Gå til innhold

Renault lanserer ny Zoe


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Nei, det var noe man sa på 60 og 70 tallet. På 90 tallet var franske biler lettmekkede, driftssikre, og aller best i klassen mtp rust. "Merkelige" løsninger har de aldri hatt, det er en myte. Kreves mer spesialverktøy til hvilken som helst tysk eller japansk bil.

Gammel vane er vond og vende, blir som og si "hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da".

 

Det stemmer det, men når det gjelder verktøy fra den gangen så er Citroën mesteren :)

 

Og CX har rekorden med bla. 3stk verktøy for og bytte 4 plugger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Savner informasjon om aktiv temperaturkontroll av batteripakke. Som tidligere eier av Opel Ampera-e synes dette viktig, spesielt ettersom fabrikantenes software for kontroll av tilført effekt oppleves som i overkant konservativ. Resultatet er typisk at bilen ofte har "hurtiglading" kun på papiret, og "semihurtiglading" i virkelligheten.

 

For noen år siden var chiptuning av fossilbiler populært. Jeg tenker at "tuning" av styringsparametere for hurtiglading av elbiler kunne blitt like populært, men at samfunnsnytten i dette tilfellet hadde vært langt høyere enn gammeldags chiptuning. I beste fall ville slik økning av tillatt ladeeffekt redusere ladekø, og slik sett være vinn-vinn.

Zoe har hatt aktiv temperaturkontroll hele tiden. Derimot så har den vært litt 'enkel', hvis du hurtigladet om vinteren så ble kjøling av batteriet prioritert og da kunne det bli kaldt i kupeen. Dessuten manglet de første modellene batterivarmer for kalde dager. Det skadet ikke batteriet siden ladeeffekten ble satt ned til 'trygt' nivå men lading tok da laaang tid. Det siste skal være løst, Ze40 kan bruke varmepumpa for å varme batteriet om vinteren, usikker på om det første problemet fortsatt er der..
Lenke til kommentar

Er ikke dette noe man sa på 90 og 00 tallet? ^^ 

De argumentene omhandlet som regel merkelige løsninger som gjorde "hjemmemekk" på dem vanskelig, men det ser man jo omtrent overalt nå?

Gamme vane :)

 

I dag spiller det ikke så mye rolle, alle biler er like knotete og skru på.

 

Skal du bytte registereim på en Ford Connect 90 hk diesel begynner manualen omtrent sånn. Ta av intercoolslangen, ta av luftfilterhuset, løsn kjølevesketanken, løsn reservoaret til hyd.styringen, ta av toppdeksellokket, løsne lagerbukkene til kamakslene, ta av fremre motorfeste, etc, etc, etc. Mye enklere og ta ut motoren en å skru på 5cm klaring.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvilket også betyr at den er like inkompatibel med IT-nett som dagens modeller.

 

Ny kabel fjerner strømproblem

Det vil trolig den nye ladekabelen som leveres med bilen løse. Den er utstyrt med elektronikk som gjør det mulig å lade bilen på alle strømnett, selv vårt norske, som har vært et problem før.

Kabelen er ikke utviklet av Zaptec, som laget en lignende løsning for Renault tidligere. Den nye kabelen lar kundene lade med vanlig stikkontakt og type 2-kontakt. 

 

Etter hva jeg forstår har bilen fortsatt ikke støtte for IT-Nett slik den gamle modellen, men vil nå bli levert med en kabel med innebygd transformator som lager lokalt IT fra et TN nett. 

Blir fortsatt utfordringer for de som har ladestasjoner på jobb og hjemme med feks 16/32A TN nett og ved bruk av lastbalasering.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår har bilen fortsatt ikke støtte for IT-Nett slik den gamle modellen, men vil nå bli levert med en kabel med innebygd transformator som lager lokalt IT fra et TN nett. 

Blir fortsatt utfordringer for de som har ladestasjoner på jobb og hjemme med feks 16/32A TN nett og ved bruk av lastbalasering.

 

Om det er tilfelle at eneste som kan lade på 230 volt IT er nødladeren som følger bilen var ikke dette mye til løsning nei.. Merkelig valg av renault i såtilfelle.

Lenke til kommentar

Om det er tilfelle at eneste som kan lade på 230 volt IT er nødladeren som følger bilen var ikke dette mye til løsning nei.. Merkelig valg av renault i såtilfelle.

Zoe er vel en av de mestselgende elbilene i europa. De er gjerne ikke så avhengige av det norske markedet. Europa utenfor norge er TN helt greit å være avhengig av.

Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig på hvordan Renault skal løse IT-problematikken. Om løsningen ligger i kabelen må den bli tung og dyr?

 

Alternativt kan det hende de har bygget en løsning inn i selve bilen. Ombordladeren må ha TN-nett men kanskje de har bygget inn en liten skilletrafo som kobles inn før motoren ved behov? Eller så har de plassert en 2kW likeretter som leverer DC rett inn på 400V-batteriet?

Lenke til kommentar

Zoe er vel en av de mestselgende elbilene i europa. De er gjerne ikke så avhengige av det norske markedet. Europa utenfor norge er TN helt greit å være avhengig av.

Jeg fant noen salgsstatistikker her. Norge sto for ca 7% av salget av Zoe (2012-2017). Godt mulig den prosentandelen kunne vært betydelig høyere om den ikke hadde noen IT-problematikk.

 

Renault har også flere biler med samme problematikk. Jeg er ganske sikker på at det har kostet dem flere tusen bilsalg.

Lenke til kommentar

Jeg fant noen salgsstatistikker her. Norge sto for ca 7% av salget av Zoe (2012-2017). Godt mulig den prosentandelen kunne vært betydelig høyere om den ikke hadde noen IT-problematikk.

Kan hende de selger alt de kan/vil lage uansett. Intil nylig var det heller ikke åpenbart at det ville være så fordelaktig å selge elbiler til norge* i fremtiden (det ble først avklart på slutten av fjoråret). Det kan ha vært del av den tekniske vurderingen som nok ble gjort for noen år siden.

 

*) Intil det ble klart at det norske markedet ville inngå i EUs CO2 snitt var det ikke klart at elbilsalg i norge ville generere karbonkreditter for den europeiske flåten.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Har det kommet en forbedring på dette? Jeg plages med lang ladetid på vinteren med ZE40...

Usikker. Har ikke prøvd selv men har lest at Ze40 bare snur en ventil og bruker varmepumpa for å varme batteriet, noe de forrige modellene ikke gjorde.

 

Ellers så er vel med Zoe som de fleste andre elbiler, når det er skikkelig kaldt skal du kjøre som du har stjært bilen og sette den til lading med en gang du parkerer. ;)

Lenke til kommentar

Om dem klarer å prise denne agressivt, typ rundt 250 000 klassen, tror jeg dette kan bli spennende! Pokker, om den koster det kan det være at jeg om et år eller to kanskje kjøper en slik en. Rekkevidde og pris står høyt i kurs hos meg, er jo mest opptatt av å komme meg fra A til B enn at jeg skal sitte som en konge. Har en 1. gen Leaf nå som realistisk går rundt +- 10-11 mil, så ville vært en solid oppgradering. 
 
Når dem nå benytter seg av CSS plugg, vil det si at vi i fremtiden også kan benytte oss av Teslas ladenettverk iom. at dem oppgraderer til CSS plugger, eller hvordan var dette igjen?
 
Den kan koste hva den vil for min del. Vil ikke bli sett i den der  :hm:  :confused:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...