Apathy Skrevet 18. april Skrevet 18. april Hmmm. Mulig at bakhtt skal få ny finish... (AP spark 5 ebony... Frontene er cherrywood). Spark er enklere å kle så får teste på de (ett bord først). Så kan det være at frontene også får ny finish om det ser bra ut og virker mulig å få til (tester på spark som er litt enklere). Hmmm. https://www.clasohlson.com/no/D-C-Fix-dekorplast-tre/p/40-6089
Apathy Skrevet 18. april Skrevet 18. april Finish er ganske herpa av forrige eier så jeg kan like greit prøve. Alternativet er å få det gjort proft. Men det blir nok dyyyrt. Ett av mange eksempler på herping av finish... ( Ikke spesielt dypt akkurat der. Langt verre andre steder).
Gouldfan Skrevet 18. april Skrevet 18. april Apathy skrev (35 minutter siden): Finish er ganske herpa av forrige eier så jeg kan like greit prøve. Alternativet er å få det gjort proft. Men det blir nok dyyyrt. Ett av mange eksempler på herping av finish... ( Ikke spesielt dypt akkurat der. Langt verre andre steder). Du har prøvd forsiktig med en klut?
Apathy Skrevet 18. april Skrevet 18. april Ja, er hakk ned i finish (veneer). Blir for omfattende å "rubbe" det ut da hakkene stedvis er helt ned tril mdf under. Så jeg må plane de i forkant av å legge på folie. Vurderte å forsøke diverse fikser med farger etc, men det blir veldig omfattende da hakkene er såpass dype enkelte steder at jeg blir nødt til å legge på "filler" for å få det plant. Og om jeg skulle beholdt fargen så måtte jeg matchet mønsteret med filler for hert enkelt hakk rundt omkring på de, og jeg er ikke så glad i den finishen anyways. Frontene mine er som sagt hva Audio Physic før kalte Cherrywood som nå virker å være Walnut (men er ikke sikker på at det er samme farge). Og som sagt, om det viser seg mulig å påføre uten nevneverdige problemer på Spark, så ender jeg nok opp med å ta frontene også. De har langt mer komplekse former som jeg må forme rundt. Spesielt på fronten som på Virgo V er gradert mens på spark er det vinkelrett mot sidene. Selv om sidene igjen er buet er det langt mindre komplekse flater som må formes og bøyes rundt på de. Men nok til at jeg får ett inntrykk av om det også vil la seg gjøre med Virgo. Ender nok opp med å velge en matt hvit film på bakhøytalerene i utgangspunktet. Men filmene koster ikke allverden så ender nok opp med diverse forskjellige tresorter og farger som jeg tester ut iht fargene ellers i rommet. Så vil det vise seg om alt av htt og bord ender opp i samme farge / tresort eller ikke på sikt.
Apathy Skrevet 18. april Skrevet 18. april 16 minutes ago, Gouldfan said: Du har prøvd forsiktig med en klut? Videre ja, om jeg kunne så ville jeg brukt filler metoden (clear filler). Men selve fargen (veneer) er skadet så det vil ikke bli bra selv om jeg flater ut overflaten med clear filler. På Virgo V er det langt verre med de hakkene som er. Men de er mindre. Så jeg vil eventuelt forsøke med clear fill metoden da de tross alt har 6 lag klarlakk oppå veneer. så får jeg det plant så ender det nok opp med å bli "usynlig". Spesielt siden det er langt mindre små "punkt" og ikke så mye dra-nøkkelen langs med bilen hakk som Spark`ene har rundt omkring.
Karltorbj Skrevet 18. april Skrevet 18. april Synes Nrk tv, har daarligere lyd, enn de andre kanalene. Noen som kjenner seg igjen?
vidor Skrevet 18. april Skrevet 18. april 1 hour ago, Karltorbj said: Synes Nrk tv, har daarligere lyd, enn de andre kanalene. Noen som kjenner seg igjen? NRK har dyktige folk på lyd. Bruker kalibrerte hodetelefoner koblet til monitor og TV stort sett og har vel enda til gode å være misfornøyd. Kjører du lyd gjennom høyttalere hører du gjerne mye av rommet ditt som roter til lyden. Tipper de andre kanalene du hører på bruke EQ for å dempe bassen og optimalisere talefrekvenser, hvis ikke du har noe som direkte som påvirker lyden til NRK i oppsettet ditt.
Karltorbj Skrevet 18. april Skrevet 18. april vidor skrev (50 minutter siden): NRK har dyktige folk på lyd. Bruker kalibrerte hodetelefoner koblet til monitor og TV stort sett og har vel enda til gode å være misfornøyd. Kjører du lyd gjennom høyttalere hører du gjerne mye av rommet ditt som roter til lyden. Tipper de andre kanalene du hører på bruke EQ for å dempe bassen og optimalisere talefrekvenser, hvis ikke du har noe som direkte som påvirker lyden til NRK i oppsettet ditt. Naa har jo ikke jeg greie paa det her. men kanskje du har et poeng, med dem EQ'en. Jeg mister mye mer av det som blir sagt, paa NRK. Har bra lyd til TV'en, Harman / Kardon, 5 hoeyttalere og subwoofer.
Gouldfan Skrevet 18. april Skrevet 18. april (endret) Karltorbj skrev (1 time siden): Naa har jo ikke jeg greie paa det her. men kanskje du har et poeng, med dem EQ'en. Jeg mister mye mer av det som blir sagt, paa NRK. Har bra lyd til TV'en, Harman / Kardon, 5 hoeyttalere og subwoofer. Hva annet? Nrk på musikk har hendt har 5.1 Dolby Digital... Ingen andre kanaler har dette.. Muligens noen fotballkamper. Endret 18. april av Gouldfan
Woff Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai (endret) SPRENGT ELLEMENT??? 🔊🔊🔊 Katastrofe.. 🎶 Fikk den 'nyeste' Pink Floyd-plata Live at Pompeii MCMLXXII i går og den ble selvsagt spilt noen runder. Spilt HØYT som den bør.. Etter en kort tid satte jeg meg bak pc-en for å skrive litt og hørte med GRU at det var en slags 'etterklang' når jeg spilte Pompeii introen en smule høyt. Det var disse bass-slagene som ble fulgt av en ekstra lyd på min venstre side.. Litt ekkelt å konstatere at det er noe som ikke stemmer med lydbildet her etter å ha brukt TID med Audyssey for å få det hele perfekt. Jeg satte starten av dette opptaket på loop og med fjernkontrollen i hendene så startet jeg avspillingen, først svakt for så å øke på litt. Og der kom den lyden igjen! Så vidt jeg kunne høre var det venstre bakkanal som hadde problemet. Ny avspilling, jeg står ved høyttaleren og venter for så å finne ut at nei, lyden kommer forfra på høyre side.. Ny runde, lokaliserer ulyden til høyre wide foran. Tar av høyttaler dekselet og spiller igjen sekvensen. Da kommer lyden fra bakveggen her og ikke fra fronten! Enda ei runde (cd-en blir heldigvis ikke slitt som de gode gamle VHS kassettene.) spilles mens jeg virkelig lytter.. Og DER var den lyden igjen.. Men HELDIGVIS så var det 'bare' ei veggklokke som skranglet i takt med bass-slagene.. 😊🙃🥰 VELDIG greit å slippe å demontere elementer og sende de til produsent, men Arendal lar seg neppe sprenge lett! Forøvrig var det SVS PB16 Ultra som må ta skylden! Dette fordi jeg nok hadde satt volumet 'lovlig' høyt ved avspilling av denne herlige plata! Håper noen fikk seg en liten latter på min bekostning! (Det er jo 15 høyttalere / kanaler å velge mellom hvis det begynner å lyde feil.. 9.2.4) Endret 7. mai av Woff 3 1
Apathy Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Pink Floyd live at Pompeii. Fant endel skrangle ting og tang her også gitt. Gikk med enda en pakke blue tec.. 1 1
Woff Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Apathy skrev (4 timer siden): Gikk med enda en pakke blue tec For de uinnvidde, dette er? Det på bildet? Tyggegummi som har sett bedre dager? Godt å lese at du har kjøpt deg ei BRA plate da! 🙂 Gratulerer! 1
Apathy Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) 2 hours ago, Woff said: For de uinnvidde, dette er? Det på bildet? Tyggegummi som har sett bedre dager? Godt å lese at du har kjøpt deg ei BRA plate da! 🙂 Gratulerer! Ja bra den plata Glemmer stadig hvordan det staves; "Blu tach" . https://www.amazon.com/Blu-Tack-S050Q-Reusable-Adhesive-75g/dp/B001FGLX72 Kjekt for å stoppe bl.a. glassflater (liten dott nede i ett hjørne) fra å "skrangle" med. Mindre vanskelig å få av en dobbelsidig teip. Ble utviklet i sin tid for å hjelpe med å holde komponenter en skulle lodde på plass uten å gjøre det klein umulig å fjerne og rense i etterkant. Ble stort sett brukt av slike som meg til å henge opp plakater, dempe skrangling fra bilderammer og annet lignende. Selv om det etter lang tid vil etterlate merker, så er det langt mindre vanskelig å ha med å gjøre enn andre alternativer jeg har brukt i det minste. Fungerer også utmerket til å hekte fast stativhtt til stativer. Da spesielt om en rullerer htt såpass ofte at dobbeltsidig teip blir for vanskelig å få av. Edit: og ja det varer "evig" den dotten jeg har i hånden der er fra 90 tallet... (men ja blir drittent over tid). Den dotten der er fra en perm med diverse gamle plakater jeg gikk gjennom. Da satt diverse plakater fast med kitt... Mulig å få av i 2025 selv om A4 permen ble pakket ned med ørten plakater for minst 10 år siden... Endret 8. mai av Apathy 2
frohmage Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Apathy skrev (18 minutter siden): Glemmer stadig hvordan det staves; "Blu tach" Selges ofte under navnet "Tack-It" eller klebemasse/heftemasse i Norge.
Woff Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Apathy skrev (45 minutter siden): Glemmer stadig hvordan det staves; "Blu tach" . https://www.amazon.com/Blu-Tack-S050Q-Reusable-Adhesive-75g/dp/B001FGLX72 Takker for tips, mulig klokka mi må ha noe sånt undre da den fortsetter å skrangle enda jeg har flyttet på den.. 🙂 Er noe herk med sånne 'snikende' lyder og underlig nok var et av mine forrige problemer også ei veggklokke her! (Som vanlig hos meg er det litt overkill med sånne klokker, har hele 6 stk radiostyrte klokker på veggene i hula her, tre med neon ring rundt.. 😉) Endret 8. mai av Woff
Gouldfan Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Må få meg nye Pink Floyd live skiva, vet ikke om jeg skal kjøpe cdene eller bluray eller begge deler.
bar1 Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai 6 hours ago, Gouldfan said: Må få meg nye Pink Floyd live skiva, vet ikke om jeg skal kjøpe cdene eller bluray eller begge deler. Denne fortjener begge deler 2 1
Apathy Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Da ser det endelig ut som om jeg har fått til kontrolleren i denne. Hadde en tendens til å henge seg opp etter flere døgn. Var usikker på om dette var kode eller varme, det ser ut til at det dreide seg om kode. Har nå kjørt med kontinuerlig musikk i snart en uke. Så da er jeg klar for å fullføre chassis. Fremdeles ikke sikker hvilket chassis den ender opp i. Det hvite chassis den er montert i atm er praktisk for desktop bruk (17D x ca 25B x 7H). Men ulempen med dette chassis er at det er mildt sagt fullt internt, så det er ikke plass til rotary encoder for fysisk kontroll på enheten (kan kun kontrolleres fra fjernkontroll). Det har også sine fordeler mtp unger osv (fjernkontrollen fjernes når jeg ikke sitter ved bordet). Men er EN plass jeg kan montere den... Blir også lettere praktisk for desktop bruk da knotten blir tilgjengelig oppå enheten. Men får se hva jeg gjør in the end. Men vi får se. Om denne hvite boksen får seg en ny finish (svart) eller om jeg flytter innmaten over i ett nyere kabinett som ikke krever finish arbeid (ut over skruehull, og hull for display etc). Men har flere komplette DAC kort med tilhørende linjetrinn, kontrollere trafoer etc (all innmat) så jeg kan jo enkelt bare sette sammen de andre kassene med innmat fra skuffene (og ikke fra en fungerende DAC som har en grei funksjon på skrivebordet). Hmmm. Får straks DAC`en til en venn som er mye av de samme modulene bare tatt helt ut mtp PSU, dual mono etc. Skal bli spennende å sammenligne. Tror ikke forskjellen er så stor ved bruk av hodetelefoner, men 3 dimensjonaliteten på høytaler systemet blir interessant å A B x teste. Det analoge linjetrinnet i hans er også forskjellig fra mine så jeg må sørge for å nivåregulere de for testingen. Selv om disse kan brukes med nivåregulering ut fra dac så kommer jeg nok til å kjøre de via integrert amp som har ørten innganger så da er det bare å justere ned på den DAC som har høyest volum ut (og la de andre stå på 100% (ingen attuanasjon fra DAC kortet). Kan enkelt gi alle samme kilde (I2S) slik at det blir en reell test av selve DAC`ene. Mulig jeg tar opp via lydkortet (eksternt studio kort). Bare for å ha ferdige eksporterte filer å forholde meg til og eventuelt referere til. Opptaket blir da gjort i 24/96 på alle. Uavhengig av hva DAC får inn. Ut fra DAC er det jo ett analogt signal så forskjellen skulle i utgangspunktet være mulig å ta opp videre (egentlig selv ved 16/44,1. - men lydkortet opererer med 24/96 internt så...). 2
Styrmann Smisk Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Må bare elske dette. https://www.facebook.com/share/1FJPuWYReD/ 1 1
Smule8o Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai 16 hours ago, Styrmann Smisk said: Må bare elske dette. https://www.facebook.com/share/1FJPuWYReD/ Verden vil bedras. Vil sikkert gjøre det godt blant medlemmene på en norsk Facebook-gruppe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå