Gå til innhold

KLM erstatter flygninger mellom Amsterdam og Brussel med tog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er imponert! :)

 

Hvilke norske flyselskap og strekninger følger KLM sitt gode eksempel først?

Er vel ikke så mange flyruter i norge som er så korte. Amsterdam til Brussel er litt over 2 timer med tog (litt under tre med bil)

 

Hadde det vært en flyrute fra oslo til lillehammer eller noe slikt så hadde det kanskje vært kandidat, men slike flyruter har vi vel ikke noe videre av.

 

Det er imidlertid flere tog som dekker slike strekninger, og i likhet med amsterdam-brussel så er ikke tog her noe nytt. Det eneste som er nytt her er vel at KLM selger Thalysbiletter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke så mange flyruter i norge som er så korte. Amsterdam til Brussel er litt over 2 timer med tog (litt under tre med bil)

 

Hadde det vært en flyrute fra oslo til lillehammer eller noe slikt så hadde det kanskje vært kandidat, men slike flyruter har vi vel ikke noe videre av.

 

Det er imidlertid flere tog som dekker slike strekninger, og i likhet med amsterdam-brussel så er ikke tog her noe nytt. Det eneste som er nytt her er vel at KLM selger Thalysbiletter.

 

Fra artikkelen:

Flyturen tar under en time, noe mindre i effektiv flytid, men her må som kjent tida som brukes i sikkerhetskontrollen legges til.

Flytur inkludert innsjekk, sikkerhetskontroll og oppmøte ved gate minimum et kvarter før avgang blir fort over 2 timer. Det er mange togreiser som tar kortere tid eller omtrent samme tid.

 

Torp-Gardemoen er sikkert én kandidat. Det er sikker flere og derfor jeg spurte om forslag til hvilke flystrekninger som er logisk å få over på jernbane.

Lenke til kommentar

Torp-Gardemoen er sikkert én kandidat. Det er sikker flere og derfor jeg spurte om forslag til hvilke flystrekninger som er logisk å få over på jernbane.

Jeg er rimelig sikker på at "Torp-Gardemoen" ikke har vært en ting, noen sinne forutenom enkelte unntak, der man flyr uten pax - f.eks ved skadede fly, som ikke har forsikring til å fly med pax, men kan fly uten for å komme seg til verksted. 

Lenke til kommentar

Påfallende at det må et flyselskap til for å få gode togforbindelser. Lurer på hva prisforskjellen for kundene blir dog. Tog er dyrt.

Toget det er snakk om er Thalys. Det er ikke nytt, det har gått i fast rute siden 1996. Det eneste som er nytt er at du kan kjøpe bilettene via KLM.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er imponert! :)

 

Hvilke norske flyselskap og strekninger følger KLM sitt gode eksempel først?

Er vel ikke så mange flyruter i norge som er så korte. Amsterdam til Brussel er litt over 2 timer med tog (litt under tre med bil)

 

Hadde det vært en flyrute fra oslo til lillehammer eller noe slikt så hadde det kanskje vært kandidat, men slike flyruter har vi vel ikke noe videre av.

 

Det er imidlertid flere tog som dekker slike strekninger, og i likhet med amsterdam-brussel så er ikke tog her noe nytt. Det eneste som er nytt her er vel at KLM selger Thalysbiletter.

Trondheim - Røros var i hvert fall en strekning før. Husker av og til at det var mellomlandig på Røros når man skulle fly fra Oslo til Trondheim, og kanskje også andre retningen.

Lenke til kommentar

 

Påfallende at det må et flyselskap til for å få gode togforbindelser. Lurer på hva prisforskjellen for kundene blir dog. Tog er dyrt.

Toget det er snakk om er Thalys. Det er ikke nytt, det har gått i fast rute siden 1996. Det eneste som er nytt er at du kan kjøpe bilettene via KLM.

Nei, det er faktisk ikke nytt det heller - har kjøpt Thalys billetter fra KLM (som en del av tur Trondheim - Amsterdam - Brussel) for flere (5?) år siden.

Så det eneste som er nytt er at de har fjernet en flyavgang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Toget det er snakk om er Thalys. Det er ikke nytt, det har gått i fast rute siden 1996. Det eneste som er nytt er at du kan kjøpe bilettene via KLM.

Poenget var at internasjonale togruter er svært komplisert da det finnes omtrent ingen logikk i avganger og korrespondanse. Feks er togturer mellom byer i Europa stort sett utrolig tungvint å få billetter til. Prisene er horrible og ventetidene mellom togbytter er lange. Selvfølgelig gjelder ikke dette på direkteruter som Amsterdam Brussel.

Lenke til kommentar

 

Toget det er snakk om er Thalys. Det er ikke nytt, det har gått i fast rute siden 1996. Det eneste som er nytt er at du kan kjøpe bilettene via KLM.

Poenget var at internasjonale togruter er svært komplisert da det finnes omtrent ingen logikk i avganger og korrespondanse. Feks er togturer mellom byer i Europa stort sett utrolig tungvint å få billetter til. Prisene er horrible og ventetidene mellom togbytter er lange. Selvfølgelig gjelder ikke dette på direkteruter som Amsterdam Brussel.

Langt i fra sant. Akkurat bestillt togbillett fra Praga til Berlin, 22,90 EUR en vei, 4 timers tur.

www.bahn.de er et utrolig bra verktøy for å finne alle slags tog i HELE Europa, noen ganger må man dog hoppe derifra over til websiden til det aktuelle togselskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Langt i fra sant. Akkurat bestillt togbillett fra Praga til Berlin, 22,90 EUR en vei, 4 timers tur.

www.bahn.de er et utrolig bra verktøy for å finne alle slags tog i HELE Europa, noen ganger må man dog hoppe derifra over til websiden til det aktuelle togselskapet.

På korte turer der det er samme operatør, ja. Om du prøver litt mer kompliserte reiser (der man egentlig ville flydd) så er tog for dårlig. Sier litt når flixbus klarer det bedre enn tog.

Lenke til kommentar

Trondheim - Røros var i hvert fall en strekning før. Husker av og til at det var mellomlandig på Røros når man skulle fly fra Oslo til Trondheim, og kanskje også andre retningen.

 

Trondheim - Røros går ikke lengre. Men Røros - Oslo går i dag, og tar rundt 1 time flytid. Møt opp 30 min før på Røros, litt tid på Gardermoen etterpå, samt tog til Oslo.. Så si 2 timer til Oslo, kontra 5 timer med tog i dag.

Fra artikkelen:

Flytur inkludert innsjekk, sikkerhetskontroll og oppmøte ved gate minimum et kvarter før avgang blir fort over 2 timer. Det er mange togreiser som tar kortere tid eller omtrent samme tid.

 

Torp-Gardemoen er sikkert én kandidat. Det er sikker flere og derfor jeg spurte om forslag til hvilke flystrekninger som er logisk å få over på jernbane.

Nå går det vel ingen rute mellom Torp og Gardermoen.

Lenke til kommentar

ok, jeg er ikke akkurat oppdatert på flyruter der ser jeg. Jeg trodde Widerøe hadde en rute mellom Torp og Gardermoen før og antok den var i drift fortsatt. Men greit, spørsmålet er fortatt åpent: Hvilke strekninger egner seg omlegging fra fly til tog her i landet?

 

Angående Røros-Oslo så finner jeg ingen direkte togruter der, gjør dere? Uavhengig av det lurer jeg på hvordan Håvard ser for seg å klare å komme seg fra ankomst-gaten ute i en av terminal-armene til Oslo S på 30 minutter. Særlig om han har innsjekket bagasje.

Lenke til kommentar

 

Påfallende at det må et flyselskap til for å få gode togforbindelser. Lurer på hva prisforskjellen for kundene blir dog. Tog er dyrt.

Toget det er snakk om er Thalys. Det er ikke nytt, det har gått i fast rute siden 1996. Det eneste som er nytt er at du kan kjøpe bilettene via KLM.

Dette er heller ikke nytt, jeg tok dette toget i vår. Kjøpte billett via KLM da det var fullt på flyet. "nyheten" er at de kutter en flyging. Forøvrig kan jeg anbefale å ta toget på den ruten, langt mindre stress enn fly

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...