Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp med balansert ventilasjon


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Flyttet nylig inn i ei leilighet it et nytt bygg.

Men har problemer med at det er 2 enorme vinduer, sammen med lange dager med sol så blir dette ufattelig varmt.

 

Det er vantilasjon av typen save vtr-250.

Men dette skjønner jeg svært lite av, har skrudd temperatur til 12 grader og høy luftmengde, fortsatt så blir det mellom 25-30 omså ikke varmere da jeg ikke har temperaturmåler.

 

Setter jeg på "partymode" i noen timer blir det bedre, men fortsatt litt for høyt til å være komfortabelt.

 

Noen som har noen tips? Eller burde man ha AC i tillegg til slike ventilasjonssystemer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemair leverer ikke anlegg med så lav luftmengde som har integrert kjøling. De blåser inn minimum utetemperatur, pluss en til to grader som ventilasjonsanlegget tilfører på grunn av tap i vifter og kanaler. Hvis du bor over bakkenivå med en nabo under som har høy innetemperatur vil du merke det ekstra godt. Løsningen må bli en aircondition av noe slag.

Endret av rioi
Lenke til kommentar

Farsken... Får høre med utleier om det er mulig med installasjon av aircondition.

De har da like mye erfaring som meg med slike typer ventilasjon.

 

men en kolega med lignende system sier at han ikke har noe problem, men han ikke har drivhus på stua.

Lenke til kommentar

Det er vantilasjon av typen save vtr-250.

 

Noen som har noen tips?

 

Dette er et rotor aggregat?

 

De rotoraggregatene jeg har erfaring med (ikke systemair) må jeg på sommeren enten ta av drivremmen på rotoren (aggregat 1) eller gjøre noe andre triks for å få ned temperaturen i huset (aggregat 2). På aggregat 2 husker jeg at jeg "reverserte" retningen på luftstrømmen (på fjernkontrollen). Slik ble aggregatet lurt til å ikke gjenvinne varme på natten når det var kjølig(ere) ute. Da ble huset kjølt ned på natten og det rakk ikke å bli så varmt i løpet av dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et rotor aggregat?

 

De rotoraggregatene jeg har erfaring med (ikke systemair) må jeg på sommeren enten ta av drivremmen på rotoren (aggregat 1) eller gjøre noe andre triks for å få ned temperaturen i huset (aggregat 2). På aggregat 2 husker jeg at jeg "reverserte" retningen på luftstrømmen (på fjernkontrollen). Slik ble aggregatet lurt til å ikke gjenvinne varme på natten når det var kjølig(ere) ute. Da ble huset kjølt ned på natten og det rakk ikke å bli så varmt i løpet av dagen.

 

Tror det er rotor aggregat ja.

Men når jeg ikke vet hvordan systemet fungerer så vil jeg ihvertfall ikke tugle med noe inni der.

Lenke til kommentar

Hvor god isolasjonstykkelse er det på de rørene. Ligger de på kryploft? Hos meg så blir kryploftet langt over 35 grader varmt på sommerdager. Så kan det hende det er varmegjennomslag som ledes inn fra loftet til huset via kanalene? Men som man alle vet, så er jo kun den første skvetten vann varm i en hageslange da, om den har ligget i solen  :wee:

 

 

 

Et balansert ventilasjonsanlegg tar vare på innevarmen om det kun har innstilling for å balansere. Kanskje det finnes anlegg med en form for bypass for bruk på sommeren?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

OBS!!

 

NÅ finnes det flere modeller enn den ene der. Men det står:

 

 

The unit comes with built-in electric reheater.

 

Om den har direkte oppvarming i seg, så er det vel best å slå av det? Eller er det kun en dårlig norsk oversettelse til engelsk av de systemair-folkene (villavent)?? Men da burde det ikke stå electric om det kun var balansert de refererte til.

 

Så pass på å slå av oppvarmingsfunksjonen!!

 

Håndbøker finner du også. Finn modellen din først, så slå opp i passende håndbok. Kanskje du lærer noe om bruken av den der:

 

https://catalogue2.systemair.com/item/item.aspx?id=410972&tab=description

Klikk så på Documentation fanen til høyre oppe.

Endret av G
Lenke til kommentar

gardiner, persienner, eller ett laken kan en spikkre provesorisk som en persienne 45 Grader 

og store gardiner om vinteren, og gass eller oljekamin er veldig effektiv om vinteren

brukes gass må dør eller vindu åpnes hver 2 time for litt ventilasjon H2O

ser naboen har brukt laken eller 6 x 6 meter lin nylon stoff til å skjerme for solen

Endret av fleksnes radio amatør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1021997/hjem-fritid/husholdningsapparater/klima-varme/klimaanlegg/honeywell-cl30xc-luftkjoeler#

 

Dette er ikke Air condition i vanlig forstand, men den fordamper vann for å kjøle. Det vil si at inneluften din vil bli fuktigere. Motsatt av hva kompressordrevne air condition gir.

 

Is kan du også stappe oppi:

 

b08cea5d-b337-e5a9-f742-3c04b714283b.jpg

 

Men et stort obs!

Dersom du har laget isen hjemme og varmen i fra fryseren har varmet opp huset, så er du jo like langt. Men om du har fryseren stående i en ekstern bod, så er jo det tingen.

 

Har den ikke selv.

 

 

For en smarting. Han / hun spyler skiten inn i papptrekkpapiret. Hadde kanskje vurdert å blåse fra andre siden med luft utendørs. Så støvsuge med støvsuger. Så heller tatt spylingen etterpå, og kanskje begynt med å spyle fra andre siden før en spylte skiten innover i pappmaterialet?

 

Obs! 58 deciBel, om du tåler dette..

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Obs, en kalkulasjon av fahrenheit. La oss si du har 30 grader Celcius du ønsker å kjøle. Maskinen som nevnt i innlegg ovenfor kan gi optimalt / maksimalt 20 grader Fahrenheit senking:
 
30 grader Celcius = 86 grader Fahrenheit
 
20 grader Fahrenheit senking maksimalt gir
 
66 grader F = 18,9 garder Celcius. En senking på 11 grader Celcius (men det var jo litt det da)
 

_______________

 

Fant også denne kalkulasjonen

https://www.sylvane.com/swamp-cooler-buying-guide.html

 

 

For example, if your room is 450 square feet with 8-foot ceilings:

450 X 8 foot ceiling = 

3,600 cu. ft. x 30 air exchanges per hour = 108,000

108,000 / 60 minutes = 1,800 CFM

 


Eksempel på 100 kvadratmeter = 1077 square feet
2.2 meter takhøyde = 7,2 feet
Så må du vel trekke for skrå tak om det er det også (lite obs!)
 
1077 * 7,2 * 30 = 232.632
232.632 / 60 min = 3877 cfm er anbefalt på en 100 m2 leilighet
 
Her er en fin cfm til kubikkmeter kalkulator jeg fant nyttig når jeg skulle regne på kabinettvifter til min PC:
 
http://www.endmemo.com/sconvert/m3_hft3_min.php
 
6587 m3 / time behøver en en vifte som kan svelge unna til den størrelsen, om man behøver å bytte ut luften i absolutt alle rom uten stengte dører, dersom en skal følge utskiftningsanbefalingen på 30x.
 
Obs at den engelske CFM står for minutter, mens vår enhet står for timer. Men det har jo kalkulasjonen hos endmemo tatt hensyn til.
 
 

_________________

 
 
https://www.sylvane.com/honeywell-cl30xc-evaporative-cooler.html
 
Denne leverer 525 CFM som komplett.no selger. Dårlig med specs. hos Komplett, må si det. Så den er nesten 7,4x for liten til en 100 m2 leilighet. Tåler 13,5 m2 rom. Greit å være klar over vil jeg si!
Selv påstår Sylane på siden sin at den dekker 29,7 m2. Da får du ikke den anbefalte 30x luftutskiftningene som de tidligere påstod at var ideellt.

 

Perfekt til et soverom, og du sover med øreplugger (eller uten øreplugg)  :)  

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er rundt det samme jeg har inne uten noe AC med et vindu i luftestilling og et par ventiler åpne.

 

Skal du dempe solenergi mest effektivt må du sperre vinduene på utsiden et stykke fra glasset, ellers kan du få en del varme-energi som stråler inn fra det du blokker med.

 

Alternativt kan du bruke solfilm. Det finnes typer for innemontering og utemontering. Det er vel å foretrekke å ha dem på innsiden hvis de reflekterer mye tilbake og for mindre slitasje, men noe mer av energien vil vel lekke inn i rommet enn om de var på utsiden. Mulig det blir omentrent det samme p.g.a at filmen står direkte mot glasset.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Sitter i samme situasjon selv, og utleier har hatt installatør på befaring. Siden vinduene er store så er ikke frittstående AC et alternativ. Alternativene var varmepumpe med AC, eller bygge om luftsystemet i bygget. Siden jeg leier i borettslag, så ble varmepumpe avslått blankt ("kan ikke ha boks på utsiden!"). Og ombygging ble for dyrt.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1021997/hjem-fritid/husholdningsapparater/klima-varme/klimaanlegg/honeywell-cl30xc-luftkjoeler#

 

Dette er ikke Air condition i vanlig forstand, men den fordamper vann for å kjøle. Det vil si at inneluften din vil bli fuktigere. Motsatt av hva kompressordrevne air condition gir.

 

Is kan du også stappe oppi:

 

b08cea5d-b337-e5a9-f742-3c04b714283b.jpg

 

Men et stort obs!

Dersom du har laget isen hjemme og varmen i fra fryseren har varmet opp huset, så er du jo like langt. Men om du har fryseren stående i en ekstern bod, så er jo det tingen.

 

Har den ikke selv.

 

 

For en smarting. Han / hun spyler skiten inn i papptrekkpapiret. Hadde kanskje vurdert å blåse fra andre siden med luft utendørs. Så støvsuge med støvsuger. Så heller tatt spylingen etterpå, og kanskje begynt med å spyle fra andre siden før en spylte skiten innover i pappmaterialet?

 

Obs! 58 deciBel, om du tåler dette..

 

 

Stort sett det eneste disse gjør er å ta opp plass, bråke og lukte vondt.

Lenke til kommentar

Er egentlig ganske fantastisk at selv ikke nye bygg i dag dimensjoneres for å regulere varmen ordentlig. Har selv jobbet i flere nybygg og det ser ut til at dette er et enormt marked for dem som vi utbedre slikt, for det er sannelig temmelig underdimensjoner mange steder både på oksygen og temperatur. Par dette med åpne landskap så er jo arbeidseffektiviteten kraftig redusert.

 

Et triks er jo å fylle vaskene med kaldvann. Det er jo også energi som ikke kommer fra egen fryser.

En vil vel også tjene på å fryse is på natten i innekjøleskap/-fryser og så tine det på dagtid så lenge det ikke er for varmt på soverom.

 

Kan du på en eller annen måte ha en varmepumpe med separat utedel som ikke er synlig (f.eks på en terasse som skjuler el.l.) kan jo det være en løsning. De pumpene som kjører inne er mye mindre effektive, men de kan i alle fall kobles opp mot en ventil f.eks.

Lenke til kommentar

Aktiv luftkjøling skulle vært pålagt i boligforskriftene. Spesielt nå med økende temperaturer. På de varmeste dagene så langt i sommer har det vært nærmere 40c i min leilighet, som ble bygget for 20 år siden.

 

På Kos (i Hellas) er det krav om passiv oppvarming av varmtvann om sommeren (diger tank på taket), og aktiv nedkjøling av luft. Utgiftene senkes betraktelig med hjelp av solpaneler. At dette ikke kan gå an her, ser jeg ikke.

Lenke til kommentar

Aktiv luftkjøling skulle vært pålagt i boligforskriftene. Spesielt nå med økende temperaturer. På de varmeste dagene så langt i sommer har det vært nærmere 40c i min leilighet, som ble bygget for 20 år siden.

 

På Kos (i Hellas) er det krav om passiv oppvarming av varmtvann om sommeren (diger tank på taket), og aktiv nedkjøling av luft. Utgiftene senkes betraktelig med hjelp av solpaneler. At dette ikke kan gå an her, ser jeg ikke.

Så en haug av disse tankene når jeg var i Hellas sist. Stusset over at de ikke var svartmalt da, blankt stål alle sammen.

 

Kan ikke ha varmepumpe her eller pga det er en leilighet. På Hellas feks ser man alle leiligheter ha AC. Selv der leilighetene er så små at så si eneste som det er plass på utsiden er en AC.

 

Altså jeg nektes og bli mer energi effektiv pga gamle folk ikke liker hvordan det ser ut? Hvertfall slik jeg oppfatter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett det eneste disse gjør er å ta opp plass, bråke og lukte vondt.

 

Takk for feedback. Jeg eier ikke noen slik foreløpig  :)

Syntes at energipåstanden likevel var det mest interessante med det der egentlig. De påstår jo at det bruker mindre strøm enn AC.

 

Men, dersom det har litt for mange baksider, så bør en vel vite hva en kjøper først. Så en ikke blir sur etterpå. Lukten er kanskje fordi de ikke rengjøres. Eller lukter våt papp vondt fra dag en? Alternativt at den våte pappen lukter vondt etter noe bakterivekst.

 

Kan det være lurt å tilsette noe antibakteriellt som lungene våre ikke har direkte vondt av? Eller alkohol og parfyme eller hva det måtte være? Kan pappen gå i oppløsning om du tilsetter andre ting enn kun rent vann etc.?

Endret av G
Lenke til kommentar

Artig ting fra AliExpress. Men det ser litt jalla ut, og man kan vel neppe tenke seg særlig effektiv kjølespredning fra en blokk is som vifteluften kommer i kontakt på ene oversiden:

 

HTB1QESxXoz1gK0jSZLeq6z9kVXao.jpg

HTB1RSiuXa67gK0jSZFHq6y9jVXab.jpg

 

Kanskje også en hissig liten veps av viftelyd..

 

 

Produktoverskrift er:

Silent Mini Electric Fan, Home Energy Saving, Environmental Protection, Strong Refrigeration, Air Conditioning Fan
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...