Gå til innhold

Har en fri vilje mens man sover?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har opplevd mange ganger at "kroppen" ikke lystrer i drømmer. Nesten som drømmen er mer "on rails" og jeg bare observerer. Men andre ganger kan jeg ha full kontroll. Og noen ganger vet jeg at jeg drømmer og i tillegg har full kontroll. Enten sover man og er ikke tilstede, og har da ingen vilje, eller så drømmer man.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

I dei aller fleste tilfeller så er vell svaret nei?

Ein kan i svært liten grad haldast ansvarleg for kva ein draumer om, og tilsvarande kan ein i liten grad haldast ansvarleg for det som kroppen gjer medan ein søv.

 

Men samtidig så er det nok mange som bruker det som unnskuldning;

nei, eg låg ikkje i senga og fantaserte om nokon andre, det må ha våre ein dram.

Eller, nei eg stod ikkje opp om natta og lot kjøleskapsdøra stå open, eg må ha gått i søvne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Drømmer er jo hjernen som bearbeider det man har opplevd. Om jeg ikke tar feil så er drømmer også til for at hjernen alltid skal være i aktivitet. 

Lenke til kommentar

Drømmer er jo hjernen som bearbeider det man har opplevd. Om jeg ikke tar feil så er drømmer også til for at hjernen alltid skal være i aktivitet. 

 

Har du aldri drømt noe du ikke har opplevd? Om så må vel drømmer være mer enn kun bearbeidelse av opplevelser?

 

--

 

Jeg er forøvrig enig med Gavekort. Fri vilje er et så vagt/bredt begrep at det blir vanskelig å gi et svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har du aldri drømt noe du ikke har opplevd? Om så må vel drømmer være mer enn kun bearbeidelse av opplevelser?

 

Det var vel egentlig ikke det jeg skrev, jeg skrev vel egentlig at det er en måte for hjernen å bearbeide det man har opplevd ja, men ordet bearbeid betyr mangt. Det er mye med hjernen vi ennå ikke vet noe om, og drømmer er kanskje noe av det vi vet minst om. 

 

Jeg har hatt skikkelig rare drømmer, og det handler jo på sett og vis om underbevisstheten. 

 

Forøvrig er det interessant når det kommer til hva man faktisk er "fri" til å gjøre sett ifra hvor mye kontroll vi har på hva vi gjør. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg drev å leste en bok om dette, tidligere.. Hvordan ta kontroll over drømmene sine,  gjøre seg litt selvbevist på at man faktisk drømmer..  Og det har jeg faktisk gjort, og har hatt det utrolig gøy i mange drømmer, da det ikke finnes konsekvenser av faktiske handlinger man gjør i drømmene.. Så jeg mener man absolutt har fri vilje når man drømmer :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+4563tsdgf

spørs hva du mener med "fri vilje".
filosofisk så er premisset for all fri vilje at man er bevisst 2 eller flere valg,
og faktisk kan handle på disse valg,
mens alt annet blir styrt av det autonome system.

så lenge man er handlende bevisst så har man alltid en viss fri vilje,
men kun begrenset til de valg man er bevisst å velge mellom.

fri vilje når man sover..
normalt sett nei, fordi man er ikke bevisst i samme måte som i beta våkenhet.
når man trer inn i alfa-theta-delta søvn så forsvinner man inn et irrasjonelt symbol land, og talamus portalen stenges.
men det er unntak; det er visse mennesker som har lært seg å bli beta bevisst i sine drømmer(lucid deaming),
så teknisk sett så finnes det fri vilje i drømmende tilstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...