Gå til innhold

Nå faller dieselsalget i 16 av 19 fylker: Største målte nedgang noen gang


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bensinsalgkurven ned ca 40 % på 10 år? Hvis kurven fortsetter med samme stigning så er bensinsalget i 2030 på bare 20 % av 2010 nivå? Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres?

Tror ikke K står for konkurs nei

 

https://www.tu.no/artikler/tidenes-utbygging-minst-150-nye-lynladere-i-norge-for-nyttar/474297

Lenke til kommentar

Bensinsalgkurven ned ca 40 % på 10 år? Hvis kurven fortsetter med samme stigning så er bensinsalget i 2030 på bare 20 % av 2010 nivå? Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres?

Neppe. Circle K er energistasjoner som leverer energi i form av bensin, diesel, strøm og ikke minst kalorier.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Neppe. Circle K er energistasjoner som leverer energi i form av bensin, diesel, strøm og ikke minst kalorier.

 

De andre energiformene du nevner har som kjent ikke kalorier :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

drivstoffsalg.jpg

 

Hvis vi ser på diesel + bensin samlet og ser bort fra toppåret 2016 så er vi omtrent på samme stabile nivå som vi har vært helt fra 2009.

 

Jeg mener å huske at jeg har sett en graf der dieselen var detaljert i tungtransport/næringstransport vs personbiltransport. Hvis jeg husker rett så var det en svak nedgang i dieselforbruk for personbile siden 2016 og en sterk økning for dieselforbruk i næringssammenheng. Den blå grafen over her viser nedgang i bensinforbruk, som i hovedsak gjelder privatbiler. Dermed kan vi vel konkludere med at privatbilismen blir stadig renere, mens nærings-transporten motvirker hele den positive virkningen ved å øke sitt forbruk. Det sier meg at vi bør fortsette det gode arbeidet med å få ned utslippene fra personbilismen, men begynne å skru til skruen for nærings-transport. Legge smarte strategier for å redusere transportbehovet og legge om transporten til mindre miljøfiendtlige former.

 

Edit: Med tanke på at CO2-utslippet per liter diesel er ca 10% høyere enn for 1 liter bensin så antar jeg på øyemål at CO2-utslippet har økt hele perioden i diagrammet.

 

Tror muligens den grafen der må korreleres med grafen for antall kjørte km på bilparken i Norge, som jeg mistenker har gått betydelig oppover i samme periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...