Gå til innhold

Vi gjør elfly en bjørnetjeneste om vi later som om teknologien er uproblematisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så enig. Elflyprodusentene burde jo samarbeide, når målet er vanskelig å nå. Fremfor å holde alt tett til brystet i frykt for at "hemmeligheter" skal forsvinne innenfor sin teknologi, som bare vil gjøre overgangen tregere og mye mindre sikkert. 

 

NEL kastet jo alle sine kort tidlig i prosessen når det gjaldt ulykken på Kjørbo, før de viste årsaken så var de 100% klare på at de skulle spille med helt åpne kort, selv om det kunne føre til enda dårligere presse. Men jeg trur resultatet var at folk flest ser at dette var den beste veien å gå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig artikkel! Er det noe som tyder på at noe forsøker å skjule noe? Det normale for lufthavarikommisjoner er å gå til bunns i saken og deretter opplyse om alt de har funnet. Det er også vanlig at de venter med å informere inntil de er ferdige med undersøkelsene. Her er det også til overmål snakk om et fly som har eksperimentstatus, ikke kommersielt og bygd i få eksemplarer, så behovet for offentliggjøring av foreløpige funn er minimale.

 

Den første elmotor ble faktisk ikke oppfunnet av denne flyprodusenten og det er all grunn til å forvente meget gode egenskaper for elmotorer til fly. At det allikevel skjer ting når gammel teknologi får nye anvendelser, er helt å vente.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi gjør elfly en bjørnetjeneste når vi kommer med totalt urealistiske målsetninger:

 

All flytrafikk i Norge skal være elektrisk i 2040, er ambisjonen til Avinor. Det er kanskje den mest ambisiøse teknologiske målsettingen som finnes.

 

 

Nei, det er ikke ambisiøst. Det er helt totalt urealistisk, og det burde de vite. Utviklingen av nye fly tar ekstremt lang tid, selv når man utvikler fly som baserer seg på eksisterende teknologi. Når man i tillegg da snakker om teknologi som enda ikke eksisterer det det så vanvittig idiotisk og urealistisk at det åpenbart bare er en "målsetting" de snakker om for å sanke noen billige miljøpoeng.

Lenke til kommentar

Vi gjør elfly en bjørnetjeneste når vi kommer med totalt urealistiske målsetninger:

 

All flytrafikk i Norge skal være elektrisk i 2040, er ambisjonen til Avinor. Det er kanskje den mest ambisiøse teknologiske målsettingen som finnes.

 

 

Nei, det er ikke ambisiøst. Det er helt totalt urealistisk, og det burde de vite. Utviklingen av nye fly tar ekstremt lang tid, selv når man utvikler fly som baserer seg på eksisterende teknologi. Når man i tillegg da snakker om teknologi som enda ikke eksisterer det det så vanvittig idiotisk og urealistisk at det åpenbart bare er en "målsetting" de snakker om for å sanke noen billige miljøpoeng.

Hvilken teknologi er det som ikke eksisterer? Vil anta at nye generasjoner av gassturbiner er farligere enn elmotorer for fly (eller i samme område). Se alle de forskjellige nye motorene som per nå har problemer (Rolls-Royce, GE, P & W etc)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El fly er vel noe av det mest oversiktlige og enkle man kan lage. El motorer finnes i alle størrelse. Kabler finnes. Batterier finnes. Flyene er faktisk enklere en dagens fordi vekten er konstant. De bør derfor være svært enkle å lage.

 

Det er også fullt mulig å beregne rekkevidde vs batterikapasitet lenge før flyet kommer i produksjon.

 

Det store hinderet er vekt. Det kommer man ikke utenom. På en annen side er den jo kjent så man kan designe flyet med tanke på at det er tungt.

 

Det blir som om vi bestemte oss for å lage fly i stål i stedet for aluminium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken teknologi er det som ikke eksisterer? Vil anta at nye generasjoner av gassturbiner er farligere enn elmotorer for fly (eller i samme område). Se alle de forskjellige nye motorene som per nå har problemer (Rolls-Royce, GE, P & W etc)!

 

Batteriteknologi er hovedproblemet, og energitettheten i selv de mest effektive batteriene som eksisterer er så latterlig lav i forhold til flybensin at det ikke er praktisk mulig å lage noen form for rutefly som er i nærheten av å være effektive nok.

 

Gassturbiner er forøvrig ekstremt pålitelige og robuste, men det er batteriene og ikke motorene som er utfordringen her.

 

El fly er vel noe av det mest oversiktlige og enkle man kan lage. El motorer finnes i alle størrelse. Kabler finnes. Batterier finnes. Flyene er faktisk enklere en dagens fordi vekten er konstant. De bør derfor være svært enkle å lage.

 

Det er også fullt mulig å beregne rekkevidde vs batterikapasitet lenge før flyet kommer i produksjon.

 

Det store hinderet er vekt. Det kommer man ikke utenom. På en annen side er den jo kjent så man kan designe flyet med tanke på at det er tungt.

 

Det blir som om vi bestemte oss for å lage fly i stål i stedet for aluminium.

 

Et fly er tvert imot noe av det mest komplekse man kan lage, og som sagt over eksisterer det ikke batterier som kan brukes i praksis på et rutefly. Konstant vekt er også en ulempe, da en av fordelene med flytende drivstoff er at flyet blir lettere og lettere etterhvert som den forbrennes, og dermed mer og mer effektiv under turen.

 

Klart, det er ikke akkurat vanskelig å lage et papirfly, men når det skal frakte passasjerer trygt og effektivt er det fort ganske så kompliserte saker...

Lenke til kommentar

Det er prisverdig at TU starter en etisk debatt om Avinor som ansvarlig for flysikkerhet i Norge ikke vår åpne ovenfor passasjerer på elflyet som ministre og andre at motoren iflg flyprodusenten ikke ser sertifisert for bruk i fly og kan stoppe når som helst uten forvarsel. Se også https://www.tu.no/artikler/elflyprodusent-advarer-i-handboka-motoren-kan-stoppe-nar-som-helst-uten-forhandsvarsel/474173

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...