Gå til innhold

Knuste den tidligere elbilrekorden to ganger på en måned


Anbefalte innlegg

Hva mener du med at mitt behov er spesielt? Trur du virkelig at folk ønsker å stå ved en beninstasjon for å lade, når de istedenfor kunne tatt pausen ved et naturlig fint sted med ei utsikt på bilferie? Eller at airbnb mulighetene forminskes enormt når du må spørre om du kan lade bilen din der? 

 

Argumentet mitt omhandler hurtiglading og lengre turer. For småturer, og hverdagslig gjøremål, så er elbiler ypperlig. Jeg kjører som sagt elbil selv. Så ja, i rundt 340 dager i året, så er elbiler fint. Men når man skal på hyttetur, og i ferier generelt sett, altså i utfartsdager, så er elbiler et herk og en plage. 

 

Det at folk nekter å innrømme det, syns jeg er litt merkelig. Greit nok at folk flest ønsker å forsvare sitt kjøp av bil, men litt åpenhet og ærlighet syns jeg man kan fortelle til folk som spør. Alt er ikke bare fryd og røde roser angående elbiler. 

 

Jeg er veldig enig med deg i den siste setningen der. Jeg har aldri booket Airbnb, og har heller ingen planer om det. -Og lenger opp i denne tråden har jeg forklart nøyaktig hvordan langturer har endret seg for meg. Mitt inntrykk er ikke at "folk flest" pleier å bare stoppe på rasteplasser for pauser underveis, men jeg har ikke gjennomført noen stor undersøkelse på det, så det er selvfølgelig mulig jeg tar feil. Mitt intrykk er derimot at "folk flest" stopper enten på en bensinstasjon eller på en restaurant/veikro underveis og spiser når man er på lengre turer. -Og det er nettopp det man typisk gjør med elbil også. -Men, som jeg har nevnt over, per i dag er det litt kjedelig at jeg ikke i full grad får bestemme selv hvilke steder jeg skal stoppe (Mellom Berkåk og Grong har jeg fire steder å velge mellom, men MÅ stoppe på Grong hvis jeg skal over til Nord-Norge). -Men alt i alt, overgår alle fordelene med å kjøre elektrisk de små ulempene med stor margin. -Og for meg personlig, gjør det det selv på de lange turene.

 

Igjen, det argumentet ditt som jeg ikke kjøper helt, kanskje spesielt basert på det du selv sier nå, er at elbiler "i realiteten er dårligere enn det man bytter ut".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det. 450 mil tilseie at man bør både sove og ete med mindre man kan bytte på å kjøre og sove. Bytter man på å kjøre/sove ville det vore mulig med 75 mil kjøring, 30 min pause til wc, mat, drivstoff og bytte sjåfør. Dvs 6 etapper a' 75 mil i lovlig tempo og 5 pauser a' 30 min som blir 2,5 timer + kjøretida.

 

Kor mange kwh får man lada opp på ca 20 min med hurtiglader?

 

Hvis du kjører "optimalt", dvs kjører batteriet ned til kanske 10% før du setter bilen til lading, vil de fleste Tesla-ladere i dag gi deg ca 120 kW ladehastighet (140 kW blir også rapportert, jeg har ikke Model 3 og kan verifisere om dette stemmer i Norge). Hadde det vært mulig å lade på denne hastigheten i en time, ville du da fått 120 kWh, hvilket betyr ca 40 kWh per 20 minutter. Siden batteriet på en Model 3 er på ca 75 kWh, vil 40 kWh være litt over 50%, så sammen med de 10% du hadde fra før, er du nå oppe i ca 60%. Dette understøttes forøvrig av graf fra den virkelige verden her: https://imgur.com/a/NsgxMOv#oE6faDE

Lenke til kommentar

Er vel en årsak til at el-biler slipper bom-penger og har avgiftfordeler?

 

Jo det er mere ulemper å eie en el-bil enn fossil-bil. Men el-bil eiere har en utrulig god taktikk å si at dette ikke stemmer.

 

Hvorfor el-bil eiere gjør dette er ikke godt å si, misunnelse kanskje?

 

Ja, årsaken var at man ønsket å aksellerere adopsjon av elbiler. Ettersom det er "ny teknologi" for de fleste, hjelper insentivene folk å bestemme seg. Avgiftsfordelene er der også for å jevne ut den kunstig høye prisen det foreløpig er på elbiler vs bensin/diesel, ettersom bensin/dieselbilproduksjon har vært gjort i godt over 100 år, og man i løpet av den tiden har rukket å optimalisere produksjonsprosessene og -kostnadene.

 

Siden du er helt klar på at det er mere ulemper med elbil enn fossilbil, kan du kanskje være så grei å fortelle oss hvilke ulemper det er? -Og ikke ta utgangspunkt i Nissan Leaf fra 2012, men med utgangspunkt i en moderne elbil, som Tesla Model 3, Hyundai Kona, eller Kia e-Niro? Den største ulempen jeg vet om, er at elbiler er litt tungvint i byer, ettersom "folk flest" i byene ikke har egne, private parkeringsplasser hvor de kan få montert opp lademuligheter.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med deg i den siste setningen der. Jeg har aldri booket Airbnb, og har heller ingen planer om det. -Og lenger opp i denne tråden har jeg forklart nøyaktig hvordan langturer har endret seg for meg. Mitt inntrykk er ikke at "folk flest" pleier å bare stoppe på rasteplasser for pauser underveis, men jeg har ikke gjennomført noen stor undersøkelse på det, så det er selvfølgelig mulig jeg tar feil. Mitt intrykk er derimot at "folk flest" stopper enten på en bensinstasjon eller på en restaurant/veikro underveis og spiser når man er på lengre turer. -Og det er nettopp det man typisk gjør med elbil også. -Men, som jeg har nevnt over, per i dag er det litt kjedelig at jeg ikke i full grad får bestemme selv hvilke steder jeg skal stoppe (Mellom Berkåk og Grong har jeg fire steder å velge mellom, men MÅ stoppe på Grong hvis jeg skal over til Nord-Norge). -Men alt i alt, overgår alle fordelene med å kjøre elektrisk de små ulempene med stor margin. -Og for meg personlig, gjør det det selv på de lange turene.

 

Igjen, det argumentet ditt som jeg ikke kjøper helt, kanskje spesielt basert på det du selv sier nå, er at elbiler "i realiteten er dårligere enn det man bytter ut".

Som jeg har skrevet så syns jeg elbil er ypperlig til 95% av bruken av den. Det er kun hurtigladingen jeg mener er "bakvendt", der det er det som isåfall er "dårligere enn det man bytter ut". 

 

Til daglig bruker jeg altså elbil, men til ferier, så lar jeg den stå. Om andre liker å bruke den, så greit nok - men jeg forstår de som missliker hurtigladings-aspektet av det. Det er mer eller mindre påtvunget, og stedene man må stoppe, er sjeldent steder man ellers hadde stoppet. 

 

Skal man finne de mest optimale stedene å stoppe på en ferietur med elbil, så må en isåfall planlegge bilturen på forhånd. Da syns jeg litt av sjarmen med bilferie forsvinner. 

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet så syns jeg elbil er ypperlig til 95% av bruken av den. Det er kun hurtigladingen jeg mener er "bakvendt", der det er det som isåfall er "dårligere enn det man bytter ut". 

 

Til daglig bruker jeg altså elbil, men til ferier, så lar jeg den stå. Om andre liker å bruke den, så greit nok - men jeg forstår de som missliker hurtigladings-aspektet av det. Det er mer eller mindre påtvunget, og stedene man må stoppe, er sjeldent steder man ellers hadde stoppet. 

 

Skal man finne de mest optimale stedene å stoppe på en ferietur med elbil, så må en isåfall planlegge bilturen på forhånd. Da syns jeg litt av sjarmen med bilferie forsvinner. 

 

Ok, da er vi faktisk i nærheten av å være enige! For meg, som ikke bryr meg så mye om vakker natur de stedene jeg stopper på veien (lite kan uansett måle seg med målet, som ofte er en fjelltur, enten i Lofoten eller andre steder av landet), så ser jeg dermed ikke noen vesentli ulempe i det hele tatt :-) -Men jeg kan selvfølgelig forstå at det kan være forskjellige oppfatninger rundt dette.

Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle hva slags grunn man har for å reise langt?

Så absolutt, det er faktisk ingen (?) som kjører kyst til kyst i USA i ett strekk uten at det har med konkurranse å gjøre. Her til lands er det ikke lov å kjøre på langs for transportsjåfører, og vanlige folk stopper vitterlig for å sove og spise når det blir så langt at andre transportmetoder er fordelaktige.
Lenke til kommentar

Så absolutt, det er faktisk ingen (?) som kjører kyst til kyst i USA i ett strekk uten at det har med konkurranse å gjøre. Her til lands er det ikke lov å kjøre på langs for transportsjåfører, og vanlige folk stopper vitterlig for å sove og spise når det blir så langt at andre transportmetoder er fordelaktige.

Nei, det spiller ingen rolle. Det at man må justere seg etter bilen, og ikke etter egne lyser er selvfølgelig ei last elbilene har, som mange folk ikke ønsker å ta del i. Heldigvis har elbilene andre fordeler som kan veie opp mot dette. 

 

Hva mener du egentlig med at transportsjåfører ikke kan kjøre på langs? 

Lenke til kommentar

At man ikke kan kjøre USA fra kyst til kyst er ikke et spørsmål om å tilpasse seg etter bilen. De bilene som faktisk gjør dette, er tilpasset formålet spesifikt. Et formål som forøvrig ikke har noe med annet enn racing å gjøre. Skal man tilpasse seg noe, så må det nødvendigvis være lokal lovgivning, som tilsier at det absolutt ikke er lov å kjøre fortere. Du har innpasset deg i et spor kun for ridende kjepphest.

 

Transportsjåfører kan ikke kjøre Norge på langs fordi de er pålagt å ikke overskride lovlig kjøretid.

Lenke til kommentar

At man ikke kan kjøre USA fra kyst til kyst er ikke et spørsmål om å tilpasse seg etter bilen. De bilene som faktisk gjør dette, er tilpasset formålet spesifikt. Et formål som forøvrig ikke har noe med annet enn racing å gjøre. Skal man tilpasse seg noe, så må det nødvendigvis være lokal lovgivning, som tilsier at det absolutt ikke er lov å kjøre fortere. Du har innpasset deg i et spor kun for ridende kjepphest.

 

Transportsjåfører kan ikke kjøre Norge på langs fordi de er pålagt å ikke overskride lovlig kjøretid.

Hæ? Du påstår at ingen kjører fra kyst til kyst i USA? Route 66 er jo en veldig populær biltur å ta, og mange tar den litt ekstra, og kaster på det å kjøre inn til den fra øst-kysten. 

 

Har en kollega som gjorde det nå for kun 2 år siden. Om det er for Racing, eller bilferie, så spiller det som sagt ingen rolle. Sove gjør man jo uavhengig av hva slags type bil man kjører. Diesel, eller elbil, men med elbil så er det så mye mer å måtte planlegge og passe på. For meg selv, og for andre så tilhører ikke de tingene noe en forbinner med "bilferie". Man ønsker å kjøre etter egne villkår, og ikke etter bilens. 

 

Denne rekorden viser at ved optimal ferdsel, så må en ved dagens beste elbil stoppe hver 2 timer for å lade. Hvordan ser dette ut om man tar snittet av dagens elbiler? Elbil til ferie er ikke optimalt, selv om folk påstår noe annet. 

Lenke til kommentar

Hæ? Du påstår at ingen kjører fra kyst til kyst i USA? Route 66 er jo en veldig populær biltur å ta, og mange tar den litt ekstra, og kaster på det å kjøre inn til den fra øst-kysten.

 

Har en kollega som gjorde det nå for kun 2 år siden. Om det er for Racing, eller bilferie, så spiller det som sagt ingen rolle. Sove gjør man jo uavhengig av hva slags type bil man kjører. Diesel, eller elbil, men med elbil så er det så mye mer å måtte planlegge og passe på. For meg selv, og for andre så tilhører ikke de tingene noe en forbinner med "bilferie". Man ønsker å kjøre etter egne villkår, og ikke etter bilens. 

 

Denne rekorden viser at ved optimal ferdsel, så må en ved dagens beste elbil stoppe hver 2 timer for å lade. Hvordan ser dette ut om man tar snittet av dagens elbiler? Elbil til ferie er ikke optimalt, selv om folk påstår noe annet.

Å sette rekorder har ingenting med ferie å gjøre. Man må være flere i bilen, og sove _i bilen_, i høy fart.

Det blir så fullstendig tåpelig å late som om folk gjør dette til sport, og samtidig kaller det ferie.

 

Jeg går altså ut ifra at du misforstår, selv om du står ribbet tilbake. Route 66 er ikke korteste vei, og det er heller ikke den beste. Når det er sagt er ikke poenget med route 66 nå til dags å kjøre seg gjennom fortest mulig (racing, slik det framgår av eksemplet i artikkelen, fra en annen vei), selv om det er mulig. Det er masse trafikkpoliti på route 66, så å holde rekordtempo er en variasjon over temaet flaks, og ikke minst trafikkfarlig kjøring. Du tar også helt feil angående ting å passe på. Her glemmer du annet en ting som olje, at det er alt annet enn enkelt å fylle diesel i USA. Bilene for konkurranse er spesialbygde, med ekstra tanker. Å måle dette mot elbil rullende ut av fabrikk er ikke sannferdig hvis "ting å passe på", ikke også innlemmer å ha modifisert bilen kraftig.

 

Egne vilkår er nettopp søvn og mat, og derav er kontinuerlig drift over kontinenter uvesentlig.

 

Det er drøssevis med ladere

https://www.tesla.com/supercharger

https://www.plugshare.com/

 

Her er utleieinfo for elbil for bilferie i USA https://www.carrentals.com/blog/electric-vehicle-roadtrip/

 

På en rundtur i USA (13323km) frister det ikke veldig med kontinuerlig motordur…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sette rekorder har ingenting med ferie å gjøre. Man må være flere i bilen, og sove _i bilen_, i høy fart.

Det blir så fullstendig tåpelig å late som om folk gjør dette til sport, og samtidig kaller det ferie.

Rekordforsøket viser optimal kjøre og lade-intervaller når man skal lengre enn bilens rekkevidde. Du kan slenge på disse intervallene uavhengig av biltype og elbil. Den som folk kaller den beste elbilen, må lade hver ~200 km. Det er kun 2 timer kjøring mellom hver gang man stopper hvis man ønsker å optimalisere lade/km. 

 

~200 km mellom hver stopp, er ikke noe jeg kaller imponerende. Jeg kjører gjerne 3-4 timer om gangen, og jeg har fint kjørt i over 12 timer per strekning. Til og fra England f.eks med bil når jeg studerte der. 

 

Så her kommer problemet. Hvis jeg kjørte 3-4 timer om gangen med dagens "beste" elbil, så ender det opp med at jeg høyst sannsynlig må vente på bilen, og ikke omvendt ved pausene, siden man da må utenfor optimal lade SoC. 

Lenke til kommentar

Gi deg selv en tankepause.

Hvor tror du det er relevant for andre enn dem som bedriver rekordforsøk? "optimalisere lade/km" er din måte å si rekordforsøk. Hvis du kjører i disse hastighetene til England, fra Norge, så bryter du fartsgrensen kontinuerlig, og vil med all sannsynlighet bli tatt for det.

 

Selv om ditt anekdotiske bevis tilsier at det går an å kjøre til England, betyr ikke det at det ikke finnes bedre måter å komme seg dit. Ei heller strekker du deg over det man kan få til med selv en billig elbil.

 

Så er spørsmålet, gjør du deg vanskelig, eller forstår du ikke forskjellen på konkurranse og behov utenom?

 

Det kommer forresten til å være knekkende likegyldig for vanlige folk når denne rekorden nærmer seg dieselbiler enda mer, akkurat som det er det nå. Av rent trafikkmessige hensyn er det vanskeligere å ta rekorden nå, enn det var på 80-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...