Gå til innhold

KLM erstatter flygninger mellom Amsterdam og Brussel med tog


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Dette er heller ikke nytt, jeg tok dette toget i vår. Kjøpte billett via KLM da det var fullt på flyet. "nyheten" er at de kutter en flyging. Forøvrig kan jeg anbefale å ta toget på den ruten, langt mindre stress enn fly

 

Det er vel strengt tatt veldig få togturer som innebærer mer stress enn fly, dog noen togturer tar noe lenger tid enn fly:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med denne: Oslo S - Kristiansand rutebilstasjon

 

Flytog: 0:19

Innsjekk ca 0:15

Sikkerhetskontroll ca 0:15

Gå til gate: ca 0:15

Møte opp ved gate minimum i forveien 0:20

Sikkerhetsmargin i tilfelle flytog og fly ikke matcher perfekt, eller i tilfelle køer er lengre enn antatt: 0:15 (kanskje litt knapt?)

Effektiv flytid: 0:50

Gå fra gate og hente ut bagasje i Kristiansand: 0:20

Venting på Flybussen: 0:10 (kanskje litt mindre enn gjennomsnitt?)

Flybussen til rutebilstasjonen: 0:30

Totalt: 3:29

 

Tog: 4:32

 

 

Altså en time ekstra med tog, men kanskje verdt det for mange med tanke på stress og styr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er imponert! :)

 

Hvilke norske flyselskap og strekninger følger KLM sitt gode eksempel først?

 

La oss se... Belgia og Nederland tilsammen har et areal på ca 1/5 av Norge. Nederland har topografien til en pannekake som synker i sin egen røre, Belgia har litt høyder i sørøst.

 

Fortell meg hvorfor dette skulle være en god ide i Norge?

Lenke til kommentar

 

Er vel ikke så mange flyruter i norge som er så korte. Amsterdam til Brussel er litt over 2 timer med tog (litt under tre med bil)

 

Hadde det vært en flyrute fra oslo til lillehammer eller noe slikt så hadde det kanskje vært kandidat, men slike flyruter har vi vel ikke noe videre av.

 

Det er imidlertid flere tog som dekker slike strekninger, og i likhet med amsterdam-brussel så er ikke tog her noe nytt. Det eneste som er nytt her er vel at KLM selger Thalysbiletter.

 

Fra artikkelen:

Flyturen tar under en time, noe mindre i effektiv flytid, men her må som kjent tida som brukes i sikkerhetskontrollen legges til.

Flytur inkludert innsjekk, sikkerhetskontroll og oppmøte ved gate minimum et kvarter før avgang blir fort over 2 timer. Det er mange togreiser som tar kortere tid eller omtrent samme tid.

 

Torp-Gardemoen er sikkert én kandidat. Det er sikker flere og derfor jeg spurte om forslag til hvilke flystrekninger som er logisk å få over på jernbane.

Når man ser på ren flydistanse mellom byer med eksisterende togforbindelse er vel Oslo - Kristiansand S den første jeg kommer på. Oslo - Gøteborg er en annen. VIdere burde man faktisk se på mulighetene for å bygge en togforbindelse mellom Stavanger og Bergen i samband med fergefri E39, mne der har de vel allerede kommet for langt med tunnellen under Boknafjorden til at det er noe reellt alternativ. Da får man i stedet fortsette med fly mellom disse to byene som ligger temmelig nært hverandre geografisk.

 

Og så er det jo et element i det hele at mellom Amsterdam og Brussel helt sikkert er dobbeltspor. Der har vi fortsatt en jobb å gjøre i Norge...

Lenke til kommentar

 

Jeg er imponert! :)

 

Hvilke norske flyselskap og strekninger følger KLM sitt gode eksempel først?

 

La oss se... Belgia og Nederland tilsammen har et areal på ca 1/5 av Norge. Nederland har topografien til en pannekake som synker i sin egen røre, Belgia har litt høyder i sørøst.

 

Fortell meg hvorfor dette skulle være en god ide i Norge?

Fordi det fortsatt er fullt mulig å bygge ut ny infrastruktur. Skal man bygge et samfunn er det to områder man må satse på; utdanning og infrastruktur.

 

Det er da et vektig argument for å fortsette utbyggingen av dobbeltspor på eksisterende jernbanestrekninger for å kunne øke transportkapasiteten både for gods- og persontransport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...