Gå til innhold

Nå faller dieselsalget i 16 av 19 fylker: Største målte nedgang noen gang


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bare 18 fylker... Finnes bare Trøndelag fylke nå.

 

Ja, det blir dårlig detaljnivå på statistikken etterhvert når alle fylkene blir slått sammen... Statistikere må jo rive seg i håret

  • Liker 7
Skrevet

Bensinsalgkurven ned ca 40 % på 10 år? Hvis kurven fortsetter med samme stigning så er bensinsalget i 2030 på bare 20 % av 2010 nivå? Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres?

Skrevet

Bensinsalgkurven ned ca 40 % på 10 år? Hvis kurven fortsetter med samme stigning så er bensinsalget i 2030 på bare 20 % av 2010 nivå? Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres?

Neppe. Circle K er energistasjoner som leverer energi i form av bensin, diesel, strøm og ikke minst kalorier.

  • Liker 8
Skrevet

Vi har bare 18 fylker... Finnes bare Trøndelag fylke nå.

 

Hei, beklager! Det burde jeg jo virkelig kjenne til, siden jeg har jobbet med Kommune-Norge en stund før jeg startet i TU 1. april. Takk for at du sa fra. Jeg har rettet saken, med anmerkning nederst om hva rettelsen består i.

  • Liker 6
Skrevet

Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres?

De tjener mye penger på salg av pølser og brus.
  • Liker 1
Gjest Slettet+5132
Skrevet (endret)

Neppe. Circle K er energistasjoner som leverer energi i form av bensin, diesel, strøm og ikke minst kalorier.

 

De andre energiformene du nevner har som kjent ikke kalorier :p

Endret av Slettet+5132
Skrevet

drivstoffsalg.jpg

 

Hvis vi ser på diesel + bensin samlet og ser bort fra toppåret 2016 så er vi omtrent på samme stabile nivå som vi har vært helt fra 2009.

 

Jeg mener å huske at jeg har sett en graf der dieselen var detaljert i tungtransport/næringstransport vs personbiltransport. Hvis jeg husker rett så var det en svak nedgang i dieselforbruk for personbile siden 2016 og en sterk økning for dieselforbruk i næringssammenheng. Den blå grafen over her viser nedgang i bensinforbruk, som i hovedsak gjelder privatbiler. Dermed kan vi vel konkludere med at privatbilismen blir stadig renere, mens nærings-transporten motvirker hele den positive virkningen ved å øke sitt forbruk. Det sier meg at vi bør fortsette det gode arbeidet med å få ned utslippene fra personbilismen, men begynne å skru til skruen for nærings-transport. Legge smarte strategier for å redusere transportbehovet og legge om transporten til mindre miljøfiendtlige former.

 

Edit: Med tanke på at CO2-utslippet per liter diesel er ca 10% høyere enn for 1 liter bensin så antar jeg på øyemål at CO2-utslippet har økt hele perioden i diagrammet.

 

Tror muligens den grafen der må korreleres med grafen for antall kjørte km på bilparken i Norge, som jeg mistenker har gått betydelig oppover i samme periode.

  • Liker 1
Skrevet

Det finner vi hos SSB. Konkret:

 

År Kjørelengde (mill. km) Gjennomsnittlig kjørelengde per kjøretøy (km)
2009 42 609,7 14 479
2018 46 000,0 12 924

Differanser: +7,9% -10,7%

 

Dette er tall for kjøretøyparken totalt, altså omtrent det samme som totalt drivstofforbruk regnes ut fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...