Gå til innhold

Nå kommer de elektriske ribene og småbåtene


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elektrifisering av fritidsbåter er å gripe ting i fullstendig gal rekkefølge.

 

Først og fremst må de daglige, svært mye brukte kjøretøyene elektrifiseres. Biler (som nå er på ca 8-9% andel av bilparken), busser, varebiler lastebiler, anleggsmaskiner og båter i rutetrafikk eller annen daglig trafikk som i sum har høye utslipp og lar seg elektrifisere relativt enkelt.

 

Fritidsbåter brukes typisk bare sporadisk, i kanskje halve eller kvarte delen av året. Kostnaden for å få ok rekkevidde på disse er enorm. Batteriene blir gigantiske, blytunge og gir dermed mer vannmostdand som igjen øker batteribehovet i en stor ond spiral. Elektrifiser de viktige daglige utslippskildene først! Vi er som sagt over 90% unna mål med elektrifisering av personbilparken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Han hevder at båten kan kjøre i 50 knop.

Det interessante er, hvor lenge.

Dette var ikke særlig bra journalistikk hverken av NTB eller TU.

 

Ingen svar på interessante spørsmål, og man utelater også en viktig ting. Verdens raskeste "ebåt" skal det stå. Det finnes vel mange serieproduserte speedbåter som går betydelig raskere enn 50 knop.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hele denne fritidsbåt-elektrifiseringa må være satt i gang av hodeløse ideologer, kanskje med en viss undertone av bitterhet mot "rikinger" som eier fritidsbåt med en merkelig vrangforestilling om at 40-fots cabincruisere skal elektrifiseres i hopetall.

 

Jeg tror markedet ordner dette fint selv. Elmotorer og batterier blir nok interessante av seg selv, men til et annet formål enn generell hovedframdrift. Elektrisk passer fint til dorging og finnavingering inne i småbåthavna. Stillegående og sakte. Mulig elmotorer i seriehybrid-konfigurasjon kan bidra til lavere drivstofforbruk og bedre manøvrering, men løsningene for det er nok ganske umodne ennå. På lang sikt, 10-20 år, vil batterikapasitet bli billigere og lettere. Hybrid-løsningene vil skifte gradvis tyngde over fra bensin/diesel-dominant til el-dominant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Det interessante er, hvor lenge.

Poenget med elektrifisering er ikke å suse rundt i maksfart absolutt hele tiden. 
Husk - båter går konstant i "oppoverbakke"

 

Elektrifiser de viktige daglige utslippskildene først!

Nei, gjør det som er gøyest, så kommer det andre parallellt og etterhvert

Lenke til kommentar

 

Poenget med elektrifisering er ikke å suse rundt i maksfart absolutt hele tiden. 
Husk - båter går konstant i "oppoverbakke"

Selvfølgelig er det interessant, kan du bruke båten i 1/2 time eller i 5 timer sammenhengende, foreksempel jeg bruker 45 minutter for og komme uti åpent farevann og en time hjem i motstrøm, så det blir ihvertfall 2 timer i 7 knop.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrifisering av fritidsbåter er å gripe ting i fullstendig gal rekkefølge.

 

Først og fremst må de daglige, svært mye brukte kjøretøyene elektrifiseres. Biler (som nå er på ca 8-9% andel av bilparken), busser, varebiler lastebiler, anleggsmaskiner og båter i rutetrafikk eller annen daglig trafikk som i sum har høye utslipp og lar seg elektrifisere relativt enkelt.

 

Fritidsbåter brukes typisk bare sporadisk, i kanskje halve eller kvarte delen av året. Kostnaden for å få ok rekkevidde på disse er enorm. Batteriene blir gigantiske, blytunge og gir dermed mer vannmostdand som igjen øker batteribehovet i en stor ond spiral. Elektrifiser de viktige daglige utslippskildene først! Vi er som sagt over 90% unna mål med elektrifisering av personbilparken.

Det der ble litt skivebom. Det det er snakk om her er arbeidsbåter, og ikke fritidsbåter. At statsministeren begynner å snakk om fritidsbåter i denne sammenhengen er ganske merkelig for jeg tror ikke dette selskapet engang har siktet seg inn på noe forbrukermarked på noe som helst nivå.

Lenke til kommentar

Det der ble litt skivebom. Det det er snakk om her er arbeidsbåter, og ikke fritidsbåter. At statsministeren begynner å snakk om fritidsbåter i denne sammenhengen er ganske merkelig for jeg tror ikke dette selskapet engang har siktet seg inn på noe forbrukermarked på noe som helst nivå.

Tja, rib'en på bildet kjører opplevelseturer "går jeg utifra" disse turene pleier og ha en viss fart for og trigge adrenalinet. Så og sammenligne med en fritidsbåt er ikke så feil.

 

4a5affe33ac50e880361141dd59dd47033cbcb07

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mange latterliggjør dette prosjektet, men tror dette så absolutt har noe for seg.

 

Det finnes en god del RIB-båter, bla her i Geiranger som suser rundt på 1/2-1 timers rundturer i 35-40 knop. Det må vel være dette som er målgruppen til Evoys prosjekt. Disse RIB-ene har maks lov til å ta med 11-12 passasjerer. For da å holde en marsfart på 35-40 knop, trenger man en effekt på ca 200-250 HK. Litt større kraft i en kort tid for å få båten opp i plan, men så kan man redusere ned effekten.

Har selv en 21 fots Yamarin med 150 HK Yamaha som gjør 47 knop. Den går fint 41 knop med 9 voksne i. En RIB er bredere og har større bæreevne og planer dermed lettere.

 

250 HK tilsvarer 186 KW. For å ha strøm nok til en times rundtur + litt ekstra, må man ha et batteri på 200 KWt. Det tilsvarer to stk Tesla S batteripakker. Tesla S sitt batteri vil snart bli oppdatert med større celletetthet, den sammen som på nye Tesla 3. Etter min vurdering vil dette tilsi en båt med vekt på rundt 2 tonn inkl batteri.

 

Absolutt mulig altså innen kort tid. Ønsker Evoy lykke til!

 

Ps: Men skrinlegg dette med "verdens raskeste serieproduserte båt". Hydrolift S24 går vel lett en 65 knop. En RIB som egentlig er en stor luftmadrass med stor bæreevne, bør ikke opp i slike hastigheter. 40 knop er nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ps: Men skrinlegg dette med "verdens raskeste serieproduserte båt". Hydrolift S24 går vel lett en 65 knop. En RIB som egentlig er en stor luftmadrass med stor bæreevne, bør ikke opp i slike hastigheter. 40 knop er nok.

S24 gjør 70+ ifølge Hydrolift, Kjenner godt til en S24 diablo 900 hk racingpreppet som gjør ca 85 knop.

 

Det er heller ikke Norges raskeste serieprodusert båt, du har foreksempel Predator 447 som gjør 118 knop, du har også Cormate som ligger på rundt 65+

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Elektrifisering av fritidsbåter er å gripe ting i fullstendig gal rekkefølge.

Nei, det er eg heilt usamd i. Det ville vere dumt å berre elektrifisere ein ting om gongen. Ein ny fritidsbåt skal vare i mange år. Hugs at elektrifisering av bilparken starta i det små. 0,5%, 1%, 2% osb. Det tok ti år å komme til dagens nivå. Vi må rekne med at elektrifisering av båtar skjer på same måte. Det startar med nokre få innovatørar kjøper elbåt, aukar på med tidlege brukarar, deretter kjem den tidlege majoriteten, den seine majoriteten og etternølarane. For elbilane er vi no i skiftet mellom den tidlege og den seine majoriteten, men det tok 10 år å komme der med sterke incitament frå staten. Skiftet til elektriske båtar kjem til å fylgje same mønster. Då er det heilt rett å starte no, slik at innovatørane får prøve ut teknologien og vi kan komme vidare i utviklinga.

 

Grasklipparen min får ikkje køyrt seg ofte. Han er på si andre bensinkanne gjennom levetida si. Eg kjem likevel ikkje å kjøpe ein bensindriven grasklippar neste gong, berre fordi elektrifiseringa må skje i "rett rekkefylgje". Mi neste motorsag kjem til å ha batteri.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Han hevder at båten kan kjøre i 50 knop.

Det interessante er, hvor lenge.

Hvis vi gjetter litt.. ca 300kW motor, for å drive det antallet mennesker i 50Kn

50kW batteripakke, 10min med kjøring....

Husk å pakke årer...

Vi som tykkjer det er litt flaut å bomme so grovt på tippinga, har juksa litt ved å slå opp her:

https://www.evoy.no/products/#range

 

Range: Typical 25 to 50 nautical miles (approx. 50 to 100 km) at 25 knots depending on battery choice and boat hull efficiency.

 

Med andre ord opp til to timar i 25 knop. Det står ingenting om 50 knop, men vi kan jo interpolere litt utifrå dette:

Typical 100 – 200 nautical miles at 4-5 knots (approx. 200 – 400 km) depending on battery choice and boat hull efficiency.

 

Om du reiser litt langt ut og får frålandsvind, kjem du deg heim utan årar ved å senke farten litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...