Gå til innhold

Knuste den tidligere elbilrekorden to ganger på en måned


Anbefalte innlegg

Pakker bilen hjemme selvsagt, og tar med termos med kaffe og matpakke. Så kjører jeg så lenge jeg føler jeg er våken til det, og når pausen nærmer seg, så prøver jeg å finne et vakkert sted hvor man kan sette seg ned og ta en kaffe og en matbit.

Så du stopper aldri for å gå på do?

 

I en elbil, så ville dette scenarioet vært slik: 

 

Se en flott avsidesliggende plass, med flott utsikt og sittebenker og kjør forbi. Hvorfor? Man ønsker ikke å ikke være effektiv siden man vet at man må ta en pause til ved en ladeplass for å kunne fortsette ferien sin uansett senere. Den ladeplassen er sjeldent ved slike vakre omgivelser, og man ender opp med å sitte på en bensinstasjon, eller ved et IKEA lager for å lade.

Nå er det på ingen måte alle hurtigladerne som er i stygge omgivelser. Så klart, noen er kanskje bortgjemt bak et industribygg e.l, men du har også en del som er plassert i naturskjønne omgivelser. Er dette en prioritet så kan man velge de som er i mer naturskjønne omgivelser.

 

Men ser man et sted man føler for å stoppe, så stopper man der. De 10-20 minuttene på et ekstra stopp har man råd til. Er man på ferie så trenger man ikke stresse så fælt.

 

Airbnb? Man må høre om plassen kan lade bilen sin, hvis ikke må en ta en ekstra lang ladepause dagen derpå, og det gidder man jo ikke.

På den måten kan man glemme alle de nydelige små "koiene" som folk leier ut. Gjerne de som er noen minutter å gå fra bilen, og som står nydelig til ved et lite fiskevann, uten innlagt vann og strøm.

Å lade mens man parkerer for natten er helt valgfritt. Jeg pleier å droppe det, og så lader jeg heller noen minutter ekstra på siste stopp for dagen, eller første stopp neste dag.

 

For å si det slik, 8 timer lading ved 3 kW utgjør 24 kWh. Dette kan man hurtiglade på ca 13 minutter. Altså tar det deg lengre tid enn 13 minutter på å finne ut om det er lading, betale for dette, finne frem ladekabelen og plugge inn, gå fra/til ladestasjonen (som kanskje er lengre unna der man ellers ville parkert), rulle sammen ladekabelen og pakke den ned, osv, så taper man tid på å lade over natten.

 

Angående resten om elbilens fordeler. Jeg har elbil selv og har kjørt elbil i 4 år, så jeg vet hvilke fordeler den har. Den er en ypperlig bil nr.2. Eller i hverdagen når man er i jobb og er hjemme, så blir den jo bil nr.1. Men til ferier, så blir den en bil nr.2. Den står hjemme.

Du trenger kanskje en bedre elbil. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, og dette gjør du mange ganger i året? Da høres det ut som at ditt behov foreløpig er ganske spesielt sammenlignet med "folk flest".

 

-Og jeg sliter da med ditt opprinnelige utsagn om at elbilen som produkt "i realiteten er dårligere enn det man bytter ut". -For meg hørtes det nå ut som at du er enig i at elbilen er bedre enn bensin/diesel rundt 340 dager i året, bare ikke de resterende 25? -Og da blir det jo veldig fort en vekting av fordeler vs. ulemper hva som er best totalt sett? Og uansett ikke kategorisk "i realiteten er dårligere enn det man bytter ut"?

Hva mener du med at mitt behov er spesielt? Trur du virkelig at folk ønsker å stå ved en beninstasjon for å lade, når de istedenfor kunne tatt pausen ved et naturlig fint sted med ei utsikt på bilferie? Eller at airbnb mulighetene forminskes enormt når du må spørre om du kan lade bilen din der? 

 

Argumentet mitt omhandler hurtiglading og lengre turer. For småturer, og hverdagslig gjøremål, så er elbiler ypperlig. Jeg kjører som sagt elbil selv. Så ja, i rundt 340 dager i året, så er elbiler fint. Men når man skal på hyttetur, og i ferier generelt sett, altså i utfartsdager, så er elbiler et herk og en plage. 

 

Det at folk nekter å innrømme det, syns jeg er litt merkelig. Greit nok at folk flest ønsker å forsvare sitt kjøp av bil, men litt åpenhet og ærlighet syns jeg man kan fortelle til folk som spør. Alt er ikke bare fryd og røde roser angående elbiler. 

Lenke til kommentar

Du har full oversikt til å vite folks behov altså? Hvis man faktisk skal fra kyst til kyst i USA, så er det vell deiligere å kunne være fremme en halv dag før den andre i sin elbil?

Man kommer ikke frem en halv dag tidligere med fossilbil vs elbil. Både med fossilbilen og elbilen vil man ta diverse stopp for mat, dobesøk og for å sove, så reelt sett kommer man frem ca like fort.

 

Jeg trur heller folk kjøper elbil fordi det er mye bil for pengene nå når moms og alt er fritatt fra den, ikke nødvendigvis fordi det er et bedre produkt. 

 

Skal du gjøre en rettferdig sammenligning her, så må du se på elbilsalg i land uten subsidier.

Det er det jeg gjør. Salget av f.eks Model 3 utklasser 3-serie, A4 og C-klasse fullstendig i flere markeder der subsidiene er ganske ubetydelige. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Så du stopper aldri for å gå på do?

Jeg prøver å ta do besøk ved pausen jo? De fleste rasteplasser som er fine har muligheter for do. I verste-fall, så tusler jeg litt ut i buskasset og pisser. Det er kun om jentene må tisse at de krever ei ordentlig do, og da finner man selvfølgelig det. 

 

Nå er det på ingen måte alle hurtigladerne som er i stygge omgivelser. Så klart, noen er kanskje bortgjemt bak et industribygg e.l, men du har også en del som er plassert i naturskjønne omgivelser. Er dette en prioritet så kan man velge de som er i mer naturskjønne omgivelser.

 

Men ser man et sted man føler for å stoppe, så stopper man der. De 10-20 minuttene på et ekstra stopp har man råd til. Er man på ferie så trenger man ikke stresse så fælt.

 

99% av hurtigladerne jeg har vært ved, er ved ellers kjipe plasser jeg aldri i livet hadde stoppet ved normalt ved en bilferie. Om du har tips til ladeplasser som er ved fine naturlige områder man faktisk kunne tenkt seg å ta ei pause ved, så vis dem gjerne. 

 

Når man er på bilferie, så er jo målet å komme frem først og fremst. Selv om man tar pauser for å strekke litt på beina, gå på do og ta en matbit, så ønsker man jo helst å utnytte ferien best mulig. Da ønsker jeg at de pausene kan være på en plass hvor man faktisk kan ta et bilde for et godt minne. Ei nydelig utsikt, et kast i vannet for å se om fisken biter, eller hva som helst. De plassene hvor man som regel lader elbilen, er ikke plasser hvor jeg tar opp kameraet for å ta et bilde. Det har aldri hendt. 

 

Det å ta en pause fordi det er fint, føles som sløs i en elbil, når man vet at man iløpet av de neste minuttene må ta en ekstra pause, fordi bilen også må "strekke på beina". Ta ender man opp med å ta pausen der bilen må ta en pause, fordi man ønsker å komme frem til rimelig tid. 

 

Å lade mens man parkerer for natten er helt valgfritt. Jeg pleier å droppe det, og så lader jeg heller noen minutter ekstra på siste stopp for dagen, eller første stopp neste dag.

 

Når man kjører fra sørlandet til nord-norge, så ønsker man helst å være effektiv. Da lader man over natta, så man slipper å starte dagen med å lade. Det håper jeg du forstår? Det å bruke airbnb er blitt en favoritt på en slik tur, rett og slett fordi folk leier bort helt fantastiske områder og plasser til en slikk og en ingenting, og ofte leier jeg den første natta der på forhånd. Den andre overnattingen tar jeg gjerne og bestiller i bilen siden man ikke helt vet hvor langt man er kommet osv. 

 

Det å lade noen minutter ekstra er en aktivitet jeg ikke liker og holder meg helst unna. Da tar jeg heller de minuttene ved den hytta jeg er ved, og bruker litt lengre tid på morgenkaffen mens man fremdeles har utsikt. 

 

Du trenger kanskje en bedre elbil. 

 

Trenger ikke det, når man har fossilbilen man kan bruke istedenfor som gjør at man unngår slike problemer. 

Lenke til kommentar

Man kommer ikke frem en halv dag tidligere med fossilbil vs elbil. Både med fossilbilen og elbilen vil man ta diverse stopp for mat, dobesøk og for å sove, så reelt sett kommer man frem ca like fort.

Ikke når du må stoppe hver andre time for å unngå lengre ladetider på elbilen. Jo lengre du kjører elbilen, jo lengre tid blir du stående for å lade i ugunstig hastighet ved SoC% som ikke tilbyr maks ladehastighet. 

 

Det er det jeg gjør. Salget av f.eks Model 3 utklasser 3-serie, A4 og C-klasse fullstendig i flere markeder der subsidiene er ganske ubetydelige. 

 

Hvilke land er isåfall dette, og hvilke subsidier har dem? 

Lenke til kommentar

Jeg prøver å ta do besøk ved pausen jo? De fleste rasteplasser som er fine har muligheter for do. I verste-fall, så tusler jeg litt ut i buskasset og pisser. Det er kun om jentene må tisse at de krever ei ordentlig do, og da finner man selvfølgelig det.

Kanskje du har veldig god blære. Vi må stoppe ca hver 1-2 timer. Da tar vi som regel å lader samtidig.

 

99% av hurtigladerne jeg har vært ved, er ved ellers kjipe plasser jeg aldri i livet hadde stoppet ved normalt ved en bilferie. Om du har tips til ladeplasser som er ved fine naturlige områder man faktisk kunne tenkt seg å ta ei pause ved, så vis dem gjerne.

Blant superladerne vil jeg kanskje spesielt nevne Aurland, Mosjøen og Eidfjord. Men mange andre er i ganske skjønne omgivelser.

 

Når man kjører fra sørlandet til nord-norge, så ønsker man helst å være effektiv. Da lader man over natta, så man slipper å starte dagen med å lade. Det håper jeg du forstår?

Nå har jeg kjørt tur-retur Kongsberg - Bodø tre ganger med elbil, og har aldri ladet på overnattingene, så nei, det forstår jeg ikke. Det er mer styr enn det er verdt.

 

Den siste gangen sov vi i bilen. Nordover ved avkjøringen fra E6 mot brønnøysund, ved et lite vann og langt unna bebyggelse. Sørover ved elgstatuen nord for Elverum.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanksje du har veldig god blære. Vi må stoppe ca hver 1-2 timer. Da tar vi som regel og lader samtidig.

1-2 timer uten å måtte på do er å anse som å ha god blære? Det er jo kun det samme som å se en film på kino? 

 

Trur nok de aller fleste kan kjøre mer enn 1-2 timer uten pause. Her er det gjerne 3-4 timer. Det å finne ei god pause-plass er jo litt av det som er morsomt med bil-ferie. Det å finne en spontant plass, og bare "Mååå!" stoppe for å ta inn utsikt, fiskevann, eller hva det enn er der. 

 

Blant superladerne vil jeg kanskje spesielt nevne Aurland, Mosjøen og Eidfjord. Men mange andre er i ganske skjønne omgivelser.

 

Ok, takk. Skal notere dem ned. Men det er langt mellom dem ser jeg? Fakta er at majoriteten av ladestasjonene er ved heller kjipe plasser man aldri hadde stoppet ved om man ikke hadde elbil. 

 

Nå har jeg kjørt tur-retur Kongsberg - Bodø tre ganger med elbil, og har aldri ladet på overnattingene, så nei, det forstår jeg ikke. Det er mer styr enn det er verdt.

 

Den siste gangen sov vi i bilen. Nordover ved avkjøringen fra E6 mot brønnøysund, ved et lite vann og langt unna bebyggelse. Sørover ved elgstatuen nord for Elverum. 

 

Jaja, hver sin lyst - sier jeg. Nå tok jeg turen med fossilbil, så jeg slapp tenke på å måtte lade ved overnattinger. Kjørte dit jeg ville. Tok pause der jeg ville, og kunne sove der jeg ville. 

 

Men fremfor å sove i bilen, så anbefaler jeg airbnb. Du finner noen fantastiske steder på den turen, og det koster gjerne mellom 400 og 2000 kr natta. Noe som jo er lett verdt det jo flere du er på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

99% av hurtigladerne jeg har vært ved, er ved ellers kjipe plasser jeg aldri i livet hadde stoppet ved normalt ved en bilferie. Om du har tips til ladeplasser som er ved fine naturlige områder man faktisk kunne tenkt seg å ta ei pause ved, så vis dem gjerne. 

 

Når man er på bilferie, så er jo målet å komme frem først og fremst. Selv om man tar pauser for å strekke litt på beina, gå på do og ta en matbit, så ønsker man jo helst å utnytte ferien best mulig. Da ønsker jeg at de pausene kan være på en plass hvor man faktisk kan ta et bilde for et godt minne. Ei nydelig utsikt, et kast i vannet for å se om fisken biter, eller hva som helst. De plassene hvor man som regel lader elbilen, er ikke plasser hvor jeg tar opp kameraet for å ta et bilde. Det har aldri hendt. 

 

Ja, vi har alle forskjellige behov. Vi har aldri med matpakke, litt av kosen med langtur er å finne gode steder å spise synes jeg. Så mine prioriteringer på plassering av hurtigladere er nok helt annerledes. Min mest brukte er nok utenfor Extra på Gran, stopper der om vi må lade til/fra hytta siden det ligger en glimrende restaurant (C'Imperial) i bygget. 

 

Elgkroa på Elverum er en klar favoritt om vi skal den veien. Sørover inn i Sverige blir det Torp Köpcentrum, de har en restaurant med super asiatisk buffét (inkl. sushi) til bare 99,- per pers. Osv. 

 

Er det naturskjønne steder underveis som vi vil se så tar vi en stopp uansett. 

Lenke til kommentar

 

Men fremfor å sove i bilen, så anbefaler jeg airbnb. Du finner noen fantastiske steder på den turen, og det koster gjerne mellom 400 og 2000 kr natta. Noe som jo er lett verdt det jo flere du er på tur. 

Vi har funnet noen ok steder via Airbnb men noen av de har også vist seg å være skikkelig dårlige. Egentlig har jeg bedre erfaring (på mindre steder) med å spørre på nærbutikken om noen leier ut hytter eller rorbuer i området. Evt. gjøre søk på nettet utenom Airbnb, det er mye som ikke ligger der. Spesielt i Nord-Norge. 

 

Lading over natten har vi aldri hatt problemer med, men man bør ha med seg en skjøteledning ;) Har ofte fått ladet på 20-25A og innimellom 32A, da blir bilen fulladet mens vi er der (vi stopper sjelden senere enn i 18-tiden for overnatting). 

Lenke til kommentar

Ja, vi har alle forskjellige behov. Vi har aldri med matpakke, litt av kosen med langtur er å finne gode steder å spise synes jeg. Så mine prioriteringer på plassering av hurtigladere er nok helt annerledes. Min mest brukte er nok utenfor Extra på Gran, stopper der om vi må lade til/fra hytta siden det ligger en glimrende restaurant (C'Imperial) i bygget. 

 

Elgkroa på Elverum er en klar favoritt om vi skal den veien. Sørover inn i Sverige blir det Torp Köpcentrum, de har en restaurant med super asiatisk buffét (inkl. sushi) til bare 99,- per pers. Osv. 

 

Er det naturskjønne steder underveis som vi vil se så tar vi en stopp uansett. 

Pleier å ha med matpakke for den "kjipe" første delen. Man har jo sett stort sett alt som er i nærområdet innenfor noen timer. Så den første pausen nordover er som regel ei kort ei. Men så klart, man søker jo og ser etter restauranter også på bilturen på vei opp. Litt av det morsomme syns jeg er å ta ting spontant. Å ikke planlegge så veldig mye. 

Lenke til kommentar

Vi har funnet noen ok steder via Airbnb men noen av de har også vist seg å være skikkelig dårlige. Egentlig har jeg bedre erfaring (på mindre steder) med å spørre på nærbutikken om noen leier ut hytter eller rorbuer i området. Evt. gjøre søk på nettet utenom Airbnb, det er mye som ikke ligger der. Spesielt i Nord-Norge. 

 

Lading over natten har vi aldri hatt problemer med, men man bør ha med seg en skjøteledning ;) Har ofte fått ladet på 20-25A og innimellom 32A, da blir bilen fulladet mens vi er der (vi stopper sjelden senere enn i 18-tiden for overnatting). 

Jeg syns kommentarfeltet er viktig ved Airbnb når man søker, og jeg har opplevd at vurderingen i stjerner som man ser der stemmer helt fint. Favoritt funksjonen er jo å ta opp kartet der, for å se i direkte nærhet der man kjører. Man trykker så bare inn gjennom kartet og finner kommentarfeltet og vurderingene. Kjører man E6 så er det omtrent uendelig med muligheter, og jeg søker gjerne på "hele plassen for seg selv". Men så klart, om man ringer og sier at man skal ha plassen samme dagen som en ringer, så kan det jo hende vask og slikt ikke er helt på plass der. 

 

Det kommer ganske mange nye resultater hvert år, så det er mange som får øynene opp for å tjene ei ekstra slant gjennom slike tjenester. Betyr jo at man kan ta nye ruter og nye plasser hver gang. Dog noen faste blir det nok når man finner noen "perler". 

 

Litt off topic, men et greit tips. 

Lenke til kommentar

Er vel en årsak til at el-biler slipper bom-penger og har avgiftfordeler?

Jo det er mere ulemper å eie en el-bil enn fossil-bil. Men el-bil eiere har en utrulig god taktikk å si at dette ikke stemmer.

Hvorfor el-bil eiere gjør dette er ikke godt å si, misunnelse kanskje?

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Er vel en årsak til at el-biler slipper bom-penger og har avgiftfordeler?

 

Jo det er mere ulemper å eie en el-bil enn fossil-bil. Men el-bil eiere har en utrulig god taktikk å si at det er mye bedre å eie en el-bil i forhold til fossil-bil.

 

Hvorfor el-bil eiere gjør dette er ikke godt å si.

 

Har du vurdert om det kanskje er for at det stemmer for noen? 

 

For min del har jeg ikke en eneste grunn til å gå tilbake og det er like kjipt å kjøre ice hver gang jeg må. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske uinteressant hvor lavt noen har klart å presse tiden ned ved å kjøre det (fler-)dobbelte av fartsgrensene. En mer riktig sammenligning er 48 timers rekorden vs 41 timer som Google sier. 7 timer ekstra på 19 stopp og 4500 km tilsier 11 minuters stopp ca hver 225 km eller hver 2. time. Altså turen gjennomføres med 2 timers kjøring, 11 minutter pause, 2 timers kjøring, 11 minutters pause, osv.

Her må du rekne ein gang til. 7 timer eller 420 min delt på 19 er lik 22 min. Dvs at det vart brukt ca 22 min på snitt for kvart stopp.

Lenke til kommentar

En annen ting en må ta inn i beregningen er at man normalt sett hadde hatt stopp på en slik tur også. Dette tar ikke google høyde for. Så diff er mye mindre

Klart det. 450 mil tilseie at man bør både sove og ete med mindre man kan bytte på å kjøre og sove. Bytter man på å kjøre/sove ville det vore mulig med 75 mil kjøring, 30 min pause til wc, mat, drivstoff og bytte sjåfør. Dvs 6 etapper a' 75 mil i lovlig tempo og 5 pauser a' 30 min som blir 2,5 timer + kjøretida.

 

Kor mange kwh får man lada opp på ca 20 min med hurtiglader?

Lenke til kommentar

Du har full oversikt til å vite folks behov altså? Hvis man faktisk skal fra kyst til kyst i USA, så er det vell deiligere å kunne være fremme en halv dag før den andre i sin elbil? 

 

Jeg trur heller folk kjøper elbil fordi det er mye bil for pengene nå når moms og alt er fritatt fra den, ikke nødvendigvis fordi det er et bedre produkt. 

 

Skal du gjøre en rettferdig sammenligning her, så må du se på elbilsalg i land uten subsidier.

Du tror folk kjører fra kyst til kyst for artighets skyld?

Folk kjøper elbil fordi de har råd til det, eller de ikke har råd til å la være, og fordi det er langt mer beleilig.

Lenke til kommentar

Du tror folk kjører fra kyst til kyst for artighets skyld?

Spiller det noen rolle hva slags grunn man har for å reise langt? 

Folk kjøper elbil fordi de har råd til det, eller de ikke har råd til å la være, og fordi det er langt mer beleilig.

 

Enig. Uten drahjelpen som momsfritak, bompenger og parkering etc, så hadde vi aldri sett i nærheten av så mange som hadde kjøpt eller leaset elbiler. 

 

Som et eksempel så pendler jeg litt til jobb. Jeg betalte rundt 4,000 kr måneden for bompenger og diesel (ja, jeg er en av de "heldige" som traff godt på antall bommer :) ). Det er omtrent det samme som det kostet å lease en helt ny elbil i måneden. Så jeg fikk en oppgradering av bil, for de samme pengene jeg ellers brukte på bompenger og diesel på ei litt eldre diesel-bil. 

Lenke til kommentar

Her må du rekne ein gang til. 7 timer eller 420 min delt på 19 er lik 22 min. Dvs at det vart brukt ca 22 min på snitt for kvart stopp.

Hmm, vet ikke hva som skjedde der. Takk for rettelsen. Men det endrer egentlig ikke argumentasjonen min. Man kan fortsatt krysse USA veldig raskt.

 

Personlig ville jeg nok fordelt kjøringen på minst tre dager. Det er da omkring 13 timer og 40 minutter kjøring per dag, og 2 timer og 20 minutter lading/pauser per dag. Antatt at man ikke lader om natten.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...