Gå til innhold

Hjelp til valg av deler for rtx 2080 PC for 12k?


Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg å velge deler for RTX 2080 pc for 12-13k? Jeg er langt i fra en ekspert på dette og trenger hjelp med å finne de beste delene som jeg kan få for 12-13k. Helst en konfigurasjon fra komplett(altså liste med deler fra komplett.no). Hvis dere har andre tips er det bare å si ifra. Jeg kan betale mer men vil helst holde meg i 12-13k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du fra før av? første genrasjon ryzen og GTX 1080 TI holder fremdeles greit til en del spilling.

Så du trenger neppe det beste.

 

 

På en annen side viser denne man ikke kan ha for mye gpu\cpu kraft tydligvis. Da spillene klarer å belaste cpuen 45% i de tyngste spillene. Faktisk ikke langt unna ryzen 7 1700.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har gtx 1060 med litt ræva cpu. Har lyst til å bygge en helt ny maskin eller kjøpe en ferdigbygd som er verdt de 12-13k jeg skal bruke.

 

Jeg tenkte rtx 2080 først og fremst for å sikre meg en decent pc for noen år fremover.

 

quote name="LMH1" post="25014143" timestamp="1564424148"]

 

Hva har du fra før av? første genrasjon ryzen og GTX 1080 TI holder fremdeles greit til en del spilling.

Så du trenger neppe det beste.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qGwEg7px2ko

 

På en annen side viser denne man ikke kan ha for mye gpu\cpu kraft tydligvis. Da spillene klarer å belaste cpuen 45% i de tyngste spillene. Faktisk ikke langt unna ryzen 7 1700.

Endret av Zork-
Lenke til kommentar

Vel AMD Ryzen 9 3900X er vel god kjøp, men husk ryzen 9 3950X kommer vil muligens ryzen 9 3900 falle i verdi.

Du får gjøre du vil, men disse cpuene gir god valuta for pengene nå sammenlignet mot intel.

Men verditapet vil nok bli høyere, sammenlignet med ryzen 7 første og andre genrasjon.

 

Ektra dårlig å kjøpe ferdig pc.

Hvor dårlig er cpu? Hvis det er ryzen er det vertfall mulig å bios oppgradere størst sansynlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel AMD Ryzen 9 3900X er vel god kjøp, men husk ryzen 9 3950X kommer vil muligens ryzen 9 3900 falle i verdi.

Du får gjøre du vil, men disse cpuene gir god valuta for pengene nå sammenlignet mot intel.

Men verditapet vil nok bli høyere, sammenlignet med ryzen 7 første og andre genrasjon.

 

Ektra dårlig å kjøpe ferdig pc.

Hvor dårlig er cpu? Hvis det er ryzen er det vertfall mulig å bios oppgradere størst sansynlig.

Man trenger IKKE Ryzen 9 til gaming, 3700x er det høyeste jeg ville gått, eller 9700K. Kan du liste alle delene du har fra før TS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger IKKE Ryzen 9 til gaming, 3700x er det høyeste jeg ville gått, eller 9700K. Kan du liste alle delene du har fra før TS?

Jeg ser ikke ryzen 9 som bortkastet til gaming, men det avhenger hvor nerd man er.

Ryzen 7 1700 funger fint den, til de fleste spill 80 bilder i sekunder.

Men noen vil ha 120 bilder i sekundet stabilt.

 

Folk må gjøre hva de vil, man hadde jeg kjøpt min første pc ville jeg heller kjøpt brukt, slik det er nå, eller gått for ryzen 9 3900.

Siden er lite man får ekstra med GTX 2080 og ryzen 7. Med mindre man er opptatt av strålesporing.

 

Nå er det ikke lenge til de varmeste dagene er over, men tempraturmessig er det nok lite som skiller 1 og 3 genrasjon ryzen. Sammenlignet med prisene, man burde fint fått x370 og ryzen 7 1700 brukt til 2500 kr, 16\32 gb ram trenger ikke å være dyrt: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB

2x16GB DDR4 3200MHz (PC4-25600) CL16, XMP 2.0, sort

 

Men har ikke fått testet de til første genrasjon ryzen.

Palit jetstream geforce gtx 1080 ti

Prisen er kanskje litt stiv men fremdeles bra nok til gaming.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De gamle delene mine har ikke noe å si. Jeg skal selge eller gi bort alt det gamle. Jeg vil bygge en helt ny fra scratch. Har ikke noe imot å kjøpe ferdigbygd ny eller brukt så lenge det gir valuta for pengene.

 

 

 

 

 

Man trenger IKKE Ryzen 9 til gaming, 3700x er det høyeste jeg ville gått, eller 9700K. Kan du liste alle delene du har fra før TS?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke ryzen 9 som bortkastet til gaming, men det avhenger hvor nerd man er.

Ryzen 7 1700 funger fint den, til de fleste spill 80 bilder i sekunder.

Men noen vil ha 120 bilder i sekundet stabilt.

 

Folk må gjøre hva de vil, man hadde jeg kjøpt min første pc ville jeg heller kjøpt brukt, slik det er nå, eller gått for ryzen 9 3900.

Siden er lite man får ekstra med GTX 2080 og ryzen 7. Med mindre man er opptatt av strålesporing.

Forskjell på Ryzen 1700 og 3700x. Ts vil raskt se ved å sjekke selv at det er liten til ingen vits med 3900x, så tror det løser seg fint selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva trådstarter går for, er vertfall ram og Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD PCIe Gen 3.0 x 4, NVMe 1.3, V-NAND MLC, Up to 3500/3300MB/s read/write, 600TBW

godt kjøp for tiden, tviler på ferreste ser fordelen å betale mere.

 

Typisk kun Ryzen 5 3600X som er enkelt å få tak i fortiden, riktignok kan man game med en slik cpu, men særlig fremtidrettet er den neppe.

Lenke til kommentar

Uansett hva trådstarter går for, er vertfall ram og Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD PCIe Gen 3.0 x 4, NVMe 1.3, V-NAND MLC, Up to 3500/3300MB/s read/write, 600TBW

godt kjøp for tiden, tviler på ferreste ser fordelen å betale mere.

 

Typisk kun Ryzen 5 3600X som er enkelt å få tak i fortiden, riktignok kan man game med en slik cpu, men særlig fremtidrettet er den neppe.

Nizzen, og internett som har fått øyna opp anbefaler Adata Xpg sx8200 Pro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja Intel Solid-State Drive 660p Series Solid State Drive - kryptert - 1 TB - intern - M.2 2280 - PCI Express 3.0 x4 (NVMe) - 256-bit AES

er vel bedre kjøp for de som vil spare mest mulig, men usikkert hvor rask den er i raid eller hvor holbart den er over tid.

Lenke til kommentar

Tja Intel Solid-State Drive 660p Series Solid State Drive - kryptert - 1 TB - intern - M.2 2280 - PCI Express 3.0 x4 (NVMe) - 256-bit AES

er vel bedre kjøp for de som vil spare mest mulig, men usikkert hvor rask den er i raid eller hvor holbart den er over tid.

Hvis jeg ikke husker feil så opplever noen vanskeligheter med den og boot, men Adata sin skal være bedre som generell systemdisk enn den Samsungen du prater om.

Lenke til kommentar

Her var det mye søl allerede. Fyren har et budsjett på 12-13k som inkluderer et skjermkort til 7-8k... Også anbefales en CPU som koster nesten 6k?

 

RTX 2070 Super er et kort du bør se litt nærmere på. Nesten samme ytelse som RTX 2080, men til en lavere pris. Gir deg mer å rutte med til resten av systemet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Her var det mye søl allerede. Fyren har et budsjett på 12-13k som inkluderer et skjermkort til 7-8k... Også anbefales en CPU som koster nesten 6k?

 

RTX 2070 Super er et kort du bør se litt nærmere på. Nesten samme ytelse som RTX 2080, men til en lavere pris. Gir deg mer å rutte med til resten av systemet.

Helt enig, det er fullstendig irrellevant om 3900X er bedre eller dårligere enn 9900k all den tid de er totalt utenfor budsjettet her.

 

Selv med et RTX 2070 Super ender man opp med å kutte ned på det meste om man skal havne under 13K:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/f87dfa0e-867b-4b5c-a10e-518fee3f84e6

 

Dette havner på 12 200 med automatiske rabatter trukket fra, og har noen svakheter i form av:

  • Strømforsyningen er ikke modulær.
  • Kabinettet er valgt først og fremst fordi det er billig og kommer med to kabinettvifter.
  • 512GB lagring totalt.
  • Hovedkortet er valgt fordi det er billigst mulig og støtter BIOS flashback, samt at det er ganske OK utstyrt
  • Standardkjøler på prosessor, som kan være irriterende for noen.

Man kan fikse et eller kanskje to av disse problemene/utfordringene/manglene og fortsatt holde seg under 13K, men der går grensen.

 

En løsning for å fikse lagringskapasiteten og samtidig spare noen kroner er å gå ned til et vanlig 2070 bundlet med en SSD: https://www.komplett.no/product/1135316/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx-2070-rog-strix-oc-m2

 

Da kan vi oppgradere til en 750W modulær strømforsyning med noe mindre støy: https://www.komplett.no/product/986249/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-rm750x-750w-psu

550W og 650W koster nøyaktig det samme, derfor 750W.

 

Videre kan man legge på en bedre kjøler slik at støynivået begrenses: https://www.komplett.no/product/986910/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-ml240l-rgb-kjoeler

Lenke til kommentar

En idé er jo å kjøpe 2060Super istedet. Så kan man f.eks kjøpe mer lagring, større/mer stillegående psu, og evt ekstra cpukjøler. Får kort fra Gainward som koster 1500 mindre enn Palitkortet i Noreng's liste.

 

Kan sikkert kombinere denne listen med Norengs. 500GB SSD, 1TB HDD, annen psu, men svakere skjermkort. 

 

Sikkert mulig å spare enda mer på å finne billigere harddisk og kabinett enn det jeg la til, men orket ikke saumfare komplett nå kl 1 på natta =)

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Her var det mye søl allerede. Fyren har et budsjett på 12-13k som inkluderer et skjermkort til 7-8k... Også anbefales en CPU som koster nesten 6k?

Hehe måtte le    :rofl: Har lagt merke til at det kan nærmest være ville vesten når enkelte hiver seg rundt her inne.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Vel AMD Ryzen 9 3900X er vel god kjøp, men husk ryzen 9 3950X kommer vil muligens ryzen 9 3900 falle i verdi.

Du får gjøre du vil, men disse cpuene gir god valuta for pengene nå sammenlignet mot intel.

Men verditapet vil nok bli høyere, sammenlignet med ryzen 7 første og andre genrasjon.

 

Ektra dårlig å kjøpe ferdig pc.

Hvor dårlig er cpu? Hvis det er ryzen er det vertfall mulig å bios oppgradere størst sansynlig.

I motsetning til tidligere så virker det som at når noe nytt kommer så blir det bare dyrere og lite eller ingen prisjustering på foregående modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...