Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe ut samboer, hva kan jeg kreve?


larsism

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg tok min samboer i å være utro og gjorde det slutt etter 9 år sammen. Vi eier en leilighet sammen, som jeg har ordnet finansielt til å overta. 

Etter kontakt med DnB har de satt en markedsverdi på 2 570 000kr. Dette er kun basert på hva snittet er solgt for i naboblokkene det siste året og ikke en inspeksjon av boligen. Jeg synes dette var høyt, og samboeren vil ikke gå med på lavere. Han vil ha inn en takstmann, og jeg er villig til å spleise på dette, da jeg er sikker på at taksten vil være lavere. Samboeren har sagt han ikke godtar noe lavere.

 

Så, mitt spørsmål. Kan jeg si at om vi får inn en takstmann, så er det den summen vi går etter? At da gjelder ikke lenger DnB sitt anslag? Om takstmann sier f.eks. 2 400 000, vil ikke det falle i god jord med samboer. Har jeg rett til å si at 2,4 mill. er det vi retter oss etter uansett, da dette er den faktiske verdivurderingen? Om jeg selger boligen og får 2,4, men har utbetalt han for nesten 2,6 er jo det rent tap for meg. Kan han nekte? Hva kan han gjøre med «rette» for å ødelegge for meg? Kan han kreve at vi selger? Da taper vi jo like mye begge to.

 

Han sier han må ha nok til å kjøpe seg noe nytt, men det er jo strengt talt ikke mitt problem, da det ikke er jeg som ødela forholdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, få inn en uavhengig takst og bruk det som ditt grunnlag. Det er du som skal kjøpe. Nekter han summen er alternativet å betale mer eller selge sammen.

 

I tillegg, glem ikke at han slipper store utgifter ved å ikke legge det ut på markedet. Så dette bør trekkes i fra. Det er utgifter du vill ha ved neste salg (megler osv)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Enig med Salvesen. En gjennomsnittlig vurdering ut fra kvadratmeterpris i nabolaget kan bli noe unøyaktig. 

 

Et tredje alternativ, dersom mulig, er at dere foretar en intern budrunde dere imellom. Den som byr høyest er den som ser størst verdier i boligen og blir derfor den som kjøper den andre ut. Husk at kjøperen må betale 2,6% avgift til staten for 50% av kjøpesummen og at det påløper kostnader til å få tinglyst nytt skjøte. Kanhende må dere betale en advokat/megler for å få dette gjort riktig (om ikke banken dere har lånet hos er villig til å hjelpe dere med å få papirarbeidet utført riktig). Kanhende samboeren din ikke er villig til å by 2570000, men synes 240000 er maks han vil gi?

Lenke til kommentar

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare.

 

Jeg mener jo selvfølgelig at «synsetaksten» til DnB ikke er godt grunnlag å gå etter, da det ikke spesifiserer seg etter denne leiligheten, og mener derfor at å få en uavhengig takst er riktig. Men jeg er ganske trygg på at taksten blir lavere, og ønsker å basere meg ut fra det. Jeg vil ikke gi mer enn jeg får tilbake om jeg skulle selge.

 

Kan også nevnes at han ikke vil ha mulighet til å overta leiligheten og betjene lånet alene. Så eneste valget er at han blir kjøpt ut. Eller at vi selger sammen, men det ønsker ikke jeg. Pluss som nevnt, løper det enda flere kostnader ved salg.

Lenke til kommentar

Banken har sikkert oppgitt en geografisk pris.

Denne kan være helt på latterlig på jordet og på ingen måte reflektere den reelle verdien.

 

Det dere gjør er å invitere flere eiendomsmeglere på befaring. Dette er uforpliktende og de gir dere en salgsverdi som er veldig nøyaktig.

Jeg hadde flere innom når jeg skulle velge meglerhus og alle kom med uforpliktende tilbud med salgsverdi. I mitt tilfelle havnet alle på samme prisnivå og dermed kunne jeg fastslå at dette var den reelle verdien å forvente.

 

 

Hvis en av dere fortsatt er uenig så må man hyre hver deres takstmann og vurdere resultatene opp mot hverandre.

 

Kostnadene ved salg er ikke voldsomme som folk skal ha det til. Man sparer noen titalls tusen. Meglere er ikke lenger så dyre som de var, selv om det selvfølgelig er dyrt med tanke på at man lett kan gjøre samme jobben selv med noen tastetrykk. Folk sitter ikke lenger å finleser boligaviser slik som meglere vil ha oss til å tro.

 

Forsikring betaler man for uansett, om man vil ha det.

Lenke til kommentar

Eg forstår det slik at du har tenkt å fortsette å bu i bustaden?

 

Den mest objektive måten å bli enige om verdien på ville sjølvsagt vært å lagt ut bustaden for salg på det opne marked og deretter dele kjøpssummen mellom dere. Då er verdien på huset det som markedet er villige til å betale i dag.

 

Den enklaste måten å få tatt ei verdiburdering på er å kvar for dykk får ei eller fleire verdivurderingar, og deretter møtes på midten sidan det mest sannsynleg er markedsverdien.

Eg vil oppfordre deg til å hyre inn ein takstmann som kan ta ei tilstandsvurdering av bustaden slik at du også får belyst vedlikehaldskostnaden. Dersom du blir buande i huset så er det du som må ta dei vedlikehaldskostnadane som dykk har utsatt i løpet av dei 9 åra dere har hatt huset(?).

Lenke til kommentar

Dere er enige om at du skal overta, og uenigheten består bare i verdsettelse?

 

I så fall kan du/dere begjære skiftetakst etter skifteloven § 125 jf. husstandsfellesskapsloven § 3. En slik takst vil være rettslig bindende for dere begge. Men det koster penger, dog deler dere utgiften likt.

 

Alternativet er å la eiendommen gå på tvangssalg etter sameigelova § 15.

 

Det finnes ingen annen måte å tvinge ham til å godta en takst han ikke vil godta på. Hvis han ikke vil selge for mindre enn 1,3 er det hans rett, det er det det vil si å være eier av noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...