Gå til innhold

Flyskam? Snakk heller om båtskam. Motorbåten er en versting


Gjest jmm@tu.no

Anbefalte innlegg

Jeg har en 150hk motor på min 20 fots skjergårdsjeep.

Ifjor ble motoren kjørt i 75 timer, selvsagt noe i lav fart og litt mindre på max. Det meste i marsj fart på ca 22knop.

totalt ble regningen på ca 12 000kr. En moderne 4takter på en litt mindre båt en beskrevet i artikelen er dermed ikke 10-15 ganger mindre drifstoff effektiv men nærmere 2-3.

I tillegg kan man kjøre i ganske rette linjer uten kø på havet noe som også er driftstoff besparende.

 

Faktisk kjører jeg båt til jobben hver sommer i 2-3 uker. utgiftene ligge på det samme som en enkelt bussbilett x2. ca 120kr. (Jada vet at månedskort er billigere men trenger det ikke i sommeren)

 

Ettersom jeg resten av året reiser kollektivt og ikke har bil (kun kilkollektivet) så er dette en mindre "luksus" jeg unner meg.

 

17kr literen på bensin på pumper for båt er dyrt nok men endrer lite på bruken for min del.

 

Det beste alternativet hadde vært å fått utviklet og kommersialisert hybrid utenbordsmotorer. Om motoren hadde gått elektrisk på fart under 5knop hadde jeg kunne spart en god del bensin. (5knop er fartsgrensen nærmere enn 100meter fra land, samt over farten man dorger eller fisker med)

Sålenge det ikke finnes er det ingen reelle alternativ som avgifter kan drive frem. Ekstraavgift på forbruk vil fra min side bare bli sett på som ekstraskatt.

 

Du handler altså bensin for 12000 kr til 17 kr/liter, dvs. 705 liter bensin i sesongen. Du skriver 75 timer i sesongen. Det gir et forbruk på 9,4 liter i timen, og du mener å ha snittfart i området ca 22 knop, altså nesten 41 km/time. Du bruker altså 9,4 liter på 41 km, altså ca 2,3 liter pr mil. Det er vel omlag 4 ganger mer enn en bensin-Golf på mila? Og ca 5 ganger mer enn en diesel-Golf?

 

Til opplysning: Generell 5 knops-grense nær land ble fjernet etter noen uker. Nå er det kommunene som bestemmer dette, og det varierer veldig. Mange kommuner har ingen begrensning, annet enn f.eks. i havner. Andre kommuner har begrensning innenfor f.eks. 150 meter fra land. Lovdata må sjekkes, for å vite hva som er korrekt der man ferdes. Søk opp lokale forskrifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båtfolket er meget klar over dette, for selv om de fyller røddiesel (eller er den grønn nå?) så blir feriepengesekken merkbart lettere etter at Amarone Lady III har fått full tank for sommeren. Men de går naturlig nok stille i dørene. Ser ikke helt noen god grunn til vi skal fortsette med avgiftsfritt drivstoff for dem. Selg vanlig diesel med alle avgifter på bryggekanten, så får man heller sette opp en refusjonsordning for næring.

Drivstoff til bruk på båt er ikke avgiftsfritt, det er kun veibruksavgiften de slipper og det må jo sies å være helt på sin plass siden det er sjelden båter bruker veien. Båter som bruker bensin betales det av uforståelige grunner fulle drivstoffavgifter for.

Lenke til kommentar

 

Poenget er at slike avgifter straffer de fattigste først. De som har digre fritidsbåter, og yachter gir beng i om de må fylle for 40,000 eller 50,000 kr for full tank.

Nå vet de fleste med slike båter hvordan man kan spare relativt store summer på å kjøpe inn drivstoff gjennom de rette kanalene også :)

Sist jeg bunkret opp stort volum (ca 2000 liter) ble prisen ganske mye lavere enn vanlig pumpepris.

Lenke til kommentar

Drivstoff til bruk på båt er ikke avgiftsfritt, det er kun veibruksavgiften de slipper og det må jo sies å være helt på sin plass siden det er sjelden båter bruker veien. Båter som bruker bensin betales det av uforståelige grunner fulle drivstoffavgifter for.

Plenklipper og motorsag også.

 

Men vil Du absolutt ungå avgift, kjør med “top-fuel motor”

https://m.youtube.com/watch?v=9DKvpgaf9wQ

 

Liten tid i fare => mindre fare og avgift

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Og han som har skrevet denne saken kaller seg Ansvarlig Redaktør? Kyss meg i raua for noe forbannet sprøyt. Hvis man ikke forstår at solen er grunnen til alt liv på planeten er man ikke bare dum men man bør alvorlig vurdere å få erstatning for tapt skolegang. Uten solen hadde jorda vært en is klump. Få det inn i hodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en skam at TU løper vår tids desidert største svindels ærend! Verden (I hovedsak den vestlige) bruker nærmere to tusen milliarder dollar årlig på bekjempe et imaginært problem! Verden går nå over i en kjøligere periode; den beskjedne oppvarmingen fra den lille istid (0.8 C) har forlengst stoppet opp; og co2 er totalt irrelevant temperaturmessig, men denne plantenæringen (som øker ETTER oppvarming) har kun vært til velsignelse for kloden! Men selvsagt, fakta er også irrelevant for den særdeles destruktive, agendatunge klimamafiaen som nå utnytter den energisvake kritiske tenkningen hos både innflytelsesrike og innflytelsessvake grupperinger i våre samfunn! Trøsten er at bildet er ikke helsvart! Time will show...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en skam at TU løper vår tids desidert største svindels ærend! Verden (I hovedsak den vestlige) bruker nærmere to tusen milliarder dollar årlig på bekjempe et imaginært problem! Verden går nå over i en kjøligere periode; den beskjedne oppvarmingen fra den lille istid (0.8 C) har forlengst stoppet opp; og co2 er totalt irrelevant temperaturmessig, men denne plantenæringen (som øker ETTER oppvarming) har kun vært til velsignelse for kloden! Men selvsagt, fakta er også irrelevant for den særdeles destruktive, agendatunge klimamafiaen som nå utnytter den energisvake kritiske tenkningen hos både innflytelsesrike og innflytelsessvake grupperinger i våre samfunn! Trøsten er at bildet er ikke helsvart! Time will show...

Ble du medlem på forumet kun for å spy ut denne løgnen? Hva tjener du på det egentlig? Bedre samvittighet når du forrurenser? Aksjer i olje og kull sektoren? eller noe annet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ble du medlem på forumet kun for å spy ut denne løgnen? Hva tjener du på det egentlig? Bedre samvittighet når du forrurenser? Aksjer i olje og kull sektoren? eller noe annet?

Nå ramler det vel litt utpå kanten på begge sider tenker jeg.

 

Rasjonell bevissthet i forhold til miljø og klima er helt på sin plass, b.la flere kondomer, flere på p-piller og langt mer vettug (gjen)bruk av ressurser.

 

...men den kollektive klimamoralistiske hypen er i overkant drøy, selv om det høres fint ut sammen med rikelige mengder rødvin i alt for storegass på hyttepalassene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en skam at TU løper vår tids desidert største svindels ærend! Verden (I hovedsak den vestlige) bruker nærmere to tusen milliarder dollar årlig på bekjempe et imaginært problem! Verden går nå over i en kjøligere periode; den beskjedne oppvarmingen fra den lille istid (0.8 C) har forlengst stoppet opp; og co2 er totalt irrelevant temperaturmessig, men denne plantenæringen (som øker ETTER oppvarming) har kun vært til velsignelse for kloden! Men selvsagt, fakta er også irrelevant for den særdeles destruktive, agendatunge klimamafiaen som nå utnytter den energisvake kritiske tenkningen hos både innflytelsesrike og innflytelsessvake grupperinger i våre samfunn! Trøsten er at bildet er ikke helsvart! Time will show...

Så seint som utviklingen går og så gode som Media er, blir det jo noe I argumentation om at gammelt/oljen energilager tar slutt.

 

Når ?

https://m.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8&t=1s

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Så seint som utviklingen går og så gode som Media er, blir det jo noe I argumentation om at gammelt/oljen energilager tar slutt.

Dersom antagelsene om hastverk stemmer, er det eneste som hjelper er å redusere konsum - tilbudssiden for fossil energi vil være i pluss uansett om hele nordsjøen stenger ned i morgen. Saudi/US og alle andre vil absorbere bortfallet på et øyeblikk. Sannsynligvis med høyere energibruk til transport av olje/gass som en konsekvens. ...Skjønt - Russland er mer enn klar for å overta den norske andelen av gass i markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en stund siden Norge var en sjøfartsnasjon (det har bare ikke helt sunket inn enda - vi tror jo fortsatt vi er vikinger), men det er nokså tydelig i medias omtale av næringen.

 

Stort sett viser det seg ved at uttrykk og begreper ikke blir brukt, og i den grad de faktisk blir anvendt blir det ofte feil. Men sjømil for nautisk mil er begrepsfeil og stryk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På seilbåter så er el-drift veldig sakte på vei inn slik at hovedpropell i likhet med baugpropell er elektrisk og med en moderat kapasitet slik at man kommer seg inn og ut av havn i det minste. De fleste vil nok også ønske seg en dieselgenerator i tillegg slik at man ikke er stuck ute til havs i vindstilla.

 

Men det er nok mye forståelig skepsis. Framdriftsystemet skal være bunnsolid og tåle de store påkjenningene båten blir utsatt for i flere tiår. Det å få en ukontrollerbar og uslokkbar nedsmelting i en Li-Ion batteripakke midt i Skagerak er noe de færreste kan tenke seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter at flere gjorde forfatteren oppmerksom på dette svarte han at han synes det er greit å bruke sjømil om nautiske mil. Merkelige greier.

Litt slurvethet kunne Han i det minste inrømmet, en 1/4 nøyaktighet...

 

Eller skammet seg

Er det ny leier som krev plass, det må da være grenser.

 

FLO skiftet navn, hvorfor. Er det å skifte navn hele tiden som bringer mer klarhet Nu.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Dette er så dumt at jeg snart gir opp! Herre gud for noe sprøyt!

 

Jeg sitter å hører på intervjuet med Moberg på Dagsnytt 18 og han snakker om "å få tallene". Men kjære deg! Alle med en planende motorbåt av noe størrelse har da bevissthet rundt forbruket pg "tallene".

 

Det forurenser det det gjør, men så la det gjøre det da! Jeg blir helt matt av denne gledesdrepende puritanismen som skal hakke på litt sommerglede noen få dager i året.

 

Du får hrller vende blikket til cruisebransjen og de 20 største fraktskipene i verden. Der finner du forurensing. Slutt å plage folk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...