Gå til innhold

Bompengestriden truer regjeringen: Solberg reiser hjem for å mekle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår frustrasjonen i Frp, når de er et parti som kjemper mot bompenger men ser at "Bompengepartiene" reiser med mange av stemmene.

Tror neppe det blir mindre bompenger dersom regjeringen kollapser, men kanskje det er det beste for landet at dagens regjering sprekker og H og Frp får to år på å analysere hva vi velgere ikke liker med denne regjeringen.

Frp skal ha takk for at det er blitt fart i veibyggingen.

Vi kan heller ikke løse flyktningproblemet i verden når det er 70 mil. på flukt, så kanskje hjelper vi flest ved å hjelpe i flyktningene deres nærområder.

Venstresiden er naiv på dette området.

Skulle ønske H og Frp ikke var så prinsippfaste når det kommer til bedriftetablering i statlig regi, da vi trenger et oppdrettselskap med store nok økonomiske muskler til å utnytte muligheten som ligger i å kombinere oppdrett og energiopptak i Norsk Økonomisk Sone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noen tvil om at FrP *egentlig* er i mot bompenger. Problemet er at de *også* er veldig glad i lukten av nylagt asfalt, helst over hele landet, *dessuten* elsker de åpenbart å sitte i regjering..

 

Så da må de velge. I utgangspunktet høres ikke 2 av tre så halvgærent ut men FrPs velgere har åpenbart forlest seg på Ole Brumm og er i ferd med å miste tålmodigheten etter at FrP i 6 år, og med stort hell, har lekt leken 'være i posisjon og opposisjon samtidig'.

 

En åpenbar løsning på dette dilemmaet er å bruke *masse* oljepenger. En løsning FrP nok har få problemer med å akseptere. Da ville de også fått blåst ut litt av frustrasjonen de åpenbart må føle når de ruger på en fantasilliard oljekroner og *ikke* kan tøyse bort alt sammen på hjertesaker..

 

Kanskje vi ender med et kompromiss hvor FrP får lov til å bruke *litt* oljepenger på bomformål, bare så de får stagget kravstore kjernevelgere frem til neste stortingsvalg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Sverige har de ikke noe pengefond slik som i norge,de lever fra hånd til munn hvert år. De har mange ganger så mye biler og trafikk som norge,minst like mye veier og mye større og bredere veier men ingen bompenger. Alle skoler har flotte kantiner med storkjøkken hvor det serveres varm skikkelig skolemat til alle skolebarn. Samme i Danmark,jeg var dær nettopp på ferie,veiene har 130 sone og og all asfalten er slett som ett stuegulv og ingen bompenger. I norge er vi søkkrike med 10 000 milliarder kroner på bok,men har de dårligste veier i den vestlige verden og betaler bompenger,og Erna sier at vi ikke har råd til mat til skolebarna...det er rart med det rare i denne verden..for norge er virkelig ett rart og merkelig anderledes land.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bompenger har gått for langt for veldig mange, men det er egentlig bare et symptom på noe større. Norsk økonomi har krampetrekninger etter olje-rusen, noe som gir folk generelt dårligere økonomi. Det offentlige og mange bedrifter sliter med de samme krampetrekningene og forsøker å berge sitt ved å øke prisene mer enn inflasjonen. Boligpolitikken har også bidratt kraftig til å senke reell kjøpekraft. Bompenger er bare dråpen som får begeret til å flyte over for mange.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I Sverige har de ikke noe pengefond slik som i norge,de lever fra hånd til munn hvert år. De har mange ganger så mye biler og trafikk som norge,minst like mye veier og mye større og bredere veier men ingen bompenger. Alle skoler har flotte kantiner med storkjøkken hvor det serveres varm skikkelig skolemat til alle skolebarn. Samme i Danmark,jeg var dær nettopp på ferie,veiene har 130 sone og og all asfalten er slett som ett stuegulv og ingen bompenger. I norge er vi søkkrike med 10 000 milliarder kroner på bok,men har de dårligste veier i den vestlige verden og betaler bompenger,og Erna sier at vi ikke har råd til mat til skolebarna...det er rart med det rare i denne verden..for norge er virkelig ett rart og merkelig anderledes land.

 

Bompenger i både Göteborg og Stockholm og på gang mange andre plasser. Men det kalles "trengesavgift" i steden. Men det er akkurat samme sak. Extra skatt på bilister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Sverige har de ikke noe pengefond slik som i norge,de lever fra hånd til munn hvert år. De har mange ganger så mye biler og trafikk som norge,minst like mye veier og mye større og bredere veier men ingen bompenger. Alle skoler har flotte kantiner med storkjøkken hvor det serveres varm skikkelig skolemat til alle skolebarn. Samme i Danmark,jeg var dær nettopp på ferie,veiene har 130 sone og og all asfalten er slett som ett stuegulv og ingen bompenger. I norge er vi søkkrike med 10 000 milliarder kroner på bok,men har de dårligste veier i den vestlige verden og betaler bompenger,og Erna sier at vi ikke har råd til mat til skolebarna...det er rart med det rare i denne verden..for norge er virkelig ett rart og merkelig anderledes land.

Svergie og Danmark har et svært høyt skatt -og avgiftsnivå. Blant det høyeste i verden. Men det har jo også Norge, da...

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Bompenger i både Göteborg og Stockholm og på gang mange andre plasser. Men det kalles "trengesavgift" i steden. Men det er akkurat samme sak. Extra skatt på bilister.

Bompengene i Stockholm ble iverksatt utelukkende for å få ned trafikken i rushen. Det var ikke fordi den svenske stat så noe behov for å melke bilistene for penger slik som det foregår i Norge.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svergie og Danmark har et svært høyt skatt -og avgiftsnivå. Blant det høyeste i verden. Men det har jo også Norge, da...

 

Det er riktig. I forhold til BNP er Norges skattenivå på 38%, mens det er på hele 46% i Danmark og 44% i Sverige og Finland. I Norden er det bare Island som har et lavere skattenivå enn Norge (36%). Skattenivået er altså skatter og avgifter sammen. 

 

Både Frankrike, Italia og Belgia har høyere skattenivå enn oss. De landene vi er likt med er land som Tyskland, Hellas, Nederland og Slovenia. 

 

Skatten er dog litt annerledes, hvor vi her i landet betaler mer skatter på forbruk og gjerne ting som ikke er bra for oss, samfunnet og folkehelsa. Det er bra at vi avgiftsbelegger ting som ikke kommer samfunnet til gode. 

 

For min del kunne vi gjerne økt skatter og avgifter i stedet for å senke dem slik som vi gjør nå - hvis det betyr gratis skolematordning, større satsing på miljø og klima og bedre integrering. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er riktig. I forhold til BNP er Norges skattenivå på 38%, mens det er på hele 46% i Danmark og 44% i Sverige og Finland. I Norden er det bare Island som har et lavere skattenivå enn Norge (36%). Skattenivået er altså skatter og avgifter sammen.

 

Både Frankrike, Italia og Belgia har høyere skattenivå enn oss. De landene vi er likt med er land som Tyskland, Hellas, Nederland og Slovenia.

 

Skatten er dog litt annerledes, hvor vi her i landet betaler mer skatter på forbruk og gjerne ting som ikke er bra for oss, samfunnet og folkehelsa. Det er bra at vi avgiftsbelegger ting som ikke kommer samfunnet til gode.

 

For min del kunne vi gjerne økt skatter og avgifter i stedet for å senke dem slik som vi gjør nå - hvis det betyr gratis skolematordning, større satsing på miljø og klima og bedre integrering.

Og hvor har du hentet de tallene fra? Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er ikke noen tvil om at FrP *egentlig* er i mot bompenger. Problemet er at de *også* er veldig glad i lukten av nylagt asfalt, helst over hele landet, ...

Noe av utfordringen er vel at folk flest ikke ser sammenhengen lenger, dvs. mellom bom og ny vei. Bommene settes jo opp i hytt å gevær, ofte langt unna nye veier.

 

Politikerne har vel dratt strikken litt for langt slik sett, bompengene skulle jo etterhvert dekke både det ene og det andre av utgifter.

 

Arealutnyttelse og byplanlegging, samt generell utvikling av alle sammfunnets tjenester, forutsetter i mange tilfeller bruk av privatbil. Dette har pågått lenge, politikere har tidligere hatt få eller ingen motforestillinger til bilbruk. På 1950/60/70-tallet var det til og med svært populært/moderne å planlegge med privatbil i tankene.

Så nåtidens bompengekrav, uten en direkte forbindelse til tjenestefordeler (f.eks. ny vei), vil føles som en høyst urettferdig utgift.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er riktig. I forhold til BNP er Norges skattenivå på 38%, mens det er på hele 46% i Danmark og 44% i Sverige og Finland. I Norden er det bare Island som har et lavere skattenivå enn Norge (36%). Skattenivået er altså skatter og avgifter sammen. 

 

Både Frankrike, Italia og Belgia har høyere skattenivå enn oss. De landene vi er likt med er land som Tyskland, Hellas, Nederland og Slovenia. 

 

Skatten er dog litt annerledes, hvor vi her i landet betaler mer skatter på forbruk og gjerne ting som ikke er bra for oss, samfunnet og folkehelsa. Det er bra at vi avgiftsbelegger ting som ikke kommer samfunnet til gode. 

 

For min del kunne vi gjerne økt skatter og avgifter i stedet for å senke dem slik som vi gjør nå - hvis det betyr gratis skolematordning, større satsing på miljø og klima og bedre integrering.

 

Skattenivået i Norge er såpass høyt, at videre økning kan medføre lavere inntekter til staten. Flere selskaper kan gå konkurs. Færre starte opp. Og folks kjøpekraft blir lavere.

Lenke til kommentar

Det er riktig. I forhold til BNP er Norges skattenivå på 38%, mens det er på hele 46% i Danmark og 44% i Sverige og Finland. I Norden er det bare Island som har et lavere skattenivå enn Norge (36%). Skattenivået er altså skatter og avgifter sammen. 

 

Både Frankrike, Italia og Belgia har høyere skattenivå enn oss. De landene vi er likt med er land som Tyskland, Hellas, Nederland og Slovenia. 

 

Skatten er dog litt annerledes, hvor vi her i landet betaler mer skatter på forbruk og gjerne ting som ikke er bra for oss, samfunnet og folkehelsa. Det er bra at vi avgiftsbelegger ting som ikke kommer samfunnet til gode. 

 

For min del kunne vi gjerne økt skatter og avgifter i stedet for å senke dem slik som vi gjør nå - hvis det betyr gratis skolematordning, større satsing på miljø og klima og bedre integrering. 

Det er mange faktorer som bestemmer skattetrykket, og for å finne ut hva jeg som arbeidstaker betaler i skatt laget jeg et regneark i 2016.

Så på dette regnearket og anbefaler deg å se på dine egne innbetalinger av skatter og avgifter og lage et regneark.

Grovt sett så betaler jeg 33% i skatt ved å se på ligningen(varier en del i forhold til renter på lån og inntekt).

Når skatter og avgifter er betalt betaler en MVA på det meste av restbeløpet, da få egentlig setter av så mye penger til sparing.

Dermed kan vi putte på 12% og vi er oppe i 45%.

Alle må betale en god del i avgifter, som: renovasjon, vann, strøm og kanskje eiendomsskatt og det siste er bompenger.

Kjøper en bil og alkohol er det ekstra avgifter.

Totalt kom jeg frem til at 6% av lønnen gikk med til avgifter, og da er vi oppe i 51%.

Dette handler egentlig om belastningen på bedriftene, som betaler både lønnen og alle avgiftene staten skal ha.

Arbeidsgiveravgiften er derfor også en form for skatt, og legger vi sammen alle skatter og avgifter passerer vi 60% i Norge.

Ikke rart vi har problemer med å konkurrere med andre land i kampen om arbeidsplasser i eksportindustrien, det er tross alt den som er motoren i velferdsstaten. 

Lenke til kommentar

Det er riktig. I forhold til BNP er Norges skattenivå på 38%, mens det er på hele 46% i Danmark og 44% i Sverige og Finland. I Norden er det bare Island som har et lavere skattenivå enn Norge (36%). Skattenivået er altså skatter og avgifter sammen. 

 

Både Frankrike, Italia og Belgia har høyere skattenivå enn oss. De landene vi er likt med er land som Tyskland, Hellas, Nederland og Slovenia. 

 

Skatten er dog litt annerledes, hvor vi her i landet betaler mer skatter på forbruk og gjerne ting som ikke er bra for oss, samfunnet og folkehelsa. Det er bra at vi avgiftsbelegger ting som ikke kommer samfunnet til gode. 

 

For min del kunne vi gjerne økt skatter og avgifter i stedet for å senke dem slik som vi gjør nå - hvis det betyr gratis skolematordning, større satsing på miljø og klima og bedre integrering. 

Ja i stede for og heve den generelle skatten litt i Norge tar de inn mye penger fra de fattige som er de største forbrukerne av underholdning. Så får vi litt svart marked og kriminalitet i tillegg. Siden det skaper en etterspørsel etter billig alkohol, røyk etc.

 

Må jo ærlig si jeg går til de lengder for og ikke betale norsk avgift på min synd som er snusing. Om det er og få venner til og handle når de er utenlands, dra selv, polakker etc. Veldig mye penger og spare. Selv om jeg har råd til og kjøpe på butikken, men jeg liker ikke kaste penger i dass. (Som jeg føler en slik urettferdig prising er)

 

Hellas, så betaler så si bare selskaper skatt. Folk flest gidder ikke og skatte. Og lite er det myndighetene kan gjøre når så si ingen gidder og skatte. Ergo derfor de har så store økonomiske problemer. Kom akkurat hjem fra tur til Hellas. Folk blir jo forbanna på deg om du må betale med kort der, for da må de betale skatt. Cash is king der nede, du får alt billigere. Samme er det på sørlandet i Norge i grunn. Litt mindre åpenbart men dog.

 

Personlig syntes jeg alle disse avgiftene på histen og pisten gjør det svært uoversiktlig og regulert. Reguler feks røyking med kunnskap og informasjon. Man ser da andre land som ikke har gått banale på prisen som oss har hatt like gode resultater med røyke slutt. Og det er pga kunnskap og informasjon alene. 

 

Slik som røyking er jo statistisk sett flest fattige som driver med. Også tar vi og straffer dem med høy avgift på det.

Fattige drikker også mest alkohol. Der blir de også straffet.

 

Det er vi vanlige folk som setter reglene. Som om fattige skulle laget reglene, så ville dem ikke satt slike avgifter.

 

Er da Norge kom med disse avgiftene vi har vært på feil kjøl og mistet syn på hva som er viktig. 

 

Vi trenger og stoppe opp litt og orientere oss. Fordi idèalismen kan gå litt langt noenganger. Og her skaper bare idèalismen, mer fattigdom, kriminalitet, svart marked, stigma (pga det går så mye penger på en evt uvane) osv.

 

Slike avgifter gjør det rett og slett vanskeligere for fattige og løfte seg fra og være fattig.

 

Hev generelle skatten i stede om det er snakk om penger.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...