Gå til innhold

Bergen kommune erklærer klimakrise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bergen kommune har besluttet å erklære klimakrise.

 

Arter dør ut, breer smelter, havet stiger og blir surere, mennesker drives på flukt. Alt dette er menneskeskapt og kan løses med politisk handling, tilføyer MDG-politikeren.

Det innebærer at klimatiltak er prioritert foran all annen politikk/utgifter så får vi bare håpe at kommunen klarer og opprettholde de vanlige ordinære kommunale tjenestene samtidig med alle klimatiltak som er nødvendig og gjøre på meget kort tid, og Bergenserne har sikkert ikke noe imot å betale mer skatt/avgifter for og komme i mål med klimatiltakene samt betale det det vil koste for å få sine boligene mer klimanøytrale og levere sin fossile bil på hugger'n, eller er dette bare valgflesk ?

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bergen kommune har besluttet å erklære klimakrise.

 

Arter dør ut, breer smelter, havet stiger og blir surere, mennesker drives på flukt. Alt dette er menneskeskapt og kan løses med politisk handling, tilføyer MDG-politikeren.

Det innebærer at klimatiltak er prioritert foran all annen politikk/utgifter så får vi bare håpe at kommunen klarer og opprettholde de vanlige ordinære kommunale tjenestene samtidig med alle klimatiltak som er nødvendig og gjøre på meget kort tid, og Bergenserne har sikkert ikke noe imot å betale mer skatt/avgifter for og komme i mål med klimatiltakene samt betale det det vil koste for å få sine boligene mer klimanøytrale og levere sin fossile bil på hugger'n, eller er dette bare valgflesk ?

Da forventer jeg at Bergen stenger for cruisetrafikk.

 

Klimatiltak foran alt annet.

 

...Eller er dette bare for å posisjonere seg for å ærklære bommene som "klimabommer"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da forventer jeg at Bergen stenger for cruisetrafikk.

 

Klimatiltak foran alt annet.

Berre pisk fungerer ikkje. Det er betre å fyrst stenge for alle skip som ikkje kan ta landstraum fyrst, og stille stadig strengare krav til dei berre tillet elektriske skip. Då får dei reiarlaga til å forbetre seg. Det ville vere dumt om verdas fyrste elektriske cruiseskip måtte sigle forbi Bergen, fordi Bergen nektar alle cruiseksip.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så flott, da må vel Bergen kommune ansette 10 byråkrater til. Og det er vel den største effekten av dette våset - sysselsetting av byråkrater med dertil tilhørende offentlige kostnader. Bergen er en turistby. Om de vil gjøre noe med klimaeffekt må de stanse turismen helt. Legg ned hurtigruten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Berre pisk fungerer ikkje. Det er betre å fyrst stenge for alle skip som ikkje kan ta landstraum fyrst, og stille stadig strengare krav til dei berre tillet elektriske skip. Då får dei reiarlaga til å forbetre seg. Det ville vere dumt om verdas fyrste elektriske cruiseskip måtte sigle forbi Bergen, fordi Bergen nektar alle cruiseksip.

Elektriske cruise skip finnes. SS Normandie hadde el fremdrift på 30 tallet. Det har de aller fleste cruise skip i dag.

 

Det som er interessant er hvor strømmen til el motoren kommer fra.

 

Ellers så ønskes klimakrisen velkommen. Steng havna, steng Flesland, steng Bergen for biler.

 

Forby bil reiser til hytter i helgen. Forby temperaturer inni hus over 18 grader på kalde dager. Forby import av varer som kan lages i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, destruktiv politikk.

Uansett når de erklærer krise får de handle deretter. Ellers får ordet klimakrise ingen betydning.

 

De får sette i gang drastiske tiltak. Kun tillate seilskip til havna. Kun hydrogen zepplinere til Flesland.

 

Planere byfjellene flate og montere 12MW vindmøller. Stoppe all veitransport. Kun varetilførsel med seil skip.

 

Kun tillate trøsykler i bomringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uansett når de erklærer krise får de handle deretter. Ellers får ordet klimakrise ingen betydning.

 

De får sette i gang drastiske tiltak. Kun tillate seilskip til havna. Kun hydrogen zepplinere til Flesland.

 

Planere byfjellene flate og montere 12MW vindmøller. Stoppe all veitransport. Kun varetilførsel med seil skip.

 

Kun tillate trøsykler i bomringen.

max 1 barn per en familie, må få ned matforbruk og div annet i samme slengen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett når de erklærer krise får de handle deretter. Ellers får ordet klimakrise ingen betydning.

Noe av det viktigste er og begynne med og sikre byen mot havstigning som vil komme de neste 70/80 årene, de må enten bygge en molo rundt hele byen eller flytte byen høyere opp, dette vil koste endel milliarder så for og få dette i land tidsnok burde de begynne umiddelbart med prosjektering og utførelse.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De betaler jo havneavgifter og sender noen passasjerer på busstur her og der, men jeg tror ikke passasjerene bruker spesielt mye kronasje på land etter at bussbilletten er betalt. Cruiseskip er rigget for å være all inclusive i størst mulig grad, slik at nesten alt bruk av penger (inkludert betalingen av bussturen) går via cruiseskipet.

 

En hel del amerikanske hotellkjeder har "resorts" i f.eks Caribbean, og der er det også sterk fokus på all inclusive. Jeg satt ved siden av sjefen for et hotellprosjekt på flyet mellom to øyer en gang, og han fortalte om konseptet. Jeg sjekket også litt i ettertid. Alle strender på øya var eid av det offentlige og allemannretten gjelder på alle strender. Allikevel hadde de sikret seg den beste biten av stranden og lokalbefolkningen ++ ville bli avskåret fra å bruke den seksjonen. "Alt" ville bli inkludert i prisen for oppholdet slik at ingen gjester skulle forlate hotellet og bruke penger på lokale butikker/restauranter osv. Så det lokalbefolkningen ville ende opp med var alle ulempene og noen jobber som var dårlig betalt, men selvsagt attraktive pga fattigdom. Utover det er de positive ringvirkningene så som så.

 

Disse konseptene har omtrent lignende effekter på vertslandene: Det er svært lite å hente for lokale innbyggere - som får alle ulempene.

Jeg kan vanskelig se at cruiseanløp er noen betydningsfull inntektskilde for anløpsstedene, men alle ulempene er på plass. Som forurensing.

 

Man må jo regne med at noen får steder som Bergen og Geiranger tjener en ok slant pga det store volumet, men så er også ulempene vesentlig større.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
– Etter flere måneder med prat om bompengekrise er det godt å se at politikerne i Bergen er kloke nok til å vite hvilke kriser som faktisk haster, sier han (Bystyrerepresentant Øystein Bønes - MDG).
 
– Arter dør ut, breer smelter, havet stiger og blir surere, mennesker drives på flukt. Alt dette er menneskeskapt og kan løses med politisk handling, tilføyer MDG-politikeren.


343ujj.jpg

 

Øystein Bønes pågrepet av væpnede politifolk for bombetrussel mot bystyret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Berre pisk fungerer ikkje. Det er betre å fyrst stenge for alle skip som ikkje kan ta landstraum fyrst, og stille stadig strengare krav til dei berre tillet elektriske skip. Då får dei reiarlaga til å forbetre seg. Det ville vere dumt om verdas fyrste elektriske cruiseskip måtte sigle forbi Bergen, fordi Bergen nektar alle cruiseksip.

Elektriske cruise skip finnes. SS Normandie hadde el fremdrift på 30 tallet. Det har de aller fleste cruise skip i dag.

 

Det som er interessant er hvor strømmen til el motoren kommer fra.

Nettopp. Straumen må komme frå land og eksosmotorane må skiftast ut med batteri. Eksosmotorane må i alle fall ikkje brukast i Bergen. Kan hende skip med for små batteri må kople seg til batterifarty som fylgjer dei inn til hamna.

 

Ellers så ønskes klimakrisen velkommen. Steng havna, steng Flesland, steng Bergen for biler.

Sarkasmen din seier det meste om deg og di manglande evne til krisehandtering.

 

Bergen gjer allereie mykje. Bomringen gjer det dyrt å køyre inn i byen med bil, spesielt eksosbil, og det kan verte dyrare. Dei har elektrisk bybane og får snart 80 nye elektriske bussar. Den største elbussparken i Norden. Flesland vil verte nasjonal pilot for testing og utvikling av elektriske fly:

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/kaAVxk/Flesland-kan-bli-nasjonal-pilot-for-testing-av-elfly

 

Elles i nyhenda i det siste har Widerøe vore ute og sagt at dei ikkje kjem til å kjøpe nye fossilfly til å gå på kortbanenettet: https://e24.no/naeringsliv/wideroee/wideroee-topp-er-paa-elfly-jakt-i-paris-aa-bestille-nye-fossilfly-i-dag-ville-vaert-uansvarlig/24644196

 

Bergen gjer mykje, og signaliserer at dei vil gjere meir framover. Miljøpartia (då meiner eg ikkje berrre MDG) har god driv, og motstandarane syner sine enkle sjeler ved å samle seg om eit einsaksparti som berre vil fjerne bompengane. Dermed melder dei seg i praksis ut. Slike er jo enkle å kompromisse med. Ein kan forby eksosbilar i Bergen og fjerne bompengane i same rennet. Då vil jo dei fleste trafikkproblema løyse seg sjølv, og einsakspartiet har fått sigeren sin.

 

Forby temperaturer inni hus over 18 grader på kalde dager.

Der du berre ser problem, ser ingeniørar løysingar. Eg varmar huset mitt med ved. Eg vurderer å skrifte til ein to-delt omn som fyrst gassifiserer veden og deretter brenn gassen (evt i ein generator, so får eg straum i tillegg) og produserer biokol. Då vert partikkelutsleppa minimale og eg får ut reint biokol, eit svært bra jordforbetringsmiddel som kan lagre karbon permanent i jorda. Dermed kan eg ha varmt og CO2-negativt hus. Dess meir eg fyrer, dess meir karbon kan eg lagre, men ein skal sjølvsagt ikkje sløse med energien. Ein kan godt vere klimavennleg utan å fryse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...