Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp med balansert ventilasjon


Anbefalte innlegg

Utrolig glad for å ha enebolig der jeg fritt kan installere varmepumper og utvendig solskjerming.

Vi har 2 varmepumper for sikkerhetsskyld - en i første etasje og en i andre etasje, og solskjerming(Zip-screen) foran soveromsvinduene.

 

Om sommeren er huset behagelig og greit.

Om vinteren varmes hele huset utelukkende av varmepumper

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt ferie, så har ikke brukt pc så mye, men tilbake nå.

 

 

Hvor god isolasjonstykkelse er det på de rørene. Ligger de på kryploft? Hos meg så blir kryploftet langt over 35 grader varmt på sommerdager. Så kan det hende det er varmegjennomslag som ledes inn fra loftet til huset via kanalene? Men som man alle vet, så er jo kun den første skvetten vann varm i en hageslange da, om den har ligget i solen  :wee:

 

 

 

Et balansert ventilasjonsanlegg tar vare på innevarmen om det kun har innstilling for å balansere. Kanskje det finnes anlegg med en form for bypass for bruk på sommeren?

 

Ingen anelse på isolasjonstykkelsen, alt er skjult, ser ingen åpenbar mulighet for å åpne noe for å se.

 

Sitter i samme situasjon selv, og utleier har hatt installatør på befaring. Siden vinduene er store så er ikke frittstående AC et alternativ. Alternativene var varmepumpe med AC, eller bygge om luftsystemet i bygget. Siden jeg leier i borettslag, så ble varmepumpe avslått blankt ("kan ikke ha boks på utsiden!"). Og ombygging ble for dyrt.

 

Har du da store vinduer på alle vegger? Bare framsiden av leiligheten for min del, skal ta en prat med utleier når de er tilbake fra ferie om det er mulighet for AC installasjon.

 

"Et triks er jo å fylle vaskene med kaldvann. Det er jo også energi som ikke kommer fra egen fryser."

 

"De pumpene som kjører inne er mye mindre effektive, men de kan i alle fall kobles opp mot en ventil f.eks."

Har man bare hatt kaldtvann i springen... Må faktisk fylle vannflasker med vann å legge i kjøleskap for å få vann i drikkbar temperatur.

 

Har også sett litt på de bærebare kjølerene, tror ikke de blir vurdert, da de tar bare plass, og er betydelig mindre effektive som du sier.

 

Utvendig solskjerming er det første du bør vurdere. Dette hindrer at inneluften blir så oppvarmet i første omgang og reduserer dermed behovet ditt for å kjøle den ned igjen.

 

Det skal jeg også høre med de om, vurderer også å kjøpe slik UV reflekterende film til å ha på de store vinduene, men mistenker at disse er ikke nok med tanke på hvordan ventilasjonssystemet fungerer.

Lenke til kommentar

Det skal jeg også høre med de om, vurderer også å kjøpe slik UV reflekterende film til å ha på de store vinduene, men mistenker at disse er ikke nok med tanke på hvordan ventilasjonssystemet fungerer.

Tror nok utvendige persienner eller skjermer er bedre. Jeg har utvendige skjermer som senkes/heves med motor. (Kan automatiseres) De tar ca 90% av lyset og dermed varmen når de er nede.
Lenke til kommentar

Tror nok utvendige persienner eller skjermer er bedre. Jeg har utvendige skjermer som senkes/heves med motor. (Kan automatiseres) De tar ca 90% av lyset og dermed varmen når de er nede.

Joda, tror at slike er mye bedre enn en film, men kommer litt ann på hva utleier faktisk er interessert i å legge ut for også.

De har ikke noe slikt på sin del av bygget, så har ikke stor tro at det er noe de vil invistere i.

 

Vet bare at noe må bli gjort, for øyeblikket er det ganske forferdelig å være i bygget.

Stor glede å ta en tur med bilen bare for å noen minutter med AC på tur til butikken eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har mulighet å gå på befaringer av utleieleiligheter nå i sommervarmen, så kan du jo få vurdert andre leiemuligheter uten å forplikte deg  :wee:

Aner jo ikke i hvor store deler av sommerhalvåret det er plagsomt, det får du vurdere selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om du har mulighet å gå på befaringer av utleieleiligheter nå i sommervarmen, så kan du jo få vurdert andre leiemuligheter uten å forplikte deg  :wee:

Aner jo ikke i hvor store deler av sommerhalvåret det er plagsomt, det får du vurdere selv.

Det er selvfølgelig noe man må vurdere om man ikke kommer til en løsning med utleier :)

Men regner med at vi kommer til enighet når utleier er tilbake fra ferie, om jeg flytter så kommer sikkert noen andre med samme tankegang som meg, da må utleier komme med en løsning for å faktisk få leietakere som faktisk vil bo der lengre enn en sommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...