Gå til innhold

Forsøker å sette verdensrekord i en Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Det er snittfarten som gjelder. Skal man kjøre gjennom Tyskland med 110km PR time kan man kjøre 1200km på 11timer

 

Fylle tanken på 2 min og fortsette. Jeg har kjørt noen ganger fra middelhavet og hjem med ganske få stop.

 

Poenget er at man med el bil må kjøre mye raskere for å holde snittfarten oppe. Da stiger energiforbruk og kostnader dramatisk. Mange tyskere pendler langt og raskt.

 

Med en diesel bil kan man kjøre 800km på 4,5 time med 180km PR time. For å klare dette med en elbil må du lade svært raskt og kjøre enda raskere. Jeg tror ikke det er mulig.

 

Nå var vell snitfarten 120, men det er en digresjon. Problemet er at du sammenligner ikke på ett generelt grunnlag. For det første tar det ikke to minutter å fylle tanken og så dra videre, en skal ta av, hvor en reduserer farten, stoppe og fylle som ofte tar lengre tid. I tillegg pleier normale folk å både spise, gå på do og til og med strekke på bena! Så for å oppnå en snittfart på 120 så må en kjøre en god del fortere, for å ikke snakke om veiarbeid osv. 

 

Så igjen, hvilken dieselbil bruker i snitt 0,5l diesel i disse hastighetene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøket viser jo svært klart hvorfor el biler ikke egner seg i Tyskland. Bilen bruker jo 32kwh på 100 km. En dieselbil med samme snittfart bruker ca 5 liter PR 100km med samme snittfart. Koster hurtiglading 3 kr PR kWh blir dette dyrere enn diesel når du skal kjøre langt og 110km PR time er ikke mye i Tyskland.

 

Ein dieselbil som er stabil og god i 170km/t vil bruke 1,5-2,5 liter på mila i den farten. Dvs 15-25 liter per 100km.

Golfen min som er ein 2.0 TDI 150hk brukar rundt det du påstår ved 90km/t :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var vell snitfarten 120, men det er en digresjon. Problemet er at du sammenligner ikke på ett generelt grunnlag. For det første tar det ikke to minutter å fylle tanken og så dra videre, en skal ta av, hvor en reduserer farten, stoppe og fylle som ofte tar lengre tid. I tillegg pleier normale folk å både spise, gå på do og til og med strekke på bena! Så for å oppnå en snittfart på 120 så må en kjøre en god del fortere, for å ikke snakke om veiarbeid osv. 

 

Så igjen, hvilken dieselbil bruker i snitt 0,5l diesel i disse hastighetene?

 

Ingen oppgir forbruk ved 120km/h lenger. Man må derfor sammenligne med biler laget før 1995. Da ble biler oppgitt med konstant 90 120 og bykjøring. Audi 100 2,5tdi og Audi 80 1,9 TDi hadde begge under 6 liter PR 100km for 30 år siden.

 

En moderne dieselbil bruker nok vesentlig mindre med lavere luftmotstand, gjerrigere motor og flere gir.

 

Jeg har kjørt dieselbil fra Jylland (Legoland) til Sverige uten å stoppe med snittfart 110. Forbruk var da 5,1 liter PR 100km.

 

Bilen var fullastet med 4 personer og bagasje.

 

Vil tippe at en nyere BMW 320d ville klart det bedre. Hadde en slik leiebil jeg kjørte gjennom Spania med. Da gikk det hurtigere men forbruk var knapt over 5 liter PR 100km. Husk at dette er kjøring på motorvei uten fjelloverganger og mye start og stopp

Lenke til kommentar

Ein dieselbil som er stabil og god i 170km/t vil bruke 1,5-2,5 liter på mila i den farten. Dvs 15-25 liter per 100km.

Golfen min som er ein 2.0 TDI 150hk brukar rundt det du påstår ved 90km/t :p

Tror ikke du tok poenget mitt. En dieselbil trenger bare å kjøre i 110km PR time for å komme like hurtig frem som en elbil som kjører i 170 og må stoppe for å lade.

 

En dieselbil bruker ca 1 liter PR mil i 180km PR time. På mine biler er det spontan forbruksmåleren. Om du gir full gass går ikke nåla opp i mere enn 1,2 til 1,4 på øverste gear. Du klarer ikke høyere forbruk enn det på høyeste gear.

 

Dette er enkelt å bevise. La oss si du har en 90hk TDi som klarer 180km PR time.

 

Har motoren et spesifikt forbruk på 235g/kWh vil den maksimalt kunne drikke 90*0,735*0,235/0,82 = 18,7 liter PR time. Kjører bilen din 180km på denne timen bruker bilen din

18,7 liter på 180km som er ca 1 liter PR mil. Mere klarer du ikke å presse igjennom.

 

Har bilen større motor vil den som regel bruke mindre ved samme hastighet fordi virkningsgrad øker med redusert omdreining.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Ingen oppgir forbruk ved 120km/h lenger. Man må derfor sammenligne med biler laget før 1995. Da ble biler oppgitt med konstant 90 120 og bykjøring. Audi 100 2,5tdi og Audi 80 1,9 TDi hadde begge under 6 liter PR 100km for 30 år siden.

 

En moderne dieselbil bruker nok vesentlig mindre med lavere luftmotstand, gjerrigere motor og flere gir.

 

Jeg har kjørt dieselbil fra Jylland (Legoland) til Sverige uten å stoppe med snittfart 110. Forbruk var da 5,1 liter PR 100km.

 

Bilen var fullastet med 4 personer og bagasje.

 

Vil tippe at en nyere BMW 320d ville klart det bedre. Hadde en slik leiebil jeg kjørte gjennom Spania med. Da gikk det hurtigere men forbruk var knapt over 5 liter PR 100km. Husk at dette er kjøring på motorvei uten fjelloverganger og mye start og stopp

 

Å ta tallene produsentene oppgir for fakta har en vell lært at ikke går så veldig bra etterhvert... I tillegg hadde ikke snittfarten vært 120 som sagt på grunn av pausene, lavere fart når en skal ta pause osv. Så en må kjøre vesentlig fortere for å oppnå snittfarten, som bjørn som stort sett kjørte i 170km/t. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ta tallene produsentene oppgir for fakta har en vell lært at ikke går så veldig bra etterhvert... I tillegg hadde ikke snittfarten vært 120 som sagt på grunn av pausene, lavere fart når en skal ta pause osv. Så en må kjøre vesentlig fortere for å oppnå snittfarten, som bjørn som stort sett kjørte i 170km/t.

 

Man trenger ikke annet enn å fylle tanken og lese av km for å sjekke dette. Jeg er så paranoid at jeg har sjekket både antall km stemmer med speedometer og fått korrigert kjørekomputer fordi den var optimistisk.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke annet enn å fylle tanken og lese av km for å sjekke dette. Jeg er så paranoid at jeg har sjekket både antall km stemmer med speedometer og fått korrigert kjørekomputer fordi den var optimistisk.

 

Ja over store distanser vill dette gi deg mer eller mindre rett svar uten store avvik, så det er en god ting å gjøre. 

Lenke til kommentar

En standard Saab 9000 kjørte 100 000 km på 20dager i 1986. Det er vel ca 5000km på 24 timer.

 

Mercedes kjørte en diesel c111 3800km på 12 timer i 1978.

 

Begge disse forsøkene var gjort på bane. Saab hadde et 32 mann pit-crew, bytta dekk fremme hver 12 time og bakdekk hver 24. De bytta også bremser og utførte service hver 20k km. C111 var vell kun et eksperiment. Men som sagt, kun på en lukket oval bane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge disse forsøkene var gjort på bane. Saab hadde et 32 mann pit-crew, bytta dekk fremme hver 12 time og bakdekk hver 24. De bytta også bremser og utførte service hver 20k km. C111 var vell kun et eksperiment. Men som sagt, kun på en lukket oval bane.

Jeg håper virkelig at dette ikke ble utført på offentlig vel. Det styrtregnet i perioder av Saab testen og å kjøre i 212km PR time i slikt vær på autobahn hadde nok vert farlig.

 

Synd at ingen andre ønsker å bevise bilenes godhet ved å kjøre dem med maksimal hastighet i 100 000 km. Bilene ble plukket rett fra samlebåndet.

 

Tesla burde vel kunne gjort noe slikt.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du tok poenget mitt. En dieselbil trenger bare å kjøre i 110km PR time for å komme like hurtig frem som en elbil som kjører i 170 og må stoppe for å lade.

 

En dieselbil bruker ca 1 liter PR mil i 180km PR time. På mine biler er det spontan forbruksmåleren. Om du gir full gass går ikke nåla opp i mere enn 1,2 til 1,4 på øverste gear. Du klarer ikke høyere forbruk enn det på høyeste gear.

 

Dette er enkelt å bevise. La oss si du har en 90hk TDi som klarer 180km PR time.

 

Har motoren et spesifikt forbruk på 235g/kWh vil den maksimalt kunne drikke 90*0,735*0,235/0,82 = 18,7 liter PR time. Kjører bilen din 180km på denne timen bruker bilen din

18,7 liter på 180km som er ca 1 liter PR mil. Mere klarer du ikke å presse igjennom.

 

Har bilen større motor vil den som regel bruke mindre ved samme hastighet fordi virkningsgrad øker med redusert omdreining.

Hvilke biler med bare 90 hk klarer å opprettholde 180km/t?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke biler med bare 90 hk klarer å opprettholde 180km/t?

Det er sikkert mange. Jeg husker at BMW 318 TDS klarte 182km PR time med 90hk. Tror faktisk at e36 klarte 200 med 100hk.

 

I dag er det få biler med 90 hk men regnestykket blir det samme om man bruker 120hk og 210km PR time. Man kommer ikke opp i over 2 liter på mila. Da må du trekke en annen bil etter deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hastighet vs forbruk er likt for alle biler. 

 

En bensinpumpe fyller i dag 40 liter i minuttet, som tilsvarer 4.800km pr time med forbruk på 0.5l/km. 

 

Tesla ligger på rundt 600km pr time for et stopp. 

 

Derfor er fossilbiler fremdeles overlegne når det kommer til langdistanse kjøring. 

Lenke til kommentar

Nå skal man vel generelt ikke trekke i tvil det som blir sagt eller skrevet. Men det er nærliggende å tro at noen strekker strikken litt vel langt her. Avstanden og tiden tilsier en kontinuerlig snitthastighet på 115,87 km/h. Det vil være nødvendig med lange strekk på det dobbelte for å ta igjen selv et meget kort stopp. Bare det å sakke av før stans og aksellerere opp til snitthastighet setter deg langt tilbake. Jeg vil tro at man her har hatt lange strekninger med betydelig høyere hastigheter enn oppgitte 170-175 km/h, men har valgt å pynte litt på det. :) Prøv å kjør etter gjennomsnittsmåleren på din neste biltur. Det er overraskende lavt med litt blandet kjøring. Og hva er det egentlig man prøver å bevise her? Noen relevant anvendelse i praksis? Men hey, gøy med verdensrekorder da :)

Lenke til kommentar

Han må være veldig stolt. Teslabjørn er vel en av nordmennene med størst miljøavtrykk. Kanskje jeg også ikke burde ha dårlig samvittighet for en sjelden tur til hytta.

 

Selv om du kjører elbil betyr ikke det at du ikke forurenser. Best for miljøet er å la bilen stå. Men det er vel en sannhet som er tung å svelge for mange, og spesielt elbillister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal man vel generelt ikke trekke i tvil det som blir sagt eller skrevet. Men det er nærliggende å tro at noen strekker strikken litt vel langt her. Avstanden og tiden tilsier en kontinuerlig snitthastighet på 115,87 km/h. Det vil være nødvendig med lange strekk på det dobbelte for å ta igjen selv et meget kort stopp. Bare det å sakke av før stans og aksellerere opp til snitthastighet setter deg langt tilbake. Jeg vil tro at man her har hatt lange strekninger med betydelig høyere hastigheter enn oppgitte 170-175 km/h, men har valgt å pynte litt på det. :) Prøv å kjør etter gjennomsnittsmåleren på din neste biltur. Det er overraskende lavt med litt blandet kjøring. Og hva er det egentlig man prøver å bevise her? Noen relevant anvendelse i praksis? Men hey, gøy med verdensrekorder da :)

 

Han livestreamet alt.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt å anta at en bil som kjører på bensin eller diesel kan oppnå større rekkevidde enn en elbil. Det er i grunnen ingenting å krangle om.

 

Men man skal uansett ikke overdrive. Om du kjører av motorveien for å fylle bensin eller diesel tar det aldri så kort tid som to minutter å komme av motorveien, navigere frem til nærmeste pumpe, registrere bankkort på pumpen, fylle drivstoff og deretter kjøre ut på motorveien igjen. Jeg vil anslå minimum 5 minutter. Og om du har passasjerer i bilen må man også regne med at de kan ha ønsker om et besøk på toalettet eller en tur innom kiosken. Så for en langtur med familien tar stoppene mye lenger tid.

 

Og drivstofføkonomien avhenger i stor grad av hvilken bil man anvender. En bil som fanger mye luft vil få en ekstrem økning i drivstofforbruk når farten blir veldig høy. Så fra et økonomisk synspunkt er det idiotisk å presse farten opp for å klare et par mil ekstra hver time.

 

https://www.mpgforspeed.com/

 

Man får ta verdensrekorden for det den er verdt. Den viser i praksis hvor bra bilen klarer å lade på Ionitys nettverk. Det er ikke noe stort poeng å sammenligne med bensin eller dieselbil. For man vet at akkurat dette punktet er det eneste  hvor bensin og diesel er suverent sammenlignet med andre alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hastighet vs forbruk er likt for alle biler. 

 

En bensinpumpe fyller i dag 40 liter i minuttet, som tilsvarer 4.800km pr time med forbruk på 0.5l/km. 

 

Tesla ligger på rundt 600km pr time for et stopp. 

 

Derfor er fossilbiler fremdeles overlegne når det kommer til langdistanse kjøring. 

 

Det første utsagnet er ikke helt korrekt. Elbiler har lavest forbruk på hastigheter rundt 25-30 km/t og forbruket øker etter hvert som effekten av luftmotstanden slår inn. Biler som går på bensin eller diesel har dårlig effektivitet ved lav hastighet og er giret slik at man oppnår best effektivitet rundt 80-90 km/t.

 

Ellers er det feil å påstå at fossilbiler er overlegne til langdistansekjørig bare basert på hvor fort man kan fylle tanken. Da har du fullstendig sett bort fra kostnaden pr. kjørte km. Jeg kjørte en tur på 400 km i går. Det kostet meg ca. 116 kroner i strøm fordelt på hurtiglader og hjemmelader. Altså en kostnad på 29 øre/km. Det er halvparten av hva en effektiv dieselbil klarer.

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at dette ikke ble utført på offentlig vel. Det styrtregnet i perioder av Saab testen og å kjøre i 212km PR time i slikt vær på autobahn hadde nok vert farlig.

 

Synd at ingen andre ønsker å bevise bilenes godhet ved å kjøre dem med maksimal hastighet i 100 000 km. Bilene ble plukket rett fra samlebåndet.

 

Tesla burde vel kunne gjort noe slikt.

 

Så du mener at man tester bilens "godhet" med å kjøre maks hastighet i en oval ring i 100k km? Kanskje for å teste en koksende ottomotor ja, men hva med resten av bilen?. En skikkelig test ville vert opp og ned Norges vestkant der det er store asfalthull så man får testet hvor godt bilen holder sammen, med alt fra oppheng til mye variasjon i hastighet. Da får kjølekretser og alt variert i stedet for å ligge konstant på samme nivå som det vil når man holder samme hastighet rundt samme bane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...