Redaksjonen. Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Nå faller dieselsalget i 16 av 19 fylker: Største målte nedgang noen gang
missi Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Vi har bare 18 fylker... Finnes bare Trøndelag fylke nå. 3
xyzæøå Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Vi har bare 18 fylker... Finnes bare Trøndelag fylke nå. Ja, det blir dårlig detaljnivå på statistikken etterhvert når alle fylkene blir slått sammen... Statistikere må jo rive seg i håret 7
Populært innlegg Simen1 Skrevet 19. september 2019 Populært innlegg Skrevet 19. september 2019 (endret) Hvis vi ser på diesel + bensin samlet og ser bort fra toppåret 2016 så er vi omtrent på samme stabile nivå som vi har vært helt fra 2009. Jeg mener å huske at jeg har sett en graf der dieselen var detaljert i tungtransport/næringstransport vs personbiltransport. Hvis jeg husker rett så var det en svak nedgang i dieselforbruk for personbile siden 2016 og en sterk økning for dieselforbruk i næringssammenheng. Den blå grafen over her viser nedgang i bensinforbruk, som i hovedsak gjelder privatbiler. Dermed kan vi vel konkludere med at privatbilismen blir stadig renere, mens nærings-transporten motvirker hele den positive virkningen ved å øke sitt forbruk. Det sier meg at vi bør fortsette det gode arbeidet med å få ned utslippene fra personbilismen, men begynne å skru til skruen for nærings-transport. Legge smarte strategier for å redusere transportbehovet og legge om transporten til mindre miljøfiendtlige former. Edit: Med tanke på at CO2-utslippet per liter diesel er ca 10% høyere enn for 1 liter bensin så antar jeg på øyemål at CO2-utslippet har økt hele perioden i diagrammet. Endret 19. september 2019 av Simen1 12
mosedotten Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Bensinsalgkurven ned ca 40 % på 10 år? Hvis kurven fortsetter med samme stigning så er bensinsalget i 2030 på bare 20 % av 2010 nivå? Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres?
missi Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Bensinsalgkurven ned ca 40 % på 10 år? Hvis kurven fortsetter med samme stigning så er bensinsalget i 2030 på bare 20 % av 2010 nivå? Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres? Tror ikke K står for konkurs nei https://www.tu.no/artikler/tidenes-utbygging-minst-150-nye-lynladere-i-norge-for-nyttar/474297
Simen1 Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Bensinsalgkurven ned ca 40 % på 10 år? Hvis kurven fortsetter med samme stigning så er bensinsalget i 2030 på bare 20 % av 2010 nivå? Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres? Neppe. Circle K er energistasjoner som leverer energi i form av bensin, diesel, strøm og ikke minst kalorier. 8
Ole Petter Pedersen Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Vi har bare 18 fylker... Finnes bare Trøndelag fylke nå. Hei, beklager! Det burde jeg jo virkelig kjenne til, siden jeg har jobbet med Kommune-Norge en stund før jeg startet i TU 1. april. Takk for at du sa fra. Jeg har rettet saken, med anmerkning nederst om hva rettelsen består i. 6
Nimrad Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Da betyr kanskje "'K'en" i circle K for "konkurs"? Og bilparken er i prinsippet klar for å helelektrifiseres?De tjener mye penger på salg av pølser og brus. 1
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 (endret) Neppe. Circle K er energistasjoner som leverer energi i form av bensin, diesel, strøm og ikke minst kalorier. De andre energiformene du nevner har som kjent ikke kalorier Endret 19. september 2019 av Slettet+5132
Ano__Nym Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Etter jeg kjøpte Passat GTE i desember har jeg bare tanket 3 ganger. Kjekt med strøm til 3-4kr literen hjemme 3
Fungus Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Hvis vi ser på diesel + bensin samlet og ser bort fra toppåret 2016 så er vi omtrent på samme stabile nivå som vi har vært helt fra 2009. Jeg mener å huske at jeg har sett en graf der dieselen var detaljert i tungtransport/næringstransport vs personbiltransport. Hvis jeg husker rett så var det en svak nedgang i dieselforbruk for personbile siden 2016 og en sterk økning for dieselforbruk i næringssammenheng. Den blå grafen over her viser nedgang i bensinforbruk, som i hovedsak gjelder privatbiler. Dermed kan vi vel konkludere med at privatbilismen blir stadig renere, mens nærings-transporten motvirker hele den positive virkningen ved å øke sitt forbruk. Det sier meg at vi bør fortsette det gode arbeidet med å få ned utslippene fra personbilismen, men begynne å skru til skruen for nærings-transport. Legge smarte strategier for å redusere transportbehovet og legge om transporten til mindre miljøfiendtlige former. Edit: Med tanke på at CO2-utslippet per liter diesel er ca 10% høyere enn for 1 liter bensin så antar jeg på øyemål at CO2-utslippet har økt hele perioden i diagrammet. Tror muligens den grafen der må korreleres med grafen for antall kjørte km på bilparken i Norge, som jeg mistenker har gått betydelig oppover i samme periode. 1
Simen1 Skrevet 20. september 2019 Skrevet 20. september 2019 Det finner vi hos SSB. Konkret: År Kjørelengde (mill. km) Gjennomsnittlig kjørelengde per kjøretøy (km)2009 42 609,7 14 4792018 46 000,0 12 924 Differanser: +7,9% -10,7% Dette er tall for kjøretøyparken totalt, altså omtrent det samme som totalt drivstofforbruk regnes ut fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå