Gå til innhold

Sabotasje av Resett


Anbefalte innlegg

Tar jeg ikke mye feil er en ikke ubetydelig andel av fansen til Resett helt avhengig av ordninger de kan takke de på venstresiden for. Ellers hadde de nok sultet ihjel, tigget på gaten eller snyltet på slekta.

 

Ser minimalt med tegn på at islam eller innvandring kan bebreides for at livet deres er på skakke. Men bevares, det føles sikkert godt å hakke på noen. Kanskje bedre å fokusere på sin egen situasjon enn å gnage på innvandrere.

*Bump"

 

Hvis det er slik du skriver - så virker det egentlig ganske fornuftig - det er 2 grupper som belaster trygdesystemet - slåss om de samme pengene.  :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik du skriver - så virker det egentlig ganske fornuftig - det er 2 grupper som belaster trygdesystemet - slåss om de samme pengene.  :D

...men det er ikke heelt slik. Det er vel en av gruppene som angriper den andre stort sett. Det er bare det at livet deres ikke hadde blitt en millimeter bedre om hver eneste innvandrer hadde blitt kastet ut - fordi det bare er en knagg de henger misnøyen sin på. De er misfornøyde med sosialkontor/nav og er overbevist om at alle der tilhører venstresiden. Men de tør selvsagt ikke gå etter venstresiden på "ønsket vis" og velger innvandrerne som substitutt. Fordi de anser innvandrerne som en svakere gruppe enn seg selv.

 

...og det er nok derfor deler av høyresiden blir sett på som ynkelige kujoner. :)

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

...men det er ikke heelt slik. Det er vel en av gruppene som angriper den andre stort sett. Det er bare det at livet deres hadde ikke blitt en millimeter bedre om hver eneste innvandrer hadde blitt kastet ut - fordi det bare er en knagg de henger misnøyen sin på. De er misfornøyde med sosialkontor/nav og er overbevist om at alle der tilhører venstresiden. Men de tør selvsagt ikke gå etter de og velger innvandrerne som substitutt. Fordi de anser innvandrerne som en svakere gruppe enn seg selv.

 

...og det er nok derfor deler av høyresiden blir sett på som ynkelige kujoner. :)

Du virker som har et veldig svart hvit syn på verden.

 

Marganiliserte individet lever ikke nødvendigvis på NAV og grunnen til at de misliker innvandre har ingenting med at de anser dem som en svakere gruppe. Mange av dem misliker også rikfolk, er det også en svak gruppe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...men det er ikke heelt slik. Det er vel en av gruppene som angriper den andre stort sett. Det er bare det at livet deres ikke hadde blitt en millimeter bedre om hver eneste innvandrer hadde blitt kastet ut - fordi det bare er en knagg de henger misnøyen sin på. De er misfornøyde med sosialkontor/nav og er overbevist om at alle der tilhører venstresiden. Men de tør selvsagt ikke gå etter venstresiden på "ønsket vis" og velger innvandrerne som substitutt. Fordi de anser innvandrerne som en svakere gruppe enn seg selv.

 

...og det er nok derfor deler av høyresiden blir sett på som ynkelige kujoner. :)

Når media er så venstrevridd og ensporet, vil det komme en reaksjon fra folket.

 

Resett dekker flere felt. Noen av kommentarfeltene er morsomme å lese, for de som boltrer seg der er frie sjeler som ikke lar seg lede av den sosialdemokratiske eliten. De tenker selv, og har noen gode poeng.

 

Men jeg tror du har helt rett i at en gruppe på høyresiden legger skyld -ubevisst- på innvandrere, fordi de er misfornøyde med egne liv. Det er et usympatisk trekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg tror du har helt rett i at en gruppe på høyresiden legger skyld -ubevisst- på innvandrere, fordi de er misfornøyde med egne liv. Det er et usympatisk trekk.

Du har rett, men han sier ikke det samme som deg fordi han sa de legger skyld på dem fordi de er svakere enn dem selv.

 

Det er ikke hva det handler om, det handler som du sier å finne noen man skylde på sine problemer og det kan være svake grupper som innvandre eller sterke grupper som kapitalister og politikere.

Lenke til kommentar

Du har rett, men han sier ikke det samme som deg fordi han sa de legger skyld på dem fordi de er svakere enn dem selv.

Det er ikke hva det handler om, det handler som du sier å finne noen man skylde på sine problemer og det kan være svake grupper som innvandre eller sterke grupper som kapitalister og politikere.

Politikere er kanskje enda mer utsatt enn innvandrere når det gjelder dette. Dette skjer nok f. eks. med Trump i utstrakt grad. Han får projisert all slags følelser og tanker på seg. Men da fra folk på venstresiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tar jeg ikke mye feil er en ikke ubetydelig andel av fansen til Resett helt avhengig av ordninger de kan takke de på venstresiden for. Ellers hadde de nok sultet ihjel, tigget på gaten eller snyltet på slekta.

 

Ser minimalt med tegn på at islam eller innvandring kan bebreides for at livet deres er på skakke. Men bevares, det føles sikkert godt å hakke på noen. Kanskje bedre å fokusere på sin egen situasjon enn å gnage på innvandrere.

*Bump"

Det er vel flere tilhengere av Islam som går på trygd og bare syter over hvor fæle folk er som ikke vil ha sharialover i Norge. Bra at folk våkner opp, ser ikke at venstresiden har noen fremtid. Merkelig at noen er så glade i innvandrere. Men det gjelder vel de fra Sverige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Undervurder aldri misunnelsen som drivkraft.

 

Paradoksalt nok er det jo ikke fattigfolk som sitter i føreresetet - der sitter det relativt velbeslåtte personer. Haudemann Andersen, Dobloug, Staff - og tidligere den lett rabiate Spetalen vil svært gjerne ha med seg de marginaliserte for å få lavere skatt. Som åpenbart vil tape på et redusert velferdstilbud. Det er  slike som - dersom ytterste høyre hadde vunnet frem - ville ha realisert gevinsten. Det er mulig de marginaliserte ville ha feiret en seier og funnet seg et felleskap, men de ville fortsatt ha sittet i saksa som nå. Sannsynligvis i en enda værre situasjon. For disse folkene ansetter jo aldri noen av de marginaliserte. Det er bare et verktøy som de kommer til å slenge fra seg når de er ferdig med det.

 

Paradokset med velstående ledere er dog ikke veldig mye større på ytre høyre enn det er i AP (hverken Støre eller Tajik har vel noen sinne hatt trevler i hendene) men de negative konsekvensen ville vært mye større for de marginaliserte dersom deres egne kjære høyreside hadde vunnet frem.

 

Jeg er ikke helt oppdatert på dette, men jeg kan ikke erindre at gruvearbeiderne sitter med noe mindre skjegg i postkassa etter å ha hjulpet Trump inn.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Undervurder aldri misunnelsen som drivkraft.

 

Paradoksalt nok er det jo ikke fattigfolk som sitter i føreresetet - der sitter det relativt velbeslåtte personer. Haudemann Andersen, Dobloug, Staff - og tidligere den lett rabiate Spetalen vil svært gjerne ha med seg de marginaliserte for å få lavere skatt. Som åpenbart vil tape på et redusert velferdstilbud. Det er  slike som - dersom ytterste høyre hadde vunnet frem - ville ha realisert gevinsten. Det er mulig de marginaliserte ville ha feiret en seier og funnet seg et felleskap, men de ville fortsatt ha sittet i saksa som nå. Sannsynligvis i en enda værre situasjon. For disse folkene ansetter jo aldri noen av de marginaliserte. Det er bare et verktøy som de kommer til å slenge fra seg når de er ferdig med det.

 

Paradokset med velstående ledere er dog ikke veldig mye større på ytre høyre enn det er i AP (hverken Støre eller Tajik har vel noen sinne hatt trevler i hendene) men de negative konsekvensen ville vært mye større for de marginaliserte dersom deres egne kjære høyreside hadde vunnet frem.

Du har nok rett i det når det gjelder de som har lav arbeidsytelse. Samtidig vil mange i industrien, transportsektoren o.l., "folk på bakken", tjene på lavere skatter og avgifter. En stor andel av skattene og avgiftene går til å opprette offentlige og subsidierte stillinger som samfunnet ikke har bruk for, og til lønnsøkning til offentlig ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok fordelen av lavere skatter etc vil absorberes av bedriftseierne. De tyner jo f.eks transportarbeiderne vanvittig hardt allerede, så det er nok ikke mye gull og grønne skoger i vente. Lønnsøkningene i offentlig sektor som går utover normal lønnsvekst går til topplederne. Fotfolket har ikke noen lønnsfest.

 

Ryker det mye folk i offentlig sektor vil de ha 2 effekter: Økt konkurranse dvs de tar ledige jobber (de har utdannelse og CV uten hull) som gjør det enda vanskeligere for de marginaliserte, eller de ender opp som marginaliserte de også. De marginaliserte kommer aldri til å se noe til et potensielt overskudd uansett.

 

...det kan jo være en tanke at det faktisk er i gode tider det er mest fornuftig å absorbere de marginaliserte i arbeidslivet, så det som ikke skjer før nedgangen kommer (og det vil den - før eller senere), vil ikke skje i det heletatt.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Skulle artig å vist hvor mange av våre nye landsmenn som får sin inntekt fra NAV? Ser at det er ca. 350000 uføre i Norge . Og da er det vel 100000 utlendinger. Det har store kostnader, spiser snart opp trygdebudsjettet. Og ser våre naboer fra Somalia får alt lagt opp i hendene. Nordmenn  må jobbe et helt liv for å oppnå det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...men det er ikke heelt slik. Det er vel en av gruppene som angriper den andre stort sett. Det er bare det at livet deres ikke hadde blitt en millimeter bedre om hver eneste innvandrer hadde blitt kastet ut - fordi det bare er en knagg de henger misnøyen sin på. De er misfornøyde med sosialkontor/nav og er overbevist om at alle der tilhører venstresiden. Men de tør selvsagt ikke gå etter venstresiden på "ønsket vis" og velger innvandrerne som substitutt. Fordi de anser innvandrerne som en svakere gruppe enn seg selv.

 

...og det er nok derfor deler av høyresiden blir sett på som ynkelige kujoner. :)

 

Hvis du tenker litt etter, så ligger det mer i dette enn kun noen billige poeng, som du prøver å score her. Av negative ting innvandring fører med seg - så er det de med lavest status i Norge som det går mest utover - kriminalitet, utrygghet, arbeid osv. 

 

Svenskene har nå i det siste fått seg en skikkelig vekker fordi kriminalitet og utrygghet har flyttet opp til middelklassen. I mange år bare flyttet de fra "dårlige" områder.

 

Synd dette ble en betalingsartikkel - for her står det mye interessant:

 

https://www.expressen.se/nyheter/medelklassen-skakad-nar-gangvaldet-tranger-sig-pa/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjesp....

 

Expressens normaltilstand er vel omtrent som VG's Giskeredaksjon....

 

Blir ikke integrering håndtert vettugt og folk ikke kommer seg ut av fattigdommen så skjer omtrent det samme som når "etniske nordmenn" faller utenfor. Det hagler av norske knarkere osvosvosv. Det er vel bare å se til USA, white trash og rus/vold/misbruk osv.

 

Det rikelig med utrygghet i norske hjem. Fyll, ymse knark, Incest, konebanking og kredittgjeld.

Lenke til kommentar

Gjesp....

 

Expressens normaltilstand er vel omtrent som VG's Giskeredaksjon....

 

Blir ikke integrering håndtert vettugt og folk ikke kommer seg ut av fattigdommen så skjer omtrent det samme som når "etniske nordmenn" faller utenfor. Det hagler av norske knarkere osvosvosv. Det er vel bare å se til USA, white trash og rus/vold/misbruk osv.

 

Det rikelig med utrygghet i norske hjem. Fyll, ymse knark, Incest, konebanking og kredittgjeld.

 

 

Synes du burde ta til deg en del av svarene du får her. Du blir ganske parkert en del ganger og bare hopper til noe nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok fordelen av lavere skatter etc vil absorberes av bedriftseierne. De tyner jo f.eks transportarbeiderne vanvittig hardt allerede, så det er nok ikke mye gull og grønne skoger i vente. Lønnsøkningene i offentlig sektor som går utover normal lønnsvekst går til topplederne. Fotfolket har ikke noen lønnsfest.

 

Ryker det mye folk i offentlig sektor vil de ha 2 effekter: Økt konkurranse dvs de tar ledige jobber (de har utdannelse og CV uten hull) som gjør det enda vanskeligere for de marginaliserte, eller de ender opp som marginaliserte de også. De marginaliserte kommer aldri til å se noe til et potensielt overskudd uansett.

 

...det kan jo være en tanke at det faktisk er i gode tider det er mest fornuftig å absorbere de marginaliserte i arbeidslivet, så det som ikke skjer før nedgangen kommer (og det vil den - før eller senere), vil ikke skje i det heletatt.

Lavere skatt og færre avgifter fører til at flere bedrifter overlever, samtidig som flere nye starter opp. Kjøpekraften går opp, dermed forbruket, noe som fører til økt produksjonen og flere arbeidsplasser.

 

Offentlig ansatte tar en stor del av det industriarbeidere produserer, gjennom skatter og avgifter, og deler pengene mellom seg. Alle står seg selv nærmest, også offentlig ansatte.

 

På grunn av ny teknologi, utflagging og økte krav i industrien vil nok uansett flere miste jobben i industrien i årene som kommer. Dette kan bli marginaliserte grupper, som ikke ønsker politisk stabilitet, men setter sin lit til forandringer og omveltninger.

 

Det spørs om ikke Norge "jukser" seg fra en vanskelig overgang ved å bruke store midler over statsbudsjettet på å holde arbeidsledigheten lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mnjaaa......

Nå er ikke jeg ekspert på finans, men jeg holder nok en knapp på at de helst bruker kroneverdien til å regulere konkurransekraften....

 

Det er bare å innse det altså: Offentlig ansatte ER ikke dine fiender med mindre du har spesifikke saker gående - som jeg ikke ønsker å vite noe som helst om. Man kan alltids diskutere effektivitet - du finner alt mellom de som jobber rævva av seg og de som ikke løfter en finger. Men det finner du i privat sektor også. Jeg arbeidet tidligere i et større oljeselskap, og på kontoret ved siden av mitt satt det en person og leste avisen i 1 1/2 år.

 

Okkesom, en bred offentlig sektor er en av nøklene til at Norge er relativt stabilt - på mange måter. Det hadde rett og slett ikke gått bra uten. Du kan være rimelig sikker på at krimraten er bare blåbær nå i forhold til om sikkerhetsnettene forsvant og bare den som hadde penger nok hadde det greit.

 

Mht utflagging, så tror jeg ikke du skal ta staten for den biten. Eksempelvis har Orkla flyttet mye ganske så profitabel produksjon ut. Ikke fordi de går med tap, men fordi de er skikkelig grådige. Mye lakseforedling befinner seg i EU pga proteksjonistisk toll - som vi også har - på f.eks tomat i norsk vekstsesong og franske oster hele året. Hagen har jo flyttet formuen og døtrene sine til Sveits. Han hadde tålt skatten uten problemer, men det koster å være spradebasse - det blir aldri nok.

 

Mye norsk industri eies i dag av finansinstitusjoner som har null lojalitet til abeidstokk og lokalsamfunn. Unntaket var f.eks Mohn som etter alt og dømme ble solgt ut fordi arvingen hadde feil holdning (produksjonen er fortsatt i Norge).

 

Skattetrykket er ikke spesielt høyt for arbeidstagere i Norge.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Tar jeg ikke mye feil er en ikke ubetydelig andel av fansen til Resett helt avhengig av ordninger de kan takke de på venstresiden for. Ellers hadde de nok sultet ihjel, tigget på gaten eller snyltet på slekta.

 

 

Ikke *dagens* "venstreside" ?  De som påstår å tilhøre dagens "venstreside" er vel noe helt annet enn tidligere tiders venstreside? Dagens "venstreside" er vel dominert av et priviligert skikt som har mye kontroll over sine liv der de utøver sosial kontroll med hverandre og håner underklassen som sliter? :-)  For eksempel forbedringer på videregående skole vil løse problemer med at unge gutter faller utenfor? Slik tenker de priviligerte, virker det som. Flere trygge stillinger i NAV og i skolen ! :-) Kanskje noen ekstra sosionom-stillinger også?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mnjaaa......

Nå er ikke jeg ekspert på finans, men jeg holder nok en knapp på at de helst bruker kroneverdien til å regulere konkurransekraften....

 

Det er bare å innse det altså: Offentlig ansatte ER ikke dine fiender med mindre du har spesifikke saker gående - som jeg ikke ønsker å vite noe som helst om. Man kan alltids diskutere effektivitet - du finner alt mellom de som jobber rævva av seg og de som ikke løfter en finger. Men det finner du i privat sektor også. Jeg arbeidet tidligere i et større oljeselskap, og på kontoret ved siden av mitt satt det en person og leste avisen i 1 1/2 år.

 

Okkesom, en bred offentlig sektor er en av nøklene til at Norge er relativt stabilt - på mange måter. Det hadde rett og slett ikke gått bra uten. Du kan være rimelig sikker på at krimraten er bare blåbær nå i forhold til om sikkerhetsnettene forsvant og bare den som hadde penger nok hadde det greit.

 

Mht utflagging, så tror jeg ikke du skal ta staten for den biten. Eksempelvis har Orkla flyttet mye ganske så profitabel produksjon ut. Ikke fordi de går med tap, men fordi de er skikkelig grådige. Mye lakseforedling befinner seg i EU pga proteksjonistisk toll - som vi også har - på f.eks tomat i norsk vekstsesong og franske oster hele året. Hagen har jo flyttet formuen og døtrene sine til Sveits. Han hadde tålt skatten uten problemer, men det koster å være spradebasse - det blir aldri nok.

 

Mye norsk industri eies i dag av finansinstitusjoner som har null lojalitet til abeidstokk og lokalsamfunn. Unntaket var f.eks Mohn som etter alt og dømme ble solgt ut fordi arvingen hadde feil holdning (produksjonen er fortsatt i Norge).

 

Skattetrykket er ikke spesielt høyt for arbeidstagere i Norge.

Jeg ser ikke på offentlig ansatte som fiender. På ingen måte. Men staten har vokst seg for stor og bruker for mye penger. Dette driver opp prisene, og fører til et høyt skatte -og avgiftsnivå.

 

Når man ser på skatter og avgifter samlet sett, er det nesten ingen land i verden med så høyt nivå som Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke *dagens* "venstreside" ?  De som påstår å tilhøre dagens "venstreside" er vel noe helt annet enn tidligere tiders venstreside? Dagens "venstreside" er vel dominert av et priviligert skikt som har mye kontroll over sine liv der de utøver sosial kontroll med hverandre og håner underklassen som sliter? :-)  For eksempel forbedringer på videregående skole vil løse problemer med at unge gutter faller utenfor? Slik tenker de priviligerte, virker det som. Flere trygge stillinger i NAV og i skolen ! :-) Kanskje noen ekstra sosionom-stillinger også?

Med Giske forsvant vel den siste som var en slags forankring til venstre i AP. Arbeiderne som fortsatt er medlem i AP har en lignende funksjon som de marginaliserte har på ytterste høyre. En av forskjellene er at de nok ikke blir skyllet ut med badevannet. Høyresiden har like stort ansvar mht guttene - dette problemet er en konsekvens av at skolegangen starter alt for tidlig. Av biologiske årsaker er jenter vesentlig mer moden enn guttene i barne og ungdomsårene. Skolen er heller ikke tilpasset gutters natur, og der må nok lærere/pedagogene ta ansvaret. At ingenting gjøres tillegger jeg en feministisk ukultur. Jeg har lenge påstått at feminisme ikke er likestilling med mannsjåvinismens motstykke.

 

Jeg har ikke den minste anelse om hva APs politikk er, og det ser ut til at riktig mange av APs velgere heller ikke vet.

 

Jeg ser ikke på offentlig ansatte som fiender. På ingen måte. Men staten har vokst seg for stor og bruker for mye penger. Dette driver opp prisene, og fører til et høyt skatte -og avgiftsnivå.

 

Når man ser på skatter og avgifter samlet sett, er det nesten ingen land i verden med så høyt nivå som Norge.

Det offentlige er for stort i forhold til fastlandsøkonomien ja. Om Norge var en bedrift ville overhead vært alt for høyt. Men det største problemet er etter min oppfatning at det internt i det offentlige ikke er samsvar mellom produksjonsstillinger og administrasjonsstillinger. Alt for stor andel går til byråkratiske viderverdigheter og alt for lite går til de som leverer tjenestene. Vi trenger flere sykepleiere, ambulanser og politimenn og færre som styrer de.

 

Dette er delvis en konsekvens av at den hellige graal i Norge er at alle skal ha høyere utdanning. Det er ikke balanse mellom yrkesfag (inkl sykepleie og politiutdanning) og annen utdanning. Derfor er det også uforholdsmessig stor andel østeuropeisk arbeidskraft i markedet. Det er delvis denne strukturen som bidrar til marginalisering av arbeidsføre.

 

Det er også et problem at arbeidsmarkedet har svært liten vilje til å ansette de som er innenfor trygdesystemet på en eller annen måte. Dersom Resetts eiere var opptatt av de marginaliserte Resett spiller på og virkelig ønsker lavere offentlige kostnader, hadde de aktivt gått etter de som ønsker å jobbe istedet for de som allerede har en jobb.

 

Når det gjelder skattetrykk imøteser jeg gjerne en kredibel oversikt som plasserer Norge på toppen hverken for personskatt eller selskapsskatt. Vi ligger høyt oppe mht MVA. Men inkludert fradragsregler er vi ikke så værst stilt mht person/bedrift.

 

https://tradingeconomics.com/country-list/corporate-tax-rate

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...