Gå til innhold

Forsikringsselskap dobler forsikringsprisene på elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå går vel snart vinniga opp i spinninga + at de må begynne å betale i de utallige bomringene og snart slutt å kjøre i kollektive feltene og slutt på gratis parkering, det mangler bare nå at årsavgifta går opp også!

 

Elbil eiere må begynne å betale for seg, verdens ende er nær dere, det er jo bare rett å rimelig at folk betaler for seg, trodde at miljøgevinsten og drivstoff prisen burde være den mest avgjørende, men den gang ei, mye vil ha mer. xD

Lenke til kommentar

Staten tar inn 48 milliarder på bil i 2018. Fra elbiler kommer det ingenting.

 

Hva har dette med forsikringspremiene på elbil (og biler som BMW X5) å gjøre?

 

 

Protector er også oppgitt over rekordhøye delepriser. En frontlykt til Jaguar I-pace har en listepris på 55.000 kroner, sidespeil til BMW X5 koster 50.000 kroner, ifølge Protector.

 

Jeg kunne tenkt meg å sett statistikk fra forsikringsselskapene og gjerne noen grunnlag for disse påstandene. Jeg klarer ikke helt å vri hodet rundt et sidespeil til kr. 50.000,-.

 

Tok for artighets skyld å sjekket opp med gsbildeler (offisiell forhandler for originale BMW-deler) og la inn en 2018 BMW X5. Her finner jeg et mylder av forskjellige speil, men komplett sidespeil for shadowline + oppvarming i speilet (på venstre side, priser er inkl. mva.):

1. Ytterspeil u/glass oppvarmet høyre - Kr. 5.531,- (en annen variant koster også kr. 10.179,-)

2. Speil deksel grunnet venstre - Kr. 910,- (denne må jo lakkeres så det kommer i tillegg)

3. Låsering lyspæresvartvenstre - Kr. 679,-

4. Speildeksel nedredel venstre - Kr. 390,-

5. Blinklys i speil venstre - Kr. 531,-

6. Speiljusterings motor v.s - Kr. 1351,-

7. Deksel venstre - Kr. 505,-

8. Skrue - Kr. 31,-

 

Total sum: kr. 9.928,- (evt. kr. 14.576,-) inkl. mva. Hvordan dette kan koste kr. 40.072,- (kr. 35.424,-) å lakkere og montere er for meg helt ubegripelig. Jeg forstår at Protector tar utgangspunkt i "listepris" som de selv nevner, men da burde de gå en runde med listene sine.

 

 

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bra de begynner å oppdage galskapen med høyere risiko (sterkere motor) og veldig veldig veldig dyre delepriser.

Problemet er vel ikke sterkere motor,men at alle kreftene kommer med en gang kontra bensin/diesel hvor kreftene bygger seg opp.

En Tesla sportsmodell har omtrent samme aksellerasjon som Königsegg CCX..

Ja, for Königsegg er jo et temmelig gjennomsnittlig eksempel op en bensin/dieselbil...

Lenke til kommentar

 

Staten tar inn 48 milliarder på bil i 2018. Fra elbiler kommer det ingenting.

 

Hva har dette med forsikringspremiene på elbil (og biler som BMW X5) å gjøre?

 

 

Protector er også oppgitt over rekordhøye delepriser. En frontlykt til Jaguar I-pace har en listepris på 55.000 kroner, sidespeil til BMW X5 koster 50.000 kroner, ifølge Protector.

 

Jeg kunne tenkt meg å sett statistikk fra forsikringsselskapene og gjerne noen grunnlag for disse påstandene. Jeg klarer ikke helt å vri hodet rundt et sidespeil til kr. 50.000,-.

 

Tok for artighets skyld å sjekket opp med gsbildeler (offisiell forhandler for originale BMW-deler) og la inn en 2018 BMW X5. Her finner jeg et mylder av forskjellige speil, men komplett sidespeil for shadowline + oppvarming i speilet (på venstre side, priser er inkl. mva.):

1. Ytterspeil u/glass oppvarmet høyre - Kr. 5.531,- (en annen variant koster også kr. 10.179,-)

2. Speil deksel grunnet venstre - Kr. 910,- (denne må jo lakkeres så det kommer i tillegg)

3. Låsering lyspæresvartvenstre - Kr. 679,-

4. Speildeksel nedredel venstre - Kr. 390,-

5. Blinklys i speil venstre - Kr. 531,-

6. Speiljusterings motor v.s - Kr. 1351,-

7. Deksel venstre - Kr. 505,-

8. Skrue - Kr. 31,-

 

Total sum: kr. 9.928,- (evt. kr. 14.576,-) inkl. mva. Hvordan dette kan koste kr. 40.072,- (kr. 35.424,-) å lakkere og montere er for meg helt ubegripelig. Jeg forstår at Protector tar utgangspunkt i "listepris" som de selv nevner, men da burde de gå en runde med listene sine.

 

 

Det er vel bare tull og tøv tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel bare tull og tøv tenker jeg.

 

Skal ikke gå ut og påstå det sånn uten videre.

 

Men jeg syns det er rart at flere forsikringsselskap ut med dette (blant annet gjensidige), men samtidig uten å referere til noe tall i skadestatistikk eller fremlagt noe dokumentasjon på reparasjonskostnadene. Og når Protector kommer med slike listepriser så blir jeg mistenkelig på hva det her er for noe. Spesielt når jeg selv går og undersøker delepriser på kundenivå og finner helt andre priser enn de selv opererer med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenk deg en VW Passat Alltrack (ny ca NOK 685.000) og en Tesla S (ny ca NOK 703.000) - altså to biler som ligger i samme prisskikt. Teslaen skulle, med samme avgifter som Passaten komme på ca NOK 1.300.000. Er det ikke da rimelig at det er dyrere å forsikre en bil som koster tilnærmet dobbelt så mye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er at dette ikke følger pris for bilen sett bort fra avgifter. Om man kjøper en bil til 700k så er det jo innbakt at reparasjon på den koster mer enn en toyota aygo til 160k? Regner med at deler følger ganske etter pris. Ser man på en ekvivalent fossil bil før skatter og avgifter er den trolig like store reparasjons kostnader. Den har jo også masse sensorer og ekstra utstyr.

 

 

Det som derimot er et problem er at kraftige biler har flere ulykker. Her er det jo ingen likhet mellom gjennomsnittlig el bil og en gjennomsnittlig fossil bil. Familiebiler som oppfører seg som en tung racingbil er jo sikkert også på et lignende nivå av ulykker.  Ville allikevel sett noen klare statestikker på det for; brukeren kjøper stort sett ikke el bilen for å kjøre ekstremt, alle sensorene, selvkjøring og lavt tyngdepunkt må jo veie opp en del.

Lenke til kommentar

Tenk deg en VW Passat Alltrack (ny ca NOK 685.000) og en Tesla S (ny ca NOK 703.000) - altså to biler som ligger i samme prisskikt. Teslaen skulle, med samme avgifter som Passaten komme på ca NOK 1.300.000. Er det ikke da rimelig at det er dyrere å forsikre en bil som koster tilnærmet dobbelt så mye?

Nei. Om du vraker bilen første dagen så må forsikringselskapet ut med ca 700000 så det blir det samme for de.

Lenke til kommentar

Et tankekors at det er de nyere bilene med de mest moderne / avanserte sikkerhetssystemene som har disse skadene?

 

Så lenge bilene ikke er 100% selvkjørende i et swarm-system så vil disse skadene komme (uansett bil) fordi det har mennesklig input.

 

Disse sikkerhetssystemene er aldri laget med tanke på å avverge enhver skade, men hjelpe fører ved å redusere risikoen for at det skjer. I eksempelet til Protector så er det vel ingen biler som klarer å avverge for eksempel at speil blir ødelagt, enten det er ved ramponering, vaskehall som drar det med seg, feilvurdering av et fast objekt eller møte med møtende trafikk.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

 

For mange av disse ferske elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon veldig uvant. Da oppstår det lett flere skader og kollisjoner.

 

De aller fleste elbiler har låst DSC/ASC og ABS, så jeg begriper ikke hvordan f.eks. en Tesla skal være mindre håndterbar enn f.eks. en Volvo 240. Begge kan bryte fartsgrensen nok til å gi deg fengsel, og kun sistnevnte vil tillate å spinne hjulene. Om du ikke klarer å beherske en Tesla med pedalen i bunn så ville jeg heller stilt spørsmål om sertifikatprivilegiet fremfor forsikringspremien.

Lenke til kommentar

Kommer du borti gasspedalen på Tesla så krasjer du før du rekker å reagere.

Nei. Det gjør du ikke. Hadde det vært tilfellet så hadde samtlige krasjet hver gang de stoppet for kø eller rødt lys. Påstanden din henger ikke på greip.

 

I tillegg kan man kjøre med chill-mode aktivert. Da akselererer ikke bilen like brått, men det går helt fint å lære seg å kjøre uten dette aktivert.

Lenke til kommentar

Kommer du borti gasspedalen på Tesla så krasjer du før du rekker å reagere.

Edit: Har ikke prøvd Tesla.

 

Da har du enten en veldig rar profil på gasspedalen din eller så har du en veldig tung fot. Jeg har riktig nok bare prøvekjørt egolf og Model 3, og ingen av de var som å kjøre en Porsche 911, men selv ikke gassresponsen på en Porsche 911 har noe med hestekrefter å gjøre, det er bare profilen på pedalen din. Selv en Ferrari skal være i stand til å kjøre under 60 km/t.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

De aller fleste elbiler har låst DSC/ASC og ABS, så jeg begriper ikke hvordan f.eks. en Tesla skal være mindre håndterbar enn f.eks. en Volvo 240. Begge kan bryte fartsgrensen nok til å gi deg fengsel, og kun sistnevnte vil tillate å spinne hjulene. Om du ikke klarer å beherske en Tesla med pedalen i bunn så ville jeg heller stilt spørsmål om sertifikatprivilegiet fremfor forsikringspremien.

Skal sies at Model 3 Performance har Track Mode man kan aktivere om man ønsker å drifte bort de svindyre dekkene sine på noen minutter :p

Men ikke noe man bruker til vanlig nei.

 

Under normal kjøring bruker man cruise control som automatisk ligger i fartsgrensen for området, eller i hastigheten til bilen fremfor. Man endrer enkelt hvor mange billengder bak man ønsker å ligge, og dette er så følsomt at man kjenner giringen til bilen fremfor.

 

Skal godt gjøres å kræsje da.

Lenke til kommentar

 

Det jeg ikke forstår er at dette ikke følger pris for bilen sett bort fra avgifter. Om man kjøper en bil til 700k så er det jo innbakt at reparasjon på den koster mer enn en toyota aygo til 160k? Regner med at deler følger ganske etter pris. Ser man på en ekvivalent fossil bil før skatter og avgifter er den trolig like store reparasjons kostnader. Den har jo også masse sensorer og ekstra utstyr.

 

 

Det som derimot er et problem er at kraftige biler har flere ulykker. Her er det jo ingen likhet mellom gjennomsnittlig el bil og en gjennomsnittlig fossil bil. Familiebiler som oppfører seg som en tung racingbil er jo sikkert også på et lignende nivå av ulykker.  Ville allikevel sett noen klare statestikker på det for; brukeren kjøper stort sett ikke el bilen for å kjøre ekstremt, alle sensorene, selvkjøring og lavt tyngdepunkt må jo veie opp en del.

 

 

Meiner bestemt at di legger til grunn verdi på bilen ved gitte skadetidspunkt. Skadekostnad over 60% av bilverdi fører til kondemnering, men husker at eg fekk reparert ein Camry sjølv med over 65% skadekostnad. Samtidig har eg opplevd at både bil og mc blei kondemnert tvert pga rammeskeivhet ved skade.

 

EL-bil burde faktisk for di aller fleste være enklare å kjøre pent og pyntelig både pga forskjellige kjøremodus som gir lavere "akselerasjon-respons" samt at di oppfører seg meir som ein automat ved igangsetting. Vil påstå at di som ikkje greier å hanskast med ein EL-bil burde mista lappen.

 

Trur dog at Tesla sine store skjermer i midten som skal fiklast på under kjøring kan forklare nokon av ulykkene og dertil auka skadefrekvens. Elles er det stadig fleire som innbiller seg at di er mester på både bil og mobil gjerne samtidig mens di gnafser i seg frukosten eller sminker truten på vei til jobb.

 

Hadde vore moro å visst kor mange som skader bilen pga at di har prøvd ut selvkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...