Gå til innhold

Avinor må kutte kostnader på en halv milliard. Går hardest ut over Gardermoen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det er dyrt for Avinor å bygge ut er ikke rart så stykkevis og delt som de bygger ut. En klatt her og en klatt der. Hva med å bygge skikkelig med en eneste gang sånn at en slipper utvidelser neste 15-20 år? Men neida, flyplasser i Norge er evigvarende byggeplasser.

 

Påstanden om at det går mest ut over Gardermoen, hvordan blir den når en regner kuttene i prosent av driften på hver enkelt flyplass?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig at det må kuttes når Avinor går med stort overskudd. Men slik er det jo blitt med statlige bedrifter,Telenor,Tine osv osv..de går med kjempeoverskudd,men det blir aldri nok penger for staten som roper etter stadig meir penger. Pengebingen til norge flyter over av penger,men politikerne går snart over lik for å håve inn meir penger til statskassen. Jeg foreslår store kostnadskutt på stortinget og halvering av de feite lønningene til stortingspolitikere og kutt i reiser og andre goder til alle i storting,regjering og departementer. Oljefondet er blitt stort nok og alle pengene som kommer over de 9000 milliardene som er på oljefondkontoen nå,kan fordeles likt til hver borger i norge som er de rettmessige eierne av oljefondpengene.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Håpløst å høre på riksrevisjon som kommer og klager. Det er hva de er skapt for å gjøre. Ta heller å reinvester og bygg bedre tjenester. Gjør klart til elfly på småflyplasser rundtomkring eller noe.

 

Sånn det er nå er årsaken til at de private alltid vil kunne bygge bedre tjenester fordi deres overskudd går ikke tilbake til statskassa eller lignende. Der går halvparten i lommene og halvparten til bedre tjenester og man får stadig et bedre tilbud som utkonkurrerer offentlige tjenester. Det har skjedd en rekke andre steder som laboratorietjenester for sykehus med mer.

 

Bare venter på at også deler av denne driften blir lagt ut privat for å skape «konkurranse».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av Avinors flyplasser går med dundrende underskudd år etter år. Noen plasser er fly eneste alternativ til veitrafikk. Andre plasser der tog er et alternativ eller det er nærliggende flyplasser bør de legge ned de flyplassene med store underskudd. Konkrete forslag fra meg:

 

- Fagernes lufthavn. Inntekter 1M, driftskostnader 6M. Ligger nært jernbanen i Gol og Aurdal.

- Sandane lufthavn. Inntekter 5M, driftskostnader 20M. Har overkommelig avstand til Førde lufthavn og Ørsta-Volda lufthavn.

- Namsos lufthavn. Inntekter 4M, driftskostnader 22M. Ligger nært jernbanen i Grong

- Røros lufthavn. Inntekter 3M, driftskostnader 23M. Har jernbanestasjon.

- Bardufoss lufthavn. Inntekter 22M, driftskostnader 47M. Ligger forholdsvis nært både Tromsø og Evenes lufthavn.

- Kristiansund lufthavn. Inntekter 46M, driftskostnader 73M. Ligger forholdsvis nært Molde lufthavn.

 

Sånn, der har dere kuttet 109 millioner i utgifter. Regner vi resultat etter avskrivninger er vi oppe i 152 millioner!

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør også settes inn klimatiltak mot overdreven flybruk. For eksempel økte flyplassavgifter som går til staten og ikke til drift av flyplassene. Er man mer enn 2 personer som skal reise og bil/buss/tog er et alternativ så er det mindre klimabelastende å reise med bil/buss/tog.

Lenke til kommentar

"Avinor må kutte kostnader på en halv milliard."

 

Men hvorfor?

 

Akkurat nå kuttes det blindt i offentlig sektor. "Effektiviseringsgevinst" kalles det, eller noe slikt. Det gjelder også politiet som har ekstremt høye utgifter fordi de er midt i en stor, lang og dyr reform. Resultatet er at tilbudet til befolkningen blir pulverisert. Smak litt på det: Pålegg politiet store ekstrautgifter, og reduser i tillegg bevilgningene med flere millioner fordi man mener at politiet blir mer "effektivt" midt under en dyr reform?!

 

Hva slags inkompetente fjols er det som sitter og styrer her i landet egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Avinor må kutte kostnader på en halv milliard."

 

Men hvorfor?

 

Akkurat nå kuttes det blindt i offentlig sektor. "Effektiviseringsgevinst" kalles det, eller noe slikt. Det gjelder også politiet som har ekstremt høye utgifter fordi de er midt i en stor, lang og dyr reform. Resultatet er at tilbudet til befolkningen blir pulverisert. Smak litt på det: Pålegg politiet store ekstrautgifter, og reduser i tillegg bevilgningene med flere millioner fordi man mener at politiet blir mer "effektivt" midt under en dyr reform?!

 

Hva slags inkompetente fjols er det som sitter og styrer her i landet egentlig?

 

Utgifter til politiet har økt fra ca 9,9 milliarder i 2009 til ca 17,6 milliarder i 2017. https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/ressursanalyse/

 

Hvor får du dine tall fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn det er nå er årsaken til at de private alltid vil kunne bygge bedre tjenester fordi deres overskudd går ikke tilbake til statskassa eller lignende. Der går halvparten i lommene og halvparten til bedre tjenester og man får stadig et bedre tilbud som utkonkurrerer offentlige tjenester. Det har skjedd en rekke andre steder som laboratorietjenester for sykehus med mer.

Hva er det du snakker om? Hvor i all verden har du det fra at halvparten går til bedre tjenester?

 

Private trenger profitt for at de allerede rike eierne og sjefene skal tjene enda mer penger, og derfor kutter de gjerne for å oppnå mer profitt. Dette kan gi dyrere og dårligere tilbud, som man for eksempel ser med det private helsevesenet i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utgifter til politiet har økt fra ca 9,9 milliarder i 2009 til ca 17,6 milliarder i 2017. https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/ressursanalyse/

 

Hvor får du dine tall fra?

Jeg har ikke nevnt noen tall, jeg har påpekt at politikerne deler ut bevilgninger med den ene hånden, pålegger så politiet en dyr og omfattende reform, og trekker samtidig tilbake deler av midlene som en "effektiviseringsgevinst".

 

Dette samtidig som kriminaliteten bare blir mer og mer kompleks, og dermed tidkrevende og dyr å etterforske, for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt noen tall, jeg har påpekt at politikerne deler ut bevilgninger med den ene hånden, pålegger så politiet en dyr og omfattende reform, og trekker samtidig tilbake deler av midlene som en "effektiviseringsgevinst".

 

Dette samtidig som kriminaliteten bare blir mer og mer kompleks, og dermed tidkrevende og dyr å etterforske, for eksempel.

 

Nei så det var bare svada og tull da. Politiet har reelt fått kraftige økninger i budsjettene over mange år. At det forventes at samfunnet får noe ut av de investeringene er ikke for mye folangt.

 

Og det får vi også. Antall politi per 10000 inbyggere er feks forbedret i alle regioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av Avinors flyplasser går med dundrende underskudd år etter år. Noen plasser er fly eneste alternativ til veitrafikk. Andre plasser der tog er et alternativ eller det er nærliggende flyplasser bør de legge ned de flyplassene med store underskudd. Konkrete forslag fra meg:

 

- Fagernes lufthavn. Inntekter 1M, driftskostnader 6M. Ligger nært jernbanen i Gol og Aurdal.

- Sandane lufthavn. Inntekter 5M, driftskostnader 20M. Har overkommelig avstand til Førde lufthavn og Ørsta-Volda lufthavn.

- Namsos lufthavn. Inntekter 4M, driftskostnader 22M. Ligger nært jernbanen i Grong

- Røros lufthavn. Inntekter 3M, driftskostnader 23M. Har jernbanestasjon.

- Bardufoss lufthavn. Inntekter 22M, driftskostnader 47M. Ligger forholdsvis nært både Tromsø og Evenes lufthavn.

- Kristiansund lufthavn. Inntekter 46M, driftskostnader 73M. Ligger forholdsvis nært Molde lufthavn.

 

Sånn, der har dere kuttet 109 millioner i utgifter. Regner vi resultat etter avskrivninger er vi oppe i 152 millioner!

Bardufoss er av militær strategisk betydning. For å legge ned Kristiansund flyplass må det bygges skikkelig motorvei mellom Kristiansund og Molde (og så kunne en lagt sykehuset midt mellom begge byene). Kristiansund har ellers en del offshore-trafikk (som fint kunne blitt fløyet fra Brønnøysund).

Lenke til kommentar

Det bør også settes inn klimatiltak mot overdreven flybruk. For eksempel økte flyplassavgifter som går til staten og ikke til drift av flyplassene. Er man mer enn 2 personer som skal reise og bil/buss/tog er et alternativ så er det mindre klimabelastende å reise med bil/buss/tog.

Så det du sier er at vi bør bygge motorveier for å erstatte flytrafikken med elbiler?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt noen tall, jeg har påpekt at politikerne deler ut bevilgninger med den ene hånden, pålegger så politiet en dyr og omfattende reform, og trekker samtidig tilbake deler av midlene som en "effektiviseringsgevinst".

 

Dette samtidig som kriminaliteten bare blir mer og mer kompleks, og dermed tidkrevende og dyr å etterforske, for eksempel.

 

Ja hvorfor er kriminaliteten blitt mer og mer kompleks? Jo fordi Støre og Gro Harlem Brundtland førte folket bak lyset uten en demokratisk prosess og skrev under på EØS avtalen som gir Øst-Europa full adgang til Norge hvor mange jobber ei stund,for så å få sparken og «går under jorda» hvor de for å overleve driver utstrakt kriminalitet med tyveri,innbrudd,smugling av tollpålagte varer og narkotikakriminalitet. I tillegg ser vi den norske transport og bygg og anleggsbransjen utraderes pga arbeidere som får betalt 20 kroner timen. Nå skal herrefolket i Brussel ha makt og kontroll over vår vannkraft,når det er gjennomført kommer de nok om ei tid å avsetter regjering og storting og overtar makten i Norge og mange andre EU land. Det er jo bare å se på hva EU holder på med når Ungarn skal bruke 2,14 milliarder norske kroner til å kjøpe våpen..hva skal man si..hvor langt er galskapen kommet i EU og Brussel??

 

https://www.dagsavisen.no/oslo/byggebransjen-i-oslo-torpedoer-ulovlige-kontrakter-og-trafficking-1.1539652

 

Man begynner jo å undres når man ser at Europa på ny igjen er på tur å bygge opp en krigsmaskin (PESCO) som Norge er en av de fremste pådriverne for,selv om hele Europa har NATO i ryggen. Erna og Siv Jensen har jo klippekort på flyet ned til Brussel for å bygge opp PESCO. Samtidig bygges Norges eget forsvar ned ved nedlegging av viktige flyplasser (Andøya og Bodø) og helikopter flyttes sørover noe som gjør at NATO ikke har mulighet til å forsvare nord-Norge hvis det skulle skje en krise. Jeg håper USA og snart ikke-EU medlem England,holder øynene åpne for hva som ligger i planene for denne forsvarsoppbyggingen ved navn PESCO som EU er begynt å bygge opp og ser på hva som skjer med nord-Norge som er på tur å bli demilitarisert og uten forsvar. Det var jo som kjent USA og England som berget folket i Europa fra undergangen både i 1 og 2 verdenskrig. USA som er verdens største krigsmakt og England som de viktigste aktørene i NATO,burde stoppet nedleggelsen av Andøya og Bodø flystasjoner omgående,og satt ultimatum for å beholde de 2 særdeles viktige flystasjoner hvis NATO medlemskapet skal stå ved lag. Nord Norge er helt forsvarsløst om noen få år hvis dagens regjering får ture frem uten å bli satt på plass av større makter.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner det merkverdig at ikke mange av de minste offentlige flyplassene er erstattet av helikopter.

F.eks Røst, hadde man satset på helikopter hadde man egentlig ikke trengt å bygge noe som helst, et helikopter kan jo lande hvorsomhelst.

Nei det går ikke like fort men koster MYE mindre på alle plan.

Bygge flyplasser til milliarder av kroner for noen få tusen passasjerer i året er jo helt tullete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bardufoss er av militær strategisk betydning. For å legge ned Kristiansund flyplass må det bygges skikkelig motorvei mellom Kristiansund og Molde (og så kunne en lagt sykehuset midt mellom begge byene). Kristiansund har ellers en del offshore-trafikk (som fint kunne blitt fløyet fra Brønnøysund).

Hvis de skal verne Bardufoss fra kuttlista mi bør de i hvert fall kutte utgiftene dramatisk. Per i dag går de med et dundrende underskudd og har større tap enn omsetning.

 

Gjør den? Er ikke veien mellom Molde og Kristiansand ganske ok? Og i hvilken grad mener du nedleggelse av flyplassen kan lastes for oppgraderingsbehovet? Kristiansund har ca 6-10 avganger per dag, stort sett med relativt små passasjerfly, så veitrafikken ville neppe økt mye.

Lenke til kommentar

Hvis de skal verne Bardufoss fra kuttlista mi bør de i hvert fall kutte utgiftene dramatisk. Per i dag går de med et dundrende underskudd og har større tap enn omsetning.

 

Gjør den? Er ikke veien mellom Molde og Kristiansand ganske ok? Og i hvilken grad mener du nedleggelse av flyplassen kan lastes for oppgraderingsbehovet? Kristiansund har ca 6-10 avganger per dag, stort sett med relativt små passasjerfly, så veitrafikken ville neppe økt mye.

Veien mellom Molde og Kristiansund har varierende standard, fartsgrense og utallige t-kryss. Den er og en del av den nasjonale stamveien E39. Bygger en motorvei med fire felt og 110km/t kan en legge sykehus og andre delte tjenester midt mellom byene og samtidig øke tilgjengeligheten for begge. Men så fremsynte er hverken lokale politikere eller politikerne på tinget.

Lenke til kommentar

Men så trangsynte er hverken lokale politikere eller politikerne på tinget. Landets hovednerve, E6, også kalt krøtterstien noen plasser, er hverken fergefri eller fri for 30-soner. Å begynne å snakke om 4-felts 110-motorvei til minibyen Kristiansand før E6 er i bedre stand må være dagens største brainfart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...