Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legger opp nytt skjult elektrisk annlegg i stue, forslag til lure ting?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg skal legge opp alt nytt i stuen, inkludert tak. Jeg legger så mange stikkontakter at jeg skal klare å legge et ekstra K-rør mellom hver eneste stender koblet til "nærmeste boks" sånn at jeg kan legge til ting siden ved å bruke multiboks/tabbeboks. Må nesten møblere ferdig før jeg ser mer. Hva bør jeg fikse? Skal ha fire veis bak tv. Lite rom egentlig, så det blir med fire spotter i taket. Hva annet? Andre forslag til lure ting? Jeg legger godt med rør alle veier sånn til etterpåklokskap. 

 

=) =) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det vanlige ja.

 

 

 

  • Multimedia/audiovisuelle enheter: Der hvor det er planlagt plass for flere enheter som hjemmekino, TV, musikkanlegg, mediesenter, rutere, modem el., med fysisk tilkobling til ekomnett på samme sted,  skal det monteres minst seks uttak, hvorav maksimalt to uttak kan være beregnet for europlugger. Disse uttakene kommer i tillegg til øvrige uttak i rommet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg rør for kabler til eventuelle bråkebokser dvs innfelte/andre høyttalere om du liker sånt, og tenk på hvor du helst befinner deg når du lader mobil eller kjører laptop på strøm osv. Om uttaket/ene kan plasseres diskret, er det greit med et uttak der slik at du slipper å krype under sofaen eller bak spisebordet for å nappe ut laderen.....

 

Tenk også på evt plassering av router og skjult nettverkskabling til f.eks tv - mesh/poe i taket?

 

https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er stor fan av enkeltstikk over hvert vindu. Enten til pendler i fremtiden, eller til julestjerner osv når det kommer i sesong igjen. 

 

Stikk på ca 90cm i nærheten av sofa for de gangene man trenger å lade mobil eller laptop, kan gjerne skjules bak gardin eller settes i samme ramme som en lysbryter. Kan også væra praktisk ifm støvsuging

 

Stikk under sofa hvis man skal ha robotstøvsuger eller trådløs bass f.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4+3=7 ;)

Du skal ha minst 6 og maks 2 av disse kan være europlugg, så du har en europlugg til overs ift. kravet :)

 

Det teller ikke som en total rehabilitering, så jeg får gjøre som jeg vil egentlig med antall stikkontakter i følge elektriker.  

 

Jeg er stor fan av enkeltstikk over hvert vindu. Enten til pendler i fremtiden, eller til julestjerner osv når det kommer i sesong igjen. 

 

Stikk på ca 90cm i nærheten av sofa for de gangene man trenger å lade mobil eller laptop, kan gjerne skjules bak gardin eller settes i samme ramme som en lysbryter. Kan også væra praktisk ifm støvsuging

 

Stikk under sofa hvis man skal ha robotstøvsuger eller trådløs bass f.eks

 

Jeg har lyst på en sykt strategisk plassert stikk med integrert usb, men jeg er så usikker på hvor den skal være. Derfor legger jeg inn ekstra rør mellom stenderne og kobler til boksene. Supert med en multiboks seinere. Det med høyttalere var ikke dumt altså :D  

 

 

Antar at elektrikeren tar seg av det du ikke har lov til, men når du regner kost på dette bør du kanskje plusse på litt for tykkere ledninger og opp et hakk med amperen i sikringsboksen din?

 

Elektriker skal koble til ting, også selvfølgelig den biten inni sikringskapet. Jeg fikser spotkasser, bokser og legger ferdigtrekt rør med 2,5mm2. 

 

Det er vel ingen som legger annet enn 2,5 mm2 og 16 A i dag?

 

Mitt inntrykk. Jeg skal ha gulvvarme på samme kurs, men det blir bare ca 900w. 

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre konstruert slik at jeg misliker skjøteledninger og løse kabler som slenger. Er fortsatt tynt med innfelte ladere som kun har USB C med moderne ladestandard tror jeg, og alt annet er nok helt ute innen 2-3 år.

 

Mht fremtidig innfelling av høyttalere kan det være en ide å montere avstivningsrammer bak veggplatene og evt bruke annen isolasjon slik at du kan kappe ut med feinsag e.l. og montere høyttalere senere uten å måtte male på nytt. Men det kan bety at du er litt låst mht valg av høytt, og om du ikke vet hva du skal ha osv... Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Det er vel krav om høyde på boksene også?

Er ihvertfall det i industrien, eneste plassen jeg har montert elektrisk (under oppsyn)

 

Har hørt at det er en fordel å ta bilder av veggen før du har på platene, så en ser omtrent hvor rørene går

 

Jeg tar masse bilder så jeg har selv seinere. Elektrikeren trengte ingenting. 

 

Ja, har lest litt av hvert om det også i forhold til NEK. Jeg kjører 20cm til senter på stikk fra gulv. Med halvannen boksene blir de også stående. Har ikke helt bestemt hvor høyt dimmerne skal stå. 

 

Jeg er dessverre konstruert slik at jeg misliker skjøteledninger og løse kabler som slenger. Er fortsatt tynt med innfelte ladere som kun har USB C med moderne ladestandard tror jeg, og alt annet er nok helt ute innen 2-3 år.

 

Mht fremtidig innfelling av høyttalere kan det være en ide å montere avstivningsrammer bak veggplatene og evt bruke annen isolasjon slik at du kan kappe ut med feinsag e.l. og montere høyttalere senere uten å måtte male på nytt. Men det kan bety at du er litt låst mht valg av høytt, og om du ikke vet hva du skal ha osv... Bare en tanke.

 

Jeg har veldig lyst til å være veldig kreativ, men jeg skal bare bo her i omtrent to år. Greit å begrense seg. Lydplanke til tven får kanskje holde. 

Lenke til kommentar

Økonomien tillater ikke det. Skulle ha striefornyer og et lampepunkt. Ble total rehabilitering. Fml. Hah. 

Jeg ville prioritert dette nå, da det ikke er så enkelt å få til senere, når alt er ferdig. Du trenger en jordfeilautomat og noen meter kabel, + litt jobb. Bør ikke blir mer enn 2-3000, avhengig av hvor mye jobb det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...