Gå til innhold

CERN vil skrote kommersiell programvare


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Jepp, nemlig dårlig organisering/drifting. Distribuerer de Windows-oppdateringer på samme måte, blir resultatet likedan. Da hjelper det ikke med verktøyene Microsoft har kommet med. Spesielt ikke om man setter en totalt tufs til å administrere det, da hjelper nok selv ikke et gui, er jeg redd, da kan ikke engang Linux med Sattelite eller Landscape redde dagen. Microsoft klarer åpenbart fortsatt å inbille enkelte at et gui redder dagen, men sånn er det jo ikke.

Nei, det var spesielt nevnt hvor lang tid det tok å få oppdatert programvaren, noe som resulterer i "foreldet, delvis usikkert, vanligvis ekstremt besværlig IT, noe som fører til mye bortkastet tid og produktivitet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Microsoft er overrepresentert innen utdanning og man blir tidlig vant med og avhengig av deres programvare. Om de kutter spesialprisingen til utdanningsinstitusjoner skulle det bare mangle at de nå finner bedre alternativer, men håpet er vel at alle bare forblir kunder hos dem slik at de tjener mer.

Endret av ddb2002
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det var spesielt nevnt hvor lang tid det tok å få oppdatert programvaren, noe som resulterer i "foreldet, delvis usikkert, vanligvis ekstremt besværlig IT, noe som fører til mye bortkastet tid og produktivitet".

 

Riktig, og årsaken til det står det ikke noe sted at er noe annet enn organisatorisk. Eller? I såfall må du nesten poste de konkrete referansene. Når man trykker på linken i dokumentet du har tatt et bilde av leser man

 

The way responsibility for configuring and testing new releases for client PCs is split between the central and local IT departments hampers Munich's ability to provide the necessary performance, security and up-to-date features to PCs, according to the report.

 

I tillegg har man nok undervurdert hvor mye det koster å skru sammen sin egen distribusjon, vedlikeholde den og rulle ut oppdateringer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Riktig, og årsaken til det står det ikke noe sted at er noe annet enn organisatorisk. Eller? I såfall må du nesten poste de konkrete referansene. Når man trykker på linken i dokumentet du har tatt et bilde av leser man

 

The way responsibility for configuring and testing new releases for client PCs is split between the central and local IT departments hampers Munich's ability to provide the necessary performance, security and up-to-date features to PCs, according to the report.

 

I tillegg har man nok undervurdert hvor mye det koster å skru sammen sin egen distribusjon, vedlikeholde den og rulle ut oppdateringer. 

Dro nå fram det som var hovedpoenget. Flisespikkingen kan alle andre ta seg av.

Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell på om problemer skyldes organisatoriske eller tekniske forhold.

Det hender at eldre personale ikke har evne og/eller vilje til å omstille seg og derfor sabotererer endringer på alle mulige og umulige måter i den utstrekning de har mulighet til det. Spesielt når eierne av utgående teknologi tilhører samme teknologiske miljø....

..... Og noen ganger har organisasjonene ledere som ikke tar affære når slikt skjer.

 

Hva som hendte i München må fåglarna vite.

Lenke til kommentar

Tråden vekker minner til tidlig 2000-noe når jeg satte opp en liten linux beowulf-cluster på tre skrotmaskiner for å bruke dem til å tygge seg i gjennom SETI-pakker. Det var tider. Ikke så mye GUI å stirre seg blind på. Det var vill dans og øl når den begynte å kjøre, etter mange timer med svette og tårer. ??

Lenke til kommentar

Steg 1: Millioner brukes i å utrede det praktiske relatert til en overgang; identifisering av alternativer, kartlegging av funksjonell diff, kostnader relatert til overgang til nye produkter og senere drift.

Steg 2: Ytterligere kostnader brukes på en begrenset PoC, brukertesting osv. Her kan det hende at man for en gangs skyld sitter igjen med entusiastiske brukere, hvis man har vært flink og håndplukket testgruppen.

Steg 3: Microsoft konkluderer med at muligheten for overgang er reell, og reduserer fornyelseskosten med xx%

Steg 4: Overgang til alternative produkter utsettes med 5 år

Steg 5: Rinse and repeat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er en vesentlig forskjell på om problemer skyldes organisatoriske eller tekniske forhold.

Hva som var årsaken er jo irrelevant, så lenge konklusjonen ble det den ble.

Om du kommer til tannlegen med hull i tennene, så er det knekkende likegyldig hva som er årsaken til hullene i tennene. Fakta er at hullene er der og de må fikses.

Lenke til kommentar

Hva som var årsaken er jo irrelevant, så lenge konklusjonen ble det den ble.

 

 

 

Noen ganger så henger årsak og virkning sammen. Hvis man ikke bryr seg om den sammenhengen er jeg enig. Men det er jo litt merkelig å tro at Windows fikser organisasjonen i Münchens byadministrasjon ... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

CERN byttet fra kommersiell programvare til open source for kretskortdesign. Altså fra Eagle (eller Altium, husker ikke) til KiCad som takket være kodebidrag fra ansatte på CERN har blitt enormt bra og nå stjeler vanvittig mange brukere som før brukte de svindyre programmene fra Eagle/Altium.

(Jeg bruker KiCad en del selv og har fulgt med på utviklingen)

Eagle har jo i tillegg skjemt seg ut med å gå til subscription based lisensiering. I det du ikke lenger ønsker å betale for videre oppgraderinger, mister du og tilgang til tidligere versjoner og står igjen med kun lese rettigheter. Helt fantastisk.

 

Har brukt kicad for en del år siden men da var det for banalt. Har hørt det skal være bra nå, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Microsoft er overrepresentert innen utdanning og man blir tidlig vant med og avhengig av deres programvare. Om de kutter spesialprisingen til utdanningsinstitusjoner skulle det bare mangle at de nå finner bedre alternativer, men håpet er vel at alle bare forblir kunder hos dem slik at de tjener mer.

 

Husker da jeg studerte selv.

Ikke bare fikk vi windows 7 gratis, vi fikk det 1 mnd før noen som helst alminnelig betalende kunde....

Gjett om noen hadde skjønt at linux var populært blandt teknisk interesserte studenter med dårlig råd.

Det _KUNNE: vært et alternativ til gratis linux med grafikkdrivere som ikke virker... Problemet var, og er fortsatt, bare det at windows virker ikke i det heletatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Husker da jeg studerte selv.

Ikke bare fikk vi windows 7 gratis, vi fikk det 1 mnd før noen som helst alminnelig betalende kunde....

Gjett om noen hadde skjønt at linux var populært blandt teknisk interesserte studenter med dårlig råd.

Det _KUNNE: vært et alternativ til gratis linux med grafikkdrivere som ikke virker... Problemet var, og er fortsatt, bare det at windows virker ikke i det heletatt.

De alle fleste brukere av datamaskiner i hele verden, er uenig med deg i den påstanden.

PS. Det er et elendig forsøk på trolling.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De alle fleste brukere av datamaskiner i hele verden, er uenig med deg i den påstanden.

PS. Det er et elendig forsøk på trolling.

Det var helt seriøst ment, og jeg kan godt begrunne det. Men det virker ikke som du legger sjela di i svarer ditt, så jeg er litt usikker på om du engang er interessert i begrunnelsen. Eller om du bare er ute å troller selv. Jeg heller mot det siste.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var helt seriøst ment, og jeg kan godt begrunne det. Men det virker ikke som du legger sjela di i svarer ditt, så jeg er litt usikker på om du engang er interessert i begrunnelsen. Eller om du bare er ute å troller selv. Jeg heller mot det siste.

En som påstår Windows ikke virker, er like interessant å diskutere med som en som påstår at Linux er elendig.

Skygg banen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker da jeg studerte selv.

Ikke bare fikk vi windows 7 gratis, vi fikk det 1 mnd før noen som helst alminnelig betalende kunde....

Gjett om noen hadde skjønt at linux var populært blandt teknisk interesserte studenter med dårlig råd.

Det _KUNNE: vært et alternativ til gratis linux med grafikkdrivere som ikke virker... Problemet var, og er fortsatt, bare det at windows virker ikke i det heletatt.

 

Jeg driver ikke med noe proff virksomhet, men hjelper folk i ny og ne. Siden Windows 8 har ting gått galt. Feature updates rulles ut som om du foretar en OS oppdatering (Windows 10) uten at brukeren vet at de nå er på "rolling OS", ustabilt, og som om brukerne er testere. Noen får ikke oppdateringene til å installere, noen har ringt meg redde for at de har mistet filene (for at Windows senere flytter dem i rett mappe fra gammel installasjon). Det virker også som om de har satset for mye på touch og tablet og ødelagt mye av brukervennlighet på vanlig desktop, du har instillinger tilsynenlatende likeverdige på to forskjellige kontrollpanel. Skal jeg gå her for å se Wi-Fi nettverkene, fra kontrollpanel? Nei, jeg må gå inn på "metro touch" panelet for å se dette...

 

Oppdatering? Stor modal-komponent som kommer opp over hele skjermen helt tilfeldig! Umulig å skru av, laget for å være irriterende. Må lukkes eller installeres. For noe søppel!

 

Har brukt mye Windows 10 og liker ikke rolling releases, det får meg til å føle at jeg bruker "Arch Linux" og lignende, det er ikke slik et operativsystem brukt til produksjon burde være, det du bruker er noe jeg ville definert som ustabilt. Microsoft vet dette, derfor tilbyr de en stabil branch under sitt produkt kalt Windows Enterprise, dette får du ikke kjøpt som privatkunde / det koster utrolig mye ... For å låse seg til noe stabilt? Skandaløst synes jeg.

 

Jeg bruker forresten selv alle tre operativsystemene: macOS, Windows 10 og GNU/Linux. Da avhengig av hvilken oppgave jeg er ute etter å gjennomføre.

Endret av ddb2002
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg driver ikke med noe proff virksomhet, men hjelper folk i ny og ne. Siden Windows 8 har ting gått galt. Feature updates rulles ut som om du foretar en OS oppdatering (Windows 10) uten at brukeren vet at de nå er på "rolling OS", ustabilt, og som om brukerne er testere. Noen får ikke oppdateringene til å installere, noen har ringt meg redde for at de har mistet filene (for at Windows senere flytter dem i rett mappe fra gammel installasjon). Det virker også som om de har satset for mye på touch og tablet og ødelagt mye av brukervennlighet på vanlig desktop, du har instillinger tilsynenlatende likeverdige på to forskjellige kontrollpanel. Skal jeg gå her for å se Wi-Fi nettverkene, fra kontrollpanel? Nei, jeg må gå inn på "metro touch" panelet for å se dette...

 

Oppdatering? Stor modal-komponent som kommer opp over hele skjermen helt tilfeldig! Umulig å skru av, laget for å være irriterende. Må lukkes eller installeres. For noe søppel!

 

Har brukt mye Windows 10 og liker ikke rolling releases, det får meg til å føle at jeg bruker "Arch Linux" og lignende, det er ikke slik et operativsystem brukt til produksjon burde være, det du bruker er noe jeg ville definert som ustabilt. Microsoft vet dette, derfor tilbyr de en stabil branch under sitt produkt kalt Windows Enterprise, dette får du ikke kjøpt som privatkunde / det koster utrolig mye ... For å låse seg til noe stabilt? Skandaløst synes jeg.

 

Jeg bruker forresten selv alle tre operativsystemene: macOS, Windows 10 og GNU/Linux. Da avhengig av hvilken oppgave jeg er ute etter å gjennomføre.

Eneste forskjellen på Enterprise og Pro versjonen, er aktiveringen på Enterprise må gjøres via en KMS server.

 

For øvrige er det ikke bare to måter å gjøre tingene på. Det er flere måter som gjør nøyaktig det samme, så hvorfor du klager på at det er flere måte å gjøre de samme tingene på, er for meg ufattelig.

 

Det at oppdateringer nå er cumulative, er på oppfordring fra brukerne.

Det at det er en større oppdatering 2 ganger i året, er noe de har tatt fra Linuxverden.

 

Hva du mener med en stor modal-komponent som kommer over hele skjermen ved oppdatering? Den må du nesten utdype nærmere hva det er i Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste forskjellen på Enterprise og Pro versjonen, er aktiveringen på Enterprise må gjøres via en KMS server.

 

For øvrige er det ikke bare to måter å gjøre tingene på. Det er flere måter som gjør nøyaktig det samme, så hvorfor du klager på at det er flere måte å gjøre de samme tingene på, er for meg ufattelig.

 

Det at oppdateringer nå er cumulative, er på oppfordring fra brukerne.

Det at det er en større oppdatering 2 ganger i året, er noe de har tatt fra Linuxverden.

 

Hva du mener med en stor modal-komponent som kommer over hele skjermen ved oppdatering? Den må du nesten utdype nærmere hva det er i Windows.

 

Fint at du kjenner til KMS aktivering hos bedrifter i forhold til volume licensing, men hva har dette med hva jeg skrev å gjøre? Jeg klager ikke på aktivering, jeg klager på at hele modellen nå er fortløpende utrulling av nye egenskaper/tjenester på ny Windows-versjon og at du som forbruker tvinges til å installere denne nye versjonen da støtten for den forrige versjonen er utløpt, noe som er nytt med Windows 10 og ikke ble gjort med alle versjonene hittil, altså det vi kaller for "Windows som en tjeneste".

 

imBIpOp1OW.png

 

Dersom det er problemer med å forstå hva jeg mener så er dette grafisk illustrert over, hvor Windows 10 Pro sin livstidssyklus er markert med mørkeblå og long-term servicing branch (Enterprise) er markert med grå, og hver vertikale linje representerer ca. et år.

 

Altså: det du beskriver her er rett og slett feil, og stemmer ikke. Det er en viktig forskjell mellom Pro og Enterprise. Det er at Pro har en livstidssyklus på ett år per build/lansering før du som regel er nødt til å oppdatere til neste versjon av Windows 10 eller forbli utdatert (ingen fikser vil bli utgitt mer til denne versjonen), mens Enterprise har en livstidssyklus på seks år per build/lansering ift. sikkerhetsoppdateringer og forblir stabilt ettersom du ikke trenger å foreta en ny installasjon av operativsystemet eller får noen nye "nyttige" funksjoner den nye versjonen introduserer. Jeg ønsker ikke alle problemene jeg får med påtvungen oppdatering til neste Windows 10 versjon, som brukere kanskje flest ønsker? ift. det du nå her beskriver at hele dette opplegget er på oppfordring fra brukerne, da dette av erfaring medfører mange unødvendige problemer og nye ting de introduserer har jeg rett og slett ikke brukt for. Det er en grunn til at jeg er tilhenger av LTS - Long Term Support builds av Linux, og at disse brukes i så stort omfang som i dag. Det er stabilt, du trenger ikke noe mer, og du ønsker at den skal kunne kjøre kontinuerlig på hele dagen i flere år.

 

Med modal komponent mener jeg et grafisk komponent som dekker til hele skjermen med viktig tekst og et valg der "bakgrunnen", det du holdte på med før blir "grået ut" for å belyse valget, og som vanligvis er laget slik at du kan trykke deg ut gjennom å trykke X eller i skyggene rundt feltet til komponenten, Microsoft har brutt med normene for et slikt komponent og tvinger deg til å trykke "Installer oppdateringer" eller en egen lukkeknapp: utsett på ubestemt tid (som er til neste gang PCen startes og den kaster deg en ny forespørsel om oppdatering på tilfeldig tidspunkt). Den åpner seg selv med animasjoner på noen sekunder og er et stort irritasjonsmoment når du driver med noe viktig. Eneste løsning er å deaktivere alle oppdateringer fullstendig. Dette er et godt eksempel på dårlig brukskvalitet, men du kan også si at det er bra dersom formålet er å tvinge/lede brukeren til å installere oppdateringer og prioritere dette fremfor å gjøre noe annet. Dette er vel mer UX-teori og ikke noe man trenger å gå rundt å tenke på.

 

Her er et eksempel på hva jeg snakker om:

_7yLdPGXZ1.png

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...