigvis ikke å fokusere så mye på noe som helst.

F.eks trenger du ikke å fokusere på fabrikker i kina som reduserer sitt utslipp eller å få båter til å bli forurensningsfrie. Heller ikke på bedre reisealternativer. Det du forhåpentligvis på sikt trenger å fokusere på er om du trenger å bruke 20k på en flytur til syden eller 2k på en forurensningsfri båttur. Eller blir det i overkant mye å fokusere på?

 

Eller er det du som bestemmer samtlige klimatiltak i verden?

Tipper hva du gjør har fint lite å si, det er derfor man må bli styrt til gode valg. For hva alle gjør har noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kult å snakke skit om fly......helt til man tenker "skitt la gå" og klatrer ombord en Boeing

Jepp, jeg flyr mye jeg også, fordi det er gjerne ikke er noen realistiske alternativer i dag.

Helt ærlig så tenker jeg ikke så mye på klimaet når jeg flyr heller, tipper jeg er som folk flest.

 

Det er kanskje derfor man må få på plass gode alternativer som folk velger av andre grunner enn klima.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du trenger heldigvis ikke å fokusere så mye på noe som helst.

F.eks trenger du ikke å fokusere på fabrikker i kina som reduserer sitt utslipp eller å få båter til å bli forurensningsfrie. Heller ikke på bedre reisealternativer. Det du forhåpentligvis på sikt trenger å fokusere på er om du trenger å bruke 20k på en flytur til syden eller 2k på en forurensningsfri båttur. Eller blir det i overkant mye å fokusere på?

 

Eller er det du som bestemmer samtlige klimatiltak i verden?

Tipper hva du gjør har fint lite å si, det er derfor man må bli styrt til gode valg. For hva alle gjør har noe å si.

 

Hvis flyreiser ble 10 ganger dyrere så hadde jeg mistet jobben min og jeg hadde mistet muligheten til å besøke halvparten av min familie. Det hadde naturligvis gjort meg forbannet, og jeg ville stemt på enhver parti som ønsker å reversere denne politikken. Jeg vil definitivt ikke være alene.

 

Det jeg mente er at som samfunn har vi begrenset med oppmerksomhet. Hvis alle snakker om hvor ille flyreiser er, så snakker vi ikke om andre ting som CO2 utslippene fra transport. De som bestemmer i verden gjør naturligvis de klimatiltakene media fokuserer på, og ikke alt på engang. Det er derfor en dårlig ide å fokusere all tid på de minst effektive og verste tiltakene.

Lenke til kommentar

Verden er ikke svart hvitt.

Ca 15% av alle amerikanere tror ikke global oppvarming vil skje.

Ca 25% tror global oppvarming er ikke menneskeskapt

Ca 55% er ikke svært beskymret for global oppvarming

 

Det eneste du vil oppnå ved å kalle dine meningsmostandere for larver og politiske troll, er at du gjør folk som ikke tror 100% på alt Thunberg sier til dine meningsmostandere.

 

Folk som deg vil føre til at partier som bompengepartiet vokser og høyresiden kommer til å samarbeide med dem for å få igjennom sine andre reformer. Er det hva du ønsker?

Nå kalte jeg ikke noen av mine meningsmotstandere larver, jeg sa at Thunberg trekker trollene fra under broene sine, OG larvene.

 

Jeg burde presisert at larvene i denne sammenhengen er menneskene som Ben Shapiro som tar i mot penger for å spre propaganda, som at de offisielle kildene på klimaendringene er overdrevet og/eller falske.

 

...

 

Hvis folk får mer sympati for menneskene som lyger til dem av at folk påpeker at disse menneskene lyger til dem, og kaller løgnerene for avskum, så ja -- da får de bare trekke verden med seg til helvete.

 

Menneskeheten er tydeligvis ganske oppskrytt, når alt som skal til for å velte den beste sivilisasjon vi har skapt er litt penger og lett gjennomskuelige løgner.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Hvis flyreiser ble 10 ganger dyrere så hadde jeg mistet jobben min og jeg hadde mistet muligheten til å besøke halvparten av min familie. Det hadde naturligvis gjort meg forbannet, og jeg ville stemt på enhver parti som ønsker å reversere denne politikken. Jeg vil definitivt ikke være alene.

 

Det jeg mente er at som samfunn har vi begrenset med oppmerksomhet. Hvis alle snakker om hvor ille flyreiser er, så snakker vi ikke om andre ting som CO2 utslippene fra transport. De som bestemmer i verden gjør naturligvis de klimatiltakene media fokuserer på, og ikke alt på engang. Det er derfor en dårlig ide å fokusere all tid på de minst effektive og verste tiltakene.

Selv med f.eks lyntog?

Klart du skal få reise, det vil jo jeg også, men jeg må ikke på død og liv ta fly om det finnes gode alternativer.

 

Nei, det finnes neppe lyntog dit i dag, men det ting kan bygges.

 

edit: ang fokus, menneskeheten gjør vel fremskritt på type 10 000 forskjellige områder daglig, men menneskeheten klarer totalt sett kun å fokusere på ett klimatiltak pr X periode?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nå kalte jeg ikke noen av mine meningsmotstandere larver, jeg sa at Thunberg trekker trollene fra under broene sine, OG larvene.

 

Jeg burde presisert at larvene i denne sammenhengen er menneskene som Ben Shapiro som tar i mot penger for å spre propaganda, som at de offisielle kildene på klimaendringene er overdrevet og/eller falske.

 

Du sa 

"lokker larvene ut av barken, slik at de kan adresseres og konfronteres med fakta -- utenfor boblene deres."

 

Du vil opplagt ikke konfrontere Ben Shapiro med fakta, han kjenner til de faktaene du ønsker å presentere. Du snakket om larvene som lytter til folk som han og skriver negative meninger om Thunberg på sosiale medier.

 

Det å kalle andre for larver eller kakkerlakker som i Hong Kong er forkastelig. Når 3 andre brukere på dette forumet liker din larvekommentar så begynner jeg å miste tro på menneskeenheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv med f.eks lyntog?

Klart du skal få reise, det vil jo jeg også, men jeg må ikke på død og liv ta fly om det finnes gode alternativer.

 

Nei, det finnes neppe lyntog dit i dag, men det ting kan bygges.

 

Lyntog går ikke over havet eller engang igjennom asia. Hvis man tidobler prisen så vil få enorme kapisitetsproblemer i Europa, og da kommer vi til fokusere all tid og ressurser på å bygge nye linjer som går ved siden av dagens linjer. Folk som meg vil sitte fast, firmaet jeg jobber for vil kollapse fordi de er avhengig av flyreiser.

 

Å hva mener du med "klart du skal få reise". Du foreslo istad å tidoble prisene for fly igjennom avgifter. Da har jeg ikke råd til reise, og vil ikke ha råd til å besøke mine foreldre. Det er mange innvandre i Norge som vil ha samme problem som meg.

 

edit: ang fokus, menneskeheten gjør vel fremskritt på type 10 000 forskjellige områder daglig, men menneskeheten klarer totalt sett kun å fokusere på ett klimatiltak pr X periode?

 

Individer gjør fremskritt på ca 10000 forskjellige områder daglig, men myndighetene gjør ikke fremskritt på 10000 områder. 

 

Om myndighetene velger å øke flyprisen med 10 ganger, så vil det føre til så mye økonomisk skade og sinne, at det vil være helt urealistisk og også øke transportprisene med 10 ganger. Da kollapser hele økonomien, og politikerene blir kastet ut.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du sa 

"lokker larvene ut av barken, slik at de kan adresseres og konfronteres med fakta -- utenfor boblene deres."

 

Du vil opplagt ikke konfrontere Ben Shapiro med fakta, han kjenner til de faktaene du ønsker å presentere. Du snakket om larvene som lytter til folk som han og skriver negative meninger om Thunberg på sosiale medier.

 

Det å kalle andre for larver eller kakkerlakker som i Hong Kong er forkastelig. Når 3 andre brukere på dette forumet liker din larvekommentar så begynner jeg å miste tro på menneskeenheten.

Eller kanskje de forstår frustrasjonen min over desinformasjonen og hatet som ukritiske folk ukritisk sprer på vegne av regelrett onde mennesker?

 

Stalin og Mao kan bare ta og dele en pose med berlinerboller på innbytterbenken sammenlignet med hvor mange mennesker disse er villige til å drepe for profitt.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Eller kanskje de forstår frustrasjonen min over desinformasjonen og hatet som ukritiske folk ukritisk sprer på vegne av regelrett onde mennesker?

 

Stalin og Mao kan bare ta og dele en pose med berlinerboller på innbytterbenken sammenlignet med hvor mange mennesker disse er villige til å drepe for profitt.

 

Det jeg ser er en person som har slukt all desinformasjonen som er spredd av amerikansk venstrevridd media og blitt paronoid. Over tid så har du utviklet et hat mot dine meningsmostandere, og derfor kalte du dem larver.

 

Det er du lytter til som har makt, det er som velger å ikke fikse global oppvarming, det er de som promoterer Thunberg og det er de som skjulte Epstein-skandalen. Istedenfor sitter du her og skriver paronoide innlegg om Ben Shapiro og Russland, som om de har noe som helst makt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyntog går ikke over havet eller engang igjennom asia. Hvis man tidobler prisen så vil få enorme kapisitetsproblemer i Europa, og da kommer vi til fokusere all tid og ressurser på å bygge nye linjer som går ved siden av dagens linjer. Folk som meg vil sitte fast, firmaet jeg jobber for vil kollapse fordi de er avhengig av flyreiser.

 

Å hva mener du med "klart du skal få reise". Du foreslo istad å tidoble prisene for fly igjennom avgifter. Da har jeg ikke råd til reise, og vil ikke ha råd til å besøke mine foreldre. Det er mange innvandre i Norge som vil ha samme problem som meg.

Reise betyr ikke reise med fly..

 

Men ja ok, lyntog er kun mulig akkurat der de finnes i dag og kan aldri noen gang bygges ut.

Eller kan det tenkes, om du virkelig bruker fantasien din, at det kan bygges lyntog andre steder enn de stedene de finnes i dag?

F.eks til Asia, til USA, til Afrika, på kryss og tvers i Norge osv :)

 

Klart lyntog kan bygges over eller gjennom havet, om man utvikler det litt. Slikt må så klart komme før man ser på flyturer.

Lenke til kommentar

Det er måten hun formulerer seg på som irriterer folk.

Når hun taler på en så fiendtlig og anklagende måte som hun gjorde hos FN, er det ingen som vil lytte.

Hvis du vil formidle noe, og få folk på din side, er det viktig at du ordlegger deg på en måte som ikke pusher folk unna.

Der føler jeg og tydeligvis andre også, at Thunberg failer 

 

Nå er ikke jeg den som er mest oppdatert på Thunberg. Men vil tro at hun ønsker mest å få med seg de unge på laget. En gang blir de unge voksne de også. De unge vi bli framtidens politikere. Så det har ingenting å si om hun ikke når ut til oss som allerede er voksne og som blir butt-hurt av budskapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...