Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

En to år gammel artikkel om en elbil som ikke kunne slukkes ja.

 

Er ett kjent problem med lithium batterier at de er vanskelig å slukke. Er veldig mye energi i hver enkel celle og om de punkteres eller kortsluttes går energien ut i varme.

 

Men det er jo ikke noe problem? Er så mange branner i fossibiler at media har sluttet å skrive om det. Der skal man altså frakte ett brennbart flytende stoff fra en tank bak i bilen og frem til en glovarm motor hvor det appåtil skal antennes?

 

Hallo..

Hvis den artikkelen er ut-datert, så kommer du vel med en link som forteller hvordan man nå kan slukke brann i batterier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså hallo i luken. Nå er det jo en viss forskjell på en el motor bak og et tungt makkverk av en forbrenningsmotor.

Nei? Når du får den i bakhodet i 80 km/t så vil selv dine etterlatte være helt likegyldige til om klumpen som traff deg gikk på bensin eller kullkraft. Men hvis du fokuserer litt mindre på nettopp det, og heller fokuserer på kjøringen, så slipper du kanskje å krasje :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei? Når du får den i bakhodet i 80 km/t så vil selv dine etterlatte være helt likegyldige til om klumpen som traff deg gikk på bensin eller kullkraft. Men hvis du fokuserer litt mindre på nettopp det, og heller fokuserer på kjøringen, så slipper du kanskje å krasje :)

Er ingen klump der på "skikkelige" elbiler.

Motoren et bare en del av differensialen som jeg nettopp nevnte.

 

Forøvrig kan andre folk fint finne på å kræsje i deg uansett hvor mye man selv følger med. Bra å ha en sikker bil i såfall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er ingen klump der på "skikkelige" elbiler.

Motoren et bare en del av differensialen som jeg nettopp nevnte.

 

Forøvrig kan andre folk fint finne på å kræsje i deg uansett hvor mye man selv følger med. Bra å ha en sikker bil i såfall.

Motoren blir ikke masseløs, av å være en integrert del av differensialen.

All masse bak kupeen, er ekstra utfordring for kupeen, ved krasj. Frontmontert motor er i alle tilfeller bedre for krasjsikkerhet, for den reprenenter ingen masse på feil side av kupeen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motoren blir ikke masseløs, av å være en integrert del av differensialen.

All masse bak kupeen, er ekstra utfordring for kupeen, ved krasj. Frontmontert motor er i alle tilfeller bedre for krasjsikkerhet, for den reprenenter ingen masse på feil side av kupeen.

 

Du er klar over hvor liten en el motor er på disse bilene i forhold til en tradisjonell bilmotor?

 

Å denne el motoren sitter da under deg, og ikke bak deg??

 

Samtidig mener du at det er bedre å ha en tradisjonell bilmotor i front kontra å ha deformasjonsoner der som el biler har??

 

"The Model S has the advantage in the front of not having a large gasoline engine block, thus creating a much longer crumple zone to absorb a high speed impact. This is fundamentally a force over distance problem – the longer the crumple zone, the more time there is to slow down occupants at g loads that do not cause injuries. Just like jumping into a pool of water from a tall height, it is better to have the pool be deep and not contain rocks."

 

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snart utvikler elbilen en teknikk som ved en kollisjon får batteriet til å fysisk løsne seg fra bilen. Bilen kvitter seg da med både en ekstrem masse som gjør at bilen lettere kan stoppe, og faren for elektrisk batteri brann er ikke lenger ett problem for føreren.

 

Genialt!! Ser absolutt ingen negative sider med dette.

 

 

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Den sikreste bilen er den som ikke kræsjer i det heletatt. Det er dit vi må tilslutt

Kommer seg mer og mer nå som biler har automatisk nødbrems.

 

Sett flere eksempler på nye biler som har klart å stoppe for elg som springer ut i veien hvorpå sjoføren lovpriser autobrems da de ikke hadde hatt sjans å reagere så raskt selv.

 

Elgpåkjørsler er ett stort problem i Norge.

 

Og her er en kort video som viser hvor dumt det er å ha en motor i fronten under kræsj:

https://youtu.be/4VRXWmHo-I4

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer seg mer og mer nå som biler har automatisk nødbrems.

Sett flere eksempler på nye biler som har klart å stoppe for elg som springer ut i veien hvorpå sjoføren lovpriser autobrems da de ikke hadde hatt sjans å reagere så raskt selv.

Elgpåkjørsler er ett stort problem i Norge.

Og her er en kort video som viser hvor dumt det er å ha en motor i fronten under kræsj:https://youtu.be/4VRXWmHo-I4

Denne siden er relevant for tesla. Ser ut som om de skader mange.

 

https://www.tesladeaths.com

 

Som sagt å ha en lett motor fremme beskytter føreren på flere måter. At en video skal bevise at dette er feil er ikke holdbar dokumentasjon. Min far satt på i en vw boble og de krasjet i 70km/h inn i en annen bil. Tror det hadde gått bedre med motoren foran.

Lenke til kommentar

Denne siden er relevant for tesla. Ser ut som om de skader mange.

 

https://www.tesladeaths.com

 

Som sagt å ha en lett motor fremme beskytter føreren på flere måter. At en video skal bevise at dette er feil er ikke holdbar dokumentasjon. Min far satt på i en vw boble og de krasjet i 70km/h inn i en annen bil. Tror det hadde gått bedre med motoren foran.

Ja men herregud da mann, ei boble?? Det er jo fullstendig irrelevant til dagens biler.

 

Du forstår vel, at ved å fjerne motor så kan man lage deformasjonsoner der i stedet?

 

Dette var tydeligvis vanskelig.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Haha en boble? Den har vel absolutt ingenting der fremmi for å hjelpe mot en kollisjon.
I tillegg kommer vel rattet rett inn å moser annsiktet.

Når boble ble designet var nok sikkerhet noe av det siste de tenkte på. Slikt var ikke viktig på den tiden.

Forøvrig greit at det loggføres ulykker - men det er jo ingen logg over hvor mange ganger det har berget liv eller forhindret kollisjon.

 

IUsbyeF.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kommer seg mer og mer nå som biler har automatisk nødbrems.

 

Sett flere eksempler på nye biler som har klart å stoppe for elg som springer ut i veien hvorpå sjoføren lovpriser autobrems da de ikke hadde hatt sjans å reagere så raskt selv.

 

Elgpåkjørsler er ett stort problem i Norge.

 

Og her er en kort video som viser hvor dumt det er å ha en motor i fronten under kræsj:

Den viste ikke hvorfor det er dumt, men du vet vel noe som ingeniører ikke vet, så kom med det, eller ti stille.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Man ser jo tydelig hva som er dumt? Motoren komprimeres ikke og blir heller dyttet inn mot bilen.

Og de bilene er akkurat like trygge som Tesla, så hva er egentlig dumt?

Lenke til kommentar

Og de bilene er akkurat like trygge som Tesla, så hva er egentlig dumt?

Tja litt usikker på hvilken årsmodell Audi A4 de har brukt i videoen, men 2019 modellen har 5 stjerner på alt _untatt_ kollisjon mot front.

 

Du kommer deg ikke unna det faktum at det er bedre å ikke ha en motor i fronten av bilen.

På 80 tallet var det nok bedre å ha litt masse der framme og man hadde vel høyere sjanse for å dø i en Porche med motoren bak, men det er litt andre tider nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man ser jo tydelig hva som er dumt? Motoren komprimeres ikke og blir heller dyttet inn mot bilen.

På biler med motoren fremme er det noe som heter torpedovegg. Den er konstruert slik at motoren går under bilen om motoren skulle bli trykt bakover. Om du ikke har fått med deg at biler har dette og ikke reflektert over navnet på veggen skjønner jeg ikke at du i det heletatt uttaler deg om kollisjonssikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På biler med motoren fremme er det noe som heter torpedovegg. Den er konstruert slik at motoren går under bilen om motoren skulle bli trykt bakover. Om du ikke har fått med deg at biler har dette og ikke reflektert over navnet på veggen skjønner jeg ikke at du i det heletatt uttaler deg om kollisjonssikkerhet.

Men du mener altså at en torpedovegg som beskyttelse er bedre enn at hele fronten av bilen er det? Er torpedovegg på Tesla og - i tillegg til at hele fronten av bilen kan klemmes sammen og man slipper å tenke på at en stor metallklump må navigeres under bilen i sammenstøtet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tja litt usikker på hvilken årsmodell Audi A4 de har brukt i videoen, men 2019 modellen har 5 stjerner på alt _untatt_ kollisjon mot front.

 

Du kommer deg ikke unna det faktum at det er bedre å ikke ha en motor i fronten av bilen.

På 80 tallet var det nok bedre å ha litt masse der framme og man hadde vel høyere sjanse for å dø i en Porche med motoren bak, men det er litt andre tider nå.

Det gjenstår nå å bevise det faktumet som du hevder.

Still deg selv dette spørmålet. Om det hadde vert tryggere med motoren bak, ville ikke da flesteparten ha flyttet motoren bak?

Eller er de bare noen idioter som ikke forstår såpass?

 

Samt dette:

Forteller ikke denne listen deg noe som helst?

66780db4d5c11504b97b7ab914671bf5.png

Lenke til kommentar

Haha en boble? Den har vel absolutt ingenting der fremmi for å hjelpe mot en kollisjon.

I tillegg kommer vel rattet rett inn å moser annsiktet.

Når boble ble designet var nok sikkerhet noe av det siste de tenkte på. Slikt var ikke viktig på den tiden.

Forøvrig greit at det loggføres ulykker - men det er jo ingen logg over hvor mange ganger det har berget liv eller forhindret kollisjon.

 

IUsbyeF.jpg

Det så ikke ut som om bilen klarte å stoppe? Eller stoppet bilen og elgen hoppet på den?

 

Har aldri kjørt på verken elg eller hjort men jeg har ingen storskjerm som tar verken nattesyn eller oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...