Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, fikk se at jeg fikk flere lydformater å velge mellom når jeg koblet chromecasten i Marantzen. Før fikk jeg valge om dsurr og atmos, nå kunne jeg velge DD+ også. 

Testet Edge of Tomorrow på 4K bluray og atmos i går.  Låt temmelig bra. Eneste problemet nå er plassering av Sub'en..  Rommet er avlangt og jeg sitter midt i rommet. Står subben på en av sidene av TVen hører jeg null bass. Prøvde "subwoofer crawl" trikset og beste plasseringen av subben ble rett bak der jeg sitter. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 8/22/2025 at 11:25 PM, Papirkurven said:

Ja, er nok TVen som er problemet. Har feilsøkt med Chatgpt nå og det var det som ble konklusjonen.. Har hatt Atmos på Netflix, HBO, AppleTV og Disney+ tidligere. 

Får kjøpe meg Google TV streamer tenker jeg.

Om du er helt sikker på at det er samme HDMI-port og kabel ikke har fått deg en knekk ville i alle fall jeg prøvd en factory reset av TV. Lukter i så fall rusk i software der 

Skrevet (endret)
Smule8o skrev (3 timer siden):

Om du er helt sikker på at det er samme HDMI-port og kabel ikke har fått deg en knekk ville i alle fall jeg prøvd en factory reset av TV. Lukter i så fall rusk i software der 

Min Panasonic klarer å kjøre Hdmi via Telia boksen til tv selvom Yamaha RX A4A er i standby..

Men det er ikke anbefalt å koble ting inn i tv om du har Marantz Cinema. 

Det beste både på lyd og bilde er å koble kildene til Marantz og la den dekode altså ikke pcm men bitstream.

Eneste som er tilrådelig med Pcm er feks cd spiller som jeg synes Yamaha Dac gjorde bedre via Optisk enn rca fra cd spiller.

Ellers kjører gamle PlayStation bitstream tror jeg på Blu-ray, men ikke på spill.

Spill på Ps3 kan gi bitstream på Dolby Digital, men på de oppløste lydformat som Dts HD og Dolby true HD så må man bruke pcm.

Med pcm så dekodes det i kilden/spilleren. Da er det viktig at den gjør en bra jobb.

I teorien på surround og Konsert blurays osv så er det nesten alltid best med bitstream.

Endret av Gouldfan
Skrevet

Skal forhåpentligvis oppgradere "kinorommet" i løpet av høsten. Blant annet i form av å bygge inn atmos høytallere i taket, istedenfor at de henger rett på taket som de gjør i dag. I den forbindelse, vil jeg naturlig nok ha mulighet til å legge opp kabler og slikt skjulti taket, jeg tror nok ikke jeg kommer til å ta meg bryet til å rive veggene også. Men jeg mener å ha sett noen slags koblingsbokser med bananplugger på. Slik at jeg kunne ha lagt opp surround høytaller kablene skjult i taket, også hatt to slike koblingsbokser tett opp på taket, også trukket kabel fra boksen og ned til surroundhøytallerene. Men er litt usikker på om det er vits og hva evt disse koblingsboksene heter/hvor man får tak i de. Noen som har gjort lignende? Er det evt noe annet det er lurt å tenke på når jeg først skal bygge ned taket noen cm? 

Skrevet
3 hours ago, Mus Musculus said:

@dTd

Bare noen kjappe søk ga meg:

https://www.elektroimportoren.no/hoeyttaleruttak-rs16-mod-innfelt-2xhoeyttaler-elko/6941272/Product.html

https://www.staypro.no/el-belysning/radio-audioutstyr/lydutstyr

Vil også tro at det er god hjelp og få fra butikker som selger hjemmekino utstyr. (For utenom hvitevare-kjedene som også driver med litt HiFi).

Takk for inspill, de jeg så en gang i tiden med bananplugger så litt penere og mer praktiske ut. Men disse ser absolutt brukbare ut :D

Skrevet
On 8/23/2025 at 5:39 PM, Shoxx said:

Er Cerwin Vega fortsatt en ting? Selges dette på Hifiklubben fortsatt? 

Den lokale HiFi-pusheren her hadde lagt sin elsk på DC 10 og inviterte folk på demo av dem, selvfølgelig med en 10 ganger bedre amp en noen av kundene ever ville ha brukt til dem. De sparker greit i fra seg om det er det du er ute etter. Volumet blir gjerne såpass høyt at de fleste legger ikke merke til den noe reduserte nøyaktigheten. Ikke det at den er så hestgærn i utgangspunktet heller og det kommer fra en kar som jobber med studiomonitorer men "linjalrespons", men det er vel en grunn for at dem går mest for å være party-høyttalere innen for klientellet.

Skrevet
2 hours ago, vidor said:

Den lokale HiFi-pusheren her hadde lagt sin elsk på DC 10 og inviterte folk på demo av dem, selvfølgelig med en 10 ganger bedre amp en noen av kundene ever ville ha brukt til dem. De sparker greit i fra seg om det er det du er ute etter. Volumet blir gjerne såpass høyt at de fleste legger ikke merke til den noe reduserte nøyaktigheten. Ikke det at den er så hestgærn i utgangspunktet heller og det kommer fra en kar som jobber med studiomonitorer men "linjalrespons", men det er vel en grunn for at dem går mest for å være party-høyttalere innen for klientellet.

Er vel det som er "trikset" til gode gamle CW. Spiller så høyt og kraftig at man ikke hører at nøyaktigheten har dratt ut vinduet.

Har bare gode minner fra merket fra ungdsomstiden. Vet HIFI klubben var de som solgte det. Drevet av en eller flere PA forsterkere som bråker like mye som et jetfly xD Skamgode tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...