Gå til innhold

Trenger man ledning? Vi tester fire batteridrevne støvsugere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger man ledning? Vi tester fire batteridrevne støvsugere

Kan ikke finne svaret på spørsmålet i overskriften (Trenger man ledning?) i artikkelen. Hvis man tester oppladbare støvsugere og stiller spørsmålet om man trenger ledning, så burde vel sammenliknet med en tradisjonell støvsuger eller to?
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg savner ikke støvsuger med ledning etter at jeg kjøpte en Dyson V8. I ren sugekapasitet er den gamle Mielen bedre. Men den roterende børsten på Dyson mer enn kompenserer for dette. På tepper og møbler er Dyson suveren, med en litt mindre roterende børste.

Men den største forskjellen for min del er brukervennligheten, eller snarere den lave terskelen for å bruke Dyson. Den gamle Mielen stod i et kott i underetasjen. Dyson henger på veggen ved siden av inngangsdøra, alltid klar til bruk. Støvsuger hele huset på 110 m2 uten å gå tom for strøm. Trenger sjelden å kjøre på høy kraft. Støvsuging tar egentlig ikke så lang tid. 10 minutter er veldig lenge med en støvsuger i hånda. Det er også en god del enklere å slippe å flytte ledningen rundt omkring til ulike kontakter. Den stopper også umiddelbart når jeg slipper knappen. Dog, møblene må jeg fremdeles flytte på. I hvert fall de gangene jeg støvsuger litt grundig. For min del er huset i gjennomsnitt renere nå, fordi terskelen for å ta en runde med støvsugeren er mye lavere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syntes det var interessant at Electrolux'en kan stå av seg selv mens en flytter på møbler, så jeg gikk for den før sommeren. Så langt er jeg veldig fornøyd. Eneste jeg vil klage på er at ladestasjonen er for flappy for et så pass kostbart produkt.

 

Uansett vil jeg anbefale manuell batteri-støvsuger som konsept. Nå tar jeg en runde på de mest utsatte plassene daglig, i stedet ukentlige skippertak. Jeg var også skeptisk til å la dumme robotstøvsugere bestemme møbleringen, så hoppet ikke på det. Men for de som har veldig store flater, så kan det sikkert være greit å ha begge deler, la roboten ta flatene og bruke en manuell batteristøvsuger på resten.

Lenke til kommentar

Det største problemet med batteri støvsugere er at det ikke er mulig og skifte batteri (untatt Boschen da). Derfor blir en slik støvsuger veldig dyr da batteriene ikke holder så lenge, de mister ganske fort evnen til og lade. 4-5000 kroner for en støvsuger du nsten må bytte etter ett par år, fordi at batteriet er ødelagt blir dyrt i lengden.

Lenke til kommentar

Det største problemet med batteri støvsugere er at det ikke er mulig og skifte batteri (untatt Boschen da). 

 

Lett å skifte på Dyson, ser det ut til: https://www.ifixit.com/Guide/Dyson+V8+Absolute+Battery+Replacement/100091

 

Jeg har robotstøvsuger også ... et sted... Jeg makter ikke å holde huset ryddig nok til at robotstøvsuger fungerer i praksis. Ender opp med først å rydde huset og så sette igang støvsugeren. En robotrydder hadde vært mer nyttig  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er det noen som har prøvd den trådløse støvsugeren Andersson VCH 2.1 fra NetOnNet?

https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/stovsugere/handstovsuger/andersson-tradls-stvsuger-vch-2-1/1006635.11224/

Den koster bare 1290, som er mistenkelig lavt.

Ser at Jula også har Menuett 005359 Håndstøvsuger til ca. samme pris:

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/stovsugere/handstovsuger/handstovsuger-2-i-1-005359/

Jeg har allerede en robotstøvsuger som støvsuger det meste av boligen. I tillegg har jeg en vanlig støvsuger, men det er så tungvint å dra den fram bare for å støvsuge bort småting (siden robotstøvsugeren tar det meste uansett). Da tenker jeg at en trådløst støvsuger man bare kan ta ut av holderen, suge opp det lille man trenger, og så henge den vekk igjen uten å rote med ledninger og finne plass til en stor støvsuger, osv.

Det hadde heller ikke vært dumt å kunne ta med ut i bilen i ny og ned for å rengjøre litt der.

Men å betale mange tusen for dette frister liksom ikke så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg stusser litt over slakten som gis til Philips SpeedPro Max pga. elendig sugeevne hvor de skriver:

Quote

Philips skulle ha satt inn en sprekere motor med høyere energiforbruk og fått større sugekraft. Den suger bare 20 prosent av Dyson, og klarte ikke ta opp et gram kattesand.

 

I testen på dinside vinner Philips Speedpro Max , og de skriver følgende:

Quote

Philips og Dyson har nokså lik sugeeffekt. Vi prøvde å skille dem, blant annet med sugetest på 3 dl sand fra en bolle, men forskjellene var så små at vi må kalle dem likeverdige på de tre effektnivåene.

 

tek.no sin test av Philips FC6823 oppgir de «Svært god sugeeffekt» som en av fordelene. De skriver også:

Quote

Kombinert med en veldig god sugekraft, spesielt på høyeste effekt, er dette en maskin som er til å stole på hvis man ønsker å støvsuge ekstra grundig.

 

Resultatet i de to andre testene får jeg rett og slett ikke til å stemme med den elendige sugeevnen i TU sin test. Har TU testet en støvsuger som ikke fungerte ordentlig?

Jeg har ikke prøvd noen av de, og er bare ute etter å finne ut av hva som stemmer da jeg er på utkikk etter en poseløs støvsuger.

Noen som har erfaring med Philips Speedpro Max og kan kommentere på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr D skrev (På 28.9.2019 den 14.23):
Odd R. Valmot skrev (På 28.9.2019 den 12.34):

Trenger man ledning? Vi tester fire batteridrevne støvsugere

Kan ikke finne svaret på spørsmålet i overskriften (Trenger man ledning?) i artikkelen. Hvis man tester oppladbare støvsugere og stiller spørsmålet om man trenger ledning, så burde vel sammenliknet med en tradisjonell støvsuger eller to?

Gjerne en sammenligning av 3-5 år gamle produkter med og uten ledning også da et hovedproblem med mye med batteri er kort levetid.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Bro2 said:

Jeg stusser litt over slakten som gis til Philips SpeedPro Max pga. elendig sugeevne hvor de skriver:

 

I testen på dinside vinner Philips Speedpro Max , og de skriver følgende:

 

tek.no sin test av Philips FC6823 oppgir de «Svært god sugeeffekt» som en av fordelene. De skriver også:

 

Resultatet i de to andre testene får jeg rett og slett ikke til å stemme med den elendige sugeevnen i TU sin test. Har TU testet en støvsuger som ikke fungerte ordentlig?

Jeg har ikke prøvd noen av de, og er bare ute etter å finne ut av hva som stemmer da jeg er på utkikk etter en poseløs støvsuger.

Noen som har erfaring med Philips Speedpro Max og kan kommentere på dette?

TU fikk vel mindre betalt for å "teste" enn de andre magasinene.

Lenke til kommentar

Hvis du leser min test så har jeg testet sugeevnen i cm vannsøyle. Der kom Philips svært dålig ut. Resultatet var konsistent med evnen til å plukke opp kattesand fra et teppe. Det var også konsistent med den lange batterilevetiden, som jeg mener heller vitner om at de burde brukt en kraftigere motor. 

På parkett er det nesten ikke forskjell. Da kan det godt være at lengst batterilevetid kan kåres til vinner. Det er for øvrig ingen som betaler for tester meg bekjent. Der tror jeg jeg kan uttale meg på vegne at tek og dinside også. 

 

Odd R.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Odd R. Valmot said:

Hvis du leser min test så har jeg testet sugeevnen i cm vannsøyle. Der kom Philips svært dålig ut. Resultatet var konsistent med evnen til å plukke opp kattesand fra et teppe. Det var også konsistent med den lange batterilevetiden, som jeg mener heller vitner om at de burde brukt en kraftigere motor. 

På parkett er det nesten ikke forskjell. Da kan det godt være at lengst batterilevetid kan kåres til vinner. Det er for øvrig ingen som betaler for tester meg bekjent. Der tror jeg jeg kan uttale meg på vegne at tek og dinside også. 

 

Odd R.

Takk for svar Odd.

Jeg tviler ikke på resultatet du fikk når du testet, jeg prøver bare å forstå hvorfor de ulike testene fikk så radikalt ulikt result for denne støvsugeren.

Enten så fikk du en støvsuger som ikke fungerte skikkelig, eller så er det forskjellen i måten de ulike testene har gjennomført testen som er forklaringen. Når du også fikk så dårlig resultat med kattesand på et teppe så må en begynne å lure.

Ser på Tek-testen at de har «fordelt 100 gram med ris på et teppe og undersøkt hvor mye som trekkes opp av de ulike modellene på laveste styrke.», hvor Philips fikk opp 93/100 riskorn.

Muligens brukte du et teppe som var mye mer krevende for støvsugerene, som gjorde at du virkelig fikk skilt klinten fra hveten.

Lenke til kommentar

Jeg tror evnen til å trekke opp vann opp til det stopper sier det meste. Så vidt jeg husker klarte Philips litt over halvmeteren. Det var rett og slett for lite til å få opp sand. De andre klarte brasene selv om Dyson hadde langt høyere evne til å skape undertrykk. Men som sagt. Er det parkett kan batterilevetid godt vurderes som viktigst. Alle klarte det fordi børsten er kanskje vikigere enn undertrykket.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...