Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en 18 åring ha sex med en 15 åring


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg var student (2017) hadde jeg akkurat denne paragrafen/lovgivingen som prosjekt/fordypning. Jeg intervjuet både advokater, justisdepartementet, politiet og andre som hadde med dette å gjøre (barnas trygghet bar også med, men de holder jeg utenfor). Alle var enige om at 4 år var absolutt en aldersforskjell der man bør avstå. De aller fleste var enige om at denne loven er vanskelig å tolke og anvende fordi det ofte kan være frivillig, men samtidig bør den eldste av de to være den voksne og modne som velger å si nei. De var enige om at loven er klar, men likevel åpnes det for tolkning i enkelttilfeller. Man bør og skal forholde seg til loven, men dersom man ikke gjør det er det opp til politiet om det blir påtale, og opp til retten dersom saken kommer dit. Det er nesten umulig å spå utfallet når aldersskillet er slik det er her. Derfor vil det lureste være å forholde seg til lovverket.

 

Anonymous poster hash: 306f2...d70

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenkte det samme.. Hvilke foreldre synes det er greit at barna deres driver å har sex? Fytti faen. 

Et eksempel kan være oppegående foreldre som skjønner at det kommer til å skje uansett, og heller gjør så godt de kan for at det skal foregå trygt?

Det finnes nok av foreldre som sender med 16-åringen en sixpack på fest, så de vet hva de drikker, fremfor at de går og handler noe hjemmebrent som likegjerne kan være tresprit. Er disse foreldrene idioter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et eksempel kan være oppegående foreldre som skjønner at det kommer til å skje uansett, og heller gjør så godt de kan for at det skal foregå trygt?

Det finnes nok av foreldre som sender med 16-åringen en sixpack på fest, så de vet hva de drikker, fremfor at de går og handler noe hjemmebrent som likegjerne kan være tresprit. Er disse foreldrene idioter?

Jepp, de er idioter! :-) All erfaring tilsier at ungdommene da ender opp med å drikke trespriten i tillegg til sixpacken ;-)

Lenke til kommentar

er stor forskjell når enner er 15 og 19-20 år. Da er 4 års aldersforskjell mye.  mens, om enn er 30 og 34 år. Da er alderforskjellminet "minket" og i slik voksen alder er ikke det mye. men, når enn er ungdom så er 4 år i alderforskjell mye.

 

F.eks om en 20 åring er sammen med en 30 åring et ganske mye verre enn at enn 30 åring er sammen med en 40 åring.

 

Var enig med deg helt til du kalte det ille at en 30 åring er med ei på 20. Dette eksemplet var dårlig, 30 og 20 er da fullt lovlig og de er begge voksne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

F.eks om en 20 åring er sammen med en 30 åring et ganske mye verre enn at enn 30 åring er sammen med en 40 åring.

Hva er egentlig ille med dette?

Da jeg var 23 var jeg sammen ei på 17, vi hadde det veldig bra.

Så lenge man behandler hverandre med respekt er mitt syn at dette er helt ok.

 

Forholdet tok slutt etterhvert men det gjør jo faktisk de fleste forhold.

 

Anonymous poster hash: 971ae...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mistenker at din erfaring som forelder/foresatt er begrenset, så da er vel din "all erfaring" også ganske begrenset?

Min egen erfaring er fra tiden jeg selv var ungdom, og det var uten tvil de som fikk alkohol med hjemmefra som drakk mest totalt sett.

 

Jeg har dessuten dessverre sett resultatet av den tilnærmingen i nær familie, som ikke har fått noe heldig utfall. Det finnes helt sikkert eksempler på motsatt resultat også, men det er en grunn til at foreldre frarådes å gjøre nettopp de du beskriver.

 

Oppegående foreldre forstår at ungdommer mest sannsynlig kommer til å prøve alkohol før de er 18, men det finnes bedre løsninger for å følge opp enn å bli en langer av alkohol. For eksempel å gi utvidet innetid, mot å kreve å få hente de etter festen. Dette vil normalt gjøre at ungdommen er litt mer forsiktig. Da er det selvfølgelig også viktig å ikke dømme dersom de går på en liten smell, men vise forståelse og prate ut om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovens hovedregel er at en 18-åring vil bli straffet for å ha seksuell omgang med en 15-åring.

 

Så finnes det unntak der man er jevnbyrdige i alder og utvikling. Dette er "kan"-unntak, dvs. at man har ikke noe krav på å slippe straff selv om man er jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

Domstolene vil gjøre en helhetlig vurdering, men den er ikke nødvendigvis lik din, og det er domstolenes som teller.

 

Unntaket brukes oftest der det er snakk om seksuell omgang i et ellers normalt kjæresteforhold, hvor det ikke er tegn til utnyttelse eller press. Hvis det ser ut som utnyttelse/press kan man være så nær hverandre i alder man bare vil.

 

Ut fra hva du skriver "har du møtt" en jente. Dette fremstår ikke som et kjæresteforhold. Jeg ville anbefalt deg å holde deg unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min egen erfaring er fra tiden jeg selv var ungdom, og det var uten tvil de som fikk alkohol med hjemmefra som drakk mest totalt sett.

 

Jeg har dessuten dessverre sett resultatet av den tilnærmingen i nær familie, som ikke har fått noe heldig utfall. Det finnes helt sikkert eksempler på motsatt resultat også, men det er en grunn til at foreldre frarådes å gjøre nettopp de du beskriver.

 

Oppegående foreldre forstår at ungdommer mest sannsynlig kommer til å prøve alkohol før de er 18, men det finnes bedre løsninger for å følge opp enn å bli en langer av alkohol. For eksempel å gi utvidet innetid, mot å kreve å få hente de etter festen. Dette vil normalt gjøre at ungdommen er litt mer forsiktig. Da er det selvfølgelig også viktig å ikke dømme dersom de går på en liten smell, men vise forståelse og prate ut om det.

Jeg mistenker at hvor lurt det er avhenger sterkt av hva slags venner ungdommen omgås, og hvor godt man kjenner dem. Jeg ble ikke sendt med alkohol, så vi drakk lett blanding fra foreldrenes spritskap - det smakte jo hest, så hvis min far istedet hadde sendt med meg en sixpack hadde vi nok heller delt på den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser bort fra jurister og det mange andre har skrevet her jeg...

I mange forhold der man blir sammen med noen og man ender opp med å ha muligheten for å ha sex så bør man passe på at dette er gjensidig, ikke noe som skjer under press og at man er på omtrent samme utviklingsnivå. En 18 år gammel gutt kan ha utviklet seg enten som andre gutter eller ligger langt etter da den hormonelle og mentale utviklingen samt den fysiske ikke alltid henger med.
Med andre ord så kan det i flere tilfeller være at jenta som er 15 og gutten som er 18 er mer eller mindre på samme utviklnigsstadie både hormonelt og mentalt, eller hun kan være den som har gått forbi ham.

 

Uansett så er det viktig at gutten venter eller finner seg noen som er litt eldre da det juridiske ikke akkurat er så greie å det er flere tilfeller der gutter som er 18 år har fått straff for ha vært sammen med en som vært såvidt under 16 år eller mer.

Sånn sett så sier jeg vent til hun er litt eldre eller finn enn annen om du ikke er virkelig forelsket.
 

Lenke til kommentar

Hei, dette er noe jeg virkelig lurer på siden jeg har møtt en jente som er veldig voksen for sin alder både mentalt og fysisk, hun er 15 og har bursdag i mai, jeg er 18 og har bursdag i Juni, hun har snakket med foreldrene sine og spurt om lov til å ha sex med meg og hun fikk lov. Hun er ikke jomfru å sier at hun har hatt sex med 4 andre. Jeg har ikke hatt noe samleie med henne er det best at jeg venter eller er det noe unntak siden hun er veldig fysisk og psykisk voksen

 

Anonymous poster hash: 54d5b...4ed

 

Eg hev vore meddommar i retten i slike saker. Om eg forstår deg rett er jenta 15 år og 5 månader gammal, medan du er 18 år og 4 månader gammal. Aldersskilnaden er 2 år og 11 månader.

 

Dette er nær nok til at du ikkje kjem til å verta straffa, så lenge det ikkje er noko elles som tyder på utnytting (t.d. om du hadde vore "trenaren" hennar eller noko, eller pressa henne på ein eller annan måte). 

 

Høgsterett hev t.d. i ein sak godteke ein aldersskilnad på så mykje som 4 år og 2 månader, der jenta var over 15 år gammal.

 

Med andre ord: køyr på.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Lovens hovedregel er at en 18-åring vil bli straffet for å ha seksuell omgang med en 15-åring.

 

Så finnes det unntak der man er jevnbyrdige i alder og utvikling. Dette er "kan"-unntak, dvs. at man har ikke noe krav på å slippe straff selv om man er jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

Domstolene vil gjøre en helhetlig vurdering, men den er ikke nødvendigvis lik din, og det er domstolenes som teller.

 

Unntaket brukes oftest der det er snakk om seksuell omgang i et ellers normalt kjæresteforhold, hvor det ikke er tegn til utnyttelse eller press. Hvis det ser ut som utnyttelse/press kan man være så nær hverandre i alder man bare vil.

 

Ut fra hva du skriver "har du møtt" en jente. Dette fremstår ikke som et kjæresteforhold. Jeg ville anbefalt deg å holde deg unna.

 

Dette er ikkje rett. Kjæresteforhold er ikkje relevant når det kjem til kor vidt ein vert kjent skuldig eller ikkje. Det kan derimot vera relevant når det kjem til straffutmålinga, dersom ein vert kjent skuldig.

 

For øvrig kan du sikkert forsøka å finna ein sak frå lagmannsrett eller høgsterett frå moderne tid kor ein 18-åring hev blitt domfelt for samleie med ein 15-åring, 2 år og 11 månader yngre, kor det ikkje er snakk om noko utnytting eller press (ingenting tyder på noko slikt her). Som nemnd hev høgsterett godteke ein aldersskilnad på meir enn eitt år meir enn kva med har her. Lukke til!

 

Ei kjelde:

"I en dom fra 1990 aksepterte Høyesterett en aldersforskjell på 4 år og 2 måneder i et tilfelle hvor fornærmede var 15 år og 8 måneder."

https://www.overgrep.no/hva-betyr-omtrent-jevnbyrdige-i-alder-og-utvikling-ved-seksuell-lavalder/

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...