Gå til innhold

Kamerasalget stuper – men én kategori øker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av disse 2 kameraene er gode valg. Kjøp heller et speilløst fra en annen produsent med god EVF (elektronisk view finder). Hadde tidligere et speilløst med middelmådig EVF og brukte da mest LCD skjermen bak som søker, men etter jeg byttet til nytt speilløst med veldig god EVF da bruker jeg den mer enn LCD skjermen, EVF er så mye bedre å bruke, spesielt utendørs. FujiFilm X-H1 og Panasonic G9 er toppmodeller som man får veldig billig for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Mobilen truer de dyre kameraene, men vil aldri nå opp kvaliltetesmessig som de dyrere kameraene.

Jeg gremmes mange ganger fordi jeg har latt mitt speilreflekskamera ligge hjemme og sitter igjen med bilder tatt med mobilen.

Samtidig er jeg imponert over hvor god kvalitet mange av bildene tatt med mobilen har.

Jeg har testet en del lommekameraer (også de som krever en stor lomme) og er slettes ikke imponert over bildekvaliteten.

Spesielt skuffet ble jeg da en selger på Elkjøp forsøkte å prakke på meg et lommekamera som ble introdusert i 2014, altså for fem år siden. De burde heller ha sendt inn kameraene til destruksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis finnes begge varianter. Jeg er en av dem som liker å ha et større hus, med mer vekt og flere knapper som bringer meg direkte til funksjonene..

 

Det er klart at mobilen er blitt en stor konkurrent, alltid med og tar ofte svært gode bilder. Men om man går litt ned på kamerahuset og heller legger penger i objektiv og blitz så får man noe som ofte tar bedre bilder enn den lille mobilen.

Lenke til kommentar

Markedet for speilreflekser faller som en stein. Kanskje ikke så rart siden både Canon og Nikon nå har lansert speilløse fullformatkameraer. Uten at de fjerner de tradisjonsrike speilrefleksene er det et tydelig signal til kundene om hvor framtiden ligger.

Helt uenig. Dette viser at kundene er i fokus og nå får bedre valgmuligheter ut fra egne preferanser. Omtrent som da stasjonsvogn ble et populært alternativ til kupe rundt 1980. At andelen stasjonsvogner steg kraftig en periode kunne ikke stipuleres til at kupe var en døende variant. De eneste som taper på å ikke stå på to bein lengre, er dem selv.

 

På tross av at hver enkel piksel er mindre på grunn av det høyere antallet som skal inn på de 329 kvadratmillimeterne som sensorflaten kan tilby, er lysegenskapene i mørket forbedret fra de tidligere modellene. ISO går nå opp til 25 600.

At signalforsterkeren kan stilles inn til hele 256 ganger forsterkning betyr ikke at lysegenskapene, kvaliteten, blir bedre enn om signalforsterkeren stoppet på en lavere forsterkning. Fysikkens begrensninger tilsier uansett at det er utrolig lite å hente på ytterligere forbedringer på sensitiviteten. Det finnes dog en hel masse andre tiltak man kan forbedre: Større blender, større sensor, lenge lukkertid, lime sammen flere eksponeringer, gå over fra fargebilder til sort/hvitt, mer eller mindre intelligente måter å manipulere støyen etc.

 

Og når sant skal sies har mobilprodusentene ligget godt foran på programvaresiden og sørget for at de både har hentet ut alt og litt mer enn det også av hva de små sensorene kan tilby.

All utvikling er ikke framgang. Telefoner er rettet mot hvermansen, ikke dedikert mot fotointeresserte. Dermed er det også større toleranse for hvilke triks de tar i bruk. De fleste telefoner har programvare som smører på med manipuleringer som får motivet til å ligne mindre på virkeligheten. Det er svært synlig på hudtoner og grønntoner, og spesielt på kaotiske mønstre som gress, pels, asfalt osv. fordi støyfjerningsalgoritmer har vanskeligheter med å se forskjell på finkornede ekte detaljer og finkornet støy. Ligner det på glatt plast så skjønner man at noe er galt.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen av disse 2 kameraene er gode valg.

For deg :)

Kjøp heller et speilløst fra en annen produsent med god EVF (elektronisk view finder). Hadde tidligere et speilløst med middelmådig EVF og brukte da mest LCD skjermen bak som søker,

Fordelen med løs søker er at kameraet blir mindre i omfang de gangene man har behov for det, og man kan klare seg med å oppgradere søkeren når det kommer en bedre utgave på markedet istedenfor hele kameraet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tilbyr ingenting nytt, ingen grunn til å la mobilen ligge i lomma og gå ut å kjøpe noen av disse, men mindre man trenger et nytt "kamera".

Nikon har 1/6 av omsetningen fra toppen knapt 10 år siden.

Hvem som pakker sammen først blir vel den eneste store nyheten de neste par årene, holder en knapp på Pentax.

Lenke til kommentar

De tilbyr ingenting nytt, ingen grunn til å la mobilen ligge i lomma og gå ut å kjøpe noen av disse, men mindre man trenger et nytt "kamera".

 

Nikon har 1/6 av omsetningen fra toppen knapt 10 år siden.

 

Hvem som pakker sammen først blir vel den eneste store nyheten de neste par årene, holder en knapp på Pentax.

 

Ingenting nytt er vel å overdrive litt. Helt ny sensor fra Canon - om den er vesentlig forbedret er det ingen som har testet ennå. Nytt for Canon i denne klassen er 4K video uten kraftig crop som kan være viktig nok for de som driver med video. 90D ser faktisk så bra ut at jeg kunne tenke meg å prøve speilrefleks igjen etter 10 år med speilløst. 

 

Når det gjelder hvem så forsvinner først heier jeg også på Pentax, men de har vist seg å være utrolig seiglivet. Olympus ligger nok også godt an.

Lenke til kommentar

Ingenting nytt er vel å overdrive litt. Helt ny sensor fra Canon - om den er vesentlig forbedret er det ingen som har testet ennå. Nytt for Canon i denne klassen er 4K video uten kraftig crop som kan være viktig nok for de som driver med video. 90D ser faktisk så bra ut at jeg kunne tenke meg å prøve speilrefleks igjen etter 10 år med speilløst. 

 

Når det gjelder hvem så forsvinner først heier jeg også på Pentax, men de har vist seg å være utrolig seiglivet. Olympus ligger nok også godt an.

Ingenting nytt som i same shit, new wrapping, ingen forbedringer som gjør kameraet interessant for andre enn de som kjøpte de 12 forrige generasjonene og ingenting tilnærmet nyskapende. Knapt verdt å kalles evolusjon, mer latskap fra et firma med minst 8 ansatte igjen i utviklingsavdelingen.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare speilet som koster penger. Knappene som gjør det enklere å betjene kameraet koster også penger.

 

Hvis man følger med så lærer man en del om økonomien i det å lage kameraer. EOS 5 familien bruker stort sett den samme kamerahuset for å beholde økonomien i produksjonen. Etter hvert er det nok det samme for de andre kameraseriene.

 

Det er ikke noe problem å lade i dokk. Det betyr at batteriet kan lades mens man bruker kameraet med et annet batteri. Hvis man har batterigrepet så kan man også bruke AA-batterier i kameraet. Det er vel 10 år siden jeg trengte å bruke AA batterier i kameraet mitt.

 

Jeg anbefaler batterigrepet siden jeg synes at grepet på kameraet blir bedre og kameraet blir enklere å betjene når kameraet er på høykant fordi det er ekstra knapper.

 

Andre fordeler med batterigrepet er at man kan legge kameraet på skulderen for bedre støtte og det er tyngre slik at det blir mer stabilt.

Lenke til kommentar

Mobilen truer de dyre kameraene, men vil aldri nå opp kvaliltetesmessig som de dyrere kameraene.

Jeg gremmes mange ganger fordi jeg har latt mitt speilreflekskamera ligge hjemme og sitter igjen med bilder tatt med mobilen.

Samtidig er jeg imponert over hvor god kvalitet mange av bildene tatt med mobilen har.

Jeg har testet en del lommekameraer (også de som krever en stor lomme) og er slettes ikke imponert over bildekvaliteten.

Spesielt skuffet ble jeg da en selger på Elkjøp forsøkte å prakke på meg et lommekamera som ble introdusert i 2014, altså for fem år siden. De burde heller ha sendt inn kameraene til destruksjon.

 

At et kamera er fem år gammelt behøver ikke nødvendigvis være noe problem så lenge det er priset deretter. Kjøpte meg nettopp et kamera fra 2012 (Fuji X-E1), og det har flotte bilder. Problemet med Elkjøp og enkelte andre sånne sjapper er at produktet blir liggende i overvis uten at de rører prisen. Virker som tilbud nå stort sett bare er kampanjetilbud, og sjelden for å tømme lageret for eldre produkter.

 

Når det gjelder mobilfoto, kompaktkameraer og bildekvalitet har det dukket opp ett interessant moment som igrunnen gjelder "folk flest": Fra å kjøpe kompaktkameraer med mest mulig zoom, har man nå gått over til å for det meste bruke fastoptikk. Sånn sett blir jo en naturlig oppgradering en tilsvarende kompakt, som f.eks. Ricoh GR eller Fuji XF10. Ville mye heller hatt en sånn, med APS/MFT-sensor og en lysstyrke på rundt f/2, enn en med bitteliten sensor og masse zoom.

Lenke til kommentar

Tok en rask titt i prisjakt for å finne noen system-kamera fra 3000-10000 kr. Fant disse som alle ser ut til å være greie kjøp. Fint med standard zoom objektiv:

Canon EOS M50 + 15-45/3,5-6,3 IS STM

https://classic.prisjakt.no/product.php?pu=4701504

Sony Alpha A7 + 28-70/3,5-5,6 OSS

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=2285521

Panasonic Lumix DC-GX800 + 12-32/3,5-5,6

https://classic.prisjakt.no/product.php?e=4098451

Canon EOS 800D + 18-55/4,0-5,6 IS STM

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4173534

Poenget mitt er at der er bra kamera både med speil, elektronisk søker og uten søker.

De er i en helt annen liga enn mobiltelefoner både på betjening og bildekvalitet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tja, det er flott og fint med APS-C + f/2 fastoptikk, men nå er det jo noen fordeler med å ha lett tilgang på ulike syndvinkler. Tele og vidvinkel er jo ikke et behov som er lagt bak oss. Dermed ender man gjerne opp med å trenge flere kamera enn det ene.

 

Er jo smak og behag. Personlig ville jeg valgt en Ricoh GR fremfor en Sony RX100, men er jo greit det er alternativer. Finner heller en systemkameraløsning om jeg trenger tele eller vidvinkel. GM1 + Olympus 45mm er jo også ganske kompakt.

Lenke til kommentar

Sitat: "...ett til de fremtidsrettede og ett til de som sverger til speil. Av en eller annen grunn."

 

Tja, jeg synes følgende punkter i artikkelen på en ganske god måte illustrerer hvorfor profesjonelle fremdeles sverger til speil:

 

- Ikke elektronisk søker

Sol som lyser direkte på skjermen på baksiden, vil ofte være et problem ved utendørs fotografering.

Dessuten, en del journalister/fotografer har sikkert rundet 40-50 år, og da er presbyopi trolig inntredd.

Da fungerer en elektronisk/optisk søker perfekt, og gir langt bedre oversikt over motivet, enn en skjerm på baksiden av kamerahuset.

 

- Utskriftbare objektiver

Nok en "dongle" for å kunne benytte f.eks. tradisjonelle EF(S)-objektiver?

Mange dyktige fotografer vil nok si nei til en slik løsning, i og med at de trolig har en anseelig samling av slike objektiver allerede.

 

Litt trist å lese at gode kameraer har en nedadgående salgskurve, men det har vel sammenheng med at mange av dagens forbrukere blir mindre og mindre opptatt av kvalitetsdetaljer, samt at det skal være enklest mulig.

Uansett, noe går tapt på veien.

 

HiFi / Surround -> Bluetooth / Lydplanke

CD / FLAC / SACD -> Spotify / Apple Music

DSLR -> Mobilkamera

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt trist å lese at gode kameraer har en nedadgående salgskurve, men det har vel sammenheng med at mange av dagens forbrukere blir mindre og mindre opptatt av kvalitetsdetaljer, samt at det skal være enklest mulig.

Uansett, noe går tapt på veien.

 

HiFi / Surround -> Bluetooth / Lydplanke

CD / FLAC / SACD -> Spotify / Apple Music

DSLR -> Mobilkamera

Man kan følge sporet fra kameraet spede begynnelse når det gjelder menigmannens fotografering og valg av kameraer.

 

Rimelige 135-film sammenleggbare kameraer m/fast objektiv > instamatik/polaroid > 135 film kompaktkameraer > 35mm engangskameraer > billige elektroniske kompaktkameraer > mobiltelefonen.

 

Så for mesteparten har øyeblikksbildet vært viktigere en bildekvaliteten.

 

Det positive med den elektroniske tidsalderen er at man slipper og betale og fremkalle film så det blir fotografert enormt mye i forholdt til før-elektronikk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Man kan følge sporet fra kameraet spede begynnelse når det gjelder menigmannens fotografering og valg av kameraer.

 

Rimelige 135-film sammenleggbare kameraer m/fast objektiv > instamatik/polaroid > 135 film kompaktkameraer > 35mm engangskameraer > billige elektroniske kompaktkameraer > mobiltelefonen.

 

Så for mesteparten har øyeblikksbildet vært viktigere en bildekvaliteten.

 

Det positive med den elektroniske tidsalderen er at man slipper og betale og fremkalle film så det blir fotografert enormt mye i forholdt til før-elektronikk.

 

Ja, jeg har selv (dessverre) vært aktiv bruker av både 126-film som liten, og senere falt for fristelsen med APS-C, siden kameraene var så små og snertne.

Begredelige greier, når jeg ser på bildene i dag.

 

De eneste "bevaringsverdige" bildene jeg har i dag, ble tatt med et 35 mm speilreflekskamera.

 

Siste avsnittet ditt er jeg helt enig i, er det beste argumentet for digitale bilder.

Med mindre man ikke er en meget dyktig fotograf, er vellykkede bilder "a numbers game".

Lenke til kommentar

Om jeg skal kjøpe kamera i fremtiden så tenker jeg at det blir APS-C størrelse på sensoren. Det er rett og slett et bra kompromiss mellom ønsket om størst mulig sensor og ikke for store objektiver og kamera.

Det kommer enten til å bli et kamera med speil eller elektronisk søker, fordi det er så stor fordel å ha søker.

Ellers så tror jeg at både full-format og Four Thirds systemet vil bli å få i fremtiden.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...