Gå til innhold

Kristne og Jødedommen


Anbefalte innlegg

Nei, det ville jo vært fantastisk om Jesus var nevnt ved navn i skrifter som var skrevet flere tusen år før hans fødsel, men det eneste som nevnes i det gamle testamentet er "Messias", og "Guds sønn".

 

 

Selve navnet Jesus kan man kanskje stille spørsmål ved da det riktignok står at han skal hete Imanuel, og det skjedde saker og ting på Golgata. Da menneskene fikk valget mellom å frigi sannheten eller lovløsheten, ved Bar Abbas, valgte de lovløsheten. Slik kunne de fortsette som før.

 

Det rare er at begge figurene heter Jesus Bar-Abbas, som betyr sin fars sønn. Dermed egget de skriftlærde og høyprestene folket til å velge Jesus Bar-Abbas den lovløse. De ville jo ikke vite av "Jesus".

 

Matt 27:20 Men overprestene og de eldste fikk overtalt folkemengden til å kreve Barabbas frigitt og Jesus drept.

 

Eldre tekster viser at begge hadde samme navn og bibelforlaget har noen noter på det og det står også noe i wikipedia.

 

Dermed fikk verden et evangelie de kunne tåle og en Jesus som ikke ønsket noen endringer. Det var nok å tro. Loven gjaldt ikke lenger... Dermed eskalerer lovløsheten i verden

Endret av Lizette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på de som er hekta på Jesus og vennene hans vs Kardashians er at de siste er i det minste bekreftet fra troverdige kilder at eksisterer.

 

attachicon.gif67522631_10220019439059427_8609346899285114880_n.jpg

 

Er dette en kommentar som hører hjemme på denne posten?

 

Jeg vil likevel legge til at det finnes cirka 2,2 milliarder kristne, noe som utgjør 32 prosent av hele verdens befolkning. Og det finnes en rekke med imponerende Cv.

 

Bill Clinton står oppført som Baptist.

Hillary Clinton som står oppført som Metodist

George W Bush står oppført som metodist.

Joe Biden står oppført som katolikk (Roman Catholicism)

Barack Obama står oppført som kristen (Religion Christianity)

Tony Blair – Finner ingenting på religion, men han sier selv at han er kristen

David Cameron står oppført innen Anglicanism – The Church of England

Stephen Harper står oppført som en C&MA – Christian og Misionary Alliance

Vladimir Putin står oppført som Russisk ortodoks «The Russian Ortodox Church (ROC)

Angela Merkel tilhører Evangelical Church of Germany og leder Kristendemokratene.

Anders Fogh Rasmussen, står oppført som Lutheraner.

Kjell Magne BondevikKristen, Prest, ledet Kristelig folkeparti

Siv Jensen står oppført som Christian i eng wikipedia

Jonas Gahr Støre - Kristen

Trine Skei GrandeKristen

Knut Arild HareideKristen, leder KRF og kaller seg kristendemokrat

 

I tillegg har du superintelligente mennesker som Einstein, Spinoza, Shaftesbury, Rousseau,Voltaire, Descartes, Kierkegaard, Carl Gustav Jung m.fl. som også tror på en form for gud.

 

Hva har du og skilte med siden du vet bedre?

Endret av Lizette
Lenke til kommentar

Jeg vil likevel legge til at det finnes cirka 2,2 milliarder kristne, noe som utgjør 32 prosent av hele verdens befolkning. Og det finnes en rekke med imponerende Cv.

 

Likevel er troende mennesker i gjennomsnitt mindre intelligente enn ikke-troende. Sagt på en annen måte, så gjør Gud deg gjennomsnittlig dummere.

 

Så kan vi se hva Albert Einstein selv skrev et år før sin død:

 

«Ordet Gud er for meg intet mer enn et uttrykk og produkt av menneskelig svakhet, Bibelen er en samling av ærverdige, men fortsatt bare primitive eventyr som ikke desto mindre er ganske barnslige. Ingen tolkning (for min del) vil forandre på dette,»
 
«For meg så er den jødiske religionen i likhet med alle andre religioner en inkarnasjon av den mest barnslige overtro.»
 
Hva var det du prøvde å få frem? At du vet bedre?
Lenke til kommentar

Er dette en kommentar som hører hjemme på denne posten?

 

Jeg vil likevel legge til at det finnes cirka 2,2 milliarder kristne, noe som utgjør 32 prosent av hele verdens befolkning. Og det finnes en rekke med imponerende Cv.

 

Bill Clinton står oppført som Baptist.

Hillary Clinton som står oppført som Metodist

George W Bush står oppført som metodist.

Joe Biden står oppført som katolikk (Roman Catholicism)

Barack Obama står oppført som kristen (Religion Christianity)

Tony Blair – Finner ingenting på religion, men han sier selv at han er kristen

David Cameron står oppført innen Anglicanism – The Church of England

Stephen Harper står oppført som en C&MA – Christian og Misionary Alliance

Vladimir Putin står oppført som Russisk ortodoks «The Russian Ortodox Church (ROC)

Angela Merkel tilhører Evangelical Church of Germany og leder Kristendemokratene.

Anders Fogh Rasmussen, står oppført som Lutheraner.

Kjell Magne BondevikKristen, Prest, ledet Kristelig folkeparti

Siv Jensen står oppført som Christian i eng wikipedia

Jonas Gahr Støre - Kristen

Trine Skei GrandeKristen

Knut Arild HareideKristen, leder KRF og kaller seg kristendemokrat

 

I tillegg har du superintelligente mennesker som Einstein, Spinoza, Shaftesbury, Rousseau,Voltaire, Descartes, Kierkegaard, Carl Gustav Jung m.fl. som også tror på en form for gud.

 

Hva har du og skilte med siden du vet bedre?

Ikke annet enn at klarer du bevise at EN av de rundt 6000 Gudene som dyrkes på denne planeten de siste 5000 årene eksisterer, lover jeg å legge meg flat selvsagt.

Lenke til kommentar

Bevis det da, kan vel ikke være så vanskelig?

 

 

Er vel flere ledere av sekter de siste årene som regnes som gudommelige av sekten? At disse lever er ikke så vanskelig å bevise?

 

Og siden de er beskrevet som udødelige, hvor tok de veien? Jessheim?

En guddom må ikke ha evig liv på jorden og fere av lederene av disse sektene lever fortsatt.

 

Forøvrig er det såpass mange snåle folk på Jessheim at det er sansynlig at et par av dem bor der.

Lenke til kommentar

Ett sentralt løfte rundt dette skal være dette: "Jeg vil gjøre deg til et stort folk. Jeg vil velsigne deg og gjøre navnet ditt stort. Du skal bli til velsignelse. Jeg vil velsigne dem som velsigner deg, men den som forbanner deg, skal jeg forbanne. I deg skal alle slekter på jorden velsignes." (1. Mos 12)

 

Tar man dette helt bokstavelig blir det nødvendig for kristne å velsigne og opphøye Israel for selv å være velsignet.

 

bortsett fra at kristne kun skal forholde seg til og tro på Nye Testamentet

 

-og det står ingen ting der om at jødene skal ha en egen stat.

 

Til overmål avviser jo jødene at Jesus Kristus i hele tatt har eksistert, stikk i strid med kristen tro.

Lenke til kommentar

 

Likevel er troende mennesker i gjennomsnitt mindre intelligente enn ikke-troende. Sagt på en annen måte, så gjør Gud deg gjennomsnittlig dummere.

 

Så kan vi se hva Albert Einstein selv skrev et år før sin død:

 

«Ordet Gud er for meg intet mer enn et uttrykk og produkt av menneskelig svakhet, Bibelen er en samling av ærverdige, men fortsatt bare primitive eventyr som ikke desto mindre er ganske barnslige. Ingen tolkning (for min del) vil forandre på dette,»
 
«For meg så er den jødiske religionen i likhet med alle andre religioner en inkarnasjon av den mest barnslige overtro.»
 
Hva var det du prøvde å få frem? At du vet bedre?

 

 

Undersøkelsene som skal vise at ikketroende er mer intelligent enn troende er ikke verdt papiret det er skrevet på. Man har sammenlignet fattige land hvor det er lav IQ og færrest ateister med Europa og USA, f.eks. Man har også begrenset undersøkelsen til rasjonell intelligens og har ikke målt EQ og SQ.

 

– Studiene definerer mål for religiøsitet og intelligens på vidt forskjellige måter. Forfatterne av metastudien er selv tydelige på dette, og om man leser studien så ser man at dette legger tydelige begrensninger på tolkningen av funnene. Forskerne innrømmer også at analysene har vært noe begrenset, fordi de kun har brukt en analytisk definisjon av intelligens.

 

I arbeidet har de definert intelligens som «evne til å resonnere, planlegge, løse problemer, tenke abstrakt, forstå komplekse ideer, lære raskt og lære av erfaring».

 

De påpeker i rapporten at de ikke har sett på andre intelligenstyper, slik som skapende og emosjonell intelligens.

 

Statistikeren William Briggs har sett på undersøkelsen, og du kan jo se hva han sier. Er på engelsk

 

Han skriver også at nesten alle de største, beste, høyeste, vakreste sinnene som noen gang har eksistert, var teister. Aristoteles, Newton, Bach, Konfucius, Meiji. Listen er uendelig.

 

Pythagoras (c. 570 BC – c 495 BC)

Confucius (551–479 BC)

Albert Schweitzer - fikk nobelpris i filosofi

 

Så det store spørsmålet er hva intelligens egentlig er...

 

Einstein var et eksempel på en stor tenker som ikke var ateist

 

Einstein sa han trodde på Spinozas gud, som åpenbarer seg i den lovbestemte harmoni i alt som eksisterer, men ikke på en gud som beskjeftiger seg med menneskehetens skjebne og gjerninger, som er noe annet en jødiske og kristne tekster, men han trodde det var en intelligens bak livet. Ingenting er tilfeldig.

 

”Den kosmiske religiøse følelsen”, hevdet han, ”er den sterkeste og edleste drivkraft for vitenskapelig forskning.” I en stor tale han holdt på en konferanse i New York hevdet han at ”Vitenskap kan bare skapes av dem som er fullstendig gjennomtrengt av streben etter sannhet og erkjennelse. Kilden til denne følelsen har imidlertid sitt utspring i religionens sfære.” Talen ble førstesidestoff og hans fyndige konklusjon ble berømt: ”Situasjonen kan uttrykkes med et bilde: Vitenskap uten religion er halt, religion uten vitenskap er blind.”

 

Her kan du lese mer om Einsteins gudstro

 

Ifølge Platon er den verden vi observerer rundt oss ved hjelp av sansene i stadig forandring, men hvis alt forandrer seg, kan vi ikke vite noe sikkert. For å vite noe sikkert trenger vi en fast, uforanderlig målestokk., et blueprint, ideenes verden som er utenfor menneskets fatteevne.

 

Og til det siste spørsmålet ditt så viste jeg bare til noen størrelser, uten å sammenligne meg med disse. Det er jo dere som hevder å vite bedre og derfor lurer jeg på hva dere kan skilte med som vet bedre enn disse?

Endret av Lizette
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et spørsmål jeg har lurt på veldig lenge... Hvor kommer denne, til tider, ekstreme fascinasjonen av jøder og Israel fra, i "kristen-Norge"? Altså, jeg skjønner at jesus selv var jøde og at det meste av historie ligger igjen i gatene der nede, men likevel? Jødene sier jo at det er utelukkende jøder som får slippe inn i himmelen? Og Israel kunne de nok tenke seg å ha for seg selv?

Den ekstreme fascinasjonen av jøder og Israel kommer av at de fleste som kaller seg for kristne tror at jødene er Guds utvalgte folk, noe som de ikke er.

Disse "kristne" tror også at jødene er  etterkommere etter judah stamme, noe som de heller ikke er. De vi i dag kaller for jøder er ikke etterkommere etterJudah stamme, eller noen av de andre Israels stammer.

Jødene er heller ikke noe eget folk, men er sammensatt av folk av forskjellige folkeslag. Det de har tilfelles er relifionen jødedommen.

 

Jøder kalles jøder pga religionen, på samme måte som vi kaller muslimer for mulsimer pga religionen. Det er ingen som påstår er muslimer er et folkeslag.

Lenke til kommentar

..... Jesus symboliserer derfor en ny pakt, et nytt folk og et nytt tempel. Det er dette det nye testamentet handler om. Hva er et testamente?

Jesus (Jesu kropp) er det nye tempel som Gud bor i. De kristne er byggestener i Guds nye tempel, Jesu kropp, Gud bor i dem, de er hans folk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
fo2re skrev (På 5.8.2019 den 21.45):

Ikke annet enn at klarer du bevise at EN av de rundt 6000 Gudene som dyrkes på denne planeten de siste 5000 årene eksisterer, lover jeg å legge meg flat selvsagt.

Hvorfor i alle dager skal noen gjøre det? Er ikke du den smarte som kan finne ut av slike saker selv? Du har min fulle rett til å lide og dø i uvitenhet. Innenfor det meste skal vi alle dø i uvitenhet uansett. Du kan totalt sable ned alt av beretninger som går i mot livssynet ditt og å stoppe din søken mot noe som går bortenfor vår forståelse i år 2019. Bare vit at om 1000 år så vil dine etterkommere latterliggjøre mye av det du tror vi vet i dag, likt som vi ler av hva folk trodde for 1000 år siden.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar
Fasiten skrev (På 14.11.2019 den 15.42):

Hvorfor i alle dager skal noen gjøre det? Er ikke du den smarte som kan finne ut av slike saker selv? Du har min fulle rett til å lide og dø i uvitenhet. Innenfor det meste skal vi alle dø i uvitenhet uansett. Du kan totalt sable ned alt av beretninger som går i mot livssynet ditt og å stoppe din søken mot noe som går bortenfor vår forståelse i år 2019. Bare vit at om 1000 år så vil dine etterkommere latterliggjøre mye av det du tror vi vet i dag, likt som vi ler av hva folk trodde for 1000 år siden.

Så du vet ikke sikkert at Gud har eksistert, men du forventer at innen de neste 1000 årene dukker opp igjen?

Okidoki.

Lenke til kommentar
fo2re skrev (2 timer siden):

Så du vet ikke sikkert at Gud har eksistert, men du forventer at innen de neste 1000 årene dukker opp igjen?

Okidoki.

 

Du ber folk, mennesker som deg selv, gjøre for deg det Gud måtte gjøre for dem. Alle her som har en liten forståelse av det hellige ler av deg.

Du får ikke noe bevis i fra meg. Hadde jeg kunnet hjelpe deg ville jeg hjulpet deg. Denne samtalen kan ikke tjene noen funksjon. Jeg anbefaler deg å bruke din tid på å finne ut hva alle disse milliardene av mennesker som sier de har søkt og funnet gjennom religion snakker om, om dette er noe som intresserer deg å gå dypere inn i enn hva du kan se med primitive øyne.

Jeg anbefaler å starte med tunge psykadelika under lovlige trygge omstendigheter, forskning på nær døden opplevelser som involverer å være ute av kroppen, og folk som er født blinde som kan få sanseinntrykk av å se når de tar inn DMT. Men du er ikke den første ateisten med denne holdningen jeg har møtt, du er som en tjukkas som vil tenke seg ned i vekt, du må innse at dette er noe som gjøres. Det er ikke naturfag eller pugging av hellige tekster, som skolen har lurt deg til å tro.

Jeg vil igjen minne deg på at vi vet alt for lite, bevissthet innen psykologi er veldig uferdig. Våre sanselige inntrykk, som du baserer livet ditt rundt, er underlagt menneskelige bevissthet. Men kast ut hjørnesteinen fordi den ikke passer inn noen annen plass. Det er det samme for meg om du lider og dør uten noen spirituell forankring i livet, jeg kan ikke trene eller gå på do for deg heller. 

Suit yourself.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar
Fasiten skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler deg å bruke din tid på å finne ut hva alle disse milliardene av mennesker som sier de har søkt og funnet gjennom religion snakker om, om dette er noe som intresserer deg å gå dypere inn i enn hva du kan se med primitive øyne.

Jeg synes innleggene dine ofte er unødvengig arrogante, og så også her. Å implisere at man er primitiv fordi man er ateist tjener ikke til annet enn å irritere dine meningsmotstandere.

For egen del, tror jeg at det alle disse milliardene av mennesker som har funnet milliarder av forskjellige ting gjennom sin religiøsitet snakker om, er fantastiske ting som har foregått i deres egen hjerne. Mennesker har en fantastisk evne til å tro på det overnaturlige, noe som sannsynligvis er naturlig skapt gjennom evolusjonen.

Fasiten skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler å starte med tunge psykadelika under lovlige trygge omstendigheter, forskning på nær døden opplevelser som involverer å være ute av kroppen, og folk som er født blinde som kan få sanseinntrykk av å se når de tar inn DMT. Men du er ikke den første ateisten med denne holdningen jeg har møtt, du er som en tjukkas som vil tenke seg ned i vekt, du må innse at dette er noe som gjøres. Det er ikke naturfag eller pugging av hellige tekster, som skolen har lurt deg til å tro.

...og hva skal man finne ut av å gjøre dette, annet enn at hjernen er et fantastisk organ, i stand til å produsere fantastiske inntrykk, og da særlig under stress-situasjoner som nær-døden eller rus?

 

Lenke til kommentar

 

Nå sa vel Einstein klart og tydelig fra om hva hans religiøse ståsted var .

 

"Det var selvfølgelig en løgn hva du leste om mine religiøse overbevisninger, en løgn som blir gjentatt systematisk. Jeg tror ikke på en personlig Gud, og jeg har aldri benektet dette, men har uttrykt det tydelig. Hvis det er noe i meg som kan kalles religiøs, er det den ubegrensede beundring for verdens struktur så langt som vitenskapen vår kan avsløre.

(Mars 1954)

Lenke til kommentar
Fasiten skrev (19 timer siden):

 

Du ber folk, mennesker som deg selv, gjøre for deg det Gud måtte gjøre for dem. Alle her som har en liten forståelse av det hellige ler av deg.

Du får ikke noe bevis i fra meg. Hadde jeg kunnet hjelpe deg ville jeg hjulpet deg. Denne samtalen kan ikke tjene noen funksjon. Jeg anbefaler deg å bruke din tid på å finne ut hva alle disse milliardene av mennesker som sier de har søkt og funnet gjennom religion snakker om, om dette er noe som intresserer deg å gå dypere inn i enn hva du kan se med primitive øyne.

Jeg anbefaler å starte med tunge psykadelika under lovlige trygge omstendigheter, forskning på nær døden opplevelser som involverer å være ute av kroppen, og folk som er født blinde som kan få sanseinntrykk av å se når de tar inn DMT. Men du er ikke den første ateisten med denne holdningen jeg har møtt, du er som en tjukkas som vil tenke seg ned i vekt, du må innse at dette er noe som gjøres. Det er ikke naturfag eller pugging av hellige tekster, som skolen har lurt deg til å tro.

Jeg vil igjen minne deg på at vi vet alt for lite, bevissthet innen psykologi er veldig uferdig. Våre sanselige inntrykk, som du baserer livet ditt rundt, er underlagt menneskelige bevissthet. Men kast ut hjørnesteinen fordi den ikke passer inn noen annen plass. Det er det samme for meg om du lider og dør uten noen spirituell forankring i livet, jeg kan ikke trene eller gå på do for deg heller. 

Suit yourself.

Du må gjerne tro at alle ler av meg, men antall religiøse er faktisk på vei tilbake, kanskje noen har oppdaget at å gå rundt med fantasivenner i voksen alder ikke er så sexy?

Er jo en grunn til at det kalles overtro.

Lenke til kommentar
On 8/19/2019 at 12:11 AM, Gammel Nok said:

Den ekstreme fascinasjonen av jøder og Israel kommer av at de fleste som kaller seg for kristne tror at jødene er Guds utvalgte folk, noe som de ikke er.

Disse "kristne" tror også at jødene er  etterkommere etter judah stamme, noe som de heller ikke er. De vi i dag kaller for jøder er ikke etterkommere etterJudah stamme, eller noen av de andre Israels stammer.

Jødene er heller ikke noe eget folk, men er sammensatt av folk av forskjellige folkeslag. Det de har tilfelles er relifionen jødedommen.

 

Jøder kalles jøder pga religionen, på samme måte som vi kaller muslimer for mulsimer pga religionen. Det er ingen som påstår er muslimer er et folkeslag.

"Jøder kalles jøder pga. religion" er vel ikke helt korrekt.

En jøde er alle som er født av en jødisk mor,eller har gjennomgått omvendelse ihht. "halahah",jødisk lov.

En kan da f.eks være ateist men samtidig jøde.

 


 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...