Gå til innhold

– BankID skal virke 365 dager i året, ikke bare 363


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Def oppe tid politiker:

Bruk sund fornuft og ikke sløse med samfunnets penger(ref store julebord og dyre reiser).

Ser at en politiker sier at oppe tiden bør være 100 %. Heldigvis er ikke kravet til politikernes oppe tid så høy for ellers så hadde vel de fleste fått sparken. Utifra det jeg har lest så er vel oppe tiden ca 40 % og da runder jeg oppover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle tro politikerne aldri har vært borti slike nettbaserte systemer.

 

Hvor mange ganger går ikke online spill eller større nettsider ned?

 

Joda, du kan sikre deg forholdsvis godt, med backup løsninger. Men å regne med at noe digitalt skal fungere 100% av tiden blir litt overdrevet.

Lenke til kommentar

AWS: De dagene det er mye trøkk, sett på mer futt.

Hvor vanskelig kan det være. Jo, fordi det koster ganske mye å skru opp kranene på AWS og andre skytjenester. Så da er det bedre å spare penger og heller ri av stormen av klager 1-2 dager i året

Tja, jeg er uenig. Det er kanskje dyrere, men det blir verdt det for å slippe at nesten halve Norge irriterer seg over at det ikke fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke sånn at BankID har vært nede i 48 timer? Ja det var litt trøbbel i dag, men jeg har vanskelig for å tro at det er noen i dag som ikke kom inn til slutt. Prøvde når det var som værst. Det gikk ikke. Ventet et par timer også funka det. Ikke akkurat verdens undergang. Forstår godt at de ikke dimensjonerer for at hele Norge skal kunne logge på samtidig et par ganger i året. Samme gnålet hvert år, men bråket stilner veldig fort gitt

  • Liker 5
Lenke til kommentar

– Går det an å si noe mer konkret om hva oppskaleringen handler om? Bruker dere systemer som får kapasitet dynamisk, slik at det er lett å skalere opp, eller må dere installere nytt utstyr?

 

– Vi jobber både med oppgraderinger og oppskaleringer av systemene.

 

Så svaret er klart å tydelig NEI. Hanne Kjærnes Klarer ikke å svare mer konkret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når land med flere hundre millioner innbyggere klarere og ha digitale systemer tilgjengelig , så burde den skarve befolkningen våres kunne være 99.99999% operativ. Er det penger det står på bør regjeringen ta over hele bank id.

Det ville vært å kaste penger i dass om vi skalerer for en befolknnng på 300 millioner, Narvik bare er en brøkdel.

 

Planlegg slipp, så slipper man slike topper.

Alle bør ikke få skatteoppgjøret samme dag. Det bør ikke være samme dag som trygd/lønn. ++

 

Bedre planlegging er langt enklere og billigere enn å skalere for toppene.

Lenke til kommentar

Gud bedre for en nepe det mennesket der er.

Men var det virkelig nødvendig å skrive en artikkel om det og gi han oppmerksomhet?

 

Det er alltid forfriskende å høre fra folk utenfor din egen bransje, hvordan man *skulle* gjort ting.

 

Gud bedre om alt skulle vært lagt opp kun etter teknologenes eller ekspertenes tankegang. Mange utviklingsteam settes opp med folk utenfor utvikler og data miljøer, nettopp for å få innspill man ikke ville fått fra folk som kun ser på det tekniske.

 

Ethvert fornuftig utviklingsløp består i tillegg av innspill fra brukerne, for både å kartlegge hvordan man gjør ting, sjekker med brukerne både hva som fungerer fint i dag, og hva som ikke fungerer, og hvilke andre funksjoner man ønsker at systemet skal løse.

 

Deretter kjører man nye sesjoner hvor man tester nye metoder der man tror det gir gevinster og for å se om det er lett nok å bruke og å forstå, i tillegg til å sjekke om det faktisk fungerer. Til slutt gjør man mer fullstendige tester for å se hele systemet i bruk.

 

På ethvert punkt i dette løpet, frem til man kommer til stadiet da man gjør en grundig test av hele systemet, må det være mulig å gå tilbake for å løse problemer, logiske brister og finpusse funskjoner. Kun på siste stadiet skal det helst kun være bugfixing.

Lenke til kommentar

Gud bedre for en nepe det mennesket der er.

Men var det virkelig nødvendig å skrive en artikkel om det og gi han oppmerksomhet?

 

Det er alltid forfriskende å høre fra folk utenfor din egen bransje, hvordan man *skulle* gjort ting.

Hei Feenyx! Dette er innenfor min "bransje" som utvikler, og jeg ser overhodet ikke problemet med å ha en dynamisk skalering av serverparken i noen dager (noe de forsåvidt burde hatt uansett, alle dager i året).

 

Jeg føler her at privatpersoner argumenterer for at det er bare er å vente noen timer eller et par dager; for industri og bedriftsmarked er det anderledes. Kontrakter skal signeres, forskudd skal betales for vareleveranser etc, etc. I en hektisk hverdag mener jeg det er irrelevant hvilken dag det er, systemet skal fungere uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AWS: De dagene det er mye trøkk, sett på mer futt.

Hvor vanskelig kan det være. Jo, fordi det koster ganske mye å skru opp kranene på AWS og andre skytjenester. Så da er det bedre å spare penger og heller ri av stormen av klager 1-2 dager i året

 

Hadde vært en mye enklere løsning og slippe skattemeldingen i puljer over noen dager. Enten bruke par tall/odde tall oppdeling, eller regions oppdeling.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...